یک Playdate هیجان‌انگیز برای بازی بچه‌ها

تا به حال شده به عنوان مادروپدر گاهی اوقات این همه انرژی و شوروشوق بازی‌کردن که در تن بچه‌ها موج می‌زند شما را به تعجب وادارد؟ شده‌ است که جنب‌وجوش و سروصداهای بیش از حد بچه‌ها طاقتان را طاق کرده باشد؟ اگر جوابتان مثبت است به شما پیشنهاد می‌کنیم در آن لحظه کمی در خاطرتان از دوران کودکی خود یاد کنید… بله، اکثر شما یک اکیپ بزرگ متشکل از بچه‌های همسایه و هم‌محلی داشته‌اید، روز و شبتان را به بازی‌کردن و آتش‌سوزاندن با آن‌ها می‌گذرانده‌اید.
البته خارج از انصاف نباشد، والدین، به‌خصوص مادرهای خانه‌دار، واقعاً نیاز دارند کمی وقت برای خود داشته‌باشند. از آن طرف کودکان هم، برای این که از سلامت کامل روحی و جسمی برخوردار شوند، باید این نیاز معاشرت، بازی‌کردن، فعالیت و جنب‌وجوش در جانشان بر‌آورده شود. علاوه بر این بچه‌ها عاشق این هستند که اوقاتشان را با دوست‌های صمیمی خود بگذرانند.
یکی از راه‌حل‌هایی که ما (والبته خیلی از روانشناسان کودک) برای شما داریم و شاید بد نباشد کمی به آن فکر کنید این‌ست که هر از چند گاه یکباری قرار ملاقاتی ترتیب دهید تا چند نفر از دوستان کودک‌تان در خانه‌ی شما دور هم جمع شوند و بازی کنند. این کار در اکثر کشور‌های دنیا مرسوم است و امریکایی‌ها آن را پلِی‌دیت (Play Date) می‌گویند. یک قرار کاملاً رسمی برای اینکه دوست‌های صمیمی در کنار هم سرگرم شوند.

پیشنهاد می‌کنیم یک روز برای بازی بچه‌ها اختصاص بدهید و تمام بچه‌های دوستان و اقوام را دعوت کنید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اما این به قول خارجی‌ها “پلِی دیت” چند نکته مهم روانشناسانه دارد که باید مد نظر داشته‌باشید:

    • در هر قرار تعداد کمی از بچه‌ها را دعوت کنید

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 1
هیچ فرقی نمی‌کند. برای یک کودک با سن پایین هم رسیدگی به تعداد بالای میهمانان سخت خواهد بود. ممکن است نتواند به خوبی با یک دوست وقت بگذراند و همین تاثیر بدی روی شکل‌گیری رابطه دوستی‌شان داشته باشد. این قرار حتی می‌تواند دو نفره باشد. بهترین حالت سه الی چهار نفر است. از آن بالاتر کار خود شما نیز سخت خواهد‌شد. هر چقدر که تعداد بیشتر باشد، مجبورید بایستید و خودتان ناظم گروه باشید. اما یک جمع دو، سه یا چهار نفره هم استقلال خودش را حفظ می‌کند و هم آلودگی صوتی کمتری در خانه‌ی (‌یحتمل آپارتمانی) شما تولید خواهد شد.

    • مشکلات معاشرتی فرزند خود را بشناسید

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 2
اگر کودک شما خدایی ناکرده دچار مشکلات اجتماعی-معاشرتی مثل گوشه‌گیری، خجالتی بودن یا کم‌حرفی است تعداد مدعوین را به حداقل کاهش دهید چرا که ممکن است در آخر او باشد که تنها یک گوشه رها شده و بقیه‌ی بچه‌ها را مشغول کارگروهی می‌بیند. هر چقدر که تعداد کمتر باشد شانس بیشتری برای معاشرت اجتماعی کودک شما با دوستانش فراهم می‌شود. برای جلوگیری از اتفاقاتی مثل درگیری و دعوا در قرارهای اول که هنوز بچه‌ها به اصطلاح لِم همدیگر دستشان نیامده‌است، می‌توانید بازی‌هایی کمتر چالش‌برانگیز و درگیر‌کننده مثل پازل و جورچین و بلوک‌های ساخت‌وساز در اختیارشان قرار دهید. در مراحل بعدی حتی موسیقی و رقص و تاتر و نقش‌بازی هم جز‌ء پرطرفدار‌ترین سرگرمی‌ها خواهند شد.

    • برای دعوت کردن نظر خود کودکتان را هم بپرسید

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 3
بالاخره آن روز قرار است روز او باشد و حتماً باید خودش میهمانانش را انتخاب کند. اگر از جواب دادن طفره رفت یا برایش فرقی نمی‌کرد، می‌توانید از معلم یا مربی مهدکودک و مدرسه سوال کنید تا ببینید با کدامیک از هم‌کلاسی‌ها رابطه بهتری برقرار می‌کند. برای کودکان نوپا یا نوزادان می‌توانید خودتان تصمیم بگیرید، مثلاً بچه‌های بستگان نزدیکتان که قرار است یک عمر با آن‌ها در ارتباط باشید، انتخاب خوبی به عنوان میهمان خواهند بود. با این کار می‌توانید یک دوستی عمیق و دراز مدت با دختر خاله، پسر‌دایی، دختر عمه و پسر عمو را برای کودک خود پایه‌ریزی کنید. پیش از این در مورد تم‌های مورد علاقه‌ بچه‌ها با شخصیت‌های کارتونی گفتم بودیم. شاید انتخاب یک تم را هم بتوانید به کودک‌تان بسپارید تا او یکی از شخصیت‌های بت‌من، سوپرمن،‌ فروزن یا باب‌ اسفنجی را انتخاب کند.

    • از همان اول قوانین را مشخص کنید

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 4

 

خرید اینترنتی شیرینی، آجیل و تنقلات

 

قبل از شروع جلسه، حتماً به فرزند خود گوشزد کنید اوست که میزبان جمع است و باید به نحو احسن آداب مربوط به میزبانی را به جای آورد. با او صحبت کنید که یکدفعه به سرش نزند که خساست به خرج دهد و اسباب‌ بازی‌هایش را از دیگران دریغ کند. در این قرار همه چیز اشتراکی است. البته اگر خیلی اصرار دارد می‌توانید یکی دو تا از اسباب‌بازی‌هایی را که علاقه و حس مالکیت بیش از حدی به آن‌ها دارد، در جایی خارج از دید بچه‌های دیگر قرار دهید تا مشکل‌ساز نشود.

    • فضای مخصوصی را برای بازی بچه‌ها آماده کنید

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 5
بچه‌ها باید بدانند که همه‌ی خانه جای ریختن و پاشیدن نیست. یک فضای اختصاصی مثل اتاق خواب، اتاق پذیرایی منزل و یا حیاط درنظر بگیرید، آنجا آزادند که هرکار معقولی که می‌توانند بکنند، اما نگذارید که ردپای اسباب‌بازی‌ها و وسایل بچه‌ها به همه جای خانه باز شود. در مورد نوزادان و کودکان نوپا می‌توانید یک تشک بازی بزرگ تهیه‌کنید و در جایی امن و راحت که جلوی چشمتان باشد قرار دهید.

    • به زمان خیلی توجه کنید

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 6
یکی از روانشناسان معروف در این مورد می‌گوید بچه‌های کوچکتر یا دوستانی که هنوز درگیر پروسه آشنایی با هم هستند اگر بیشتر از یکی دو ساعت با هم وقت بگذرانند، احتمالاً بعد از آن دو تا بچه‌ی خسته و کسل و غرغرو روی دستتان خواهد ماند که همین باعث می‌شود تمام رشته‌های شما در مورد لذت بازی کردن فرزندانتان یکی‌یکی پنبه شود. تایم ایده‌آل برای بچه‌های کوچکتر یک ساعت و برای کودکان کمی بزرگ‌تر حداکثر دو ساعت است.

    • اسباب بازی‌های مورد نیاز را در دسترس قرار دهید

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 7
البته بهتر است بگذارید در این مورد خود کودکان تصمیم بگیرند. آن‌ها از هر کسی بهتر می‌دانند که قرار است چگونه با اسباب‌ بازی کودکانه‌ی خود بازی کنند و در این مورد حق دارند که آزاد باشند. اما شما می‌توانید سمت‌وسوی بازی آن‌ها را هدایت کنید. شاید برای شروع در اولین قرار‌ها نقاشی و خمیر بازی بد نباشد. یا اگر بزرگ‌تر باشند می‌توانید بازی های فکری، پازل و جورچین در اختیارشان بگذارید. یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌هایی که در عین حال به رشد خلاقیت و تصور خلاق کودکان کمک می‌کند، می‌تواند بازی های نقش‌بازی باشد. البته احتیاط شرط عقل است و بهتر است هم فضا را ایمن کنید و هم اشیای تیز و برنده و اسباب بازی‌هایی را که برانگیزاننده خشونت کودکان است از دسترسان دور کنید. شاید بهترین گزینه بتواند یک زمین بازی ایمن و کوچک در خانه باشد که هم سرسره دارد و هم تاب و هم حلقه بسکتبال. این قبیل اسباب بازی ها هم کودکان را درگیر بازی‌های گروهی می‌کند و هم آن را به فعالیت بدنی وا‌می‌دارد.

    • با خوراکی‌های خوشمزه خوشحالشان کنید

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 8
بالاخره بعد از یک مدت جست‌وخیز و جنب‌وجوش انرژی‌ فرزندان شما باید از یک جایی تامین شود. بهتر است از قبل به فکر باشید و مقداری اسنک سبک و خوراکی‌ها و آب‌میوه‌های مورد پسند آن‌ها آماده کنید تا هنگام مهمانی خسته و عرق ریزان نیایند به دامنتان آویزان شوند و سروصدا راه بیاندازند و در آخر مجبور شوید کل تایم روز را پای گاز بایستید و اُوردر‌های آنها را پاسخ‌دهید.

    • به یاد داشته باشید میهمانان فقط بچه‌ها نیستند

روز بازی هیجان انگیز بچه ها - 9
در مورد بچه‌های خیلی کوچک که هنوز قادر نیستند به تنهایی در جایی حاضر باشند و نیاز به مراقبت والدین دارند، یا حتی آن‌هایی که برای اولین بار در خانه‌ی شما حاضر می‌شوند، شرط ادب است که همراه والدین دعوت‌شان کنید. شما مادران می‌توانید دیگر مادر‌ها را همراه بچه‌ها به صرف یک فنجان چای یا قهوه و کیک میهمان کنید و حین این که بچه‌ها مشغول بازی هستند، سرگرم گپ‌و‌گفت شوید. می‌توانید موضوعی مرتبط با رابطه‌ی بچه‌ها یا شخصیت‌ها و علایقشان، یا حتی دل‌مشغولی‌های خودتان پیدا کنید و در مورد آن بحث کنید.

 

آشنایی با ۵ بازی‌ خانگی جذابی و ساده

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “یک Playdate هیجان‌انگیز برای بازی بچه‌ها

  1. امیر عاجلو گفت:

    مطلب خوب و مفیدی بود.
    ممنون از زحمات شما
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *