درمان سوختگی با بخار در خانه با روش های مطمئن

سوختگی با بخار نوعی از سوختگی حرارتی در اثر بخار آب جوش است. این نوع سوختگی به طور معمول در خانه اتفاق می‌افتد و می‌تواند بسیار دردناک‌تر از سوختگی با آب داغ باشد؛ همچنین شخص ممکن است بخار آب داغ را استنشاق نماید. سوختگی با بخار می‌تواند موجب بروز تاول و درد گردد و درصورتی که بخار آب داغ را تنفس کند، این مسئله می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی جدی گردد.

با توجه به اینکه سوختگی با بخار یکی از بدترین انواع سوختگی است، باید آن را جدی گرفت در غیر این صورت ممکن است عفونت وارد بدن شخص شود. در ادامه شما را با روش‌های درمان سوختگی با بخار آشنا می‌کنیم و اطلاعاتی در رابطه با زمان مراجعه به متخصص به شما خواهیم داد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

دلایل سوختگی با بخار

دلایل سوختگی با بخار

زمانی که آب به نقطه جوش می‌رسد تبدیل به بخار می‌گردد که دمایی برابر با 212 درجه فارنهایت دارد. بخار از مولکول‌های آب بسیار زیاد حرارت دیده شکل گرفته است و هنگامی که این مولکول‌ها با بافت‌های بدن تماس پیدا می‌کنند، تقریبا سریعا تبدیل به قطرات آب می‌گردند. بخار قادر است تا به لایه خارجی پوست نفوذ کرده و رسیدن به ورای این لایه می‌تواند موجب ایجاد سوختگی شدید در لایه‌های پایینی پوست گردد. شدت سوختگی با بخار آب داغ به موارد زیر بستگی دارد:

  • دمای بخار
  • مدت زمانی که پوست شما در معرض بخار قرار گرفته باشد
  • مقدار پوستی که سوخته است
  • موقعیت پوست در بدن

نشانه‌های سوختگی با بخار آب داغ

نشانه‌های سوختگی با بخار آب داغ

علایم و نشانه‌های سوختگی با بخار شامل موارد زیر هستند:

  • قرمزی
  • تورم
  • درد
  • تاول
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • داشتن ترشحات از زخم

سوختگی با بخار به‌ویژه هنگامی که بخار تنفس شده باشد قادر است تا بسیار خطرناک باشد، که این مسئله در رابطه با سوختگی چشم هم صادق است. نشانه‌های سوختگی تنفسی با بخار شامل موارد زیر هستند:

  • کوتاهی تنفس
  • سرفه
  • خس خس کردن
  • دشواری بلع

تشخیص سوختگی با بخار

تشخیص سوختگی با بخار

سوختگی با بخار بنابر موارد زیر تشخیص داده می‌شود:

  • ظاهر
  • شرح رویدادی که باعث ایجاد سوختگی شده باشد

سوختگی‌ها باتوجه به میزان محل سوخته شده و عمق نفوذ سوختگی به داخل پوست به دسته‌های گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شوند.

 سوختگی درجه یک با بخار

 سوختگی درجه یک با بخار

می‌توان سوختگی‌های درجه یک را با میزان قرمز شدن آن مشخص کرد. سوختگی با رنگ قرمز ملایم به معنی آن است که فقط لایه روی پوست یعنی اپیدرم آسیب‌دیده که به طور معمول در این مواقع شاهد تاول نخواهیم بود.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت پوست

 

 سوختگی درجه دو با بخار

سوختگی درجه دو با بخار

به طور معمول هنگامی که سوختگی درجه دو روی می‌دهد که اپیدرم به طورکلی آسیب دیده باشد. آسیب وارد شده در سوختگی درجه 2 به درم که لایه بعدی در پوست به شمار می‌رود، می‌رسد.

در اغلب موارد سوختگی‌های درجه 2، دو لایه بالایی پوست جدا می‌گردند؛ از درم مایعاتی ترشح شده که اپیدرم را به بالا سوق داده و باعث ایجاد تاول می‌شود. ظاهر پوست سوخته در سوختگی درجه 2 با بخار، به طور معمول از تاول‌های بسیار ریز با تعداد زیاد تشکیل می‌شود که ظاهری متفاوت از سوختگی‌های ناشی از دلایل دیگر به خود می‌گیرد.

در مواردی که سوختگی با بخار، سطحی و ناچیز باشد با استفاده از راهکارهای خانگی می‌توان آن را درمان کرد، اما درصورتی که سوختگی شدید باشد (سوختگی درجه 2 و بالاتر) باید حتما به متخصص سوختگی مراجعه نمود. درحالتی که میزان سوختگی روی پوست شما حدودا بیشتر از 6 الی 7 سانتی‌متر باشد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

سوختگی درجه ۳ با بخار

یک سوختگی که از هر دو لایه پوست عبور می‌نماید را سوختگی درجه 3 می‌گوییم. نام دیگر این نوع از سوختگی، سوختگی ضخامت کامل می‌باشد.

درمان سوختگی با بخار در طب سنتی

درمان سوختگی با بخار در طب سنتی

برای درمان سوختگی با بخار در طب سنتی چند روش وجود دارد که مهم‌ترین‌ها شامل موارد زیر هستند. همچنین لازم به ذکر است که این روش‌ها برای درمان سوختگی با بخار کتری، درمان سوختگی دست با بخار غذا و … مناسب هستند.

خنک کردن محل سوختگی

یکی از بهترین روش‌ها جهت جلوگیری از تاول و کاهش سوزش این است که بلافاصله بعد از سوختن، محل سوختگی را 10 الی 20 دقیقه در آب خنک یا ولرم قرار دهید.

پس از آن محل موردنظر را با استفاده از یک حوله خشک یا پارچه نخی خشک نموده و با یک باند استریل و نچسب پانسمان نمایید. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان یخ نگذارید، زیرا پوست شوک شده و بدتر می‌شود. مگر اینکه سوختگی ناشی از خوردن نوشیدنی یا غذای داغ باشد. در این موقعیت می‌توان یک تکه یخ را داخل دهان گذاشت.

مطالب پربازدید:  نحوه درست استفاده از کرم ضدآفتاب برای داشتن پوستی سالم

 

استفاده از عسل برای درمان سوختگی با بخار

عسل

عسل نیز ماده‌ای با خواص ضدباکتری و ضدالتهابی است که جهت درمان زخم و سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیب زمینی

رنده‌ سیب ‌زمینی تازه و خام روش دیگری است که جهت درمان تاول سوختگی می‌توانید استفاده نمایید.

خمیر جوش شیرین

ترکیب جوش شیرین با آب سرد و مالیدن آن بر روی ناحیه سوختگی، روش بسیار بی‌نظیری جهت درمان سوختگی و تاول‌های ناشی از آن است.

چای کیسه‌ای سرد

چای کیسه‌ای سرد

یکی از مواد مفید و تاثیرگذار در کاهش التهاب و التیام سوختگی، تانن است که به مقادیر بالا در چای‌های کیسه‌ای پیدا می‌شود. برهمین اساس قرار دادن کیسه‌ آن در محل سوختگی قادر است تا بسیار تاثیرگذار باشد.

استفاده از آلوئه ورا بهترین راه حل برای درمان سوختگی با بخار

استفاده از آلوئه ورا

ژله‌ موجود در این گیاه حاوی خاصیت ضدالتهابی بسیار قوی بوده که جهت جلوگیری از تاول بسیار موثر خواهد بود. همچنین آلوئه ورا از عفونت‌های باکتریایی جلوگیری می‌نماید. کافی است که بعد از سوختگی محل را تمیز نموده و روی آن ژل بزنید.

چند روش برای درمان سوختگی با بخار آب جوش

چند روش برای درمان سوختگی با بخار آب جوش

روغن زیتون برای سوختگی با آب جوش

روغن زیتون دارای خواص ضدعفونی کننده و مرطوب کننده بوده، به همین دلیل قادر است تا در درمان سوختگی به شما کمک شایانی نماید. همچنین این روغن آرامش‌بخش است و درد حاصل از سوختگی را بهبود می‌دهد.

خمیردندان

استفاده از خمیردندان بر روی محل سوختگی، دارای خواص خنک‌کنندگی بوده و می‌تواند کمک بسیاری به تسکین و التیام درد کند. اما بهتر است سعی کنید از این محصول بر روی سوختگی‌هایی که دارای عمق بیشتری هستند، استفاده ننمایید، چرا که امکان دارد در هنگام برداشتن خمیر دندان از روی محل سوختگی آن را زخم نمایید.

مطالب کاربردی:  درمان جای سوختگی و اسکار با روش‌های خانگی ساده

 

آرد برای درمان سوختگی با آب جوش

در مواردی هم برای درمان سوختگی ناشی از آب جوش از آرد استفاده می‌نمایند. استفاده از آرد، سبب جلوگیری از تاول زدن محل سوختگی می‌شود و تا حد بسیار زیادی درد حاصل از سوختگی را از بین می‌برد.

چند روش برای درمان سوختگی با بخار در خانه

چند روش برای درمان سوختگی با بخار در خانه

وانیل

از وانیل جهت درمان سوختگی با بخار خفیف و کوچک استفاده نمایید؛ برای این کار می‌توانید از گوش پاک کن جهت مالیدن آرام وانیل روی ناحیه سوخته شده استفاده نمایید. تبخیر الکل موجود در عصاره وانیل سبب خنک شدن و کاهش درد می‌گردد.

سرکه

سرکه

سرکه سفید حاوی استیک اسید است (ماده‌ای که در آسپرین هم به کار رفته است) و به کاهش خارش، درد و تورم و التهاب محل سوختگی کمک شایانی می‌کند. همچنین این ماده عفونت‌زدا بوده و از پدید آمدن عفونت در محل سوختگی قادر است تا جلوگیری نماید. سرکه همچنین قادر است تا به طور طبیعی موجب کشیدن گرما از محل سوختگی و کمک به رفع درد گردد. برایمالیدن سرکه جهت درمان سوختگی با بخار از گوش پاک کن استفاده نمایید.

مطالب مرتبط:  درمان آفتاب سوختگی با ساده‌ترین روش‌های خانگی

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل

این ماده منبعی فوق‌العاده و بی‌نظیر از ویتامین E است که جهت ترمیم پوست مناسب است و همچنین دارای اسیدهای چربی است که ضدقارچ و ضدباکتری به حساب می‌آیند و از بروز عفونت به خوبی جلوگیری می‌کنند و یکی از بهترین انواع درمان سوختگی با بخار به شمار می‌آید.

 

منبع : nhs

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *