سدیم PCA برای پوست

طبیعت، طیف گسترده‌ای از مواد مفید جهت مراقبت از پوست را به ما هدیه داده است. موادی که ممکن است در ابتدا فکرش را هم نکنید که طبیعی هستند. سدیم PCA برای پوست یکی از این مواد باارزش می‌باشد. سدیم پی سی ای (Sodium Pyrrolidone Carboxylic Acid)، با وجود اسم ناآشنایی که دارد، یکی از مواد طبیعی موجود در پوست انسان بوده و 12 درصد از عوامل طبیعی مرطوب کننده پوست را ایجاد کرده است.

Sodium PCA ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌بو بوده که در آب حل می‌شود و دارای مزایای بسیاری جهت حفظ و ارتقای سلامت پوست است، به همین علت در بسیاری از لوازم آرایشی بهداشتی برتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

به خواندن این مطلب ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد سدیم PCA برای پوست و فواید فراوان آن به ‌دست بیاورید. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا محصولات آرایشی و مراقبت از مو و پوست خود را با آگاهی بیشتری انتخاب نمایید.

سدیم PCA برای پوست

سدیم PCA برای پوست

سدیم پی سی ای چیست؟ عملکرد اصلی سدیم PCA نگه داشتن رطوبت درون سلول‌های پوست می‌باشد. این ماده به شکل نمک بوده به همین علت در آب محلول است و خاصیت هومکتانت یا به دام انداختن آب در پوست را دارد. سدیم‌PCA  با ایجاد یک لایه روی بخش فوقانی پوست منجر به باقی ماندن آب در اپیدرم و هیدراته شدن پوست می‌شود.

این ماده قابلیت جذب آب فراوانی دارد، به گونه‌ای که چند برابر وزن خود آب جذب می‌کند. درنتیجه، به منظور یکی از بهترین عوامل رطوبت‌رسان و هومکتانت شناخته شده است. سدیم‌PCA  همچنین افزون بر هومکتانت بودن در محصولات پوستی، در محصولات مراقبت از مو هم کاربرد دارد.

این ماده با افزایش ضخامت، انعطاف‌پذیری، کشسانی (مقاومت در مقابل شکنندگی و حالت‌پذیری) و درخشندگی موها سبب تقویت ظاهر آن‌ها شده و موهای آسیب دیده بر اثر عوامل فیزیکی یا شیمیایی را هم بهبود می‌بخشد. بدین ترتیب، شما با استفاده از محصولات مو دارای این ماده می‌توانید حس بهتری نسبت به موهای خود داشته باشید.

منابع سدیم PCA برای پوست

منابع سدیم  PCA

منشا سدیم‌ PCA مواد طبیعی هستند. ‌سدیم‌ PCA در تمام سلول‌های زنده وجود داشته و استخراج آن جهت استفاده در محصولات مراقبت از پوست و مو، از موادی مثل روغن نارگیل و جلبک‌های دریایی اشتفاده می‌شود. همچنین سدیم PCA از گیاهان و میوه‌ها هم استخراج می‌شود. این ماده با وجود طبیعی بودن، به‌طور مصنوعی هم تولید می‌شود.

همچنین باتوجه به منبع استخراج، ممکن است موارد استفاده از سدیم‌PCA  متفاوت باشند. در پوست هم سدیم‌ PCA  از راه تجزیه پروتئین فیلاگرین (Filaggrin) درون سلول‌های کورنئوسیت (Corneocyte) درست می‌شوند. کورنئوسیت‌ها سلول‌های مرده پوستی بوده که بیرونی‌ترین لایه پوست را تشکیل می‌دهند. این لایه همانند یک سد محافظتی، مانع از دست رفتن رطوبت و منجر به کاهش اثرات رشد بیش‌ از اندازه باکتری‌ها و مواد حساسیت‌زا می‌شود.

منابع سدیم  PCA

سدیم‌PCA حدود 12 درصد از فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی پوست (Natural Moisturizing Factor: NMF) را تشکیل می‌دهد.  NMFها در حقیقت تجمعی از مواد جاذب رطوبت طبیعی در لایه فوقانی پوست بوده که از آن محافظت می‌نمایند و موجب حفظ رطوبت، لطافت و سلامتی پوست می‌شوند. عوامل مرطوب کننده طبیعی پوست، بیش از اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند.

سدیم ‌PCA  در انواع فراوانی از محصولات مو و پوست وجود دارد؛ مثل انواع کرم پودر، محصولات مراقبتی کودک مثل شامپو و لوسیون بچه، سایه چشم و ریمل، تونر و ماسک‌های آبرسان صورت، کرم ترک پا ، شامپو بدن ، نرم کننده مو و بسیاری محصولات دیگر.

خواص سدیم pca برای پوست

خواص سدیم pca برای پوست

در ادامه، فواید و مزایا این ماده برای پوست و مو را می‌خوانیم.

خاصیت جذب رطوبت (HUMECTANT)

خاصیت جذب رطوبت (HUMECTANT)

سدیم‌PCA ترکیبی hygroscopic می‌باشد، یعنی با جذب رطوبت از هوای اطراف، رطوبت مو و پوست را حفظ می‌نماید. این ماده همان‌گونه که گفته شد از عوامل مرطوب کننده طبیعی پوست (NMF) می‌باشد.

این عوامل از اجزایی مثل لاکتیک اسید، قند، اوره، اسیدهای آمینه و پروتئین تشکیل شده‌اند. این ترکیب به همراه لیپیدهای طبیعی، آبرسانی پوست را انجام داده و موجب حفظ سلامت پوست می‌شود؛ درنتیجه پوست به علت سالم بودن لایه اپیدرم، ظاهری نرم، انعطاف‌پذیر و شاداب خواهد داشت. محصولات مراقبت از پوست به‌طورمعمول دارای سدیم‌ PCA  با غلظت کم (1 تا 2.5 درصد) هستند.

این ماده وارد خارجی‌ترین لایه پوست شده و تا لایه‌های داخلی پوست هم از فواید آن بهره‌مند می‌شوند. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که وجود تنها 2 درصد سدیم ‌PCA  در محصولات مراقبت از پوست، به‌صورت قابل توجهی خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

خاصیت ضد پیری

به‌ صورت طبیعی مقدار سدیم PCA موجود در پوست با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. محصولات مراقبت از پوست دارای سدیم ‌PCA ، این کمبود را جبران می‌نمایند. این محصولات بسیار جاذب آب می‌باشند، به ‌طوری‌که زمان دوش گرفتن آب را جذب کرده و رطوبت را درون پوست به دام می‌اندازند و موجب می‌شوند پوست دارای ظاهری مرطوب، شاداب و جوان باشد.

درمان اگزما

درمان اگزما

اگزما نوعی عارضه پوستی بوده که التهاب، تحریک و پوسته‌ پوسته شدن پوست از مشخصه‌های آن می‌باشد. در یک تحقیق آزمایشی نقش ضدالتهاب‌ها در اگزمای خفیف تا شدید بررسی گردید.

نتایج این بررسی نشان داد که سدیم PCA به همراه دیگر اجزای سد محافظتی پوست تاثیر مثبتی در درمان بیماری داشته است. این ترکیب به کاهش علائم اگزما مثل التهاب، خارش، خشکی و زبری پوست و همچنین بهبود ظاهر کلی پوست کمک می‌نماید. بعد از 2 هفته استفاده مرتب از این ماده، 79 درصد کاهش علائم اگزما و 44 درصد افزایش میزان آبرسانی مشاهده شد.

محافظت از سد پوستی

سدیم PCA یک ماده حیاتی در انجام وظایف داخل‌ سلولی پوست می‌باشد. این ماده از از دست دادن آب سلول‌های پوست جلوگیری کرده و درنتیجه از عملکرد دفاعی پوست محافظت می‌نماید.

سدیم‌PCA  به تشکیل لیپیدهای درون ‌سلولی کمک کرده تا آن‌ها را در کنار یکدیگر و در ارتباط با هم نگه دارد. این اتفاق موجب حفظ سلامت لایه بیرونی پوست می‌شود. سدیم‌ PCA  با جلوگیری از کاهش رطوبت، خطر حمله باکتری‌ها و عوامل حساسیت‌زا را هم کاهش می‌بخشد.

کنترل التهاب

کنترل التهاب

سدیم PCA به‌ خوبی روی التهابات پوستی تاثیرگذار است. این ماده از فلور میکروبی بدن (باکتری‌های ساکن پوست و داخل بدن) محافظت می‌نماید. زمانی که بدن در معرض عوامل بیماری‌زا و ترکیبات سمی قرار می‌گیرد، فلور میکروبی بدن نخستین سیستم دفاعی مقابله‌کننده با آن می‌باشد.

(برعکس تصور بسیاری از اشخاص، همه باکتری‌ها مضر نیستند. فلور میکروبی بدن نمونه خوبی از باکتری‌های مفید و ضروری جهت حیات انسان است.) سدیم‌PCA  در هدایت سیستم ایمنی بدن نیز نقش داشته و به‌صورت ویژه در پیشگیری و کنترل التهاب موثر است.

مراقبت از مو

از سدیم‌ PCA  در محصولات مراقبت از موی سر هم استفاده می‌شود. این ماده موها را نرم و لطیف کرده و با آبرسانی پوست سر، احتمال صدمه دیدن مو را کاهش می‌بخشد و همچنین ریزش مو را کنترل می‌نماید. اگر موهای شما به علت استفاده از مواد شیمیایی (مانند رنگ مو) خشک شده باشند، محصولات مراقبت از موی حاوی سدیم‌ PCA به رفع این مشکل کمک خواهد کرد.

ایمنی سدیم PCA

ایمنی سدیم  PCA

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ایمنی سدیم‌ PCA را تایید نموده است؛ درنتیجه استفاده از آن در لوازم آرایشی بی‌خطر می‌باشد. طبق ارزیابی هیئت تخصصی کارگروه محیط زیست (Environmental Working Group: EWG) ایالات متحده، سدیم‌ PCA به علت داشتن کم‌ترین سطح خطر، نمره 1 از 10 را کسب نموده است. طبق نظر این هیئت تخصصی، هیچ یک از خطرات بروز سرطان، سمیت تولیدمثلی و سمیت ایمنی در استفاده از سدیم PCA وجود ندارد.

طبق ارزیابی متخصصان لوازم آرایشی، سدیم پی سی ای ماده‌ای بی‌خطر جهت استفاده در محصولات مراقبت از پوست می‌باشد. نتیجه نهایی بعد از انجام آزمایش‌های بالینی نشان داده که سدیم‌ PCA موجب ایجاد حساسیت و تحریک پوست نمی‌شود. با وجود تمامی این فواید، نباید از این ماده در محصولاتی استفاده گردد که دارای عوامل نیتروزکننده هستند. عواملی مثل نیتریت‌ها که به‌ عنوان ماده نگه‌دارنده در صنایع غذایی استفاده می‌شوند.

سدیم PCA در حضور مواد شیمیایی نیتروزکننده و نور یا گرما، تجزیه شده و امکان دارد نیتروزامین‌های سرطان‌زا ایجاد نماید. صرف نظر از این مورد، تاکنون هیچ شکایتی از عوارض جانبی سدیم‌ PCA  وجود نداشته است. درنتیجه هما‌ن‌گونه که برای تمام محصولات آرایشی بهداشتی پیشنهاد می‌شود آن‌ها را دقیقا طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی استفاده نمایید، باید نگهداری آن‌ها را نیز طبق آن‌چه تولیدکننده توصیه می‌کند، انجام بدهید.

زینک pca چیست؟

ایمنی سدیم  PCA

زینک پی سی ای یک ماده بسیار فوق‌العاده با مزایای بسیار است. زینک PCA ترشح چربی را در پوست‌های چرب را کاهش داده و مانع ترشح بیش از اندازه غدد چربی می‌شود. زینک PCA فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی پوست بوده که پوست ما آن را جهت کاهش از دست دادن آب تولید می‌کند.

چه کسانی می‌توانند از مزایای سدیم PCA برای پوست بهره‌مند شوند؟

چه کسانی می‌توانند از مزایای سدیم PCA بهره‌مند شوند؟

این ماده برای انواع گوناگون پوست بسیار خوب عمل می‌نماید. معمولا غلظت این مولکول در محصولات مراقبت از پوست و مو بین 0.2 تا 4 درصد می‌باشد. طبق گزارش‌ها، در حال حاضر از سدیم‌PCA  حداکثر 2.5 درصد در فرمولاسیون‌های بدون نیاز به آبکشی مثل کرم‌های ناخن و لوسیون‌ها و 3 درصد در فرمولاسیون‌های نیازمند به آبکشی مثل پاک‌کننده‌های پوست استفاده می‌شود؛

با این وجود افزایش غلظت سدیم‌PCA تا 40 درصد نیز موجب ایجاد تحریک و بروز حساسیت نمی‌شود؛ مگر در موارد به‌خصوصی که شخصی به‌طور خاص نسبت به این ماده حساسیت داشته باشد.

آشنایی کامل سدیم PCA برای پوست و مو

سدیم PCA برای پوست و مو فواید گوناگونی دارد. این ماده در غلظت‌های بیش از 10 برابر میزانی که در مواد آرایشی وجود دارد هم موجب ایجاد تحریک یا اثرات مضر روی پوست نمی‌شود؛ به همین علت، سدیم پی سی ای بیشتر در ترکیبات سرم‌های آبرسان، ژل‌ها، کرم‌ها، لوسیون‎ها، شامپو مو و مواد پاک کننده جهت کمک به حفظ رطوبت پوست زمان پاکسازی وجود دارد. بسیاری از برندهای آرایشی هم از این ماده در رژ لب‌ها و کرم پودرهای خود استفاده می‌نمایند.

 

منبع : bebeautiful

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *