اصول نگهداری و تمیز کردن چرم برای افزایش عمر و زیبایی بیشتر

چرم نسبت به انواع پارچه مقاومت بیشتری دارد. محصولات ساخته شده از چرم، دارای کیفیت و همچنین دوام بیشتری هستند. در این بین استفاده از چرم طبیعی، نسبت به انواع مصنوعی آن از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا انعطاف و خاصیت کشسانی بیشتری داشته و با مراقبت مناسب، طول عمر بالاتری نیز دارد.

در صورتی که اصول تمیزسازی و نگهداری برای محصولات چرمی رعایت نشود،  از کیفیت و عمر مفید آن‌ها کاسته می‌شود. در این متن، انواع روش‌های تمیز کردن چرم را به شما می‌آموزیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مراحل تمیز کردن چرم

مراحل تمیز کردن چرم

اگر در حال مطالعه این متن هستید، قطعا به محصولات چرمی مانند کیف، کفش، کت، مبلمان و احتمالا دیگر وسایل چرم علاقمند هستید. لذا باید به خوبی با نحوه تمیز کردن و همچنین نگهداری چرم آشنا شوید.

درست است که با انتخاب محصولات چرم، لوازم با کیفیت‌تری را خواهید داشت اما اگر اصول مراقبت و نگهداری آن به خوبی رعایت نشود، با مشکلاتی از جمله کاهش کیفیت و عمر مفید آن‌ها روبرو خواهید بود.

نگهداری و مراقبت از این نوع محصولات، به راحتی و طی چند مرحله کوتاه و همچین به سرعت قابل انجام است. حتی اگر قادر به تهیه محلول‌های مراقبت از چرم نیستید، نگران نباشید.

زیرا تهیه یک محلول تمیز کننده چرم حتی در منزل و با مواد در دسترس مانند سرکه، روغن زیتون، آب و … نیز میسر است. لذا بدون استفاده از محصولات خشن، می‌توانید لکه ها و آلودگی‌های روی چرم را برداشته تا تمیز و نو شود.

در واقع تمیزسازی وسایل چرمی، اصلا کار سخت و غیر ممکنی نبوده و به کمک مواد طبیعی و خانگی می‌توانید این کار را براحتی اتجام دهید. البته توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر روش، ابتدا روی بخش کوچک و مخفی از وسایل چرم (به ویژه مبلمان) از محلول‌های توصیه شده، تست انجام دهید تا از آسیب کلی جلوگیری کرده و همچنین از مناسب بودن محلول برای محصول خود اطمینان حاصل کنید.

۱. گردگیری و تهیه وسایل لازم

گردگیری کفش چرم

برای شروع تمیز کردن چرم کلاسیک یا تميز كردن چرم رنگی ابتدا با استفاده از پارچه میکروفیبر خشک، محصول چرمی خود را گردگیری کنید. سپس وسایل مورد نیاز برای تهیه محلول، از جمله سرکه سفید، آب مقطر، صابون یا شامپو بچه، مواد شوینده ملایم، الکل، روغن زیتون، و نرم‌کننده‌های چرم را تهیه نمایید.

برای تميز كردن چرم اشبالت بهتر است از برس به جای پارچه استفاده کنید. برای خشک کردن نیز حتما آن را در هوای آزاد قرار دهید.

قیمت انواع کفش و بوت چرم زنانه لاکچری و ترند سال

 

۲. انتخاب روش دلخواه برای تمیز کردن چرم

انتخاب روش دلخواه برای تمیز کردن وسیله مورد نظر

پس از تهیه وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن چرم، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

صابون یا شامپو بچه

در روش اول از کمی صابون یا شامپو بچه (یا مواد شوینده ملایم) استفاده می‌کنیم. بدین منظور آن را با آب گرم مخلوط نمایید. اگر چرم بسیار کثیف است، استفاده ازچند قطره سرکه را توصیه می‌کنیم. در واقع این ترکیب نرم‌کننده و تمیز کننده محصول چرمی شماست که از آن در برابر لکه‌های جدید محافظت می‌کند.

روغن زیتون و لیمو

استفاده از روغن زیتون برای چرم

استفاده از روغن زیتون یا روغن گردو و نارگیل یا هر روغن دیگر گیاهی فقط برای خوراکی‌ها کاربرد ندارد، بلکه ترکیب روغن‌های گیاهی با آبلیمو، تمیز کننده بسیار خوبی برای چرم است. کافی است آن را به کمک پارچه تمیزی به آرامی روی وسیله مورد نظر چرمی کشیده تا مرطوب شود. سپس با استفاده از پارچه تمیز دیگری این محلول را از روی محصول پاک کنید.

سرکه سفید و آب مقطر

در این روش، از ترکیب مساوی سرکه سفید و آب مقطر استفاده می‌کنیم. بهتر است این محلول، به کمک پارچه میکروفیبر و به آرامی روی وسیله چرم مورد نظر کشیده شود تا وقتی آن را مرطوب کند. بجای سرکه سفید می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید.

مطالب کاربردی:  تفاوت چرم فلوتر یا سنگ‌ریزه با چرم سافیانو و الگانت

 

صابون کاستیل

صابون کاستیل

صابون گیاهی کاستیل، کاملا طبیعی بوده و عاری از مواد شیمیایی است. استفاده از این صابون برای تمیزکردن چرم ماشین انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. البته می‌توان از سایر شوینده‌های ملایم نیز بدین منظور استفاده کرد.

برای استفاده از این صابون برای پاک کردن محصولات چرم آن را به نسبت یک به پنج با آب مخلوط نمایید. سپس پارچه نرمی را به این محلول آغشته کرده و به آرامی روی صندلی‌ها بکشید. این صابون حاوی روغن زیتون بوده که سبب مرطوب شدن چرم هم می‌شود.

پاک‌ کننده‌های مخصوص تمیز کردن چرم

پاک کننده چرم

روش استفاده از پاک کننده چرم بازاری بدین صورت است که چند قطره از آن را به آب اضافه و مانند سایر روش‌های فوق، با یک پارچه تمیز روی محصول چرمی بکشید. سپس با استفاده از مخلوط آب و صابون مخصوص چرم، سایر لکه‌های باقی‌مانده را نیز تمیز کنید.

۳. پاک کردن لکه‌های باقی‌مانده

پاک کردن لکه‌های باقی‌مانده

با استفاده از روش‌های فوق، می‌توان اکثر لکه‌های روی چرم را تمیز کنید. اما اگر هنوز هم لکه‌ای باقی ماند، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید.

صابون و مواد شوینده ملایم

برای لکه‌های چسبناک، ابتدا با لبه قاشق آن را برداشته، و سپس با پارچه‌ آغشته به صابون یا هر ماده پاک کننده دیگری، با حرکات دایره‌ای کوچک لکه را پاک کنید. برای پاک کردن لکه‌های ملایم نیز، می‌توانید از یک پارچه تمیز که آن را به محلول آب گرم و صابون بچه یا صابون چرم آغشته کرده‌اید، برای تمیز کردن لکه استفاده کنید.

توجه کنید که خیس بودن پارچه سبب ایجاد لکه روی چرم می‌شود. لذا فقط آن را مرطوب کنید.

مطالب پربازدید:  25 استایل کاپشن چرم جذاب برای خانم‌های شیک‌پوش

 

الکل

برای تمیز کردن لکه‌های سخت‌تر مانند لکه جوهر، از پنبه آغشته به الکل استفاده کنید. الکل را فقط روی قسمتی از چرم که لکه دارد اعمال کنید و برای رفع الکل باقی‌مانده از محلول آب و مایع شوینده مناسب کمک بگیرید.

۴. خشک کردن چرم بطور کامل

خشک کردن چرم

پس از گردگیری و تمیزکردن لکه‌های روی وسایل چرمی ، باید آن را با دقت خشک نمایید. اگر اتاق گرم است بهتر است این محصولات، با هوای اتاق خشک شوند. اما در فضاهای مرطوب، برای جلوگیری از بروز کپک، به کمک پارچه میکروفیبر تمیز چرم را خشک کنید.

۵. استفاده از نرم کننده چرم

نرم کننده خانگی برای چرم

چرم طبیعی نوعی پوست حیوانی است. لذا برای نرم و لطیف ماندن، نیاز به استفاده از نرم کننده دارد. برای این کار می‌توان از نرم کننده‌های موجود در بازار یا روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و … بهره بگیرید.

اگر از محصولات آماده استفاده کنید، معمولا دستورالعمل آن روی محصول درج شده است. اما در صورتی که از روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا از خشک بودن چرم اطمینان حاصل کنید. سپس با استفاده از پارچه مناسب آغشته به روغن مورد نظر، آن را به آرامی روی چرم بکشید.

نکته: برای تميز كردن چرم مصنوعی، تمیز کردن چرم سفید و همچنین تميز كردن چرم ماشين نیز می‌توان از روش‌های فوق استفاده کرد.

پاک کردن انواع لکه از روی چرم

پاک کردن لکه خودکار

برای پاک کردن انواع لکه از روی چرم روش‌های زیر را مدنظر قرار دهید.

۱. لکه خودکار یا جوهر

لکه خودکار خاصیت تنفس چرم را مختل می‌کند. برای پاک کردن آن از روی چرم، به هیچ وجه نباید از الکل استفاده کنید. بهترین کار استفاده از محلول آب و سرکه یا آب و شامپو بچه است. که آن را به کمک پارچه‌ای تمیز روی لکه حاصل از خودکار کشیده و چرم را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

تمیز کردن رنگ از روی چرم، کار بسیار دشواری است، که در برخی موارد باید بصورت تخصصی و اصولی مورد بررسی قرار گیرد.

2. لکه لاک

استون یک حلال خوب برای لاک است. در صورتی که محصول چرمی شما به لاک آغشته شد، یک دستمال آغشته به استون را روی لاک اعمال کنید. البته گاهی استون سبب آسیب به بافت چرم می‌شود، لذا ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از چرم تست کنید.

مطالب مرتبط:  بهترین راه تمیز کردن کفش جیر چگونه است؟

 

چگونه بوی وسایل چرم را برطرف نماییم؟

چگونه بوی وسایل چرم را برطرف نماییم؟

اگر حس می‌کنید که وسیله چرمی مورد نظرتان بوی خوشایندی ندارد، در صورت امکان آن را در هوای آزاد قرار دهید. در رابطه با مبلمان چرم، بهتر است از جوش‌شیرین یا بی‌کربنات سودا استفاده کنید. استفاده از محصول سرکه و آب نیز بدین منظور مفید است.

 

منبع : hagerty

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *