سرمه چشم چیست

چشم، عضو حیاتی در صورت انسان بوده که نقش مهمی در بینایی، زیبایی و سلامتی را ایفا می‌کند. از دیرباز، انسان‌ها جهت محافظت و تقویت چشم‌های خود از مواد طبیعی گوناگونی استفاده می‌کردند. یکی از این مواد، سرمه چشم است که خواص شگفت‌ انگیزی برای چشم دارد. سرمه، ماده‌ای سیاه رنگ بوده که از ترکیب مواد معدنی و گیاهی مختلف تهیه می‌شود. این ماده مفید از قرن‌ها پیش در طب سنتی برای درمان بیماری‌های چشمی و همچنین تقویت بینایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

استفاده از سرمه چشم درواقع یکی از آداب و رسوم کهن در ایران زمین بوده که استفاده از آن هنوز در بعضی از مناطق ادامه دارد. امروزه خیلی از اشخاص به جای استفاده از سرمه، از انواع مداد چشم و خط چشم استفاده می‌نمایند. به راستی مزایای سرمه چشم چیست؟ طب سنتی، سرمه را خشک و گرم می‌داند و از آن به‌عنوان دارو نام می‌برد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

سرمه چشم چیست؟

سرمه چشم چیست؟

این روزها سرمه چشم در بین خانم‌ها، طرفداران چندانی ندارد و به طور معمول افراد از انواع خط چشم و یا مداد چشم برای آرایش چشم خود استفاده می‌کنند. درحالی که سرمه چشم با خواص بیش از اندازه‌ای که دارد، می‌تواند انتخاب بهتری برای آرایش چشم باشد. سرمه چشم از دسته لوازم آرایشی و بهداشتی بوده که به دو صورت صنعتی و طبیعی تهیه می‌شود.

در نوع طبیعی با سوزاندن گیاهان یا به‌ کارگیری از چربی‌های حیوانی تهیه می‌شود. موادی مانند سنگ مردار، هسته خرما و یا ابریشم هم از موادی هستند که در گذشته جهت ساخت سرمه از آن‌ها استفاده می‌کردند. سرمه چشم می‌تواند از ترکیب گیاهان و مغزهای گوناگون و مختلفی باشد. به عنوان مثال ترکیب فندق، بادام شیرین، هسته خرما و هلیله به عنوان یکی از برترین سرمه‌ها استفاده می‌شود.

به طور معمول سرمه‌های خانگی خشک هستند و جهت استفاده به ترکیب شدن با روغن نیاز دارند. همچنین معمولا سرمه‌های ترکیبی به صورت چهار مغز و یا هفت مغز در بازار ارائه می‌شوند. ترکیب سرمه چهار مغز، مغز فندق، گردو، بادام و پسته است.

سرمه‌ها اشکال گوناگونی دارند. بعضی در سرمه‌دان هستند و جهت استفاده باید از قلم استفاده نمود. بعضی از شرکت‌ها هم سرمه‌های مدادی درست کرده‌اند. این دسته از سرمه‌ها، از نظر بهداشتی بهتر بوده و استفاده راحت‌تری هم دارند. امروزه برای آرایش چشم به ویژه در آرایش چشم عربی، از سرمه استفاده می‌گردد.

طرز تهیه سرمه چشم

طرز تهیه سرمه چشم

به طور معمول سرمه‌های مختلف جهت تقویت ابرو و مژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت تهیه سرمه خانگی چندین روش وجود داشته که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

سرمه چشم بادام و فندق

استفاده از بادام و فندق از گذشته تا به امروز برای سیاه کردن چشم و زیبایی بخشیدن به آن قدمتی طولانی دارد. جهت استفاده از بادام و فندق به منظور سرمه چشم، ابتدا باید این دو ماده را به طور خام(بونداده) تهیه کرده و سپس دو راه پیش روی شماست.

روش اول طرز تهیه سرمه چشم با استفاده از بادام و قندق

در این روش روی یک سینی یا شعله پخش کن مغز بادام و فندق خام را قرار بدهید. با سوختن این مغزها، یک دوده سیاه رنگ ایجاد می‌گردد. سوختن باید تا وقتی که تمامی مغزها به ذغال تبدیل شوند، ادامه داشته باشد. پس از آن ذغال‌ها را جمع کرده و در سرمه‌دان بریزید.

روش دوم طرز تهیه سرمه چشم

روش دوم

در این روش شما دوده بیشتری جمع‌آوری می‌کنید. جهت درست کردن سرمه چشم فندق و بادام از یک سیب زمینی، اسفج یا یک پایه محکم استفاده نمایید. به هر بادام یا فندق، یک سوزن وارد نمایید. سپس سوزن‌ها را به پایه، اسفنج یا سیب زمینی وارد کنید.

فندق و بادام را آتش زده و یک سینی بالای جایگاه آتش گرفته، قرار بدهید. در این سینی، دوده‌های به دست آمده از سوختن بادام و فندق را جمع نمایید. فندق و بادام سوخته را به دوده‌ها اضافه کرده و فشار دهید تا به شکل پودر در بیاید. این پودر در حقیقت همان سرمه است و می‌توان از آن برای استفاده در چشم و ابرو و حتی مژه استفاده کرد. همچنین قابل ذکر است که استفاده از سرمه بادام موجب جلوگیری از ریزش ابرو می‌شود.

قیمت انواع محصولات آرایش چشم خارجی و اورجینال

 

سرمه چشم با استخوان قلم گوسفند یا گاو

سرمه چشم با استخوان قلم گوسفند یا گاو

سرمه چشم تهیه شده از قلم گاو، نه تنها ضد ریزش بوده بلکه دارای خاصیت ضدالتهاب هم می‌باشد. تهیه این سرمه مقداری سخت است، اما خواص فراوانی دارد. جهت تهیه این سرمه، ابتدا مغز ران گاو یا گوسفند را خارج نموده و در یک کاسه بریزید.

در کاسه یک باند، گاز استریل یا یک تکه پارچه تمیز بگذارید و یک طرف آن را آتش بزنید. باند کم‌کم می‌سوزد و موجب سوختن قلم می‌شود. یک سینی باید بالای ظرف بگیرید تا دوده‌های به‌دست آمده روی سینی قرار بگیرد. پس از آن این دوده‌ها را جدا نمایید و در سرمه‌دان بریزید. اگر حس کردید این سرمه مقداری خشک است، می‌توانید دو الی سه قطره از انواع روغن به آن اضافه نمایید.

خواص سرمه چشم چیست؟

خواص سرمه چشم چیست؟

شاید از خودتان بپرسید اصلا فواید سرمه چشم چیست؟ باید بگوییم که برای سرمه خواص زیاد و بسیاری وجود دارد. جالب است بدانید در طب سنتی، برای هر بیمار، از سرمه به‌خصوصی استفاده می‌شود. برای افرادی که مشکل ریزش دائم اشک از چشم دارند، سرمه ابریشم پیشنهاد می‌شود. کسانی که دارای گل مژه یا التهابات چشمی می‌باشند، از سرمه تهیه شده از سنگ مردار استفاده می‌نمایند.

اگر مشکل ریزش مژه یا ابرو دارید، باید از سرمه بادام یا سرمه چهارمغز استفاده نمایید. اگر تار ابرو و مژه نازکی دارید، بهتر است از سرمه هسته خرما استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای کنترل کیفیت سرمه، بهتر است مقداری از آن را به دست خود بمالید.

پس از چند دقیقه دست خود را بشویید. سرمه طبیعی به سادگی پاک نمی‌شود و روی دست رد مشکی به‌جای می‌گذارد. اما سرمه‌های شیمیایی به آسانی از روی دست پاک می‌شوند. توصیه ما استفاده از سرمه‌های طبیعی و تهیه شده از مغزها است.

مطالب دیدنی:  آموزش ترفندهای محو کردن خط چشم با مداد و براش

 

توصیه‌های طب سنتی

طب سنتی جهت استفاده از سرمه توصیه‌های بسیار خوبی دارد.

  1. بررسی ترکیبات دقیق سرمه و فرمولاسیون آن. در بعضی از سرمه‌ها از دوده بخاری استفاده می‌شود که به علت داشتن مشتقات گاز و نفت شدیدا مضر است. حتی در این مورد بهتر است دوده بخاری چوبی مورد استفاده قرار بگیرد.
  2. سرمه نباید بخش‌های زبر و ضخیمی داشته باشد. باید به خوبی الک و آسیاب گردیده باشد. به‌خصوص برای کسانی که عادت به کشیدن سرمه در داخل چشم خود دارند. زبری موجب آسیب دیدن مویرگ‌های چشم شده و در دراز مدت، ممکن است موجب نابینایی شود.

بهترین نوع سرمه کدام است؟

بهترین نوع سرمه کدام است؟

سرمه چشم انواع مختلفی دارد، بهترین نوع آن، سرمه چشم سنگی می‌باشد. اگر می‌خواهید بدانید که سرمه سنگ چیست؟ باید گفت سرمه چشم سنگی، از آنتیموان تهیه می‌شود. سرمه اثمد مشهورترین و قدیمی‌ترین سرمه مورد استفاده می‌باشد. این همان سرمه مشهور مکه است. اما فواید و معایب این سرمه چشم چیست؟

مزایای سرمه چشم سنگی

از جمله مزایای این سرمه به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • جلوگیری از کوری و آب سیاه : گذشتگان معتقد بودند که این سرمه سبب از بین بردن آب سیاه می‌شود.
  • خارج نمودن چرک و آلودگی : سرمه کشیدن موجب می‌شود تا آلودگی‌های موجود در چشم از طریق غدد اشکی خارج شوند.
  • تقویت بینایی : استفاده از سرمه‌های طبیعی به علت داشتن ویتامین و مواد معدنی سبب افزایش بینایی چشم می‌شود.

معایب سرمه چشم سنگی

معایب سرمه چشم سنگی

این سرمه مشکی رنگ نبوده و به رنگ خاکستری است. این مسئله باعث می‌شود تا مقدار سیاهی آن کم‌تر از دیگر سرمه‌ها باشد. مشکل بعدی آن، زبر بودن آن است. برعکس سایر سرمه‌ها، سرمه چشم اثمد کمی زبر بوده و احساس زبری برای بعضی از افراد خوشایند نیست.

مطالب کاربردی:  آموزش حرفه‌ای آرایش عربی عروس

 

طرز تهیه سرمه چشم سنگی

جهت تهیه این نوع سرمه، به زمان بیشتری در مقایسه با سایر سرمه‌ها نیاز دارید. سنگ سرمه چشم را باید به مدت 40 روز در آب قرار داده و به طور مداوم و هر 2 الی 3 روز، این آب را عوض نمایید. بعد از چهل روز، سنگ را از آب خارج نمایید. آن را خشک کرده و به شکل پودر دربیاورید. این پودر را در سرمه‌دان ریخته و استفاده نمایید.

نحوه استفاده از سرمه چشم

نحوه استفاده از سرمه چشم

اگر شما هم به سیاه کردن چشمان خود علاقه‌مند هستید، بهتر است در ابتدا به چند مورد توجه نمایید.

  • آیا می‌خواهید سرمه مدت زمان طولانی در چشم شما بماند یا خیر. این مسئله در انتخاب نوع ضدآب و معمولی اهمیت دارد. نوع ضد آب تا چندین ساعت در چشم می‌ماند و برای مهمانی‌های طولانی مدت مناسب است.
  • برخی از این نوع مواد، دارای ناخالصی بوده، پس ممکن است به چشم صدمه برسانند، بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از نوع دارای مواد براق‌کننده و یا غیرطبیعی استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که میزان سیاهی مورد نظر شما چگونه است. هر نوع از این ماده جذاب با توجه به منبع آن( فندق، بادام یا سنگ) ممکن است طیفی از رنگ ایجاد نماید. پس اگر علاقه دارید چشمان خیلی مشکی داشته باشید به دنبال نوع سنگی نروید، چراکه این نوع سیاهی چندانی ندارد.

مطالب پربازدید:  آشنایی با انواع خط چشم و طرز استفاده از آن‌ها

 

جهت استفاده، میل را وارد ظرف نگهداری نمایید و به آرامی در چشمان خود بکشید. این کار را تکرار کنید تا به سیاهی مورد نظر برسید. پس از هر بار استفاده میل را بتکانید. حتی می‌توان میل را شست تا آلودگی آن کم‌تر بشود.

 

منبع : allure

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *