کنترل پوست چرب

سِبوم ماده‌ای با ماهیت مومی و روغنی بوده که وظیفه‌ محافظت از پوست و آب‌رسانی به آن را بر عهده دارد. با این حال، ترشح زیاد سبوم می‌تواند موجب چربی پوست شده که خود منجر به مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می‌شود. پوست چرب نتیجه ترشح بیش از اندازه سِبوم از غدد چربی پوست می‌باشد. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس می‌تواند ترشح سبوم را افزایش بدهد.

این ماده در واقع همیشه هم ماده‌ای مضر و بد نیست، چرا که به محافظت و مرطوب‌سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک و همین‌ طور براق و سالم ماندن موها کمک فراوانی می‌کند. در این مقاله روش‌های درمان کنترل پوست چرب را بررسی می‌کنیم. اگرچه چربی بیش از اندازه پوست می‌تواند موجب مسدود شدن منافذ پوستی و افزایش آکنه شود، ولی پوست چرب نیز فواید زیادی با خود به همراه دارد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

چربی به محافظت از پوست کمک زیادی کرده و کسانی که پوستی چرب دارند، پوست آن‌ها عموما ضخیم‌تر بوده و چین و چروک کمتری دارند. نکته‌ مهم ایجاد تعادل میان چربی بیش از اندازه و حفظ رطوبت طبیعی پوست است.  کنترل چربی پوست و جوش‌های آکنه مسئله‌ای چالش ‌برانگیز است. هنوز هم اغلب درمان‌های خانگی بدون استفاده از داروهای شیمیایی یا محصولات گران ‌قیمت در روتین پوست چرب، علائم چربی مازاد پوست را به ‌خوبی کاهش می‌بخشند.

پوست چرب چیست؟

پوست چرب چیست؟

پوست وقتی چرب شده که غدد پوستی بیش از اندازه چربی تولید نمایند. در نتیجه سطح پوست چرب شده، منافذ پوست بسته می‌شوند و پوست آکنه می‌زند. عواملی مثل آب و هوا، رژیم غذایی و سن ممکن است این عارضه را تشدید نمایند. جهت از بین بردن چربی صورت نیاز است روتین پوستی مناسبی داشته باشید. در ادامه با هم خواهیم دید که جهت مراقبت و کنترل پوست چرب چه کار کنیم.

پوست چرب چه علایمی دارد؟

  • پوست چرب ظاهری براق دارد.
  • منافذ بزرگ و واضح روی پوست مشاهده می‌شود.
  • پوست ضخیم و زبر است.
  • پوست مستعد آکنه و جوش است.
  • منافذ پوست مسدود شده و جوش‌های سرسیاه روی آن مشاهده می‌شود.

برای کنترل پوست چرب چه کنیم؟

برای کنترل پوست چرب چه کنیم؟

کنترل پوست چرب در بعضی از موارد به درمان‌های تخصصی پزشکی نیاز دارد. ولی گزینه‌های معمولی نیز وجود داشته که با رعایت آن‌ها می‌توانید از شر مشکلات ناشی از چربی بیش از اندازه پوست خلاص شوید. شما نیاز است در درجه اول نکاتی را جهت شستشوی روزانه و انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی در نظر گرفته و در درجه دوم بلد باشید با هزینه ناچیز و آنچه در خانه دارید، ماسک‌های تقویت کننده و متعادل ساز برای پوست صورت خود تهیه نمایید. نکاتی که باید بدانید شامل موارد زیر است:

  • با استفاده از یک فوم شستشوی مناسب هر روز صبح، عصر و پس از ورزش پوست خود را بشویید.
  • روتین پوستی خود شامل تونرها، میسلار واترها، فوم‌ها و حتی لوازم آرایشی را انتخاب کرده که دارای برچسب «بدون چربی» و «غیر کومدوژنیک» می‌باشند.
  • بیشتر افرادی که نوع پوست آن‌ها چرب است، زمانی که تصمیم به مراقبت از پوست صورت خود می‌گیرند، به دنبال صابون‌های قوی رفته که سطح چربی پوست را خشک نمایند. صابون گلیسیرین قوی، پوست چرب شما را نجات نخواهد داد. برعکس جز برهم خوردن تعادل پوست، پوسته پوسته شدن، زخم و لکه نتیجه دیگری برای شما به همراه نخواهد داشت. در نتیجه به دنبال یک شوینده ملایم باشید.
  • هرگز به دنبال پاک کننده‌های الکلی برای پوست صورت خود نروید.
  • یک مرطوب کننده سازگار با پوست خود را انتخاب کرده و به طور روزانه از آن استفاده نمایید. رطوبت می‌تواند پوست چرب شما را به تعادل برساند.
  • همیشه پیش از خواب تمام لوازم آرایشی را از سطح پوست خود پاک نمایید.
  • در طی روز صورت خود را لمس نکرده، ماساژ ندهید و فشار وارد نکنید. این کار منجر به ترکیب شدن آلودگی و باکتری دستان شما با چربی صورت شده و به پوست نفوذ می‌نمایند.

مزایای پوست چرب چیست؟

مزایای پوست چرب چیست؟

همان گونه که گفته شد افرادی که دارای پوست ‌چرب هستند در مقایسه با سایر افراد بیشتر در معرض انواع جوش‌ها و منافذ باز قرار دارند، ولی این نوع پوست‌ها افزون بر تمامی مشکلات مزایایی نیز دارند.

پوست‌های چرب خیلی کم به خشکی دچار شده و در نتیجه دیرتر به پیری و چین و چروک دچار می‌شوند. همچنین پوست‌های چرب به صورت معمول ضخیم بوده و به علت حساسیت کم‌تر، در مقابل عوامل خارجی فورا واکنش نشان نمی‌دهند. از دیگر ویژگی‌های پوست چرب این بوده که برنزه کردن آن‌ها به طور معمول بهتر و سریع‌تر صورت می‌گیرد و در نهایت، ظاهری نرم‌تر و شاداب‌تر خواهند داشت.

عوارض پوست چرب چیست؟

درست است که وجود چربی در پوست امری حیاتی و مهم به حساب می‌آید؛ ولی گاهی وجود بیش از اندازه آن قادر است تا مشکلات زیاد و فراوانی را به همراه داشته باشد. افزایش بیش از حد چربی پوست بر اثر ترشح بسیار غدد چربی پدید آمده که مشکلاتی همانند موارد زیر را برای افراد خواهند داشت:

  • ایجاد جوش صورت و آکنه در پوست
  • مسدود شدن منافذ پوست
  • براق شدن سطح پوست
  • احساس سنگینی بعد از استفاده از لوازم آرایشی

قیمت انواع محصولات پاک کننده صورت اورجینال و باکیفیت

 

کنترل پوست چرب و جوش

درمان چربی صورت و جوش

درمان چربی صورت و جوش به روش‌های طبیعی نیز امکان پذیر است. در حقیقت اگر یک روش طبیعی و کم خطر جهت به تعادل رساندن چربی پوست صورت خود پیدا نمایید، نصف راه جوانی و زیبايی را پیموده‌اید:

ماسک لیمو و تخم مرغ

آب لیمو به سرعت چهره شما را شفاف و روشن و شفاف خواهد. اسید سیتریک آن پوست را لایه برداری می‌نماید، منافذ را مسدود کرده و سلول‌های مرده را از بین می‌برد. سفیده تخم مرغ با محتوای بالای ویتامین A قادر است تا لکه‌های ناشی از جوش و آکنه را خشک نماید و همچنین پوست چرب را تقویت و مستحکم کند. یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چای‌ خوری آب لیموی تازه ترکیب کرده و روی صورت خود بمالید. اجازه داده تا خشک شود، سپس با آب گرم شستشو دهید.

ماسک عسل و شکر قهوه‌ای

ماسک عسل و شکر قهوه‌ای

عسل آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده می‌باشد و قادر است تا روغن پوست را به آرامی جذب نماید، در حالی که با خواص مرطوب ‌کنندگی پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد. این ماده زمانی که با شکر قهوه‌ای که دارای خاصیت لایه برداری است، ترکیب بشود، ماسک فوق ‌العاده‌ای ساخته که یک گزینه بی نظیر برای پوست چرب است.

مطالب کاربردی:  چه عواملی می‌توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند؟

 

ماسک پرتقال، ماست، عسل

پرتقال دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین C بوده که نه تنها تولید کلاژن پوست را افزایش می‌بخشد،  بلکه قادر است تا چربی سطح پوست صورت را کنترل نماید. در نتیجه حتی در کاهش خطوط ریز و چین و چروک هم موثر واقع می‌شود. در صورتی که از سطح اسیدی موجود در مرکبات ترس دارید، آن را با ماست ترکیب نمایید. ماست علاوه بر این که تسکین دهنده پوست و متعادل ‌ساز است، اسید مرکبات را خنثی می‌نماید.

ماسک موز و عسل

ماسک موز و عسل

هیچ چیز به اندازه موز برای پوست چرب مفید و تاثیرگذار نیست. موز خاصیت لایه برداری ملایمی دارد، در نتیجه چربی را از سطح پوست پاک می‌کند، بدون آن که منجر به خشک شدن و صدمه رسیدن به آن شود. ترکیب موز و عسل، یعنی استفاده از یک اکسیر شفابخش که باید منتظر مانده تا با استفاده مداوم، پوستی سالم و شفاف داشته باشید.

استفاده از محصولات حاوی چای سبز برای کنترل پوست چرب

آنتی اکسیدان پلی فنول موجود در چای سبز قادر است تا به درمان بیماری‌های گوناگون پوستی از جمله چربی آن کمک نماید. اگرچه تحقیقات بیشتری نیاز است، ولی یک پژوهش که در سال 2017 صورت گرفته که نشان می‌دهد پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز قادرند ترشح سبوم را کاهش بدهند. جهت کاهش ترشح چربی سعی کنید از مرطوب کننده‌ها، تونرها و شست‌وشوی صورت با عصاره چای سبز 3٪ استفاده نمایید.

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی جهت کنترل پوست چرب

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی جهت کاهش چربی پوست

آکادمی مطالعات پوست آمریکا اعلام کرده که غذاها و نوشیدنی‌های با شاخص گلیسمی بالا قادرند تا موجب التهاب و تولید سبوم بیشتر شوند، چرا که قند خون را به سرعت بالا می‌برند. در نتیجه، کسانی که پوست چربی دارند باید سعی کنند غذاهای با شاخص گلیسمی پایین، مثل اقلام زیر را مصرف نمایند؛

  • بیشتر سبزیجات تازه مصرف شود.
  • مقداری میوه تازه
  • لوبیا و نخودفرنگی
  • بیشتر جو دوسر و غلات کامل مصرف شود.

شیر گاو، با توجه به شاخص قند خون آن هم می‌تواند موجب آکنه از طریق مسیرهای التهابی بشود. مصرف شیر به نوبه‌ خود منجر به مسدود شدن منافذ پوست خواهد شد.

مطالب پربازدید:  10 مدل از بهترین محصولات مراقبت از پوست چرب و مستعد جوش

 

با کنترل پوست چرب خود از شر جوش و آکنه خلاص شوید

پوست هر شخصی متفاوت است و حتی اگر در داشتن  پوست چرب با مادر یا خواهر خود یکسان می‌باشید، دلیل نمی‌شود که رویکردی واحد جهت مراقبت از پوست صورت استفاده نمایید.

در صورتی که نگران میزان چربی پوست خود هستید یا چنانچه با جوش‌های سرسیاه یا آکنه دست و پنجه نرم می‌کنید، اصول نگهداری روزانه و دوره‌ای از پوست صورت خود را دنبال نمایید. همچنین گلاب برای پوست چرب ماده‎ای موثر بوده چرا که گلاب پوست چرب را متعادل کرده و به عنوان تونر برای پوست چرب کاملا مناسب است.

 

منبع : aad

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *