روغن گلرنگ چیست و چه خواصی برای پوست و مو دارد؟

از زمان‌های گذشته گنجاندن روغن‌های طبیعی در برنامه روزمره مراقبت از پوست و مو مرسوم بوده است. علت آن هم این بوده که این روغن‌های طبیعی سرشار از مواد مغذی و موثر جهت سلامت پوست و مو هستند.

یکی از روغن‌های بی‌نظیری که شایستگی استفاده در روتین مراقبت از پوست و مو را دارد، روغن گلرنگ است. روغن گلرنگ چیست؟ این روغن از دانه‌ها یا گلبرگ‌های گیاه گلرنگ گرفته شده و دارای فواید زیادی برای سلامتی و مراقبت از پوست و مو است. مطالعه این بخش از مجله سلامت و زیبایی مدیسه را از دست ندهید، تا با فواید روغن گلرنگ برای پوست و مو آشنا شوید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

امروزه به دلیل مصرف مواد غذایی چرب و شیرین، میزان ابتلا به بیماری‌هایی مانند سکته قلبی، دیابت و چاقی رو به افزایش است. به همین خاطر متخصصان و مشاوران تغذیه، مردم را به پیروی از برنامه‌های غذایی مقوی و سالم دعوت می‌کنند. بخشی از این مواد غذایی، روغن‌های مصرفی روزمره هستند. مثل روغن گلرنگ. شاید خیلی‌ها اسم گیاه گلرنگ را تا به حال نشنیده باشند و بپرسند روغن گلرنگ چیست؟

روغن گلرنگ چیست؟

روغن گلرنگ چیست؟

چنانچه شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که اسم روغن گلرنگ برایتان ناشناخته است و می‌خواهید بدانید روغن گلرنگ چیست، با این بخش از مقاله همراه باشید. روغن گلرنگ در واقع نوعی روغن نباتی بوده که منشا آن دانه‌های گیاه گلرنگ است.

روش تهیه این روغن بدین گونه است که دانه‌های گیاه گلرنگ را خرد و بعد فشرده می‌نمایند تا روغن آن گرفته شود. روغن گلرنگ یک منبع مملو از اسیدهای چرب ضروریامگا 3، 6 ، آنتی اکسیدان و ویتامین E بوده که وجود تمامی این مواد مغذی در آن موجب می‌شود تا خواص بسیاری برای سلامتی و زیبایی پوست و مو داشته باشد.

خواص روغن گلرنگ برای پوست

خواص روغن گلرنگ برای پوست

روغن گلرنگ به دلیل فرمولاسیون قوی که دارد، می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد، اما این روغن درکل برای بدن فواید زیادی دارد مثلا روغن گلرنگ برای لاغری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گذشته از این‌ها، فواید روغن دانه گلرنگ برای پوست بسیار بوده که در ادامه تنها به معرفی و توضیح بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

نرم کردن پوست و جلوگیری از خشکی پوست

روغن گلرنگ منبع غنی از اسیدهای لینولئیک بوده که به نام اسیدهای امگا 6 هم شناخته می‌شوند. درنتیجه وجود همین مواد مغذی به آن کمک می‌نماید تا بتواند رطوبت پوست را حفظ کرده و پوست را نرم و لطیف بروز دهد. چنانچه شما هم پوست خشکی دارید و می‌خواهید با کمک خواص روغن گلرنگ پوستی نرم و مرطوب داشته باشید، تنها لازم است، هر صبح و شب پوست خود را با آن ماساژ بدهید.

بدین ترتیب همیشه به‌خصوص در فصول پاییز و زمستان که خشکی پوست رایج است، پوستتان کاملا مرطوب شده و به دنبال آن از خشکی و پوسته‌پوسته شدن در امان می‌ماند.

کمک به درمان بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس

کمک به درمان بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس

بعضی از بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس که جزو بیماری‌های شایع نیز هستند، با علائمی مثل خشکی و التهابات پوستی بروز می‌کنند. درست است که راه درمان این مدل بیماری‌ها دارو است، اما با این وجود، رژیم غذایی مناسب و استفاده از پمادها و روغن‌ها به‌طور موضعی می‌تواند به درمان التهابات پوستی ناشی از این بیماری‌ها کمک نماید.

روغن گلرنگ یکی از انواع این روغن‌هاست که با توجه به داشتن مقداری زیادی اسید لینولئیک در ترکیبات خود، می‌تواند به عنوان یک مرطوب‌کننده موضعی عمل کند. توجه داشته باشید که هر موقع قصد استفاده از این روغن جهت درمان بیماری‌های پوستی خود را داشتید، حتما از نوع خالص و اصل آن استفاده نمایید. ابن روش درمانی را می‌توانید یک الی دو مرتبه در روز به کار بگیرید.

رفع خشکی و ترک خوردگی لب‌ها

استفاده از روغن گلرنگ یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌هایی است که می‌توانید با کمک آن از شر خشکی و ترک خوردگی لب‌ها خلاص شوید؛ زیرا این روغن غنی از اسید لینولئیک بوده که نقش مرطوب‌کننده را ایفا می‌کند. می‌توانید چند بار در طی روز، مقداری از روغن گلرنگ را روی لب‌های خود که دچار خشکی و ترک خوردگی شده‌اند، بمالید تا این روغن بتواند، خشکی‌های سطح پوست لب را برطرف کرده و درنتیجه لب‌هایی نرم و لطیف داشته باشید.

همچنین می‌توانید روغن گلرنگ را با مقداری شکر ترکیب نمایید و از آن به عنوان یک لایه‌‌بردار ملایم برای پوست لب‌های خود استفاده کنید.

درمان جوش و آکنه

درمان جوش و آکنه

جوش و آکنه از شایع‌ترین مشکلات پوستی بوده که بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همیشه در صدد پیدا کردن راه‌حلی جهت رهایی از این عارضه ناخوشایند هستند. بنابر گفته متخصصان معمولا افراد بسیاری که از وجود جوش و آکنه روی پوست خود رنج می‌برند، با کمبود اسید لینولئیک مواجه هستند. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، روغن گلرنگ یک منبع بی‌نظیر اسید لینولئیک است.

در حقیقت وجود همین اسیدها، آن را به یک روش درمانی بی‌نظیر جهت رفع جوش و آکنه‌های پوستی تبدیل کرده است. درنتیجه آن دسته از افرادی که جوش‌ها و آکنه‌های زیادی روی پوست خود دارند، با استفاده از روغن دانه گلرنگ به پوست خود کمک می‌نمایند تا کمبود اسید لینولئیک را برطرف کنند. این امر موجب می‌شود تا افزون بر درمان این عارضه از بروز مجدد آن نیز جلوگیری شود.

قیمت انواع محصولات مراقبت از مو باکیفیت و خارجی

 

پاک کنندگی پوست

یکی از بهترین موادی که می‌توانید از آن به عنوان یک پاک‌کننده پوست استفاده نمایید، روغن گلرنگ است. روغن گلرنگ می‌تواند انواع ناخالصی‌ها را از روی پوست به طور کامل از بین ببرد؛ زیرا در ترکیبات خود دارای مقدار زیادی اسید استئاریک است. اسید استئاریک که به علت خاصیت پاک کنندگی بی‌نظیرش شهرت دارد، به از بین بردن کامل انواع آلودگی‌ها، چربی حاصل از لوازم آرایشی، روغن و… کمک نموده و پوست شما را شاداب و درخشان جلوه می‌دهد.

کاهش چین و چروک پوست

کاهش چین و چروک پوست

یکی از مسائلی که زیبایی پوست و چهره را در معرض خطر قرار می‌دهد، ظاهر شدن چین و چروک روی پوست است. علت به وجود آمدن چروک‌های پوستی این است که رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوستی حمله کرده و اکسیژن سلول‌های سالم را می‌ربایند. همین موضوع موجب می‌شود تا به مرور سلول‌های پوست خشک شده و به دنبال آن پوست چروکیده شود.

ولی خوشبختانه روغن گلرنگ غنی از آنتی اکسیدان است، که همین آنتی‌اکسیدان‌ها موجب می‌شوند تا از سلول‌های پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت شود. همچنین این روغن پرخاصیت غنی از آمینواسیدهایی بوده که شکل گیری ساختمان اصلی کلاژن پوست بر عهده آن‌هاست.

درنتیجه کمک گرفتن از روغن گلرنگ سبب می‌شود تا پوست سفت شده و به دنبال آن چین و چروک‌های پوستی از بین بروند. این عوامل در آخر جوانی را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

مطالب کاربردی:  خواص روغن زردآلو برای پوست و مو و طرز تهیه آن در خانه

 

از بین بردن ترک های پوستی

ترک‌های پوستی یکی از ناهنجاری‌هایی بوده که عمدتا خانم‌های باردار روی سطح پوست شکم خود به آن دچار می‌شوند. با این وجود، ممکن است در اثر کاهش یا افزایش ناگهانی وزن در سایر نواحی پوست و برای دیگر افراد نیز رخ بدهد، یا در اثر عوامل دیگر در کف پا هم دیده شود. همان‌گونه که در قسمت ابتدایی این مطلب گفته شد، روغن گلرنگ غنی از ویتامین E است.

به گفته متخصصان ویتامین E تاثیر زیادی در از بین رفتن ترک های پوستی دارد. به همین دلیل استفاده از روغن گلرنگ جهت درمان ترک‌های پوستی بسیار مفید است.

جهت آنکه بتوانید ترک‌های پوستی خود را با کمک روغن گلرنگ از بین ببرید، کافی است تا مقداری از آن را روی نواخی از پوست خود که دچار ترک شده است، بزنید و صبر کنید تا به مدت حداقل یک ساعت روی آن نقاط باقی بماند. این کار را باید به‌طور مداوم انجام دهید تا به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

خواص روغن گلرنگ برای مو

خواص روغن گلرنگ برای مو

تا به اینجا با خواص روغن گلرنگ برای سلامت پوست آشنا شدید، جالب است بدانید که این روغن پرخاصیت می‌تواند شما را برای داشتن موهایی نرم، سالم و براق کمک نماید. به همین دلیل در ادامه مهم‌ترین خواص روغن گلرنگ برای مو را بررسی می‌کنیم.

افزایش سرعت رشد مو

چنانچه به دنبال رشد سریع موهایتان هستید، روغن گلرنگ می‌تواند با جلوگیری از ریزش مو به رشد هرچه سریع‌تر موها کمک کند. جهت بهره بردن از این ویژگی فوق‎العاده می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن گلرنگ را مقداری گرم کرده و سپس که خنک شد، پوست سر خود را باملایمت ماساژ دهید.

محافظت از مو در برابر صدمات ناشی از حرارت و رنگ مو

محافظت از مو در برابر صدمات ناشی از حرارت و رنگ مو

یکی دیگر از خواص روغن گلرنگ خوراکی، محافظت از مو در مقابل حرارت و صدماتی است که در اثر استفاده از رنگ مو به آن وارد می‌شود. روغن گلرنگ به این علت که غنی از اسید لینولئیک و دیگر اسیدهای چرب نیمه اشباع است، می‌تواند زمانی که روی مو قرار می‌گیرد، همچون یک لایه محافظ عمل کرده و مانع از شکسته شدن مو در اثر حرارت دستگاه‌هایی مثل سشوار یا انواع رنگ موهای شیمیایی قرار می‌گیرند، شود.

مطالب پربازدید:  فواید، مضرات و اهمیت مصرف امگا 3

 

از بین بردن شوره سر با روغن گلرنگ برای مو

از بین بردن شوره سر با روغن گلرنگ

می‌توان گفت که یکی از بهترین خواص روغن گلرنگ کمک به برطرف کردن شوره سر است. شوره سر از مشکلات رایجی بوده که تمام افراد در هر سن و سالی ممکن است به آن دچار شوند. روغن گلرنگ با تکیه بر فواید آنتی باکتریال خود، این قابلیت را دارد تا رشد باکتری‌ها در فولیکول‌های مو را کنترل کند. به همین دلیل می‌تواند در درمان شوره سر موثر واقع شود. این موضوع موجب می‌شود تا در اثر استفاده مدام از این روغن، شوره‌های سر به طور کامل از بین بروند.

اکنون که با خواص روغن گلرنگ جهت درمان شوره سر آشنا شدید، می‌توانید باتوجه به میزان شوره سر خود، مقداری از آن را پیش از حمام به مدت  15 الی 20 دقیقه روی سطح پوست سرتان ماساژ دهید. افزون بر این، هنگامی که روغن گلرنگ را روی کف سر خود ماساژ می‌دهید، رطوبت حاصل از آن از ایجاد شوره سر و متقابلا خارش پوست سر جلوگیری می‌کند. همچنین جهت تهیه این روغن می‌توانید به انواع فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *