درمان مشکلات پوستی

آیا به این فکر کرده‌اید که پیش از اینکه مشکلی برای پوست شما به وجود آید از آن جلوگیری نمایید؟

اگر از شما پرسیده شود که بیشترین مشکلات پوستی که اشخاص با آن‌ها مواجه می‌شوند کدام است، می‌توانید به آن پاسخی دهید؟ یا شناختی به انواع درمان مشکلات پوستی در طب سنتی دارید؟ یا شما نیز فقط در صورتی که پوستتان با بیماری یا مشکلی مواجه گردد به فکر درمان می‌افتید و به طور روزمره برنامه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات احتمالی پوست خود ندارید؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

البته که پیشگیری و حفظ سلامتی از درمان مشکلات پوستی بسیار کم‌هزینه‌تر می‌باشد؛ حتی در مورد پوست. در خصوص پوست و حفظ سلامتی، شادابی و شفاف بودن آن می‌توان گفت که تغذیه مناسب در کنار عوامل داخلی قادر است موجب حفظ سلامت پوست شود.

افزون بر این، پوست سالم زیبا بوده و ظاهر شادابی دارد. درنتیجه، بیماری‌هایی که بر عملکرد زیستی پوست اثر منفی می‌گذارند، موجب ایجاد اثرات نامطلوب در ظاهر پوست هم خواهند شد. ما در این مطلب به چالش‌های روزمره در زمینه حفظ سلامت پوست و پیشگیری از بیماری‌های مزمن (در صورت امکان) خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

شایع‌ترین مشکلات پوستی

شایع‌ترین مشکلات پوستی

اکنون می‌خواهیم در مورد درمان مشکلات پوستی و شایع‌ترین آ‌ن‌ها که ممکن است اشخاص با آن‌ها مواجه شوند به شما توضیحاتی دهیم.

آسیب نوری پوست (PHOTODAMAGE)

آسیب نوری پوست PHOTODAMAGE

آفتاب همان‌قدر که جهت حیات ضروری و لازم است، می‌تواند منشا مشکلات پوستی هم باشد. پوست ما عمدتا از طریق نور آفتاب یا دستگاه‌های برنزه‌کننده، با پرتو فرابنفش (UV) روبه‌رو می‌شود. با وجود اینکه نفوذ پرتو فرابنفش به پوست به ساخت ویتامین D در بدن کمک می‌نماید، ولی در عین حال قادر است تا به سلول‌ها و اجزای خارج سلولی پوست صدمه برساند.

چرا که رادیکال‌های آزاد وقتی تولید می‌شوند که انرژی نور توسط اجزای سلولی جذب گردد. درست است که پوست دارای سیستم‌های آنتی‌اکسیدانی داخلی جهت مبارزه با رادیکال‌های آزاد و ترمیم پروتئین‌ها می‌باشد، ولی قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب می‌تواند این سیستم دفاعی را از بین برده و موجب آسیب دائمی پوست شود. به این عارضه «آسیب نوری پوست» گفته می‌شود.

انواع آسیب نوری پوست و علائم آن

انواع آسیب نوری پوست و علائم آن

آفتاب سوختگی معمول‌ترین نوع آسیب نوری حاد می‌باشد، در این حالت صدمه ناشی از قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض پرتو فرابنفش منجر به یک واکنش التهابی گسترده (اریتم) می‌گردد.

قرار گرفتن طولانی ‌مدت یا مکرر در مقابل پرتو فرابنفش موجب آسیب دائمی به پوست می‌شود. به علت مدت زمان لازم جهت ظاهر شدن این علائم بر روی پوست و شباهت آن با پیری طبیعی پوست، بیشتر به این مشکل «پیری پوست در اثر نور» یا “Photoaging” می‌گویند.

بروز علائم آسیب نوری پوست بیشتر در نوجوانی تا اوایل بیست سالگی شروع شده و شامل موارد زیر می‌شود:

  • چین و چروک
  • تغییرات رنگدانه‌ای مثل کک و مک و لکه‌های پیری‌ (که با اسامی لکه‌های کبدی یا لکه‌های خورشیدی نیز شناخته می‌شود.)
  • کاهش خاصیت ارتجاعی پوست (آغاز روند پیری پوست)
  • زبری و ناهمواری بافت پوست
  • کوپروز (رگ‌های عنکبوتی)‌، به طور معمول در اطراف بینی و قفسه سینه
  • قرمز و لکه‌دار شدن پوست
پیشگیری و درمان مشکلات پوستی ناشی از نور خورشید

پیشگیری از آسیب ناشی از نور خورشید

اولین گام در پیشگیری از آسیب نوری، کاهش قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش می‌باشد. ولی از آنجا که عملی نیست که ما همیشه خود را از نور آفتاب دور نگه داریم، در نتیجه اغلب جهت کاهش تماس با آفتاب از وسایل محافظت‌کننده پوست در مقابل نور استفاده می‌شود. کرم‌های ضدآفتاب معمول‌ترین و مهم‌ترین وسایل محافظتی می‌باشند.

در خصوص روش دیگر جهت پیشگیری و درمان مشکلات پوستی باید گفت با توجه به اینکه قرارگرفتن در معرض پرتو فرابنفش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله اسید اسکوربیک (ویتامین C) و آلفا-توکوفرول (ویتامین E) را در پوست کاهش می‌بخشد، در نتیجه افزایش دفاع آنتی‌اکسیدانی در سلول‌های پوست و یا تقویت آنزیم‌های ترمیم‌کننده سلولی از راه تغذیه هم شیوه تاثیرگذاری جهت محدود کردن آسیب ناشی از نور آفتاب است.

البته لازم به ذکر است که انجام هیچ روشی، از ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب نمی‌کاهد.

قیمت انواع ضدافتاب ایرانی و خارجی باکیفیت

 

خشکی پوست، یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری های پوستی صورت

خشکی پوست

لایه‌های زیرین اپیدرم (لایه بیرونی پوست) مرطوب می‌باشند، ولی با تکثیر شدن و حرکت سلول‌ها به خارج و به سمت سطح پوست، میزان آب خارج سلولی به مقدار فراوانی کاهش می‌یابد. این فرآیند به این صورت انجام می‌شود که:

لایه شاخی پوست به صورت طبیعی، موجب کند شدن روند خروج آب از بدن به محیط بیرون می‌گردد، پدیده‌ای که به عنوان «از دست دادن آب از طریق اپیدرم» یا TEWL شناخته می‌شود. به این علت که از دست دادن آب به صورت مستقیم با توانایی پوست در حفظ عملکرد محافظتی آن مرتبط می‌باشد، اندازه‌گیری TEWL بیشتر برای تعیین اختلال در عملکرد پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه وجود مقدار کمی آب در لایه شاخی پوست جهت حفظ ساختار آن مورد نیاز است. ترکیبی از اجزای لایه شاخی پوست، یک سد نگهدارنده آب تشکیل داده تا رطوبت پوست را حتی در محیط‌های خشک حفظ نمایند. این اجزا، به منظور «عامل مرطوب‌کننده طبیعی» یا NMF شناخته می‌شوند.

دلایل خشکی پوست

دلایل خشکی پوست

در جستجوی دلیل خشکی پوست عوامل گوناگونی را می‌توان یافت. ولی دلیل هرچه که باشد، خشکی پوست معمولا با تغییر در سد اپیدرمی و افزایش از دست دادن آب از طریق اپیدرم (TEWL)، یعنی خروج بیشتر آب از پوست به طرف محیط بیرون، همراه می‌باشد. تغییرات در لایه چربی یا عوامل مرطوب‌کننده طبیعی (NMF) لایه شاخی قادر است تا فعالیت محافظتی پوست را مختل نموده و موجب از دست رفتن آب شود.

این اتفاق ممکن است ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ساده‌، مثل شست‌وشو با مواد شوینده یا کمبود مواد غذایی پیچیده‌تر مثل کمبود اسیدهای چرب ضروری باشد. خشکی پوست همچنین قادر است تحت تاثیر شرایط آب و هوایی هم رخ دهد. تغییرات دما، جریان هوا و رطوبت قادرند آب را از پوست خارج کرده و یکپارچگی سد محافظتی پوست را کاهش دهند.

در صورت عدم درمان مشکلات پوستی ناشی از خشکی، پوست خشک مستعد آسیب از دیگر عوامل شده و در آخر منجر به بروز چرخه‌های آسیب سلولی و التهاب و در نتیجه مزمن شدن خشکی پوست خواهد شد.

مطالب کاربردی:  15 مدل از بهترین کرم مرطوب کننده و آبرسان ایرانی

 

درمان مشکلات پوستی ناشی از خشکی

دلایل خشکی پوست

یک روش مهم درمان مشکلات پوستی صورت مثل خشکی، محافظت از سد چربی و اجزای عامل مرطوب‌کننده طبیعی (NMF) لایه شاخی می‌باشد. با حمایت تغذیه‌ای از لایه زیرین اپیدرم یا استفاده از انواع محصولات موضعی مثل کرم، لوسیون و پماد می‌توان به این هدف دست پیدا کرد.

شل شدن پوست و چین و چروک

درمان خشکی پوست

شل شدن پوست به علت حمایت ضعیف اپیدرم توسط لایه زیرین آن یعنی درم رخ می‌دهد. به نظر می‌آید که از دست دادن کلاژن، آسیب به فیبرهای کلاژن و الاستین در لایه درم یا تغییرات ساختاری در محل اتصال میان درم و اپیدرم از عوامل موثر در ایجاد چین و چروک هستند.

دلایل شل شدن پوست و بروز چین و چروک چیست؟

شل شدن پوست با از بین رفتن رگ‌های خونی در درم افزایش می‌یابد. افزون بر این، سیگار کشیدن و آسیب نوری هم موجب افزایش چین و چروک پوست خواهد شد. در نتیجه، دوری از این عوامل آسیب‌زا به بهبود پوست کمک زیادی می‌نماید. بعضی از افراد معتقدند که تغذیه‌ هم بر بروز چین و چروک تأثیر‌گذار است، به عنوان مثال مصرف قند و شکر (ساکارز) می‌تواند منجر به کاهش الاستیسیته (کشسانی) پوست گردد.

پیری پوست

پیری پوست

پوست اولین ناحیه از بدن بوده که نشانه‌های قابل مشاهده روند پیری در آن مشاهده می‌شود. با‌ این وجود، اثر بالا رفتن سن بر ظاهر پوست بیشتر شبیه به اثرات صدمات ناشی از نور و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی می‌باشد. با این حال، تغییرات ناشی از بالا رفتن سن بر روی پوست (که بیشتر به عنوان پیری طبیعی نامیده می‌شود) را به سختی می‌توان از علائم ناشی از دیگر عوامل تشخیص داد.

پیری طبیعی پوست با کاهش حمایت ساختاری و تغذیه‌ای درم از اپیدرم مشخص می‌گردد. شیارهای موجود در مرز میان دو لایه پوست کاهش یافته و از ایجاد حفاظت مکانیکی کافی درم برای اپیدرم جلوگیری می‌نماید. همچنین در اشخاص مسن در مقایسه با اشخاص جوان سطح کلاژن پایین‌تر و پروتئین‌های خارج سلولی درم بی‌نظم‌تر می‌باشد.

وجود این تغییرات منجر به افزایش شکنندگی و شل شدن پوست و همچنین کاهش سایز درم و کاهش رگ‌سازی (ایجاد عروق جدید) شده و در آخر موجب کاهش رسیدن مواد مغذی به پوست می‌شود.

پیری پوست

همگی این تغییرات سبب کدر شدن ظاهر پوست و از دست دادن توانایی محافظتی آن می‌گردد. اگرچه پیری طبیعی را نمی‌توان جزو مشکلات پوستی دانست، اما اگر این موضوع زودتر از زمان طبیعی خود رخ بدهد، برای هیچ‌کس مطلوب نبوده و بهتر است تا جای ممکن از آن پیشگیری گردد.

درمان مشکلات پوستی ناشی از کبد

درمان مشکلات پوستی ناشی از کبد

هنگام مشاهده علائم کبد چرب روی پوست و مو، توجه به نکات زیر می‌تواند به شما در فرایند درمان کمک نماید:

  • تغذیه سالم و متنوع با محدودیت مواد شیرین و چربی، قادر است به بهبود شرایط شما کمک نماید.
  • ورزش و فعالیت بدنی مرتب می‌تواند در کاهش وزن و بهبود علائم کمک نماید.
  • مصرف الکل را به کم‌ترین حدممکن برسانید، چراکه مصرف زیاد الکل می‌تواند وضعیت شما را بدتر نماید.
  • در صورت داشتن بیماری های همزمان مثل دیابت، باید به کنترل وضعیت این بیماری‌ها نیز توجه کرد.
  • در صورت نیاز، پزشک ممکن است داروهایی را به شما تجویز کرده تا در بهبود شرایط شما کمک نمایند.

مطالب پربازدید:  مراحل روتین پوستی؛ بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست

 

درمان مشکلات پوستی با ساده‌ترین راه‌ها

پیری پوست قابل اجتناب نمی‌باشد، ولی علم در این مورد هم همچون هر مورد دیگری به کمک ما آمده است. ارائه روش‌های مختلف درمان مشکلات پوستی بدن و پیشگیری از صدمات پوستی تا حد ممکن با داشتن شیوه زندگی سالم و انجام روتین مراقبت از پوست با استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی مرغوب، قطعا به شما کمک می‌نماید در هر سنی که هستید جوان‌تر به نظر برسید و همچنین سالم‌تر بمانید.

پوست، از شما در مقابل عوامل بیماری‌زا و بیماری‌های متعدد محافظت می‌نماید، در عوض شما هم باید از پوست خود در برابر پیری محافظت نمایید. و در صورت بروز هرگونه مشکلی برای آن، به دنبال درمان مشکلات پوستی مناسب باشید.

 

منبع : clevelandclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *