راهکارهای درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

پوسیدگی دندان یکی از معضلات متداول در میان بزرگسالان و کودکان می‌باشد که به دلایل مختلفی بروز می‌کند. در این مقاله از مدیسه پیرامون درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی به صحبت می‌پردازیم.

پوسیدگی دندان به سبک زندگی فرد بستگی دارد و کاملا قابل پیشگیری می‌باشد. در طب سنتی جهت درمان دندان پوسیده روش‌هایی ارائه شده است که می‌توانید از آن ها کمک بگیرید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

روش‌های درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی

روش‌های درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی

امروزه با آشنایی مردم با طب سنتی، همچنین در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن این روش‌های درمانی بسیار محبوبیت پیدا کرده است. این طب در امور بهداشت دهان و دندان هم توصیه‌های عالی دارد. طب سنتی گیاهان گوناگونی را جهت رفع پوسیدگی دندان معرفی می‌کند.

همان‌گونه که می‌دانید پوسیدگی دندان چه در کودکان و چه افراد بزرگسال امری متداول بوده که به دلایل مختلفی ازجمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بروز می‌یابد. حال اگر مایل هستید تا با روش‌های درمان پوسیدگی دندان در خانه از طریق طب سنتی آشنا شوید با ما همراه باشید.

علائم پوسیدگی دندان

علائم پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یک نوع اختلال بوده که با شیوه زندگی افراد ارتباط مستقیم داشته و کاملا قابل پیشگیری و کنترل می‌باشد. ترشحاتی که از سینوس و بخش‌های فوقانی سر به سمت حفره دهان وارد می‌شوند نیز موجب پوسیدگی دندان و تغییر رنگ آن می‌شوند. معمولا پوسیدگی دندان با علائم اولیه خاصی همراه نیست.

این اختلال با پیدایش دانه‌های سیاه یا سفید بر روی دندان تشخیص داده می‌شود. سرانجام پوسیدگی شروع به سوراخ کردن دندان کرده و به ساختار درونی می‌رسد. درد حاصل از سوراخ شدن دندان شدیدتر از پوسیدگی می‌باشد.

علل بروز پوسیدگی دندان

علل بروز پوسیدگی دندان

در اکثر موارد مشکلات دندان حاصل از مشکلات لثه و از بین رفتن تدریجی آن می‌باشد. این موضوع به دلیل عفونت لثه و بافت‌های نرم پشت دندان روی می‌دهد. از دیگر دلایل بروز پوسیدگی دندان عبارت است از:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • بیماری‌های لثه و جرم دندان
  • پوکی استخوان
  • آسیب‌ها یا شکستگی دندان
  • سوء مزاج
  • غلبه صفرا
  • وارد شدن ترشح از قسمت بالای سر و سینوس‌ها به دهان

طب سنتی و توجه به استحکام دندان‌ها

طب سنتی و توجه به استحکام دندان ها

هر مقدار که استحکام دندان بیشتر باشد دیرتر دچار پوسیدگی می‌شود و کمتر آسیب می‌بیند. می‌توانید با بعضی از راهکارهای طب سنتی به درمان و افزایش استحکام دندان‌های خود بپردازید از جمله:

  1. هر هفته دو الی سه بار عسل را با کمی سرکه روی دندان ماساژ دهید. این عمل سبب پاک شدن جرم و سفید شدن دندان می‌شود و استحکام دندان را نیز افزایش می‌دهد.
  2. جویدن کمی کندر باعث استحکام دندان می‌شود همچنین با تقویت لثه از بروز عفونت و همچنین پوسیدگی دندان در طولانی مدت پیشگیری می‌کند.
  3. پوست تازه گردو را روی دندان بگذارید. این کار موجب تقویت دندان‌ها می‌شود. با توجه به این موضوع که پوست گردو خاصیت ضد میکروبی دارد میکروب‌های سطح دهان و دندان را از بین می‌برد. همینطور ضد قارچ بوده و با تنظیم پی اچ سطح دهان از بروز عفونت‌ها پیشگیری می‌کند.

قیمت بهترین محصولات بهداشت دهان و دندان

 

سلامت دندان از طریق طب سنتی

سلامت دندان از طریق طب سنتی

همانطور که قبل‌تر اشاره شد امروزه روش‌های طب سنتی شدیدا پیشرفت نموده و به سلامت دهان و دندان کمک بسیاری می‌کند. در مطالعه صورت گرفته ترکیبات اصلی گیاه میخک که شامل اوژنول و بتا کاریوفیلن می‌باشد و خواص ضدمیکروبی دارد که می‌تواند به عنوان یک عامل ضدباکتریایی طبیعی در برابر باکتری‌های بیماری‌زا، پوسیدگی‌زا و پریودنتال عمل می‌کند.

استفاده نمودن از آلوئه‌ورا، موم عسل، چریش، زردچوبه، سیر و برگ کاری نیز برای حفظ سلامت پریودنتال بسیار مفید است. مطالعاتی در زمینه فعالیت ضد پوسیدگی اکالیپتوس به همراه سیر؛ زنجبیل، پیاز و همینطور عسل صورت گرفته که همه این موارد را عاملی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان و جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان دانسته و اشاره می‌کند که به سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌کنند.

از توصیه های مهم در طب سنتی برای درمان درد دندان پوسیده در خانه و پیشگیری از پوسیدگی دندان عبارت است از:

  • مصرف خوراکی بسیار شیرین را کاهش دهید.
  • از شکستن خوراکی‌های سفت با دندان خودداری کنید.
  • از خوردن و نوشیدن خوراکی‌های سرد و گرم پشت سرهم خودداری نمایید.
  • رفلاکس معده برای سلامت دندان بسیار مضر بوده و باید نسبت به درمان آن اقدام شود.
  • آداب خوردن و آشامیدن را رعایت کنید.
  • بعد از غذا خوردن بلافاصله نخوابید.
  • از جویدن موادی که قوام سخت دارند پرهیز کنید.
  • از موادی که سبب زبری و کندن دندان می شود پرهیز کنید.

درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی

درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی

هر چند مراجعه نمودن به دندانپزشک برای درمان پوسیدگی دندان بهترین کار می‌باشد با این حال بعضی روش‌ها در طب سنتی نیز می‌توانند کمک کنند. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود سریعا پیشرفت نموده و در نهایت با رسیدن به عمق دندان باعث درد شدید و حتی آسیب‌های جدی می‌شود.

از جمله روش‌های طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان عبارت است از:

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که روغن پونه کوهی مثل یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می‌کند و در طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان بسیار موثر است. از ترکیبات موجود در گیاه پونه کوهی خواص ضدمیکروبی قوی آن بوده که به پوسیدگی دندان کمک می‌کند. می‌توانید با روغن پونه کوهی هر روز مسواک بزنید تا به کند شدن روند پوسیدگی کمک نمایید.

مطالب دیدنی:  کامپوزیت یا لمینت دندان؟ کدام خطرناکتر است؟

 

 زایلیتول

زایلیتول

زایلیتول نوعی شیرین کننده طبیعی بوده که از گسترش باکتری‌ها و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. از این رو اغلب زایلیتول به عنوان ماده‌ای در خمیر دندان به کار می‌رود. این ماده می‌تواند با تجزیه قند سطح پی اچ دندان را خنثی نگاه دارد. در ضمن از انتشار اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود پیشگیری کند.

چای سبز به عنوان یک درمان طبیعی فلوراید

نوشیدن روزانه چای سبز (بدون قند و شیرینی) می‌تواند به از بین بردن تجمع باکتری‌های در دهان کمک کند. چای سبز دارای مقدار مناسبی از فلوئور طبیعی بوده که به عنوان یک پیشگیری کننده از پوسیدگی عمل می‌کند. حتی می‌توانید از چای سبز جهت غرغره کردن یا چرخاندن آن در دهان به عنوان دهان‌ شویه استفاده کنید. توجه داشته باشید که دهانشویه اصلی خود را با چای سبز جایگزین نکرده و فقط از آن به عنوان دهانشویه مکمل استفاده نمایید.

روغن میخک

روغن میخک

میخک یک درمان طبیعی ثابت برای درمان درد دندان می‌باشد. به کمک پنبه‌ای آغشته به روغن میخک و قرار دادن آن بر روی دندان می‌توانید درد دندان را بهبود دهید.

مطالب کاربردی:  دلایل سیاه شدن دندان و راه‌های درمان آن

 

گیاه چریش

گیاه چریش

گیاه چریش در فصل بهار در کوه‌های خراسان می‌روید. این گیاه شبیه تره بوده و در طب سنتی جهت درمان پوسیدگی دندان توصیه شده است. می‌توانید با مسواک زدن توسط چوب یا برگ‌های گیاه باکتری‌های ایجاد کننده پوسیدگی دندان را از بین ببرید.

روغن قوی موجود در گیاه چریش به عنوان یک دارو برای درمان عفونت‌های دهان، پوسیدگی دندان‌ها و پیشگیری از خونریزی و درد لثه سابقه‌ای دیرینه دارد. همچنین از چریش برای کاهش باکتری‌های دهان، تمیز و سفید کردن طبیعی دندان‌ها و حتی مقابله با بوی بد دهان استفاده می‌شود.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان

جویدن ریشه شیرین بیان به کند شدن روند پوسیدگی دندان کمک می‌کند. این گیاه دارای خواص ضدمیکروبی بوده و باکتری‌هایی که باعث بروز و رشد حفره روی دندان می‌شوند را مهار می‌کند. بهتر است از ریشه شیرین بیان که دارای مواد شیرین کننده می‌باشند به طور جد خودداری شود.

چای سبز

چای سبز

نوشیدن چای سبز بدون شیرین کننده و قند می‌تواند تجمع باکتری‌های مضر دهان و دندان را مهار کند. چای سبز دارای مقدار مناسبی از فلوئور طبیعی می‌باشد که به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از پوسیدگی عمل می‌نماید. حتی می‌توانید از چای سبز به عنوان دهانشویه نیز استفاده کنید.

البته دهانشویه اصلی خود را با چای سبز جایگزین نکنید و فقط از آن به عنوان یک دهانشویه مکمل بهره بگیرید.

مطالب پربازدید:  سفید کردن دندان با روش‌های تضمینی و ساده

 

روغن نارگیل

چرب کردن دندان پس از مسواک زدن با کمی روغن نارگیل یا دارچین نقش بسزایی در سلامت دندان‌ها دارد. همچنین افراد با مزاج گرم می‌توانند از روغن گل سرخ نیز در این راستا بهره بگیرند.

 

منبع : mayoclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *