از بین بردن لک صورت

چنانچه دچار هیپرپیگمانتاسیون هستید، نگران نباشید چراکه در حال حاضر اشخاص زیادی این لک‌ها را روی پوست خود داشته و شما تنها نیستید. هیپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های پوستی نوعی عارضه شایع پوستی بوده که روش‌های درمانی گوناگونی برای از بین بردن لک صورت و بدن در دسترس است. هایپرپیگمانتاسیون اصطلاحی پزشکی بوده که جهت توصیف لک‌های تیره پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است بدانید که این لک‌ها به علت تولید بیش از اندازه ملانین شکل می‌گیرند. از جهتی این لک‌ها قادرند در اثر مواردی مثل اسکار (جای جوش) و صدمات ناشی از اشعه مضر آفتاب تا تغییرات هورمونی هم ایجاد شوند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ما در این مطلب به روش‌های درمانی از بین بردن لک صورت فوری خواهیم پرداخت پس به خواندن ادامه دهید تا در مورد انتخاب بهترین روش درمانی برای پوست خود، اطلاعات بیشتری کسب نمایید. در این میان ما به شما می‌گوییم که نتیجه روش‌هایی مثل میکرودرم ابریژن و روش‌های دیگر چه خواهد بود. پس با ما همراه باشید.

اسیدهای صورت

اسیدهای صورت

اسیدهای صورت یا اسیدهای پوستی، همچون لایه بردارها عمل نموده و موجب جدا شدن سلول‌های مرده و قدیمی از لایه‌های بالایی پوست می‌گردد. هر زمان که پوست خود را لایه برداری می‌نمایید، در حقیقت سلول‌های جدید جای سلول‌های قدیمی را گرفته و به همین علت پوست شما ظاهر دیگری پیدا خواهد کرد.

این عمل کمک به روشن‌تر شدن رنگ پوست نموده و حتی سبب نرم‌ و لطیف‌تر شدن آن هم می‌شود. بسیاری از اسیدهای صورت در اغلب داروخانه‌ها به صورت بدون نسخه OTC  و فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی موجود است و می‌توانید آن‌ها را به راحتی تهیه نمایید. از جمله رایج‌ترین این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA)، مانند گلایکولیک، لاکتیک، سیتریک، مالیک یا تارتاریک اسید
  • آزلائیک اسید
  • کوجیک اسید
  • سالیسیلیک اسید
  • ویتامین C (به صورت L – آسکوربیک اسید)

رتینوئیدها، راهی برای از بین بردن لک صورت سریع

رتینوئیدها

رتینوئیدها از مشتقات ویتامین A و یکی از قدیمی‌ترین ترکیبات بدون نسخه مورداستفاده در مراقبت‌های پوستی می‌باشند. ساختار مولکولی کوچک آن‌ها اجازه داده تا به عمق پوست نفوذ نموده و لایه‌های زیرین اپیدرم را درمان نمایند.

رتینوئیدها توسط پزشکان متخصص پوست و مو هم تجویز می‌شوند؛ البته آن‌ها را می‌توانید بدون نسخه پزشک نیز از داروخانه‌ها تهیه نمایید. با این وجود، نوع بدون نسخه آن معمولا ضعیف‌تر عمل می‌نماید. چنانچه پس از چند ماه استفاده از ریتوئیدها نتیجه‌ مطلوبی نگرفتید، با متخصص پوست خود در مورد رتینوئید تجویزی صحبت نمایید.

لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی پوست

معمولا یک لایه بردار شیمیایی از اسیدهایی با غلظت‌ بیشتر جهت درمان نواحی درگیر لک‌های پوستی استفاده می‌کند. مکانیسم لایه بردارهای شیمیایی بدین صورت است که با از بین بردن لایه اپیدرم پوست موجب کاهش هیپرپیگمانتاسیون می‌شوند. لایه‌بردارهای قوی‌تر قادرند به لایه میانی پوست یعنی لایه درم نیز نفوذ نموده و نتایج چشمگیرتری را به همراه داشته باشند.

اگرچه خیلی از لایه‌برداری‌های شیمیایی بدون نسخه در دسترس می‌باشند، ولی بهتر است در مورد انتخاب و طرز استفاده از آن‌ها با متخصص پوست خود مشورت نموده و اجازه دهید او این کار را در مطب خود و به طور حرفه‌ای برایتان انجام بدهند. این روش لایه برداری قدرتمندتر بوده و سریع ترین راه از بین بردن لک صورت و بدن به شمار می‌رود.

از بین بردن لک صورت با لیزر

از بین بردن لک صورت با لیزر

لایه برداری توسط لیزر (یا بازسازی پوست) نوعی روش درمانی بوده که در آن از پرتوهای هدفمند نور جهت کاهش هیپرپیگمانتاسیون استفاده می‌شود. به صورت کلی لیزرها به 2 نوع ablative  (تخریبی) و non-ablative (غیر تخریبی) تقسیم‌بندی می‌شوند. لیزرهایablative بسیار قوی بوده و در نتیجه لایه‌های پوست را از بین می‌برند. از جهتی دیگر، لیزرهای non-ablative، تنها لایه درم را هدف قرار داده تا کلاژن‌سازی را تحریک نمایند.

همان‌گونه که اشاره کردیم لیزرهای ablative قوی‌تر بوده و به همین علت عوارض جانبی بیشتری هم ایجاد می‌کنند. به صورت کلی می‌توان گفت که هر نوع لیزری، عناصر پوستی را از بین برده تا اطمینان حاصل شود که با از بین رفتن سلول‌های قدیمی و مرده، سلول‌های جدید پوست رشد نموده و موجب سفتی و یکنواختی رنگ آن خواهند شد.

قیمت انواع کرم ضد لک و روشن کننده پوست صورت اورجینال

 

آیا استفاده از روش درمان لایه برداری با لیزر برای پوست انتخاب مناسبی است؟

از بین بردن لک صورت با لیزر

در مورد لایه‌برداری با لیزر یا بازسازی پوست، رویکرد یکسانی برای تمام اشخاص وجود ندارد. برای مثال چنانچه دارای پوست روشنی هستید، ممکن است لیزرهای فرسایشی برای شما بهتر از هر نوع پوست دیگری عمل نماید. ولی برای بعضی از افراد، استفاده از لیزر غیرفرسایشی یا non-ablative  ممکن است به جای از بین بردن لک صورت و روشن نمودن پوست، باعث تیره‌تر شدن آن شود.

به همین علت نیاز است به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید تا تناژ رنگی پوست شما را تشخیص داده و بهترین روش لایه‌برداری با لیزر را به شما پیشنهاد دهد.

درمان با پالس شدید نور (IPL)

درمان با پالس شدید نور (IPL)

پالس شدید نور یاIPL   نوعی درمان با لیزر غیر تخریبی (non-ablative) یا فرکشنال می‌باشد. درمان IPL همچنین با اسم فوتوفیشیال هم شناخته شده و موجب تحریک تولید کلاژن در لایه درم پوست می‌شود.

معمولا این شیوه به چندین جلسه درمان احتیاج دارد. روش IPL اغلب برای درمان پیامدهای تغییر در رنگدانه‌های پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی لک صورت و بدن سطحی را هم می‌تواند از بین ببرد. افزون بر این استفاده ازIPL در کاهش عمق چین و چروک صورت، از بین بردن رگ‌های عنکبوتی (واریس) و ترمیم منافذ باز پوست هم می‌تواند موثر واقع شود.

مطالب کاربردی:  انواع ماسک سفید کننده صورت فوری

 

آیا استفاده از روش درمان با پالس شدید نور (IPL) برای پوست انتخاب مناسبی است؟

طبق اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی، چنانچه پوست روشنی دارید، روش درمان با پالس شدید نور یا همان IPL می‌تواند بیشترین میزان کارایی را برای شما به همراه داشته باشد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی بوده که جهت درمان هیپرپیگمانتاسیون در کلینیک‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط روی لایه اپیدرم پوست (اسکارهای سطحی) اثر می‌گذارد. جهت انجام این روش، متخصص پوست از یک ابزار دستی مته مانند و دارای برس که به برق متصل می‌باشد، استفاده می‌نماید. البته امکان دارد از وسایل جانبی دیگری که سایشی هستند هم استفاده نماید.

آیا استفاده از روش میکرودرم ابریژن برای پوست انتخاب مناسبی است؟

میکرودرم ابریژن بهترین کاربرد را برای از بین بردن لک صورت سطحی دارد. متخصص پوست و مو با بررسی پوست شما و لک‌های آن قادر است تشخیص بدهد که آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر. چنانچه پوست روشنی دارید میکرودرم ابریژن روش بسیار مناسبی برای محسوب می‌شود.

از بین بردن لک صورت با عسل

از بین بردن لک صورت با عسل

عسل برای از بین بردن لک صورت به روش خانگی فوق‌العاده است. لک‌های پوستی که در اثر جوش یا نور مستقیم خورشید بر روی پوست ایجاد می‌شوند، یکی از مشکلات پوستی همه‌گیر به شمار می‌روند. مشکلی که شاید تصور کنید راه درمانی جز لیزر و… ندارد. اما این تا وقتی است که از  خواص عسل برای لک صورت اطلاع نداشته باشید. خوشبختانه با استفاده از عسل می‌توانید به ساده‌ترین روش ممکن از شر لک‌های پوستی خود رهایی پیدا نمایید.

روش تهیه ماسک عسل برای لکه صورت بدین شکل است که شما مقداری عسل را با زردچوبه مخلوط نموده و برای یک ربع روی صورت خود قرار می‌دهید و پس از آن صورت‌ خود را با آب سرد می‌شویید. بعد از یک ماه استفاده مدام خواص عسل برای لک صورت را کاملا مشاهده خواهید نمود.

از بین بردن لک صورت با خمیردندان

از بین بردن لک صورت با خمیردندان

یک روش برای از بین بردن لک صورت در خانه، خمیردندان است. خمیردندان حاوی جوش شیرین، پراکسید هیدروژن، روغن‌های ضروری، منتول و بعضی از مواد بوده که موجب خشک شدن پوست می‌شود ولی در عین حال، موجب می‌شود تا صورت شما تحریک شود.

هیچ ماده‌ای در خمیر دندان وجود نداشته که این روش را نسبت به درمان‌های معمول موثرتر نماید. خشک شدن بیش از اندازه و حتی سوزش پوست صورت می‌تواند بر اثر اعمال خمیردندان روی جوش‌ها باشد. همچنین ممکن است خميردندان برای کاهش قرمزی لکه‌های صورت شما و خشک شدن آن‌ها مناسب باشد، ولی شما را از شر آن‌ها خلاص نمی‌کند!

برای چه مواردی باید با متخصص پوست مشورت کنید؟

برای چه مواردی باید با متخصص پوست مشورت کنید؟

متخصص پوست و مو می‌تواند در تشخیص دلیل بروز لکه صورت یا هیپرپیگمانتاسیون و انتخاب یک برنامه درمانی مناسب برای آن، به شما مشاوره بدهد. مهم نیست که درنهایت شما کدام روش درمانی را انتخاب می‌کنید، مهم این است که از این به بعد از پوست خود در مقابل اشعه مضر آفتاب محافظت نمایید تا از بروز مجدد هیپرپیگمانتاسیون جلوگیری گردد.

مطالب پربازدید:  روتین پوستی پیشگیرانه برای داشتن پوستی شاداب و جوان

 

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب امری ضروری می‌باشد و به همین علت توصیه می‌کنیم هر روز پیش از خروج از خانه، حتماً از ضد آفتاب استفاده نمایید، حتی اگر هوا ابری باشد. فراموش نکنید که در صورت نیاز و در طی روز مجددا از آن استفاده نمایید. لازم به ذکر است که کرم ضدآفتاب شما باید دارای SPF 30 یا بیشتر باشد.

در این مطلب تلاش کردیم تا به دلیل بروز هیپرپیگمانتاسیون یا لک‌های پوستی بپردازیم و چندین روش بدون نسخه و خانگی هم جهت از بین بردن لک صورت و بدن ارائه دهیم. درنتیجه اگر روی پوست خود لک‌های تیره‌ای دارید که شما را آزار می‌دهند می‌توانید از یکی از روش‌های این مقاله را استفاده نمایید.

 

منبع : foreo

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *