بهترین راه‌های کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی

امروزه مسئله حفظ جوانی و طراوت چهره یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از بانوان و حتی آقایان را مشغول کرده است. کمک گرفتن از انواع روش‌های تهاجمی و جراحی و استفاده از مواد و محصولاتی که قادرند روند پیری را به تاخیر بیندازد و به جوان‌سازی پوست و کلاژن سازی پوست کمک نمایند، بسیار رواج پیدا کرده است.

ممکن است بسیاری از ما حتی به پیشنهاد دیگران راه‌هایی را جهت رسیدن به این هدف امتحان کرده باشیم. اما این محصولات، مواد و روش‌هایی که ارائه می‌شود، باعث چه تغییری در ساختار پوست می‌گردند و بر چه ماده‌ای در بدن ما اثر می‌گذارند که در نتیجه آن روند پیری به تعویق می‌افتد؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در پی پاسخ به این سوال حتما شما نیز توجه کرده‌اید و می‌دانید که تمامی افراد روزانه شاهد تبلیغات گسترده لوازم آرایشی و بهداشتی هستند، که اغلب دارای ماده‌ای به نام کلاژن هستند. اما کلاژن سازی پوست چیست و چه فوایدی دارد که این روزها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است؟

کلاژن سازی پوست صورت چیست؟

کلاژن سازی پوست صورت چیست؟

کلاژن از بیشترین پروتئین‌های بدن است که نقش مهمی را در سرتاسر بدن ایفا می‌کند و همچنین از معدود پروتئین‌هایی است که در تمامی بافت‌های بدن وجود دارد. این پروتئین در رگ، سیستم گوارشی، بافت ماهیچه‌ای، تاندون، استخوان و از همه مهم‌تر در بافت‌سازی پوست نقش ویژه و اساسی دارد. امروزه، نقش به‌خصوص این پروتئین در روند بهبود پوست بسیار موثر شناخته می‌شود.

کلاژن با داشتن ساختار شگفت‌انگیز و انعطاف‌پذیر، باعث استحکام و قابلیت کشسانی پوست می‌شود. با افزایش سن و آغاز روند پیری، سنتز این پروتئین رو به کاهش رفته و همین عامل موجب شل شدن پوست و بروز چین و چروک روی سطح آن می‌شود.

اما این روزها پزشکان و محققان با کشف واکنش‌ها و روابط‌های پیچیده‌ای که در این روند مفید هستند، توانسته‌اند روش‌های زیادی را جهت تحریک کلاژن سازی پوست ارائه بدهند.

از این روش‌ها می‌توان به مزوتراپی، تزریق هیالورونیک اسید، میکرونیدلینگ و پی آر پی و … اشاره نمود. البته که تمامی این روش‌ها جز روش‌ها و مداخلات پزشکی محسوب می‌شوند. اما جالب است بدانید که کلاژن سازی پوست در خانه نیز ممکن بوده که ساده‌تر و کم هزینه‌تر هم می‌باشد.

عوامل تاثیر‌گذار بر کلاژن سازی پوست

روند تولید کلاژن  را با روش‌های ساده و کاربردی می‌توان بالا برد. بدن جهت کلاژن سازی به پروتئین‌های باکیفیت و دارای اسید‌های آمینه نیاز دارد. گوشت، غذا‌های دریایی، مرغ و لبنیات منابع عالی اسید‌های آمینه هستند. با مصرف ویتامین c، گلیسین، پرولین و مس سرعت سنتز کلاژن را افزایش داده و پوستی بسیار جوان و شاداب داشته باشید.

از عوامل مضر بر تولید کلاژن بدن می‌توان استرس و سیگار کشیدن را نام برد. خوردن بیش از حد شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده در روند ترمیم کلاژن اثر منفی دارد. قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، رطوبت لایه‌های پوست را از بین برده و موجب پیری زود‌رس می‌شود.

معرفی برخی از خوارکی‌های دارای کلاژن

مواد دارای کلاژن

پیش از آنکه به ارائه روش‌های موثر در افزایش كلاژن سازي پوست برسیم، در ابتدا لازم است بدانید چه موادی دارای کلاژن هستند و کلاژن سازی پوست صورت را تحریک می‌کنند.

مرکبات

این دسته از مواد غذایی غنی از ویتامین C هستند. ویتامین C، به عنوان بهترین ویتامین برای کلاژن سازی پوست شناخته می‌شود. شما می‌توانید به راحتی و با قرار دادن میزان مناسب و لازم از مرکبات در رژیم غذایی خود و تامین ویتامین ث مورد نیاز بدن، به کلاژن سازی و در نتیجه جوان شدن پوست خود کمک نمایید. از بهترین‌های خانواده مرکبات جهت کمک به کلاژن سازی می‌توان به نارنگی، لیمو ترش، پرتقال، لیمو شیرین و … اشاره نمود.

سبزیجات

سبزیجات

استفاده مناسب و مداوم از سبزیجات، نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌نماید و همچنین احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را به حداقل می‌رساند، بلکه با داشتن مقادیر بالایی از کلروفیل در ساختار خود باعث تحریک کلاژن سازی پوست شما خواهد شد. افزون بر این، سبزیجات با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود، از بسیاری از واکنش‌های مضر در بدن شما پیشگیری کرده و کمک به سلامت هرچه بیشتر پوست شما می‌کند.

تخم مرغ

این ماده بی‌نظیر و غنی از پروتئین خواص بسیار به‌خصوصی برای بدن شما دارد. استفاده صحیح از تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه خود، در ابتدا نیاز بدن به اغلب پروتئین‌ها را برآورده خواهد کرد.

در حقیقت این سفیده تخم مرغ است که غنی از پروتئین و مواد مغذی است. اما زرده تخم مرغ، دارای مقدار قابل توجه‌ای کلاژن بوده و تاثیر بسیار فوق‌العاده‌ای بر کلاژن سازی پوست شما دارد. دقت داشته باشید که در مصرف تخم مرغ نباید زیاده‌روی کنید. هرچند مصرف به اندازه آن تاثیر بسیاری در تامین نیازهای بدن و سلامت پوست و جسم شما دارد، اما مصرف بی‌رویه تخم مرغ باعث مشکلات و بیماری‌های کبدی می‌شود.

مشاهده انواع محصولات مراقبت از پوست اورجینال با قیمت مناسب

 

صیفی جات قرمز رنگ

صیفی جات قرمز رنگ

صیفی جاتی همچون فلفل قرمز، گوجه فرنگی، هویج و … دارای خواص آنتی اکسیدان بسیار ویژه‌ای هستند و افزون بر محافظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد و واکنش‌های مضر، منبعی سرشار از کلاژن به شمار می‌روند و کلاژن سازی را در بافت‌های گوناگون بدن و پوست تحریک می‌نمایند.

استفاده مدام و مستمر از این دست صیفی جات و نهادن آن‌ها در رژیم غذایی روزانه، افزون بر تامین نیازهای معدنی بدن، به جوان سازی پوست شما هم کمک بسزایی خواهد کرد.

مطالب مهم:  راهنمای روتین پوستی روزانه

 

چند روش کلاژن سازی پوست در طب سنتی

ماسک آلوئه‌ورا

ماسک آلوئه‌ورا

کم‌تر شخصی است که این روزها در رابطه با خواص فوق‌العاده آلوئه‌ورا چیزی نشنیده باشد. از این گیاه جهت جوان سازی و تحریک کلاژن سازی پوست، آبرسانی و مرطوب کردن پوست، از بین بردن جای اسکار و زخم و … استفاده می‌گردد. محصولات بسیاری در قالب ماسک و کرم و پماد و … در بازار موجود است. بهترین روش کلاژن سازی پوست صورت، استفاده مستقیم از این گیاه بی‌نظیر است. برای تهیه ماسک آلوئه‌ورا طبق دستور زیر عمل نمایید:

یک برگ آلوئه‌ورا تهیه کرده و با کمک چاقو تکه‌ای از آن را طبق نیاز خود جدا کنید و سعی کنید ژل میان برگ را با چاقو جدا نموده و در یک ظرف بریزید و بعد با یک چنگال شروع به له و همگن کردن آن نمایید و با استفاده از یک پد تمیز، ژل را به صورت خود مالیده و صبر کنید 20 دقیقه روی صورت شما بماند و در آخر آن را بشویید.این کار را دو الی سه مرتبه در هفته تکرار نمایید.

مطالب مرتبط:  برنامه روتین پوستی دور چشم روزانه

 

ماسک تخم مرغ

ماسک تخم مرغ

تخم مرغ با خواص بی‌نظیر خود باعث تامین مواد مغذی و پروتئین‌های لازم پوست می‌شود و لیموترش هم با داشتن آنتی اکسیدان از پوست شما در مقابل حمله رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین این ترکیب به علت وجود سفیده تخم مرغ به طور همزده باعث لیفت صورت شما شده و از شل شدن آن جلوگیری خواهد کرد. تاثیر این ماسک از همان دفعه اول قابل مشاهده است.

توجه کنید که در اضافه نمودن لیمو زیاده روی نکنید، چون لیمو به علت خاصیت اسیدی خود ممکن است موجب خشکی پوست شما شود. جهت تهیه ماسک تخم مرغ طبق دستور زیر عمل نمایید:

  1. یک تخم مرغ را شکسته و زرده و سفیده آن را جدا نمایید.
  2. سفیده تخم مرغ را در یک ظرف غیرفلزی ( جهت جلوگیری از واکنش‌های ناخواسته و از بین رفتن فواید آن ) ریخته و با استفاده از همزن شروع به هم زدن سفیده تخم مرغ نمایید تا جایی که به طور کامل کف کند.
  3. پس از آن یک اسلایس لیمو را به آن اضافه کرده و چند ثانیه دیگر به هم زدن ادامه بدهید.
  4. ماسک شما آماده است و می‌توانید آن را به صورت خود بزنید.
  5. صبر کنید ترکیب فوق 20 الی 30 دقیقه روی پوست شما بماند و سپس آن را بشویید.
  6. شما می‌توانید تا هفته‌ای دو مرتبه از این ماسک برای صورت خود استفاده نمایید.

مطالب کاربردی:  روتین پوست بعد از حمام مخصوص یک خانم لاکچری

 

ماسک شکر و عسل

ماسک شکر و عسل

همان‌گون که پیش‌تر نیز گفته شد، عسل خواص بی‌نظیری در تحریک کلاژن سازی پوست و رفع چین و چروک صورت شما دارد. ولی ماسک شکر و عسل خاصیت شگفت‌انگیزی دارد. شکر با ساختار درشت و دانه‌ای خود، هنگام ماساژ روی صورت همچون اسکراب عمل کرده و تاثیر بسزایی در لایه‌برداری سلول‌ها و بافت مرده پوست دارد. ترکیب این دو ماده نیز به شکل معجزه آسایی صورت شما را پرطراوت و شاداب خواهد کرد. جهت تهیه این ماسک از دستور زیر استفاده نمایید:

  1. نصف قاشق غذاخوری شکر با یک قاشق غذاخوری سر خالی عسل را باهم ترکیب نمایید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. سپس آن را روی صورت خود مالیده و دو الی سه دقیقه به طور دورانی روی صورت خود ماساژ دهید.
  3. پس از آن صورت خود را با آب ولرم بشویید.
  4. از این ماسک می‌توانید یک مرتبه در هفته استفاده نمایید.
  5. توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از این ترکیب به دلیل تاثیر بسیاری که در لایه برداری پوست شما دارد چندان پیشنهاد نمی‌شود و ممکن است باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شما شود.

مطالب پربازدید:  ترفندهای روتین پوست شب

 

بهترین قرص کلاژن سازی پوست

به منظور بهترین قرص کلاژن می‌توانید از کپسول هیالورون سائور پلاس کلاژن و بیوتین یوروویتال استفاده نمایید. در این محصول افزون بر کلاژن هیدرولیز شده هیالورونیک اسید، بیوتین و ویتامین C هم وجود دارد.

 

منبع : ncbi

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *