مراقبت از پوست آقایان

این روزها آقایان بیش از گذشته به داشتن پوستی سالم، جوان و شاداب توجه می‌نمایند. به صورت کلی آقایان و خانم‌ها جهت مراقبت موثر از پوست، از برنامه یکسانی پیروی می‌نمایند؛ ولی باید این نکته را در نظر گرفت که لایه خارجی پوست صورت مردان، ضخیم‌تر از خانم‌ها می‌باشد.

درنتیجه روتین مراقبت از پوست آقایان با روتین مراقبت از پوست که معمولا برای خانم‌ها پیشنهاد می‌شود، تفاوت‌هایی دارد. جهت مراقبت از پوست، کارهای ساده‌ روزمره‌ای وجود دارد. در ادامه، به آموزش بعضی از این نکات و روش‌های درست مراقبت از پوست آقایان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

حمام آب گرم به‌جای آب داغ

حمام آب گرم به‌جای آب داغ

در یک صبح‌ سرد زمستانی، حمام آب داغ بسیار لذت‌بخش می‌باشد؛ ولی در روتین مراقبت از پوست آقایان باید مقداری دمای آب را پایین‌تر آورده تا از پوسته پوسته شدن، خشکی ، خارش پوست و ترک خوردن آن جلوگیری نمایید. برای مدت زمان طولانی زیر دوش آب گرم بودن، موجب می‌شود چربی طبیعی پوست بدن‌ خود را از دست بدهید. اگر به شستشوی بدن خود با آب داغ عادت دارید، سعی کنید بیش از پنج دقیقه زیر آب داغ نمانید.

رطوبت رسانی به پوست

با اینکه پوست صورت آقایان در مقایسه با پوست خانم‌ها چرب‌تر می‌باشد، ولی جهت جلوگیری از ایجاد چین و چروک صورت، استفاده‌ روزانه از کرم مرطوب کننده را نباید فراموش کرد. آقایانی که پوستی چرب یا معمولی دارند، کافی است برای رطوبت رسانی، روزانه مقدار کمی لوسیون ملایم یا ژل آبرسان استفاده نمایند. چنانچه پوست خشکی دارید، از کرم‌های مرطوب کننده قوی‌تری استفاده نمایید.

استفاده از پاک کننده‌های صورت به‌ جای صابون

استفاده از پاک کننده های صورت به‌ جای صابون

روتین مراقبت از پوست آقایان، برای پوست‌های حساس یا خشک و پوسته پوسته، بهتر است از پاک کننده‌هایی استفاده کرد که در ترکیبات آن‌ها، از سدیم لوریل سولفات (که با حروف اختصاری SLS روی بسته‌بندی محصول درج می‌شود) استفاده نشده باشد، چراکه این ماده کف تولید کرده و سبب خشکی پوست می‌شود. بهترین شوینده صورت، شوینده‌هایی بوده که دارای ترکیبات رطوبت رسان مثل سرامیدها، گلیسیرین، روغن آفتابگردان یا دانه سویا و وازلین باشند.

چنانچه پوست شما چرب است، در روتین مراقبت از پوست برای آقایان از شوینده‌هایی استفاده نمایید که دارای ترکیباتی مثل عصاره مرکبات، روغن درخت چای یا اکالیپتوس هستند؛ این ترکیبات، ضد باکتری‌هایی طبیعی به شمار می‌روند.

شوینده‌های دارای ترکیبات کنترل کننده چربی (مثل زینک PCA) هم جهت پیشگیری از ایجاد آکنه در پوست‌های چرب موثر هستند. از صابون‌های عطری معمولی برای پوست صورت استفاده نکنید، چراکه موجب خشکی پوست می‌شوند، به‌خصوص نواحی از صورت که پوست نازک‌تری دارد.

استفاده از کرم‌های نرم کننده، قبل از اصلاح

استفاده از کرم‌های نرم کننده، قبل از اصلاح

جهت اصلاح راحت‌تر، پوست خود را مرطوب نگه دارید. بهتر است بلافاصله پس از حمام، زمانی که تارهای زبر موهای صورت، هنوز مرطوب و انعطاف‌پذیر می‌باشند، اصلاح را شروع نمایید.

کسانی که پوست‌شان بعد از اصلاح، دچار سوزش و قرمزی می‌شود، بهتر است به‌جای کف اصلاح، از ژل اصلاح استفاده نمایند. ژل‌های اصلاحی که به ‌تازگی به بازار آمده‌اند، موهای صورت را بیش از سایر محصولات، نرم می‌کنند؛ در نتیجه بعد از مصرف این ژل‌ها، کمتر دچار قرمزی، التهاب، جوش و برگشت مو به داخل پوست خواهید شد.

استفاده از افترشیوهای غیر‌الکلی

استفاده از افترشیوهای غیر‌الکلی

جهت پاکسازی پوست آقایان، اصلاح صورت مثل لایه بردار عمل می‌نماید. اصلاح صورت کمک کرده تا لایه‌های خشک و مرده‌ پوست تمیز و پاکسازی شوند، ولی طی این فرایند ممکن است پوست صورت نیز ملتهب شود. درنتیجه در روتین مراقبت از پوست آقایان استفاده از یک مرطوب کننده به التیام سوزش پوست (پس از اصلاح) کمک می‌نماید. به خاطر داشته باشید، افترشیوهای حاوی الکل، سوزش پوست را تشدید می‌نمایند.

درگذشته از افترشیوها جهت میکروب‌‌زدایی و جلوگیری از ایجاد عفونت‌های ناشی از بریدگی (طی اصلاح) استفاده می‌شد؛ ولی ریش تراش‌های جدید دیگر پوست را نمی‌برند، درنتیجه افترشیوی را انتخاب نمایید که سوزش بعد از اصلاح را التیام ببخشد.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

حرکات ضربه‌ای آرام حوله، روی صورت

بعد از شستن صورت (به خصوص اگر پوست نازک و حساسی دارید) پوست خود را با حرکات ضربه‌ای آرام حوله، خشک نمایید. کشیدن محکم حوله روی صورت، موجب تحریک و ایجاد خشکی پوست می‌شود.

خواندن برچسب‌ محصولات مراقبت از پوست آقایان پیش از خرید

خواندن برچسب‌ محصولات مراقبت از پوست آقایان پیش از خرید

ممکن است برچسب محصولات مراقبت از پوست، در ابتدا گیج‌کننده و پیچیده به نظر برسند. برای ساده‌تر شدن این مسئله، به دنبال چند واژه کلیدی روی برچسب محصولات بگردید:

  • غیر کومدون‌زا: این اصطلاح یعنی اینکه کرم یا لوسیون مورد نظر سبب ایجاد جوش نمی‌شود.
  • بدون الکل: یعنی محصول مورد نظر به ‌احتمال ‌زیاد ملایم بوده و موجب بروز خشکی در پوست نمی‌شود.
  • شوینده یا لوسیون‌های دارای «آنتی‌اکسیدان» یا دارای ویتامین C یا ویتامین A یا E نیز، به بازسازی پوست کمک می‌نمایند.

اجتناب از محصولات معطر

رایحه‌ها و عطرهایی که در محصولات مراقبت از پوست در آقایان استفاده می‌شوند، غالبا سینتتیک (مصنوعی و شیمیایی) بوده و منجر به تحریک پوست و ایجاد خشکی می‌شوند؛ درنتیجه اگر پوست حساسی دارید، از شوینده‌ها و لوسیون‌های بدون بو استفاده نمایید.

البته ترکیبات معطر طبیعی غالبا حساسیت‌زایی مواد سینتتیک را ندارند و رایحه دلپذیرشان، همچون رایحه عصاره مرکبات و اسطوخدوس، برای بسیاری از آقایان خوشایندتر از ترکیبات مصنوعی نیز هست.

مطالب کاربردی:  معرفی بهترین رنگ مو برای آقایان شیک و خاص

 

جلوگیری از بروز خطوط پنجه کلاغی

جلوگیری از بروز خطوط پنجه کلاغی

چنانچه در اطراف چشم‌ها و دهان، خطوط ریز یا چروک دارید و این موضوع موجب ناراحتی شما شده است، از مرطوب کننده‌های حاوی هیالورونیک اسید یا سدیم PCA استفاده نماید؛ این دو ماده هومکتانت بوده و به رفع خطوط و چروک کمک نموده، ظاهر شاداب‌تری به پوست می‌بخشند.

جهت رفع چروک‌های عمیق‌‌تر در اطراف چشم (مثل خطوط پنجه کلاغی) از کرم‌های دور چشم ضد پیری ، حاوی رتینول (ویتامین A) یا گلایکولیک اسید استفاده نمایید. این ترکیبات طبیعی، به لایه برداری سلول‌های مرده و خشکی سطح پوست کمک نموده و خطوط اطراف چشم‌ها و لب‌ها را تا حدی از بین می‌برند.

استفاده از ضد آفتاب

یکی از علت‌های اصلی بروز لک و چین و چروک صورت ، پرتوهای مضر نور آفتاب است. اگر روزانه تنها پنج دقیقه در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرید، پوست شما به ‌مرور زمان دچار لک و پیری می‌شود. در روتین مراقبت از پوست آقایان، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

توجه کنید از محصولی استفاده نمایید که «طیف گسترده» باشد؛ یعنی از پوست در مقابل طیف وسیعی از پرتوهای آفتاب (محافظت هم در برابر UVA هم UVB) مراقبت نماید؛ جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی ضد UVB (دارای SPF 30 به بالا) و جهت مراقبت از پوست در مقابل پرتو‌های سرطان‌زا و پیر‌کننده، ضد UVA (دارای +++PA) باشد.

مراقبت از پوست کف پا

مراقبت از پوست کف پا

با گذر زمان و افزایش سن، پوست پا ضخیم‌تر شده و درگیر ترک خواهد شد. جهت رفع ترک کف پا و ضخامت پوست، سنگ‌پایی ارزان تهیه کرده و هر روز زیر دوش کف پاها را اسکراب نمایید. در ادامه لایه‌ای ضخیم از پماد یا کرم ترک پا را روی کف پاهای خود بزنید؛ بسیاری از این کرم‌ها به‌طور تخصصی برای پا تولید شده‌اند؛ ولی کرم مرطوب کننده‌ قوی‌ نیز می‌تواند به رفع ترک پا کمک نماید.

درصورتی‌که ترک پاها عمیق و شدید باشد، قبل از خواب یک لایه ضخیم از کرم را کف پاهای خود بزنید، روی آن را با نایلون پوشانده و سپس جوراب بپوشید تا پوست فرصت کافی جهت جذب رطوبت داشته باشد. البته دقت نمایید بین انگشتان پا را مرطوب نکنید، چراکه احتمال رشد قارچ و بروز بیماری پای ورزشکار به شدت بالا می‌رود.

اصلاح ناحیه تناسلی

اصلاح ناحیه تناسلی

در روش های مراقبت از پوست آقایان برای اصلاح و بهداشت‌ ناحیه تناسلی بهتر است از موزر یا ریش تراش برقی استفاده نمایید. استفاده از تیغ موجب بازگشت موها به داخل پوست شده و یا کاملا ناخواسته سبب ایجاد زخم یا آسیب می‌شود. آمار نشان می‌دهد 83 درصد از کسانی که به علت صدمات ناحیه تناسلی به اورژانس مراجعه کرده‌اند، در حین اصلاح دچار این مشکل شده‌اند.

در صورت استفاده از تیغ، پیش از اصلاح، با لیف یا اسکراب دارای اسیدهای میوه، سلول‌های مرده را از سطح پوست لایه برداری نمایید. سپس روی آن، مقدار زیادی ژل اصلاح که به سادگی می‌توانید از فروشگاه‌‎های لوازم آرایشی و بهداشتی تهیه نمایید، جهت جلوگیری از تحریک و بازگشت موها به داخل پوست بزنید.

موهای زیر پوستی

موهای زیر پوستی

ممکن است موهای زیر پوستی روی بازو ، صورت ، پا ، ناحیه تناسلی یا هر ناحیه دیگری از بدن که مو می‌روید، ایجاد شوند. بهترین راه جهت پیشگیری از مشکل مو زیر پوستی، نتراشیدن مو می‌باشد. ولی اگر به هر علتی تمایل به تراشیدن موهای زائد دارید، جهت جلوگیری از زیرپوستی شدن موها و بهتر شدن وضعیت موهایی که به داخل پوست برگشته‌اند، بهتر است این نکات را رعایت نمایید:

  • ابتدا پوست خود را با آب ولرم مرطوب نموده و سپس از ژل اصلاح استفاده نمایید.
  • موها را در جهت رویش‌ بتراشید.
  • تعداد ضربات یا تماس‌های تیغ را تا حد ممکن کاهش بدهید.
  • پس از هر حرکت، تیغ را با آب بشویید.
  • یک حوله را با آب سرد خیس نموده و پس از اصلاح با ملایمت روی پوست خود بگذارید تا التهاب و آزار پوستی را کاهش دهد.
  • جهت آزاد کردن موهایی که داخل پوست گیر کرده‌اند، از اسکراب استفاده نمایید.

موهای زیر پوستی

  • به جای تراشیدن مو، از روش‌های دیگری مثل کرم موبر بهره ببرید.
  • از روشی با بازدهی بلندمدت‌تر مثل لیزر موهای زائد استفاده نمایید.
  • مو را از انتها نتراشید. اگر مقداری از مو روی پوست باقی بماند احتمال ورود باکتری‌ها به فولیکول مو و ایجاد التهاب کاهش پیدا می‌کند .
  • از تیغ کند و کهنه استفاده نکنید. جهت هر بار اصلاح یک تیغ نو و تیز بردارید.
  • از خاراندن، کندن یا فشردن موهای زیر پوستی خودداری نمایید. این کار می‌تواند موجب آسیب به پوست و ایجاد عفونت شود.
  • صبور باشید، با استفاده از اسکراب و لایه برداری‌های ملایم، و همچنین عدم تکرار اشتباهات در اصلاح نمودن، موهای زیر پوستی به تدریج آزاد می‌شوند.

مطالب پربازدید:  بهترین برند ضد آفتاب ایرانی و خارجی برای داشتن پوستی سالم

 

تا به اینجا سعی کردیم که راهنمای مراقبت از پوست آقایان را به طور کامل به شما توضیح دهیم و امیدواریم با استفاده از این نکات بتوانید بهترین روتین مراقبت از پوست آقایان را برای خود داشته باشید.

 

منبع : tiege

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *