کیندل کتابخوان الکترونیکی

كیندل نامی تقریبا ناآشنا بین كاربران فارسی زبان گجتهای دیجیتال است و كاربران آن در ایران تعداد محدودی هستند. اما واقعیت این است كه در باقی كشورهای دنیا از كیندل به عنوان یكی از گجت‌های ضروری برای دانش آموزان، دانشجویان، مدیران، كارمندان و هر شخصی كه ذره‌ای علاقه به كتاب خواندن دارد، شناخته می‌شود.

ایده كیندل به عنوان یك كتابخوان الكترونیكی شاید سال‌ها پیش به ذهن خیلی از افراد رسیده باشد اما این جف بزوس، مدیرعامل شركت بزرگ آمازون و ثروتمندترین مرد جهان، بود كه در سال 2004 از كارمندانش خواست تا كتاب‌خوانی الكترونیك روانه بازار كنند تا سرانجام كیندل به معنی آتش افروختن،استعاره ای از خواندن و هیجان فكری، در سال 2007 به بازار كتابخوان ها معرفی شد و از آن زمان تا الان با وجود تبلت های كم حجمی كه مانند یك كامپیوتر جیبی كوچك عمل می كنند، توانسته است جایگاهش را در بازار رقابتی دنیای تبلت‌ها حفظ كند و فروش خوبی داشته باشد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

فرق تبلت با كیندل چیست ؟

شاید ایده داشتن یك صفحه نمایش دیجیتال كه فقط بشود با آن كتاب خواند برای عده‌ای جالب نباشد و آن را با تبلت مقایسه كنند و حتی شاید تبلت را انتخاب كنند كه می‌تواند علاوه بر كتاب خواندن كارایی های دیگری داشته باشد؛ اما كیندل یك تفاوت عمده با تبلت دارد و آن هم صفحه نمایش لمسی آن است كه با یك طراحی فوق‌العاده و هوشمند می تواند زیر نور آفتاب هم مشخص باشد و مانند صفحه نمایش موبایل و یا تبلت نیست كه زیر نور آفتاب به سختی دیده می‌شوند. همچنین در تحقیقات نشان داده شده كه نور آبی كه از صفحه نمایش موبایل یا تبلت ساطع می‌شود برای چشم‌ها ضرر دارد و در طولانی مدت باعث آسیب چشمی و كاهش میزان هورمون ملاتونین در بدن می‌شود که این هورمون برای داشتن خوابی آرام و مفید بسیار ضروری است ولی صفحه كیندل به دلیل نداشتن نور الكترونیكی و آبی باعث بی خوابی نمی شود و تجربه ای عینا مانند خواندن از روی صفحات واقعی كتاب به مخاطب القا می كند. پس ضرر نداشتن نور كیندل برای چشم‌ها و خواب می‌تواند یك بهانه خوب برای خواندن كتاب ها و جزوات موردنیاز از روی كیندل باشد. باید خاطر نشان کرد که کیندل بسیار سبک است و به خاطر طراحی ارگونومیکش، در صورت نگاه داشتن طولانی باعث خستگی و ناراحتی دستان نمیشود.

كیندل

آیا مزیت كیندل فقط نداشتن نور آبی است ؟

خیر. تصور كنید قرار است به دانشگاه بروید، آیا حمل تعدادی كتاب نسبتا قطور كار عاقلانه ای است ؟ و یا شاید قصد مسافرت و یا حتی مهاجرت به كشوری دور را داشته باشید كه باز هم حمل و بردن تمامی كتابهای مورد علاقه و مورد نیاز امكان پذیر نیست . می‌توانید هزاران كتاب و مجله را در هر زمانی در یك گجت سبك با طراحی مینیمال به همراه داشته باشید تا هر وقت كه به آنها نیاز داشتید، بخوانیدشان، در صفحات آن متن یادداشت كنید، جملات مهم را هایلایت و سایز نوشته ها را كوچك و یا بزرگ كنید.

یكی دیگر از چالش‌هایی كه با گجتهای دیجیتال مانند تبلت داریم، عمر باطری كوتاه آنها است به طوری كه در پایان روز و یا حتی بعد از چند ساعت باید به دنبال پریز برای شارژ مجدد آنها باشیم.اما كیندل اینطور نیست؛ یكبار شارژ می‌كنید و هفته ها از آن استفاده می‌كنید. كویر، جنگل، كنار دریا و حتی سفر طولانی با قطار یا ماشین فرقی ندارد؛ شما همیشه شارژ دارید و می‌توانید خود را سرگرم ‌كنید و بدون نوتیفیکیشن های آزار دهنده به کتاب خواندن ادامه بدهید.

کیندل برای کودکان هم مناسب است؛ خانواده هایی که نگران آسیب های تبلت و گوشی هستند می‌توانند کتاب های مصور و کوتاه کودکانشان را روی کیندل بریزند تا دلبندانشان بدون اینکه در معرض برنامه های نامناسب قرار بگیرند، به خواندن ادامه بدهند.

و مهم‌تر از همه شما با داشتن اكانت كیندل می‌توانید به هزاران هزار كتاب مجانی و ارزشمند دسترسی داشته باشید تا بیش از پیش دایره اطلاعات و دانش‌تان را گسترده تر كنید و اگر در زبان انگلیسی و یا زبان‌های دیگر سطح پیشرفته ای ندارید، نگران نباشید؛ كیندل ‌های امروزی همگی مجهز به دیكشنری هستند كه با نگاه داشتن انگشت روی کلمه، مفهوم آن با استناد بر دیكشنری‌های معروف دنیا نشان داده می‌شود و برای شما ذخیره می‌شود تا هر زمان كه مایل بودید، كلمات را دوره كنید.

کیندل پیشنهاد کتاب

این روزها كیندل فقط یك وسیله برای خواندن كتاب نیست. بلكه این گجت به قدری هوشمند است كه با دنبال كردن روند فعالیت و نام كتاب های داخل كیندل، كتاب های نزدیك به سلیقه شما را معرفی می‌كند تا در انتخاب كتاب برای مطالعه در آینده كارتان راحت باشد و امكان مطالعه رایگان بخشی از كتاب را در نیز اختیارتان قرار می‌دهد تا از محتویات كتاب قبل از خرید مطلع شوید.

 

كار كردن با كیندل سخت است یا آسان ؟

كار كردن با كیندل بسیار آسان است و به راحتی آب خوردن می‌توانید آن را به كامپیوتری كه سیستم عامل مك یا ویندوز روی آن نصب است متصل كنید و كتاب یا جزوه های كه می‌خواهید را روی آن منتقل كنید. برای كار كردن با كیندل هم كافی است یك اكانت بسازید و از طریق همان اكانت و آدرس ایمیل می‌توانید كتاب‌هایی كه می خواهید را به كیندل شخصی‌تان ارسال كنید تا پس از چند لحظه روی آن ظاهر شوند.

آیا كیندل برای كتب و متون فارسی مناسب است ؟

ما كتابخوان می‌خریم تا بتوانیم متونی كه نیاز داریم را در هر زمان مطالعه كنیم و اگر این دستگاه ها از زبان فارسی پشتیبانی نكنند شاید برای فارسی زبان ها كاربردی نباشند. خبر خوش این است كه در ورژن های چند سال اخیر این گجت، پشتیبانی از زبان فارسی نیز امكان پذیر شده و این دستگاه را برای خواندن کتب و متون فارسی مناسب ساخته است.

چطور فایلهای پی دی اف را روی کیندل بریزم ؟

نكته ای كه وجود دارد این است كه كیندل ها با فرمت پی دی اف هماهنگی زیادی ندارند ولی می‌توانید از طریق آدرس ایمیلی که برای کیندل دارید درخواست تغییر فرمت پی دی اف را اضافه کنید تا کیندل برای شما پی دی اف های ارسالی را روی دستگاه اجرا کند. البته کاربران این دستگاه معتقد هستند که گاهی چیدمان عکس ها و نوشته ها از این طریق به‌هم می‌ریزد به همین دلیل یک روش آسان‌تر جایگزین شده است : هر فایل پی دی اف را به فرمت mobi تبدیل کنید تا کمال و تمام روی کیندل به نمایش در بیاید. برای تغییر فرمت هم سایتهایی مانند Calibre وجود دارند که در كسری از ثانیه این کار را برای شما انجام می‌دهند.

مدل های پرطرفدار کیندل

شاید جالب باشد بدانید که اولین مدل کیندل که در سال 2007 معرفی شد، فقط 250 مگابایت حافظه داخلی برای ذخیره کتب و یک کیبورد کوچک تعبیه شده در پایین دستگاه داشت! شاید این مدل برای استانداردهای امروزه کمی قدیمی به نظر برسد ولی در همان دوران بسیار سروصدا کرد و کاربران زیادی به سراغ استفاده از آن رفتند. بعد از آن مدل‌های دیگری روانه بازار شدند ولی در سال 2011 کیندل از مدل Touch رونمایی کرد که صفحه نمایش تماما لمسی و قابلیت اتصال به وایفای را داشت و این انقلابی در کتابخوان‌های الکترونیک بود.اما هنوز کیندل‌ها یك ایراد داشتند و آن هم كتاب خواندن در تاریكی بود! كه خوشبختانه این باگ هم با معرفی مدل ارزان ولی كاربردی PaperWhite  حل شد و حالا کتابخوان ها در هر شرایطی می‌توانند به خواندن ادامه بدهند. حالا كیندل ضدآب PaperWhite ،که در سال 2018 روانه بازار شد، و کیندل اوسیس (Oasis) با حجم حافظه متنوع جز مدل های پرفروش و پرطرفدار کیندل هستند.

کیندل مدل پیپروایت , کیندل paperwhite

 

لیست انواع کتاب در زمینه های گوناگون

 

بهترین گوشی دنیا کدام است؟

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *