سفید کردن دندان با روش‌های تضمینی

همه ما جهت سفید کردن دندان، به دنبال راهکار و روش‌هایی می‌باشیم که به ما نشان دهند چگونه آن‌ها را سفید نماییم. جذابیت دندان‌ها، می‌تواند تاثیر چشمگیر و فراوانی بر روی زیبایی چهره و همچنین اعتماد به نفس هر فرد داشته باشد. یکی از عواملی که جذابیت و سلامت دندان‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد، تغییر رنگ دندان‌ها به طور غیر طبیعی است.

رنگ طبیعی دندان‌های انسان امکان دارد به خاطر دلایل گوناگون، تغییر پیدا کند. در ادامه این مقاله به بررسی دلایل تغییر رنگ دندان‌ها و همچنین روش های سفید کردن دندان می‌پردازیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

دلایل زرد شدن رنگ دندان‌‌ها

دلایل زرد شدن رنگ دندان‌‌ها

یکی از عضوهای مهم و اصلی بدن، دندان‌ها هستند. تمامی اعضای بدن با طی گذر زمان و با افزایش سن، به علت شرایط محیطی، محل زندگی، سبک زندگی و دیگر عوامل، توانایی‌های پیشین خود را از دست می‌دهند. دندان‌های انسان هم با گذر زمان، دچار تغییرات مختلف و گوناگونی می‌شوند. بعضی از این تغییرات شامل پوسیدگی دندان، تغییر رنگ، کاهش استحکام دندان‌ها و دیگر تغییرات می‌شود.

این تغییرات، یک روند طبیعی هستند که هر فردی آن را در طی زندگی خود تجربه خواهد کرد. اما در این بین، بعضی از عوامل و رفتارهایی هستند که قادرند تا سرعت این روند را بسیار بیشتر کنند.
در این حالت، روند تغییرات طبیعی در دندان‌های یک فرد، از حالت طبیعی خارج شده و دندان‌های این فرد صدمه بیشتری می‌بینند. بعضی از عواملی که قادرند تا باعث سریع‌تر شدن روند تغییرات در دندان‌های انسان شده و به آن‌ها صدمه برسانند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • استعمال دخانیات: استعمال تمامی دخانیات از جمله سیگار، قلیان و دیگر دخانیات، قادرند تا باعث تغییر رنگ و آسیب دیدن دندان‌های فرد شود.
  • مواد غذایی نامناسب: مصرف بیش از اندازه مواد غذایی نامناسب که شامل رنگدانه‌های مختلف و فراوانی هستند، می‌تواند سبب تغییر رنگ دندان‌های فرد شود. برای مثال، پفک یکی از خوراکی‌هایی است که حاوی رنگدانه‌های غذایی بسیاری است. مصرف بیش از اندازه قهوه، چای، نوشابه و دیگر مواد خوراکی هم می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های شخص شود.
  • رسیدگی نکردن به دندان‌ها: اگر به صورت مرتب و منظم به دندان‌های خود رسیدگی نکنید، از مسواک و دهان شویه‌های مناسب استفاده ننمایید، مواد غذایی که در میان دندان‌های شما باقی می‌ماند، قادرند تا باعث تغییر رنگ دندان‌های شخص شود.

فرسودگی و نازک شدن مینای دندان

فرسودگی و نازک شدن مینای دندان

لایه خارجی دندان‌ها از مینای دندان تشکیل گردیده است. مینا لایه‌ای نسبتا سفید رنگ است و از ساختار عمقی دندان حفاظت می‌کند. در حقیقت سفیدی دندان به علت همین مینای دندان است. در زیر مینای دندان، لایه‌ای دیگری به اسم عاج قرار گرفته که به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای است، زمانی که لایه مینای دندان نازک شده یا از بین می‌رود، دندان‌های شما زرد جلوه می‌کنند و همین زمان است که شما به سفید کردن دندان خود نیاز دارید.

مصرف خوراکی‌های نامناسب، غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌های گازدار و رنگی، بیماری لثه و روند پیری قادرند تا در طی گذر زمان، مینای دندان را خراب و سفیدی دندان را نابود کنند.

قیمت انواع محصولات بهداشت دهان و دندان خارجی

 

از بین رفتن سفیدی دندان به دلیل عوامل اکتسابی

از بین رفتن سفیدی دندان به دلیل عوامل اکتسابی

برخی از عوامل زرد شدن دندان‌ها، اکتسابی هستند و در اثر عوامل خارجی، مانند ضربه خوردن به دندان و از بین رفتن مینای دندان یا مصرف برخی از داروها در طولانی مدت پدید می‌آیند و به مرور زمان به علت تغییر رنگ، نیاز به سفید کردن دندان دارید.

چند روش سفید کردن دندان خانگی

جهت دانستن اینکه، چگونه دندان‌های خود را سفید کنیم، روش‌های گوناگونی وجود دارد، ما در ادامه به بررسی روش‌های ساده و طبیعی که به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌نماید، می‌پردازیم و شما می‌توانید در خانه، اقدامات لازم جهت سفید شدن دندان‌های زرد را انجام بدهید.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

سفید کردن دندان با جوش شیرین

جوش شیرین قادر است تا به آرامی لکه‌های سطح دندان را از بین برده و به سفید شدن دندان‌های زرد کمک زیادی کند. بعضی از افراد نگران این هستند که جوش شیرین چندان خوشایند نیست و امکان دارد که مینای دندان را خرد کرده یا به آن صدمه برساند. اما تحقیقات سال 2017 ثابت کرد که جوش شیرین جهت سفید کردن دندان‌ها یک راه مطمئن است و جهت از بین بردن لکه‌ها و زردی دندان مناسب است.

همچنین ممکن است جوش شیرین به مقابله با باکتری‌ها کمک نماید. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است جوش شیرین قادر باشد تا پلاک را کاهش داده و افزون بر سفید کردن دندان، از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری نماید.

مطالب مرتبط:  دلایل سیاه شدن دندان و راه‌های درمان آن

 

سفید کردن دندان با سرکه سیب و جوش شیرین

جهت سفید کردن دندان‌های زرد، کافی است مقداری از سرکه سیب را در دهان خود، به مدت 2 دقیقه گذاشته و بعد از آن، مسواک را به سرکه سیب و جوش شیرین آغشته نمایید و دندان‌هایتان را بشویید. جهت از بین بردن سرکه سیب از دهان خود، کافی است یک مرتبه دیگر با خمیر دندان مسواک بزنید.

سفید کردن دندان‌ها با ریحان

سفید کردن دندان‌ها با ریحان

از ریحان، افزون بر جلوگیری از خونریزی لثه، برای سفید کردن دندان‌ها نیز استفاده می‌شود. برای این عمل، چند برگ ریحان را ریز نمایید و با پوست پرتقال ترکیب کنید. پوست پرتقال غنی از ویتامین c است که به سفیدی دندان‌ها کمک می‌کند. سپس با مسواک و خمیر خانگی ریحان، به مدت 5 الی 7 دقیقه دندانهای خود را شستشو دهید.

چند روش سفید کردن دندان در دندانپزشکی

در ادامه، به برخی از روشهاي سفيد كردن دندانها در دندانپزشکی که محبوب و موثر هستند، می‌پردازیم.

بلیچینگ

بلیچینگ

بلیچینگ یک روش سفید کردن دندان با لیزر است. در این روش، دندانپزشک از یک ژل ویژه جهت سفید کردن دندان‌های متقاضی استفاده می‌نماید. این ژل در ترکیب خود حاوی پراکسید است. دندانپزشک جهت افزایش سرعت فرآیند بلیچینگ کردن دندان و همچنین افزایش مقدار تاثیرگذاری آن، از یک لیزر به‌خصوصی استفاده می‌کند. این پرتوها به افزایش نفوذ مواد موجود در ژل، در دندان فرد کمک شایانی می‌کند.

روکش دندان

روکش دندان

این روش به طور معمول در مواردی که دندان دچار صدمه جدی شده و قابل ترمیم نمی‌باشند، استفاده می‌شود. روکش دندان درواقع جایگزین قسمت سفید رنگ دندان (تاج دندان) می‌گردد. تاج دندان شامل ناحیه سفید رنگ دندان می‌شود که در بیرون لثه قرار دارد. اسم دیگر روکش دندان پروتز ثابت است. در این زمینه لابراتوار دندانسازی، با کمک قالبی که توسط دندانپزشک از دندان بیمار گرفته شده است، روکشی مطابق با دندان شخص متقاضی را می‌سازد.

پس از آن دندانپزشک قسمت‌هایی از دندان که دچار صدمه جدی شده‌اند را تراش داده و با کمک ماده‌های ویژه، روکش آماده شده را بر روی پایه دندان (قسمتی از دندان که با توجه به تشخیص دندانپزشک تراشیده نمی‌گردد) شخص متقاضی قرار می‌دهد.

مطالب پربازدید:  کامپوزیت یا لمینت دندان؟ کدام خطرناکتر است؟

 

سفید کردن دندان با روش باندینگ دندان

سفید کردن دندان با روش باندینگ دندان

تقریبا همچون روش ونیر لمینت، این روش نیز با ایجاد یک پوشش رویی در سطح دندان، موجب پنهان کردن رنگ و عیوب دندان است. در روش باندینگ کامپوزیت به جای لایه سرامیکی از رزین کامپوزیتی که رنگی مشابه با دندان دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رزین موجب می‌شود که تمامی دندان‌ها به طور هم‌رنگ و سفید در بیایند.

جهت تغییر رنگ خارجی، داخلی و تغییر رنگ بر اثر افزایش سن استفاده از این روش مناسب است و می‌توانید با استفاده از آن دندان‌های خود را سفید نمایید. به عنوان مزایای روش باندینگ می‌توان به پایین بودن هزینه آن و انجام در یک مرحله مراجعه به دندانپزشکی اشاره نمود.

در رابطه با معایب این روش هم باید بدانید که طول عمر چندان طولانی ندارد، آسیب پذیری آن در برابر دیگر روش‌ها بیشتر است و همچنین زودتر از سایر روش‌ها دندان دچار رنگ‌پذیری و تغییر رنگ می‌گردد.

نکات مهم برای سفید کردن دندان

حالا که با روش‌های خانگی برای سفید کردن دندان آشنا شدید، لازم است تا جهت داشتن دندان‌هایی سفید و زیبا به چندین نکته هم توجه کنید. در ادامه به این نکات اشاره شده است.

  • با این که مواد طبیعی نقش بسیار مهمی را در سفید کردن دندان ایفا می‌کنند، اما با این حال باید بدانید که در به کار گرفتن ترکیباتی همچون جوش شیرین و مواد اسیدی نظیر آب لیمو یا سرکه زیاده روی نکنید، چرا که ممکن بوده استفاده بیش از حد این مواد به مینای دندان‌هایتان آسیب وارد کند.
  • به کار گرفتن هر کدام از روش‌های گفته شده به همراه صبر و حوصله می‌تواند به سفید شدن دندان‌هایتان کمک کند.
  • نکشیدن سیگار و ترک نمودن آن، یکی از راه‌هایی بوده که به سفید شدن دندان‌های زرد کمک زیادی می‌کند.
  • در طول روز حداقل دو مرتبه مسواک بزنید تا به سفید ماندن دندان‌ها در طول زمان کمک کرده باشید.

 

 

منبع : askthedentist

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “سفید کردن دندان با روش‌های تضمینی و ساده

  1. تکفای گفت:

    کمترین اسیب رو همون بلیچینگ میزنه
    بقیه شون چندان جالب نی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *