بهترین روش‌های درمان استرس

این روزها تعداد افرادی که برای درمان استرس و اضطراب به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه می‌کنند، رو به افزایش گذاشته است. دلیل این امر تغییر سبک زندگی مردم و به وجود آمدن تنش‌های روزافزون در زندگی است. میلیون‌ها انسان نیز به اختلال استرس مبتلا هستند، اما از آن خبر ندارند.

این اختلال می‌تواند زندگی عادی فرد مبتلا را تا حد زیادی با مشکل مواجه کند. به دلیل اهمیت این مورد این مقاله را به این موضوع و بررسی راه‌های کاهش استرس اختصاص داده‌ایم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

استرس چیست؟

تجربه کردن استرس در تمام انسان‌ها امری کاملا طبیعی است. به دلایل مختلفی انسان‌ها این حالت را تجربه می‌کنند. از مهم‌ترین موقعیت‌هایی که این احساس در انسان‌ها بیدار می‌شود، مواجه شدن با تغییرات و چالش‌ها است. سطح و نوع استرس در انسان‌هایی که در یک موقعیت مشابه قرار دارند، ممکن است متفاوت باشد. برای مثال دو نفر با چالشی یکسان در محل کار خود مواجه می‌شوند. این دو نفر سطح متفاوتی از استرس را تجربه می‌کنند.

جالب است بدانید که دو نوع استرس وجود دارد؛ استرس منفی و استرس مثبت. استرس مثبت همانطور که از نامش پیدا است، چیز بدی نیست. 

استرس بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است

به وجود آمدن این استرس در انسان‌ها سبب می‌شود که آن‌ها در مواجهه با شرایط متفاوت و چالش‌ها از خود پشتکار و دقت بیشتری به خرج بدهند و مسئولیت‌های خود را به انجام برسانند. یکی از ویژگی‌های این نوع از استرس این است که ما می‌توانیم آن را تحت کنترل خود درآوریم.

استرس منفی برعکس نوع مثبت عمل می‌کند و کارایی شما را به شکل منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد و کنترل آن از دستان شما خارج است. 

فرد با این حالت قادر نیست مسئولیت‌هایی که به او محول شده است را به خوبی انجام دهد. این نوع از استرس حتی می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. در نوع منفی باید به دنبال درمان استرس باشید.

راه‌های درمان استرس چیست؟

خوشبختانه استرس منفی و اضطراب درمان‌هایی دارند که می‌توانیم از آن‌ها برای رهایی از این حالت‌ها برخوردار شویم. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت درمان تخصصی حتما به یک روانشناس مراجعه کنید. 

خواب کافی

خواب ناکافی یا بی‌کیفیت باعث می‌شود در طول روز سطح استرس بیشتری را تجربه کنید و در کنترل آن دچار مشکل شوید. در اثر بی‌خوابی یا کم‌خوابی هورمون کورتیزول در بدن افزایش پیدا می‌کند. همین امر استرس را در بدن بالا می‌برد. 

خواب کافی در کاهش استرس تاثیرگذار است.

عامل دیگری که در اثر بی‌خوابی استرس را در بدن افزایش می‌دهد، آمیگدال است. وقتی فرد از بی‌خوابی رنج می‌برد، ترشح این هورمون دچار مشکل شده و فرد دچار حالات بی‌ثباتی در احساسات خود می‌شود و استرس بیشتری را تجربه می‌کند.

پس اگر کسی هستید که از استرس در طول روز رنج می‌برید و از طرفی دیگر خواب شما دچار مشکل شده است، حتما سعی کنید خواب باکیفیت داشته باشید. 

مطالب کاربردی:  چگونه در کمتر از 25 دقیقه حالمان را خوب کنیم؟

ورزش کنید

یکی از موثرترین کارهایی که بسیاری از انسان‌ها برای درمان استرس انجام می‌دهند و روانشناسان هم آن را تجویز می‌کنند، ورزش کردن و پیاده روی است. ورزش کردن در طول روز سبب می‌شود که شما شب‌ها نیز راحت‌تر به خواب بروید. پس حتما ورزش کردن را در برنامه‌ خود بگنجانید.

برای کم کردن استرس خود ورزش کنید

یافتن محرک‌های خود

برای اینکه بتوانید استرس خود را تحت کنترل درآورید، باید بتوانید محرک‌های خود را پیدا کنید. منظور از محرک پیدا کردن عواملی است که شما را دچار استرس می‌کند. وقتی آن‌ها را پیدا کنید، می‌توانید تلاش کنید تا این محرک‌ها را تغییر دهید. حتی می‌توانید خود را از آن‌ها دور کنید.

مصرف دارو

در مواردی که فرد به خاطر استرس بیش از حد و منفی توانایی انجام کارهای خود را از دست می‌دهد و دچار حمله می‌شود، به ناچار باید به مصرف دارو روی بیاورد. انواع قرص ضداسترس در بازار وجود دارد که با توجه به سطح استرس و اضطراب شما پزشک یکی از آن‌ها را تجویز می‌کند.

بعضی از این قرص‌ها در بعضی از افراد عوارضی به همراه خواهد داشت. اما اگر عوارض شما را آزار نمی‌دهند، بهتر است به مصرف آن‌ها ادامه دهید. 

اگر احساس می‌کنید عوارض جان شما را به خطر می‌اندازد، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید و مصرف آن را متوقف کنید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید دارویی را بدون تجویز پزشک برای درمان استرس مصرف کنید.

برای درمان استرس چه بخوریم؟

اینکه تصمیم بگیرید چه چیزی را وارد بدن خود کنید یا چه چیزی را از آن حذف کنید، می‌تواند به درمان استرس کمک کند. اولین توصیه ما به شما در این زمینه این است که هرگز هیچ کدام از وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید. 

گروهی از مردم در مواجهه با استرس و اضطراب اشتهای خود را از دست می‌دهند. زمانی که این افراد دچار استرس شدید می‌شوند، به آنها حالت تهوع دست می‌دهد. برای از بین بردن این حالت باید حتما وعده‌های غذایی خود را حفظ کنید. نرسیدن غذای کافی بدن شما را با مشکلات اساسی مواجه خواهد کرد و در مواجهه با استرس به شدت آسیب‌پذیر خواهد شد.

تغذیه سالم برای کم کردن استرس

وقتی غذای کافی به بدن نرسد، قند در خون کاهش پیدا می‌کند و در پی آن اپی نفرین یا همان آدرنالین در بدن ترشح می‌شود. در پی آن کورتیزول بیشتر می‌سازد. در نتیجه زمانی که گرسنه هستید، استرس بیشتری را تجربه خواهید کرد.

مطالب کاربردی:  وقتی ناامید می‌شویم چه کار کنیم؟

تخم مرغ

یکی از موادی که محققان پی برده‌اند که در کاهش استرس نقش دارد، تخم مرغ است. تخم‌مرغ‌ها حاوی مقدار زیادی مولتی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند. این مواد خاصیت تقویت کردن اعصاب را دارند. کولین موجود در تخم مرغ باعث سلامت مغز و کنترل استرس می‌شود. 

ماهی

ماده غذایی دیگر ماهی است که انواع متفاوتی از ماهی‌ها حاوی امگا ۳ و ویتامین دی هستند. محققان دریافته‌اند که این مواد در کاهش استرس و بهبود خلق و خو نقش پررنگی ایفا می‌کنند. 

جعفری

مصرف سبزیجات در کاهش استرس موثر است

سبزیجات نیز می‌توانند به شما در کاهش و کنترل استرس کمک زیادی کنند. در جعفری مقدار زیادی ترکیبات آنتی‌اکسیدان وجود دارد. این ماده می‌تواند سموم و رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی کند. این مواد سمی نقش مهمی در مبتلا شدن افراد به اضطراب و افسردگی دارد. 

هرچقدر آنتی‌اکسیدان‌هایی که در وعده‌های غذایی خود قرار می‌دهید، بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های این چنینی کمتر خواهد بود.

بیماری‌ها و اختلال‌های روانی مانند اختلال اضطراب و استرس گاهی می‌توانند چنان آزاردهنده باشند که زندگی اجتماعی این بیماران را با مشکلات اساسی رو به رو کنند. از آنجایی که این اختلال‌ها در میان مردم شایع است، درمان استرس عمومیت زیادی دارد. اگر احساس می‌کنید که از چنین اختلال‌هایی رنج می‌برید، حتما به یک مشاور، روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *