اثر بخش‌ترین راه‌‌های جلوگیری از شل شدن پوست صورت

یکی از مشکلاتی که بعد از کاهش وزن، لاغری و همچنین با بالا رفتن سن با آن مواجه می‌شویم، افتادگی پوست و شل شدن آن است. در این مقاله از مدیسه قصد داریم تا راهکارهای جلوگیری از شل شدن پوست را با هم مرور کنیم.

چرا پوست صورت شل می‌شود؟

چرا پوست صورت شل می‌شود؟

با بالا رفتن سن سنتز کلاژن در سلول‌های پوستی بسیار کاهش می‌یابد. این مهم‌ترین دلیل برای شل شدن پوست است. با کاهش میزان کلاژن، پوست شل و افتاده شده و خسته و بی‌روح به نظر می‌رسد. اما جدا از تاثیرات سن بر روی پوست، عوامل دیگری هم برای از دست رفتن سفتی و استحکام پوست وجود دارد. این عوامل عبارتند از:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

  • تابش اشعه‌های مضر نور آفتاب بر پوست
  • ذرات آلودگی در هوا
  • استفاده از محصولات شیمیایی
  • رژیم غذایی ناسالم
  • خشک شدن پوست
  • از دست رفتن چربی طبیعی پوست
  • مصرف دخانیات و الکل
  • خواب کم و فرصت ندادن به پوست برای احیا

جلوگیری از شل شدن پوست صورت

جلوگیری از شل شدن پوست صورت

یکی از عواقب افزایش سن، شل شدگی و افتادگی پوست است. افزایش سن سبب می‌شود تا پوست استحکام طبیعی خود را از دست داده و ساختار آن دچار مشکل شود. در کنار بالا رفتن سن، فاکتورهایی نظیر قرار گرفتن در معرض آفتاب، استعمال دخانیات، لاغر کردن و غیره بر میزان افتادگی و شل شدگی پوست تاثیر مستقیمی دارند.

چگونه از شل شدن پوست صورت جلوگیری کنیم؟

چگونه از شل شدن پوست صورت جلوگیری کنیم

با گذر زمان، حجم صورت کمتر می‌شود که دلیل آن را در از دست دادن عضله، چربی، غشای میانی پوست و تغییرات استخوانی می‌توان یافت. البته فاکتورهای بیرونی هم نظیر آلاینده‌ها، استرس، نور آفتاب و غیره باعث تسریع این فرایند می‌شوند.

پیروی از یک برنامه غذایی سالم و غنی از آنتی اکسیدان، ترک دخانیات و الکل، کاهش استرس، ورزش منظم، استفاده از ضد آفتاب و غیره روش‌های بسیار مفید و کاربردی هستند که سبب به تاخیر انداختن این فرایند در بدن ما می‌شوند.

بهترین مراقبت برای جلوگيري از شل شدن پوست صورت

بهترین مراقبت برای جلوگيري از شل شدن پوست صورت

سعی کنید به دنبال راهکارهایی باشید که از پوست شما در برابر آسیب‌های بیرونی و محیطی محافظت کند.

بهتر است از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که در ترکیبات خود حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها باشند. آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات مفیدی هستند که از پوست انسان در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

جلوگیری از شل شدن پوست بعد لاغری

جلوگیری از شل شدن پوست بعد لاغری

همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است پس سعی کنید به دنبال رژیمی بگردید که آهسته وزن شما را کم کند. زیرا این روش با این که زمان‌بر می‌باشد ولی مشکلی به مشکلات شما اضافه نخواهد کرد. زیرا با کم کردن وزن به صورت آهسته، پوست شما فرصت خواهد داشت تا خودش را با شرایط جدید تطابق دهد. به عبارتی دیگر به پوست شما فرصتی برای ریکاوری دارد.

به همین خاطر، توصیه ما به شما این است که جهت جلوگیری از شل شدن پوست هنگام کاهش وزن بیشتر از یک کیلو در هفته کم نکنید.

جلوگیری از شل شدن پوست با پیروی از تغذیه مناسب

جلوگیری از شل شدن پوست با پیروی از تغذیه مناسب

تغذیه، در داشتن یک پوست سالم بسیار تاثیرگذار است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تغذیه سالم و اصولی سبب ریکاوری هر چه سریع‌تر پوست می‌شود.

سن و ژنتیک دو فاکتور تعیین کننده شاخص ارتجاعی پوست می‌باشند. حالا سوال اصلی اینجاست که اگر هر دو فاکتور نام برده شده به ضرر ما بود، چه باید کرد؟

شاید بهترین جواب در گروه غذاهایی باشد که روزانه مصرف می‌کنید. کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در خاصیت الاستیکی پوست به ویژه صورت بسیار موثر است.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

جلوگیری از شل شدن پوست با ویتامین‌های A , E , C

جلوگیری از شل شدن پوست با ویتامین‌های A , E , C

این گروه ویتامین‌ها از پوست در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد به خوبی مراقبت می‌کنند و همچنین سبب سرعت بخشیدن به روند بهبود بافت پوست هم می‌شوند.

  • به صورت کلی، پوست به ویتامین A نیاز دارد زیرا این ویتامین سبب می‌شود که رطوبت و آب در لایه‌های زیرین پوست حفظ شود.
  • ویتامین C سبب محافظت از الاستین و کلاژن پوست شده و در نتیجه پوستی ارتجاعی‌تر خواهیم داشت.
  • ویتامین E یک ضد آفتاب طبیعی بوده و از پوست در مقابل آسیب پرتوهای مضر آفتاب محافظت می‌کند.

مصرف سبزیجات و میوه همگی مملو از این ویتامین‌ها است و سبب افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شوند. می‌توان برای مثال به خوراکی‌هایی همچون هویج، طالبی، پرتقال، فلفل سبز، مرکبات، پاپایا، کیوی، بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و تعداد بسیاری از سبزیجات برگ‌دار اشاره کرد.

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب ضروری موجب تقویت روغن‌های طبیعی پوست خواهند شد. اسیدهای چربی نظیر امگا 3 و امگا 6 در انعطاف‌پذیری و صافی پوست بسیار تاثیرگذارند.

این مدل چربی‌های ضروری، به خوبی سبب جلوگیری از شل شدن پوست انسان می‌شوند.

این چربی‌ها را می‌توان در خوراکی‌هایی مثل ماهی‌های آب سرد مثل انواع ماهی تن، ساردین یا قزل‌آلا به میزان بسیار بالا یافت. همچنین، مصرف انواع آجیل‌ها در میان وعده و استفاده از انواع روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، روغن هسته انگور را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مطالب مرتبط:  مواد حاوی امگا ۶ و نشانه های کمبود آن در بدن کدامند؟

 

بیوتین

بیوتین

بیوتین در اکثر محصولات مراقبت از مو اصلی‌ترین ترکیب است. ولی با این حال، تاثیری که این ماده روی پوست و جلوگیری از شل شدن آن دارد، غیر قابل انکار است. بیوتین جزو خانواده ویتامین‌های گروه B و یک ویتامین محلول در آب بوده که بسیاری آن را با نام ویتامین H می‌شناسند.

  • این ویتامین در اکثر اختلالات پوستی مثل درماتیت، پوسته پوسته شدن و آلوپسی در ارتباط مستقیم است.
  • مصرف مقدار مناسب بیوتین در بالا رفتن سلامت و جلوگیری از شل شدن پوست کمک بسیاری می‌کند.
  • سبزیجات، آجیل، تخم مرغ، شیر، جو دو سر و برنج از جمله مواد غذایی غنی از بیوتین هستند.

جلوگیری از شل شدن پوست با مصرف چای سبز

جلوگیری از شل شدن پوست با مصرف چای سبز

سعی کنید جهت جلوگیری از شل شدن پوست، نوشیدن چای سبز را به یکی از عادات خود تبدیل کنید. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است که افزون بر جلوگیری از التهاب، سبب کند شدن آسیب‌های سلولی می‌شود. همچنین این چای تاثیر فوق‌العاده‌ای در محافظت از پوست در مقابل پرتوهای آسیب‌رسان خورشید دارند.

مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از افتادگی پوست

  • بسته به مقدار وزن اضافه‌ای که دارید، مجاز هستید در هفته یک تا دو کیلوگرم کم کنید. کاهش وزن سریع، تنها سبب ایجاد پوستی شل، افتاده و پیر خواهد شد.
  • سعی داشته تا همیشه وزن خود را ثابت نگه دارید، زیرا عدم موفقیت در انجام این کار، پوستی پر از چین و چروک را برای شما به ارمغان می‌آورد.

عضله سازی کنید

عضله سازی برای جلوگیری از افتادگی پوست

بهترین راهکار جهت جلوگیری از شل شدن پوست، عضله ‌سازی است. دلایل بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند ورزش کردن، به ویژه ورزش‌های قدرتی یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در داشتن پوستی سالم و محکم است. زیرا سبب فرم و شکل دادن به عضله زیر پوست می‌شود و کاری کرده که شل شدن پوست خود را به میزان کمتری نشان دهد.

به همین خاطر توصیه ما ورزش‌هایی هستند که با هالتر و دمبل و به صورت قدرتی انجام می‌شود. اگر شرایط مراجعه به باشگاه برای شما فراهم نیست، در خانه و به کمک وزن بدن ورزش کنید. حرکت شنا، کرانچ، اسکات و غیره از مفیدترین حرکات ورزشی جهت عضله‌ سازی هستند.

از مصرف انواع پروتئین‌ها جهت جلوگیری از شل شدن پوست و حصول بهترین نتیجه، غافل نشوید. نقش پروتئین در قوی شدن عضلات و ریکاوری غیر قابل انکار است.

استفاده از ضدآفتاب

استفاده از ضدآفتاب

اگر زمان بسیاری بیرون از خانه هستید، سعی نمایید جهت جلوگیری از شل شدن پوست اقداماتی را انجام داده تا پوست کمتر در معرض آسیب‌های ناشی از پرتوهای مضر آفتاب قرار بگیرد.

برای مثال، پیاده‌روی و دویدن را در اول صبح قبل از طلوع خورشید یا آخر روز بعد از غروب آفتاب انجام دهید.

دقت داشته باشید که برروی بسته‌بندی ضدآفتابی که مصرف می‌کنید، عنوان Broad-spectrum نوشته شده باشد. این کلمه به این معنا است که ضد آفتاب شما از پوست در برابر هر دو پرتو آسیب زننده خورشید (UVA & UVB) محافظت می‌کند. به خاطر داشته باشید هر دوی این پرتوها، آسیب‌های جبران ناپذیری را به غشا میانی پوست وارد می‌آورند.

مصرف غذاهای رنگارنگ

مصرف غذاهای رنگارنگ

دیگر راهکار جهت جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست، مصرف انواع خوراکی‌های رنگارنگ است. سعی نمایید بشقاب خود را با انواع سبزیجات و میوه پر کنید. خوراکی‌هایی مثل گوجه فرنگی، فلفل قرمز یا فلفل دلمه و سبزیجات رنگی بهترین منبع برای تامیین ویتامین A هستند.

استفاده از سرم و رتینوئیدها

استفاده از سرم و رتینوئیدها

با این که هیچ اکسیر جادویی جهت سفت کردن پوست افتاده وجود ندارد، ولی سرم و رتینوئیدها محصولات بسیار کاربردی هستند که در صورت استفاده مرتب از آن‌ها، به روند کلاژن‌سازی در پوست شما کمک شایانی می‌کنند. وجود رتینوئیدها در انواع ماسک برای جلوگیری از شل شدن پوست صورت بسیار تاثیر گذارند و به راحتی از فروشگاه لوازم آرایشی قابل تهیه هستند.

مطالب پربازدید:  کلاژن سازی پوست با بهترین راه‌ها به وسیله مواد طبیعی

 

مصرف آب را فراموش نکنید

به خاطر داشته باشید یکی از مهمترین راه‌ها برای جلوگیری از شل شدن پوست، مصرف کافی آب است. کمبود آب سبب خشکی و عدم انعطاف‌پذیری پوست خواهد شد.

 

منبع : skintreatment

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “اثر بخش‌ترین راه‌‌های جلوگیری از شل شدن پوست صورت

  1. دختر ایرانی گفت:

    متشکر جهت اطلاعات مفید 😍🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *