خواص شگفت‌انگیز مصرف قارچ گانودرما برای بدن و سلامتی

قارچ گانودرما (Lingzhi یا Reishi یا Ganoderma lucidum) جایگاه به خصوصی در طب درمانی و سنتی برای درمان انواع امراض و بیماری‌ها مثل تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ورود هر نوع بیماری دارد. اگر قصد دارید با ویژگی‌ها و خواص قارچ گانودرما بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید. از خواص قارچ گانودرما بیشتر از هزاران سال است که برای درمان بیماری‌های مختلف و طب سنتی استفاده می‌کنند. قارچ‌گانودرما، قارچی به رنگ قرمز است که اغلب در مناطق مرطوب و گرم مخصوصا آسیا رشد می‌کند. این مدل از قارچ از کامل‌ترین و مغذی‌ترین انواع خوراکی‌ها به شمار می‌رود و دارای گونه‌های مختلف و گوناگونی است که به شکل خودرو در طبیعت رشد می‌کنند.

 

قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما چیست؟

این قارچ ها نوعی از قارچ های قرمز رنگ و چتری هستند که بر روی تنه درختان به طور خودرو رشد می‌کنند اما این روزها برای پرورش قارچ گانودرما جهت مصرف از اصول و تکنیک‌های خاص و ویژه‌ای استفاده می‌کنند. گانودرما دارای بافتی از جنس چوب و براق است که رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز است و از لحاظ ظاهری با سایر قارچ‌ها فرق می‌کند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

قارچ گانودرما در سرتاسر دنیا از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به شکلی که مردمان کشور ژاپن به آن پادشاه گیاهان دارویی می‌گویند و در کشور چین نیز آن را نشانه و نمادی برای طول عمر زیاد و سلامتی می‌دانند به طوری که تصور می‌کردند استفاده از این قارچ جاودانگی را برای انسان پدید می‌آورد.

 

برخی از خواص قارچ گانودرما

برخی از خواص قارچ گانودرما

تمامی فوایدی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد به اثبات رسیده و جای هیچ‌نوع شکی نسبت به خواص فراوان این قارچ باقی نمی‌ماند.

تقویت سیستم ایمنی

این ویژگی در طیف گسترده‌ترین مزایا و خواص گانودرما قرار می‌گیرد، همان گونه که می‌دانید وظیفه حفاظت از سیستم دفاعی بدن بر عهده گلبول‌های سفید بدن است، به همین علت گانودرما بیشترین اثرگذاری را بر گلبول‌های سفید دارد که موجب تقویت آن‌ها می‌گردد.

گانودرما دارای توانایی افزایش میزان گلبول‌های سفید برای مبارزه با انواع سرطان می‌باشد، افزون بر این مصرف آن سبب می‌شود بدن در برابر ابتلا به عفونت و قارچ مقاومت بسیار بیشتری داشته باشد.

 

درمان بیماری‌های کبدی

درمان بیماری‌های کبدی

از دیگر فواید گانودرما می‌توان به بالا بودن میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در آن اشاره نمود، این میزان از حجم بالای آنتی اکسیدان کمک شایانی به سالم بودن کبد می‌کند و کبد را از ابتلا به هرنوع بیماری مثل کبد چرب مصون نگه می‌دارد. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه این قارچ هنگامی می‌تواند سلامت کبد شما را تضمین کند که کبد شما در مراحل نخستین بیماری باشد و هنوز به مراحل حادتر بیماری نرسیده باشد زیرا گانودرما دارای خاصیت پیشگیری است.

 

بهبود سلامت قلب و فشار خون

مصرف غذاهایی با چربی بالا موجب به وجود آمدن کلسترول بالا و فشار خون بالا می‌شود به همین دلیل قارچ گانودرما با دارا بودن مواد مغذی موجب می‌‎شود تا جریان خون در رگ‌ها و شریان‌ها به سادگی جریان یابد. همچنین مقدار چربی که در خون وجود دارد را کاهش داده و کلسترول بد را نابود می‌کند. با مصرف قارچ گانودرما به دلیل اکسیژن‌رسانی به خون می توانید از ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط:  قرص دیلی فرش چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد

 

ضد سرطان

ضد سرطان

یکی دیگر از خواص گانودرما، خاصیت ضد سرطان بودن آن است که می‌تواند با سلول‌های پیشرونده سرطان مقابله کند و آن‌ها را از بین ببرد. هنگامی که سطح اکسیژن در بدن کاهش می‌یابد سلول‌های سرطانی شروع به رشد می‌کنند اما هنگامی که سطح اکسیژن در بدن افزایش یابد سلول های سرطانی نمی‌توانند به رشد ادامه دهند، از همین رو مصرف گانودرما یک محیط سرشار از اکسیژن را برای بدن به ارمغان آورده که خود علتی بر ضد سرطان بودنش است.

 

درمان عفونت

همان‌گونه که می‌دانید عفونت می‌تواند علل بسیار زیادی داشته باشد از همین رو گانودرما توانایی نابود کردن هر نوع از عفونتی را دارد. یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین تاثیرات این قارچ بر روی معمول‌ترین عفونت یعنی عفونت ادراری است که جهت درمان این نوع عفونت می‌توان از دمنوش آن استفاده کرد.

مطالب دیدنی:  تقویت سیستم ایمنی با مواد غذایی سرشار از ویتامین د

 

تقویت قوای جنسی

تقویت قوای جنسی

گانودرما سرشار از مواد مغذی است که با مصرف مداوم آن شاهد 2 برابر شدن قدرت جنسی خود خواهید شد، به همین علت اغلب برای افرادی که در دوره طولانی مدتی در نقاهت به سر برده‌اند تجویز می‌گردد تا قوای از دست رفته خود را به دست آورند.

 

درمان آلرژی

استفاده از گانودرما مانند دارو ضد حساسیت عمل می‌نماید و می‌تواند تمام علایم و نشانه‌های حساسیت را از بین ببرد، مکانیسم عمل گانودرما با دارا بودن ترکیبات خاص مانع از تولید هیستامین‌ها از ماستوسیت‌ها می‌شود. این برای درمان برونشیت‌های مزمن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

درمان افسردگی

درمان افسردگی

یکی دیگر از مزایای گانودرما نشاط آور بودن و ضد استرس بودن آن است به همین خاطر استفاده از آن برای افرادی که دچار افسردگی هستند بسیار موثر و مفید است. هنگامی که از این قارچ استفاده می‌نماییم منجر به تحریک و بیشتر شدن هورمون‌های نشاط آور می‌شود که یک راه اثرگذار برای مبارزه با افسردگی محسوب می‌شود.

 

مفید برای مغز

استفاده از فواید گانودرما در افرادی که دچار مشکلات شناختی مثل آلزایمر و دیگر مشکلات هستند می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، چرا که گانودرما موجب می‌شود بخش‌های مرتبط با فعالیت شناختی مغز تحریک گردد و نحوه عملکرد صحیح مغز را افزایش دهد.

مطالب کاربردی:  فواید ویتامین e برای مردها و زن‌ها چیست؟

 

قارچ گانودرما برای لاغری

قارچ گانودرما برای لاغری

یکی از مهمترین عواملی که منجر به کاهش وزن می‌گردد بالا بودن سطح اکسیژن در بدن و بالا بودن مقدار سوخت و ساز بدن است که باعث افزایش متابولیسم می‌شود. به همین دلیل مصرف گانودرما توصیه می‌گردد. شما می‌توانید بدون استفاده از قرص‌ها و مکمل‌های مربوط به لاغری شیمیایی از گانودرما عالی‌ترین نتیجه را دریافت نمایید، زیرا افزایش سرعت سوخت و ساز بدن کمک بسیاری به شما در راه رسیدن به لاغری می‌کند.

 

قارچ گانودرما برای زگیل تناسلی

قارچ گانودرما برای زگیل تناسلی

زگیل تناسلی که برآمده از قارچ پاپیلومای انسانی یا همان HPV است از راه رابطه جنسی به مردان و زنان انتقال می‌یابد. این ویروس بسیار جدی بوده و تهدیدی برای سلامت محسوب می‌شود. مطالعات بسیار زیادی در حوزه تاثیر قارچ گانودرما بر روی زگیل تناسلی انجام شده است و محققین دریافتند که گانودرما با دارا بودن عصاره AHCC قادر است تا به سادگی بیماری زگیل تناسلی را درمان نماید. جهت مصرف قارچ گانودرما برای درمان زگیل تناسلی بهتر است که با در نظر گرفتن طعم تلخ و ناخوشایند گانودرما به طور خام از چای قارچ گانودرما یا دم کرده قادچ گانودرما استفاده نمایید.

 

قارچ گانودرما برای دیابت

قارچ گانودرما برای دیابت

بنابر تحقیقات انجام شده گانودرما دارای آنزیم‌هایی است که باعث کاهش سطح قند خون می‌شوند و مصرف مداوم و مرتب از گانودرما قادر است تا تاثیر خود را بر کاهش قند خون بروز دهد. دیگر تاثیر گانودرما بر دیابت این است که باعث رفع و از بین رفتن لکه‌های تیره روی پای افراد مبتلا به دیابت شود.

 

طریقه مصرف قارچ گانودرما

طریقه مصرف قارچ گانودرما

گانودرما را به روش‌های گوناگونی می‌توان مصرف نمود. اما در تمامی این روش‌ها نیاز است که قارچ را آسیاب کرده و به پودر تبدیل کنید. قارچ گانودرما به دلیل جنس و بافتی که دارد با آسیاب کردن هم به طور کامل پودر (مثل زردچوبه یا سایر مواد دیگر) نخواهد شد. مقدار مصرف قارچ گانودرما  روزانه 1 تا 3 گرم است که پیشنهاد می‌شود با یک گرم در روز شروع به مصرف نمایید و پس از بیست روز این مقدار را به دو گرم در روز افزایش دهید.

(ایده‌آل 2 تا 3 گرم در روز است) یک قاشق غذاخوری معادل دو گرم است. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است این مقدار در دو الی سه وعده و پیش از وعده‌های غذایی خورده شود. به عنوان مثال اگر روزانه 2 گرم مصرف می‌نمایید آن را به دو وعده یک گرمی در روز با فاصله زمانی تقسیم کنید.

بهتر است که این قارچ پیش از وعده‌های غذایی میل شود اما اگر دچار مشکلات گوارشی یا معده هستید بهتر است بعد از وعده غذایی مصرف نمایید. همچنین قیمت قارچ گانودرما در ایران حدود 300 هزار تومان است و شامل 100 گرم قارچ کاملا خالص است. هر بسته برای مصرف 50 تا 60 روز کافی می‌باشد.

مطالب پربازدید:  فواید، مضرات و اهمیت مصرف امگا 3

 

عوارض قارچ گانودرما در صورت مصرف بیش از حد

در مصرف این ماده نباید زیاده‌روی کرد، زیرا استفاده بسیار آن در طول روز قادر است تا با عوارض زیر همراه باشد.

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • بی‌خوابی
  • یبوست
  • خارش و خونریزی بینی

 

در نهایت می‌توان گفت استفاده از این قارچ

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *