استایل‌های دمده

همه ما در طول زندگی خود با مدها و ترندهایی مواجه می‌شویم که از آن‌ها خوشمان نمی‌آید. همچنین اکثر ما مدها و استایل‌هایی را دیده‌ایم که دعا می‌کردیم کاش هرگز وجود نداشتند و زودتر دمده ‌شوند! در همه نقاط جهان همین است. 

در کشورهای خارجی مردم از اینکه دیگر مجبور نيستند کلاه‌های کوچک با عینک آفتابی زرد بپوشند، خوشحال اند. همین واقعیت در کشور خودمان نیز صدق می‌کند. در طول دوران زندگی ما نیز برخی مدها بودند که آرزو داریم هرگز برنگردند. بسیاری از این استایل‌ها را ممکن است در آلبوم عکس‌های خانوادگی‌تان در تن عزیزتان که امروزه شاید جزو خوشتیپ‌ترین آدم‌ها باشند، ببینید و از این همه تغییر تعجب کنید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

واقعیت این است که افراد در زمان حال از فجیع بودن استایل خود خبر ندارند و وقتی مدتی بگذرد و دیدشان تغییر کند، تازه متوجه فاجعه بار بودن تیپ خود خواهند شد. 

مدهای بسیاری هستند که آمدند و رفتند. بسیاری از انواع استایل قدیمی زیبا بودند؛ به عنوان مثال فرنچ کردن ناخن و تقریبا محال بود دست کسی نبینید؛ اما امروزه طرفداران کمی پیدا کرده است. با این حال استایل زیبایی بود و اگر باز به آن برگردیم، مطمئنا ناراحت نخواهیم شد. اما برخی مدها هستند که کاش هرگز نبودند! 

شاید با دیدن آن‌ها ابتدا تعجب کنید که دقیقا در فکر این افراد که چنین استایل یا به اصطلاح تیپ خزی را برای خود انتخاب کردند، دقیقا چه می‌گذشت. در این مورد باید بگوییم که لباس مدل‌ها و بازیگران زیبا تاثیر زیادی در انتخاب افراد داشتند. اگر طراح مدی فکر کند برخی استایل‌ها زیبا هستند، حتی اگر در واقعیت زشت هم باشند، می‌توانند آن را به مثابه یک ویروس پخش کنند. 

اِپُل

اپل برای بهتر ماندن لباس روی شانه‌ها کاربرد داشت، اما در قدیم به شکل اغراق آمیزی از آن استفاده می‌شد.

یکی دیگر از اختراعات طراحان لباس که امروزه به عنوان استایل خز شناخته می‌شود و در زمان خود طرفداران زیادی داشت، اما خیلی زود چهره زشت خود را نشان داد، اپل بود. اپل‌ها در واقع تاریخچه فمینیستی با خود دارند. اپل‌ها سبب می‌شدند افراد با شانه‌های صاف و سینه سپر کرده به نظر برسند، گویی نشان دهنده عقب نماندن خانم‌ها از آقایان بودند. 

زمان جنگ جهانی دوم، اپل طرفداران زیادی داشت. افراد آن‌ها را به منظور نشان دادن قدرت و اعتماد به نفس می‌پوشیدند تا علاوه بر باطن، ظاهر خود را نیز محکم‌تر جلوه دهند. بعد از جنگ اما اپل‌ها دیگر طرفدارانی نداشتند. چون افراد به دنبال ظاهر دوران جنگ نبودند. بنابراین اپل دمده شد. اما اپل‌ها تنها برای مقاصد فمینیستی استفاده نشدند. 

قبل تمامی این قضایا استفاده از اپل‌ها سبب می‌شد افراد قد بلندتر و پهلوهایشان کوچک‌تر به نظر برسند. همچنین اپل‌ها سبب بهتر ماندن لباس در تن خواهند شد. اما با تمامی این‌ها اکثرا خوشحالیم که دیگر اپل جایی در مد روز دنیا ندارد و از آن به عنوان استایل قدیمی یاد می‌شود.

کلیپس

معمولا نوجوانان از کلیپس بزرگ بیشتر استفاده می‌کردند.

از جمله استایل دمده استفاده از کلیپس بزرگ است. دوران استفاده از کلیپس‌های بزرگ و گلدار به گذشته دور برنمی‌گردد. در دوره‌ای دختران جوان از کیپس‌های بزرگ و موهای پوژ داده شده برای استایل موهای خود استفاده می‌کردند. برخی کلیپس‌ها به حدی بزرگ بودند که گویی افراد دو سر داشتند! البته این استایل خز نیز زندگی را بدرود گفت و امروزه افراد با گیره و کلیپس در سایز معقول موهای خود را می‌بندند.

موی سیخ سیخی

در سال‌های اخیر موی سیخ سیخی به ندرت دیده می‌شود

بعد از چند تیپ خز زنانه نوبت آقایان است. اکثرا پسران جوان موهای خود را به حالت جوجه تیغی در آورده و آن را حالت می‌دادند. معمولا این مدل مو به کمک اتو و ژل مو فراوان به دست می‌آمد و به نام‌های میکروبی، خروسی، بک اسلیپ، دم عقربی و تیفوسی شناخته می‌شد! 

بیشتر افراد طرفدار این مدل مو در سنین نوجوانی یا جوانی بودند؛ سنی خطرناک که بیشتر افراد به دنبال پیدا کردن هویت واقعی خود هستند. بنابراین نمی‌توان به آن‌ها خرده گرفت. مدل موی سیخ سیخی سال‌های زیادی است که دمده شده است و امروزه معمولا افراد طرفدار گروه‌های موسیقی خاص یا آیین‌های به خصوص از این مدل مو استفاده می‌کنند.

آشنایی با ترندها:  15 مدل مو بلند مردانه ترند سوپر لاکچری

عینک خنگولی

افرادی که حتی عینکی نبودند، از عینک خنگولی بدون شیشه طبی صرفا برای هم قدم شدن با مد استفاده می‌کردند!

از جمله دیگر استایل‌هایی که معنای زیادی پشتش نبود، عینک خنگولی بود. افرادی که حتی چشم‌های ضعیفی نداشتند، از این عینک‌ها بدون شیشه طبی استفاده می‌کردند تا قیافه یک دانش‌آموز یا دانشجو درس‌خوان را به خود بگیرند. مدت زمان ماندگاری این مد بسیار کوتاه بود و زود از میان رفت. هر چه باشد، پوشیدن عینک بدون شیشه طبی کمی عجیب به نظر می‌رسد!

ابروی نازک

خداحافظی با ابروی نازک یکی از بهترین قدم‌هایی بود که بشر در دنیای مد و فشن برداشت.

یکی از بدترین مدهایی که اکثرا افراد از دمده شدن آن خوشحال هستند، ابروهای نازک است. ابروی نازک این تیپ خز زنانه در واقع نوعی جواب برای ابروی ضخیم دهه قبلش بود. این مدل تاکید زیادی بر زیاد کردن فاصله ابروها داشتند. 

در آن زمان افراد بالا و پایین ابروها را بر می‌داشتند تا شکل تمیز و مرتبی به ابروها دهند. بعد از مدتی در حرکتی برای مقابله با آن ابروهای ضخیم و پرمو مد شد که حتی موهای اضافه و متراکم ابرو نیز برداشته نمی‌شد و افراد سعی می‌کردند ابروهای خود را پهن‌تر نشان دهند؛ اما امروزه دیگر خبری از ابروی پهن و نازک نیست و افراد سعی دارند ابروهای خود به نحوی شکل دهند که با دیگر اجزای صورت هارمونی داشته باشد و تا حدی شکل طبیعی خود را حفظ کند. 

البته برخی از طراحان مد از برگشتن ابروهای نازک که با ابروهای ضخیم سال‌های اخیر در تضاد است، خبر می‌دهند. بنابراین خود را آماده کنید!

آشنایی باترندها:  10 مدل ابروی دخترانه ترند سال 1401 را ببینید

خط لب و رژ لب

امروزه همچان از خط لب کمرنگ و رژلب پر رنگ استفاده می‌شود، اما به شکل بهتر و اصولی‌تر!

در گذشته از خط لب مشکی یا قهوه‌ای برای کشیدن خط دور لب استفاده می‌شد و با رژهایی به رنگ‌های قرمز و زرشکی تمام می‌شد. در واقع در گذشته خط لب بسیار پر رنگ‌تر از رژ بود و مرز بین پوست لب و پوست صورت را کاملا مشخص می‌کرد. 

بعدها و به لطف افرادی مانند کارداشیان‌ها رژهایی به عنوان رژ نود وارد بازار شدند. این رژها رنگ‌هایی نزدیک به تناژ رنگ پوست، گوشتی و کرمی داشتند که طرفداران زیادی نیز پیدا کرده‌اند. افراد حتی برای داشتن لب‌های نود، اگر رژ نود نداشتند، از کرم پودر یا کانسیلر استفاده می‌کردند که در زمان خود بسیار همه گیر بود. 

البته خوشبختانه امروزه افراد از کانسیلر به جای رژ استفاده نمی‌کنند و این استایل دمده شده است. چون صورت بسیار بی روح می‌شد و قیافه قشنگی به خود نمی‌گرفت. شایان ذکر است امروزه شاهد استفاده از خط لب پررنگ، رژلب کمرنگ و استفاده از خط لب قهوه‌ای و مشکی برای رژ قرمز هستیم. البته باید گفت که این روزها آن را به صورت آمبره انجام می‌دهند که بسیار زیبا است.

لب‌های خیلی بزرگ

در سال‌های گذشته لب‌های بسیار حجیم طرفداران زیادی داشت، اما به مرور زمان افراد به سمت ظاهر طبیعی کشیده شدند.

در ابتدا وقتی که فیلرها و پروتزهای لب وارد ایران شدند، افراد تمایل زیادی به تزریق کردن آن داشتند. به طوری که لب‌ها بسیار حجم می‌یافت و از زیبایی آن کاسته می‌شد. چنین لبانی در گذشته طرفداران زیادی داشت و با وجود نبودن بی‌حس کننده در آن زمان و مد بودن لب‌های بزرگ افراد همچنان درد را بخاطر همراه بودن با مد روز دنبال می‌کردند. داشتن لب بزرگ امروزه دیگر دمده است و افراد کمی همچنان به آن علاقه نشان می‌دهند.

شلوار دمپا گشاد

شلوار دمپا گشاد همچنان طرفداران خود را دارد، اما نه به صورتی که در گذشته داشت.

یک استایل قدیمی که زمانی طولانی در میان مردم رواج داشت و متاسفانه دمده نمی‌شد، شلوار دمپا گشاد بود. این مدل در تمام جهان معروف بود و در دهه‌های قبل از انقلاب در میان ایرانیان به وفور دیده می‌شد. البته پس از مدتی ایرانیان به این نتيجه رسیدند که شلوار دمپا گشاد زیبا نیست و تا مدتی در تن افراد دیده نمی‌شد و به جای آن شلوار راسته و لوله‌ای مد شد. 

به طور کلی استایل‌های افراد باید با توجه به اندام آن‌ها در نظر گرفته شود. شوار دمپا گشاد برای هر اندامی مناسب نیست و برعکس، برای افراد با قد بلند انتخاب بسیار خوبی است. بنابراین نباید تنها به مد روز بسنده کرد!

جین پاره

شلوار جین بسیار پاره در گذشته بسیار پرطرفدار بود، اما امروزه در شکل متعادل‌تری وجود دارد.

از جمله لباس‌هایی که اکثرا خوشحال هستیم دیگر مد نیست، شلوار جین پاره است. البته کمی پارگی روی شلوار جین زیبا است و باعث قشنگی استایل افراد خواهد شد. اما در چند سال اخیر افراد با شلوارهای جین تماما پاره به خیابان‌ها می‌روند. گویی در یک دعوا شخص مقابل شلوارشان را پاره کرده است. در زمان خود شلوار جین پاره طرفداران زیادی داشت، اما امروز دیگر به اندازه قبل، آن را نمی‌بینیم. 

از خوبی‌های قرن بیست و یک میانه‌روی است. امروزه افراد همچنان جین‌های پاره می‌پوشند، اما به گونه‌ای نیست که آن‌ها را با شخصی که در یک آتش سوزی جان سالم به در برده، اشتباه بگیرید‌!

کتانی پاشنه‌دار

کتانی‌های پاشنه‌دار که در گذشته بسیار پرطرفدار بودند، امروزه تقریبا دمده هستند.

کتانی پاشنه‌دار از جمله مدهایی بود که زود از میان رفت. افراد از کفش‌هایی با ظاهر اسپرت، اما پاشنه دار استفاده می‌کردند تا استایل روز خود را بسازند. این کفش‌ها طرفداران کمی نداشتند و نسبتا افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کردند. شاید در ابتدا ظاهر این کفش‌ها راحت به نظر می‌آمد، اما پاشنه متاسفانه به کف پا همواره فشار خواهد آورد.

استایل قدیمی مردانه: دم خط چکمه‌ای و سبیل

در گذشته مردان اکثرا موی خود را بلند می‌کردند.

دوران قدیم دوران دم خط بود. افراد با دم خط‌های چکمه‌ای و سبیل‌های کلفت در خیابان‌ها راه می‌رفتند و در این بین برخی حتی پشت موهای خود را بلند هم می‌کردند.

در دوران قبل از انقلاب پشت موی بلند همراه با دَم خط‌های بزرگ و بلند بسیار مد بود. در این دوران از جمله استایل قدیمی مردانه سبیل بود که از آن به عنوان مدل داگلاسی یاد می‌کنند. این دوران البته مصادف با جنگ میان ایران و عراق بود که عمر کوتاهی داشت و از مد رفت. در آن دوران افراد بیشتر سعی می‌کردند مدل موی ساده و مردانه داشته باشند و دغدغه اصلی‌شان مد روز نبود. 

بعد از آن دوران نیز جامعه نسبت به مدل‌های عجیب و تازه انعطاف‌پذیر نبود و افراد با مدل موی عجیب را مسخره و شماتت می‌کردند. اما در هر صورت مطمئنا اکثرا از اینکه این دَم خط‌های بزرگ و سبیل‌های حیثیتی دمده شدند، بسیار خرسند هستیم. 

آشنایی باترندها:  ترندهای روز مدل ریش آقایان

 

مواردی که ذکر شد، گوشه‌ای از استایل‌ها و انواع تیپ خز بود که افراد از مرگ آن‌ها خوشحال شدند. اما به طور کلی باید در نظر داشت که مد و فشن دنیای لاینتهی دارند که افراد با خلاقیت‌های فراوان می‌توانند در آن استایل خود را انتخاب کنند. چه ترکیب رنگ‌های عجیب و چه استفاده از انواع تیپ دمده، همه ما باید در این دنیا سلایق گوناگون افراد را بپذیریم تا در میان دیگران نیز پذیرفته شویم.

دیگر استایل‌های دمده از نظر شما کدام اند؟

اکثر استایل‌های دمده امروزه دیگر آنچنان طرفدارانی ندارند که البته بی دلیل هم نیستند. این استایل‌ها معمولا ایرادهای بسیاری داشتند که باعث می‌شد برای استفاده و استایل زیبا مناسب نباشند. اما انسان علاقه زیادی به تکرار تاریخ دارد. 

درست است که اکثر استایل‌ها و مدهایی را که نام بردیم، امروزه دیگر کاربرد آن‌چنانی ندارند، اما در گوشه کنارهای دنیای مد شاهد برگشت برخی از آن‌ها هستیم. به عنوان مثال خبر از مد شدن دوباره ابرو نازک می‌آيد که شاید ترسناک به نظر برسد یا شلوارهای پاره دوباره در میان افراد دیده می‌شوند، از خط لب قهوه‌ای و یا مشکی برای رژ قرمز استفاده می‌شود و همچنان شلوار دمپا گشاد طرفداران خود را دارد.

اما نگران نباشید؛ امروزه دیگر مانند گذشته این مدها زشت نیستند و روی آن‌ها اصلاحاتی انجام شده که آن‌ها را برای هرکس مطلوب می‌کند. به طور کل دنیای مد دنیای بدون انتها است و نباید برای آن شرط گذاشت. دنیایی که افراد می‌توانند خود واقعی‌شان را نشان دهند و از پنهان کردن علایق خود نترسند. بنابراین اگر صورتی مناسب با دم خط چکمه‌ای دارید و ابروهای نازک صورت شما را جذاب‌تر می‌کند، حتما از آن‌ها استفاده کنید.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *