عوارض آرایش در بارداری

بانوان ذاتا علاقه دارند که همیشه زیبا و جوان به نظر برسند. آرایش کردن یکی از راه‌هایی بوده که جذابیت خانم‌ها را بیشتر می‌کند. همین مسئله موجب شده تا خانم‌ها علاقه بسیار زیادی به امر آرایش داشته باشند.

عوارض آرایش کردن در بارداری مساله‌ای بوده که افراد بسیاری درباره آن صحبت می‌کنند؛ اما هنوز هم برای بسیاری از بانوان باردار، به روشنی مشخص نشده که استفاده از انواع لوازم آرایشی در این مقطع ممنوع است یا نه. یا حتی در صورت استفاده از این محصولات امکان دارد با چه عوارضی رو به‌ رو شوند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اکنون سوال ما این است که آیا آرایش در بارداری برای مادر و کودک مضر نیست؟ آیا خانم‌های باردار می‌توانند با خیال راحت و بدون ترس از آسیب رسیدن به فرزند دلبند خود آرایش کنند؟ ما در این مقاله می‌خواهیم درمورد عوارض آرایش در بارداری و استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی در بارداری صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

همچنین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برای آرایش در بارداری بهتر است تا از لوازم آرایشی مخصوص بارداری یا لوازم آرایشی گیاهی استفاده نمایید تا عوارض آرایش در بارداری گریبان گیر شما نشود.

عوارض آرایش در بارداری

عوارض آرایش در بارداری

بسیاری از خانم‌ها گمان می‌کنند که در طی دوره بارداری نباید از لوازم آرایشی استفاده نمایند و آرایش در دوران بارداری را عملی مضر و خطرناک می‌دانند. این نظر از بعضی از جهات کاملا درست است، چرا که مواد شیمیایی موجود در بعضی از لوازم آرایشی می‌تواند موجب ایجاد آسیب‌های جدی در جنین شود.

باید بدانید که آرایش در سه ماهه دوم بارداری یا درکل دوره به ابزار و لوازم خاص خود نیازمند می‌باشد. در سالیان اخیر لوازم آرایش‌ مخصوص بارداری تولید شده و به سادگی در بازار قابل دسترسی و خرید است. این لوازم از مواد اولیه گیاهی و کم ضرر درست شده‌اند و برای مادر و فرزند مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

عوارض آرایش در بارداری

عوارض آرایش در دوران بارداری چیست؟ در دوران بارداری بدن شما دچار نوسانات شدید عروقی، هورمونی، متابولیک و ایمنی شده که تمامی این عوامل موجب ایجاد تغییراتی در پوست شما خواهند. در برخی از خانم‌ها این تغییرات سبب ایجاد پوستی سالم و درخشان می‌شود؛ اما در بعضی دیگر ممکن است جوش، لک‌های تیره، آکنه و سایر مشکلات پوستی را به همراه داشته باشد.

پیش از آرایش کردن در بارداری به این موارد دقت توجه نمایید

پیش از آرایش کردن در بارداری به این موارد دقت توجه نمایید

همان‌گونه که گفتیم برای آرایش در ماه اول بارداری و در ادامه دوره بهتر است تا از لوازم‌آرایشی مخصوص بارداری استفاده نمایید. جهت انتخاب لوازم آرایش مورد نیاز خود حتما به نکات زیر توجه نمایید.

  • زمان خرید محصولات حتما کاتالوگ آن‌ها را مطالعه کرده و مطمئن شوید که موادی مثل جیوه، سرب، پارابن و دیگر مواد شیمیایی در آن‌ها استفاده نشده یا در کم‌ترین میزان ممکن استفاده شده است.
  • لوازم آرایشی مخصوص بارداری باید دارای موادی مثل ویتامین A، ویتامین K و سنتلا آسیاتیکا باشد تا بتواند به بهبود شرایط پوستی خانم‌های باردار کمک نماید.
  • حتما توجه نمایید که روی بسته محصول، عباراتی مثل فاقد عطر (BPA free) و فاقد پارابن و فتالات (DEA free) درج شده باشد. این مواد به‌خصوص در سه ماه اول بارداری به شدت برای مادر و فرزند خطرناک هستند.

قیمت انواع لوازم آرایش صورت لوکس و اورجینال

 

نظر پزشکان درباره عوارض لوازم آرایشی در بارداری برای جنین چیست؟

نظر پزشکان درباره عوارض لوازم آرایشی در بارداری برای جنین چیست؟

از نظر پزشکان بدن جنین در سه ماه اول بارداری شکل گرفته و به همین دلیل مادر باید در این دوران از هرگونه مواد شیمیایی و مضر دوری نماید. استفاده از هرگونه لاک، رنگ مو، شامپوی شیمیایی، رژ لب و به طور کلی هر ماده مضری در سه ماه اول بارداری باید به حداقل رسیده و با مواد گیاهی جایگزین شود.

بهتر است بدانید که موادی مثل جیوه، پارابن، سرب، ترتینوئین، هیدروکینون و حتی وایتکس موجود در مواد شوینده و سفیدکننده می‌تواند تاثیرات جدی روی ذهن جنین بگذارد.

با تکیه بر موارد گفته شده از خانم‌های باردار درخواست می‌کنیم به موارد زیر دقت نمایند.

  • جهت خرید لوازم آرایشی در سه ماهه دوم بارداری سعی نمایید تا جای ممکن از لوازم آرایشی، کاشت ناخن، لاک ناخن، رنگ مو و هرگونه ماده غیرگیاهی استفاده نکنید. چراکه سه ماه اول بارداری زمان تشکیل بدن جنین است.
  • تمام افراد از وجود سرب در رژ لب‌ها با خبرند، اما باید بدانید که لاک‌های ناخن نیز مقدار قابل‌توجهی سرب دارند. پس از خانم‌های باردار درخواست می‌کنیم تا استفاده از لاک را به حداقل ممکن برسانند.
  • چنانچه تمایل به آرایش در بارداری دارید، حتما از محصولاتی استفاده نمایید که پایه گیاهی داشته باشند. برای مثال از رنگ موی بدون آمونیاک استفاده نمایید.

استفاده از رژلب مناسب دوران بارداری

استفاده از رژلب مناسب دوران بارداری

رژلب همواره از پرطرفدارترین انواع لوازم آرایش میان بانوان بوده است. به ویژه برای خانم‌های دلسوزی که آرایش کردن در این دوران را برای حفظ سلامت فرزند خود، تا جای ممکن کاهش داده و به علت تغییرات هورمونی بدن خود، دارای چهره‌ای بی‌روح شده‌اند، استفاده از رژلب در بارداری و یا بالم لب می تواند جذابیت و نشاط را به چهره آنان برگرداند.

استفاده از رژلب در بارداری درصورتی‌ بلامانع است که:

  • فرد در سه ماه اول بارداری نباشد
  • رژ لب فاقد سرب باشد
  • رژ لب گیاهی باشد

مطالب کاربردی:  چسب ضد بارداری چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

 

استفاده از ریمل در دوران بارداری

استفاده از ریمل در دوران بارداری

باید بگوییم در بعضی از ریمل‌ها پارابن، پودر آلومینیوم و رتینیل استات مورد استفاده قرار گرفته است. رتینیل استات یکی از اشکال آرایشی ویتامین A بوده که استفاده از آن در دوران بارداری با خطرات بسیاری همراه است. پودر آلومینیوم نیز جهت افزایش رنگ و درخشش ریمل به کار می‌رود و بسیار خطرناک است. استفاده از ریمل در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نشده و می‌تواند عوارض ناخوشایندی داشته باشد.

کرم پودر و کرم مرطوب کننده در بارداری

کرم پودر و کرم مرطوب کننده در بارداری

همان‌گونه که پیش‌تر هم گفتیم، در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی که در بدن مادر ایجاد می‌شود، پوست او دچار تغییراتی شده و طراوت طبیعی خود را از دست می‌دهد، حتی پوست مادران ممکن است دچار لکه‌هایی شود. به همین علت خانم‌ها به استفاده از انواع کانسیلر، کرم پودر، پرایمر و دیگر لوازم آرایشی روی می‌آورند.

توجه کنید که جهت آرایش دوران بارداری بهتر است از لوازمی استفاده نمایید که دارای مواد آلی و ارگانیک باشند. کرم پودرهایی که دارای مواد مرطوب‌کننده هستند نیز به علت کمک به بهبود شرایط پوستی مناسب‌اند.

جهت آرایش کردن در بارداری هرگز از کرم پودرهایی که پارابن، پلی اتیلن و مواد نگه‌دارنده دارند استفاده نکنید، این مواد افزون بر آسیب به کودک می‌توانند موجب بروز انواع سرطان شوند. به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از کرم پودر، حتما شوینده صورت مناسب بارداری را تهیه کرده باشید.

چنانچه مشکلات پوستی شما در دوران بارداری بسیار شدید می‌باشد، می‌توانید جهت آبرسانی و پاکسازی پوست خود از انواع ماسک‌های خانگی استفاده نمایید. ماسک‌های خانگی فاقد مواد نگه‌دارنده و شیمیایی بوده و هیچ‌گونه آسیبی به شما وارد نمی‌کنند. همچنین استفاده از کرم آبرسان در بارداری در صورتی که ارگانیک باشد، پیشنهاد می‌‌شود.

ضد آفتاب در دوران باداری

ضد آفتاب در دوران باداری

شایان ذکر است که استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در دوران بارداری بلامانع است. عدم استفاده از ضد آفتاب خود علتی جهت ایجاد لکه‌های پوستی است. حال تصور کنید لکه‌های پوستی ناشی از عدم استفاده از ضدآفتاب و لکه‌های پوستی ناشی از بارداری با یکدیگر روی صورت شما ظاهر شوند، حتی تصور این اتفاق وحشتناک می‌باشد.

پس از کرم ضدآفتابی که مواد شیمیایی بسیار کمی دارد، استفاده نمایید تا پوست خود را از یک فاجعه بزرگ نجات داده و در کنار آن سلامت فرزند خود را نیز به خطر نیندازید.

استفاده از بادی اسپلش در بارداری

استفاده از بادی اسپلش در بارداری

به طور کلی خوشبوکننده‌های شیمیایی در بیشتر مواقع دارای ترکیبات خطرناکی به نام فتالات‌ها بوده که سمی است و به خصوص در سه ماهه اول بارداری، سلامت جنین شما را به خطر می‌اندازند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در این دوران از خوشبوکننده‌های گیاهی استفاده نمایید. از جهت دیگر، به علت حساسیت افراد باردار به عطر و بو، در اثر استفاده از بادی اسپلش یا عطر و ادکلن ممکن است دچار سردرد و سرگیجه و حالت تهوع شوید.

رنگ موی مناسب برای دوران بارداری

رنگ موی مناسب برای دوران بارداری

آرایش در دوره بارداری تنها به معنای استفاده از لوازم آرایشی صورت نیست بلکه انواع رنگ مو و لاک ناخن را نیز شامل می‌شود. قواعد استفاده از رنگ مو نیز همچون قواعد استفاده از دیگر لوازم آرایشی در بارداری است.

همان‌گونه که گفته شد، استفاده از مواد آرایشی و شیمیایی در سه ماه اول حاملگی ممنوع بوده و پس از آن باید از محصولات گیاهی استفاده نمود. جهت رنگ کردن موها راه‌های جایگزین هم وجود دارد، به عنوان مثال بهتر است از هایلایت به جای رنگ کردن تمام موها استفاده نمایید. با این روش دیگر ریشه مو و پوست سر با رنگ شیمیایی برخورد نداشته و جذب کمتری از مواد شیمیایی صورت می‌گیرد.

رنگ موی مناسب برای دوران بارداری

در سالیان اخیر رنگ موهای بدون آمونیاک بسیار محبوب شده‌اند. این محصولات همان‌گونه که از نامشان پیداست، فاقد آمونیاک بوده و آسیب کمتری به موها وارد می‌نمایند.

در صورتی که به رنگ کردن ریشه موهای خود علاقه دارید، می‌توانید از رنگ موی فاقد آمونیاک استفاده نمایید. به همین ترتیب جهت رنگ کردن ابرو در دوران بارداری نیز این نکته را مدنظر داشته باشید. البته به جای این کار می‌توانید از مداد ابرو در بارداری استفاده نمایید که گزینه امن‌تری به شمار می‌رود.

مطالب پربازدید:  معرفی بهترین برندهای رنگ مو بدون آمونیاک

 

جدی گرفتن عوارض آرایش در بارداری، مسئله‌ای مهم برای حفظ سلامت جنین

در پایان به شما یادآوری می‌کنیم که حفظ سلامت خود و فرزندتان به دوری شما از مواد شیمیایی به ویژه در سه ماه اول حاملگی وابسته است. پس تا جایی که امکان دارد از آرایش در بارداری و حتی استفاده از تقویت مژه در بارداری اجتناب نمایید و در صورت تمایل برای آرایش در این دوره از محصولات آرایشی مخصوص دوران بارداری استفاده نمایید تا از مضرات استفاده از مواد شیمیایی و عوارض آرایش در بارداری در امان بمانید.

 

منبع : bocahindonesia

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *