طبیعت گردی

انسان‌ها به طور ذاتی به طبیعت گردی علاقه‌مند هستند. افراد بسیار کمی را پیدا می‌کنید که نسبت به طبیعت و گردش در آن واکنشی منفی نشان دهند. هوای تمیز و پاک موجود در طبیعت، صدای پرندگان و وزش باد، پیاده روی در دشت‌های سبز و دور بودن از وسایل دیجیتال و دنیای مدرن امروزی از دلایلی است که سبب می‌شوند تمایل ما برای گشت و گذار در طبیعت چندین برابر شود. در ادامه با ما همراه باشید و توصیه‌های زیرا برای برنامه ریزی یک سفر عالی در طبیعت جدی بگیرید.

طبیعت گردی و کمپینگ چیست؟

کمپینگ فعالیتی در فضای باز و طبیعت است. در این فعالیت افراد یک شبانه روز یا بیش‌تر در پناهگاهی حفاظت شده در دل طبیعت اقامت می‌کنند. این فعالیت طبیعت‌گردی برای دور شدن از دردسرهای زندگی شهری برای مدت زمانی کوتاه و محدود برنامه ریزی شده است. تفریح کمپینگ در اواخر قرن نوزدهم میلادی به وجود آمد و کم کم به یکی از رایج‌ترین و محبوب‌تری تفریحات فضای باز در سراسر جهان تبدیل شد. شما با استفاده از توصیه‌های زیر می‌توانید یک سفیر جذاب و شیرین را در دل طبیعت تجربه کنید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مراقب خطرهای احتمالی در اطراف چادر خود باشید

برپا کردن چادر

وقتی به مقصد خود در دل طبیعت ایران رسیدید، قبل از بر پا کردن چادر در منطقه اطراف خود را بررسی کرده و خطرات احتمالی موجود در این منطقه را در نظر بگیرید. از کمپ زدن زیر درختان خیلی بزرگ خودداری کنید. زیرا ممکن است در طول شب شاهد افتادن شاخه‌های بزرگ روی چادر خود شوید. از چادر زدن در محل‌هایی که نزدیک به آب هستند یا در فرو رفتگی زمین قرار دارند نیز خودداری کنید. زیرا ممکن است در اثر بارش باران آب در داخل این گودال‌ها جمع شود. همچنین اگر همراه خود کودک دارید بر پا کردن چادر در کنار رودخانه و دریاچه ممکن است خطرناک باشد.

مقدار مناسبی غذا و آب با خود همراه داشته باشید

غذا و آب

برای بقا در طبیعت نیاز به خوراک و آب دارید. حتما باید توجه کنید که مقدار زیادی آب همراه خود داشته باشید که برای نوشیدن استفاده کنید. اگر غذاهایی به همراه دارید که باید سرد نگه داشته شوند، حتما توجه داشته باشید که یخدان با مقدار یخ مناسب با خود ببرید. مسمومیت غذایی آن هم در طبیعت‌گردی می‌تواند کاملا آزاد دهنده باشد. ظروفی را برای نگهداری از مواد غذایی خود انتخاب کنید که به خوبی بسته می‌شوند. زیرا احتمال ورود حشرات در ظروف وجود خواهد داشت.

لیست قیمت انواع ملزومات سفر و گردشگری

 

حواستان به آب و هوا باشد

آب و هوا

برای کمپینگ در طبیعت یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار آب و هوا است. دمای روز و شب را به خوبی بررسی کنید، چرا که بعضی از روزهای گرم و آفتابی به شب‌های سرد و یخبندان خاتمه خواهند یافت. ممکن است در طول روز از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید، اما در شب نیاز به جوراب‌های ضخیم، کفش ورزشی و لباس گرم داشته باشید.

جعبه کمک‌های اولیه را در بین وسایل کمپ خود قرار دهید

جعبه کمک‌های اولیه را در بین وسایل کمپ خود قرار دهید

طبیعت‌گردی معمولا در مکان‌های دور افتاده انجام می‌شود. بنابراین همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه در بین وسایل کمپینگ امری ضروری خواهد بود. حتی اگر امکان دارد با افرادی کمپ بزنید که به کمک‌های اولیه مسلط هستند. در طبیعت بوته‌هایی خاردار وجود داشته که ممکن است با برخورد به پوست شما سبب ایجاد خراش و بریدگی شوند. به همین سبب وجود جعبه کمک‌های اولیه بسیار لازم است.

نزدیک‌ترین خدمات در دسترس را شناسایی کنید

نزدیک‌ترین خدمات در دسترس را شناسایی کنید

دانستن این که نزدیک‌ترین بیمارستان محلی در کجاست و چگونه می‌توان به آن رسید در زمان شما صرفه جویی خواهد کرد. برخی از مکان‌هایی که برای طبیعت‌گردی انتخاب می‌شوند، معمولا داری پوشش شبکه تلفن همراه نیستند، به همین سبب حتما مکان دقیق خود را از قبل به دوستان و خانواده خود اطلاع دهید. استفاده از مکان نماهای GPS و یا سایر برنامه‌های مکان یابی می‌تواند به شما در برخورداری از یک سفر خوب کمک کند.

به وجود حیوانات وحشی توجه کنید

به وجود حیوانات وحشی توجه کنید

منظور ما از حیوانات وحشی دقیقا خرس‌های موجود در طبیعت نیست. برخی از حیوانات کوچک‌تر همچون پشه‌ها، کنه‌ها و سایر حشرات می‌توانند پوست شما را گاز بگیرند. این عمل ممکن است باعث تحریک شده و در مواردی نادر سبب ایجاد بیماری شود. برای بقا در جنگل باید به نکات مختلفی توجه کنید. برای مثال هرگز آب را به صورت سر باز در کنار چادر خود نگذارید، این کار ممکن است سبب شود که حشرات تشنه به سمت چادر شما جلب شوند.

همچنین لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند بپوشید که از نیش زدن حشرات جلوگیری شود. در ماه‌های گرم سال احتمال وجود مارها در طبیعت وجود دارد. مارها معمولا حمله نمی‌کنند، اما اگر تحریک شوند ممکن است بسیار خطرناک باشند. بنابراین در طبیعت سر و صدای زیادی نکنید. به عنوان نکته آخر باید به شما بگوییم که غذای خود را به حیوانات وحشی طبیعت ندهید. هضم غذای انسان‌ها می‌تواند برای حیوانات وحشی دشوار باشد و حتی سبب بیماری آنان شود. این غذاها می‌توانند رفتار طبیعی حیوانات را تغییر دهند.

با احتیاط آتش روشن کنید

با احتیاط آتش روشن کنید

کمپینگ در طبیعت قواعد خاص خود را دارد. برای مثال در برخی از محدوده‌ها شما مجاز به روشن کردن آتش نیستید. اما در برخی از محدوده‌هایی که می‌توانید این کار را انجام دهید باید نکات زیر را رعایت کنید.

به محیط اطراف خود خوب توجه کنید

در هنگام روشن کردن آتش حتما آن را حداقل 3 متر با محل بر پا کردن چادر خود فاصله دهید. مطمئن شوید که آتش با وسایل کمپینگ اشتعال زا شما مثل بطری‌های دارای گاز اسپری و بنزین فاصله داشته باشد.

آب و هوا را بررسی کنید

اگر شرایط آب و هوایی خشک و بادی بود، آتش روشن کردن را فراموش کنید. آتش در این شرایط می‌تواند به سرعت به مکانی دیگر منتقل شود.

مراقب آتش باشید

هرگز حتی برای یک دقیقه آتش را بدون توجه رها نکنید. اگر می‌خواهید منطقه را ترک کنید، آتش را به طور کامل با آب خاموش کنید تا زمانی که هیچ بخاری از آن خارج نشود. برای خاموش کردن آتش از خاک استفاده نکنید، زیرا ذغال سنگ می‌تواند تا 8 ساعت گرم بماند.

مطالب دیدنی:  بدون این وسایل سفر چمدان نبنديد!

 

مراقب کودکان خود باشید

به کودکان خود اجازه ندهید که به آتش نزدیک شوند یا به آن دست بزنند. به آنان بگویید که نمی‌توانند چیزی را به درون آتش پرتاب کنند. همچنین وسایل نزدیک به آتش مثل صندلی فلزی ممکن است خیلی گرم شود، پس مراقب باشید کودکانتان به آنان نزدیک نشوند. بله زندگی در طبیعت آن قدر که فکر می‌کنید، آسان نیست.

آتش کوچکی بر پا کنید

آتش تنها باید برای پخت و پز و گرم نگه داشتن شما باشد. به همین سبب آن را خیلی بزرگ درست نکنید. اطمینان حاصل کنید که یک سطل و آب برای خاموش کردن سریع آن در اطراف وجود دارد.

 

منبع : ecotourism-world

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *