خواص گوجه برای پوست خشک، چرب و جوش دار؛ چگونه استفاده کنیم؟

لوازم آرایشی و بهداشتی متنوعی جهت مراقبت از پوست وجود دارند. این محصولات به‌طور طبیعی و کارخانه‌ای وجود دارند. شما باید قبل از استفاده از هر نوع محصولی با نوع پوست خود کاملا آشنا باشید. به صورت کلی ما 3 نوع پوست داریم که شامل پوست چرب، خشک و مختلط می‌گردد. افراد با هر یک از تایپ‌های پوستی که دارند باید از محصولات مختص خود استفاده کنند.

استفاده از محصول نادرست نه‌تنها کمکی به بهبود پوست شما نمی‌نماید، بلکه ممکن است باعث ایجاد جوش و آکنه نیز بشود. مواد غذایی بسیار مختلفی وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند پوست شما را بهبود بخشد. گوجه‌فرنگی یکی از محصولاتی است که مصرف آن برای پوست مزایای فراوانی دارد. این ماده طبیعی دارای مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان و ویتامین c است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

وجود ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تا حد بسیاری بهبود ببخشد. گوجه برای پوست جوش دار فواید فراوانی داشته که در ادامه آن‌ها را بیشتر بررسی می‌کنیم.

خواص گوجه برای پوست

خواص گوجه برای پوست

گوجه‌فرنگی یک مواد غذایی است که انواع مختلف ویتامین‌ها را در خود دارد. این ماده غنی از ویتامین B، پتاسیم، ویتامین آ، منیزیم و دیگر مواد معدنی است. این مواد قادرند موجب درخشندگی و شفافیت هر چه بیشتر پوست صورت اشخاص شوند. طبق بعضی از شواهد گوجه‌فرنگی می‌تواند سبب بهبود علائم پیری و همچنین رنگ ناهموار پوست شود. در این بخش به بعضی از مزایایی که گوجه برای پوست و مو خانم‌ها دارد اشاره می‌کنیم:

حفاظت در مقابل ابتلا به سرطان پوست

احتمال ابتلا به سرطان پوست غیرملانومایی در کسانی که در بازه زمانی طولانی خود را در معرض نور خورشید قرار می‌دهند بیشتر از دیگر اشخاص است. یکی از موادی که به مقدار بسیار در گوجه‌فرنگی وجود دارد لیکوپن است. این ماده یکی از کاروتنوئیدها محسوب می‌شود که در انواع متنوعی از میوه‌ها وجود دارد. این همان ماده‌ای است که موجب می‌شود رنگ گوجه‌فرنگی قرمز شود. همچنین لیکوپن یک ماده ضد سرطانی است. گوجه برای پوست جوش دار هم بسیار تاثیرگذار است.

کاهش خطر آفتاب‌سوختگی با گوجه‌فرنگی

کاهش خطر آفتاب‌سوختگی با گوجه‌فرنگی

هرچند که نمی‌توان گوجه‌فرنگی را به منظور جایگزینی برای کرم‌های ضدآفتاب به شمار آورد. لیکوپنی که در این ماده وجود دارد تاثیر حفاظت از پوست را دارد. مصرف گوجه‌فرنگی موجب می‌شود پوست شما در مقابل تابش اشعه فرابنفش که باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود، محافظت بشود.

طبق مطالعاتی که صورت گرفته است، پس از اینکه حدود 10 الی 12 هفته از محصولاتی مثل گوجه‌فرنگی که غنی از لیکوپن هستند استفاده کردید، پوست شما در مقابل پرتو فرابنفش حساسیت کمتری از خود بروز می‌دهد. از جهتی، گوجه برای پوست خشک و چرب گزینه مناسبی بوده و جای آکنه را از بین می‌برد.

بهبود سریع زخم با گوجه

طبق مطالعاتی که بر روی خواص گوجه برای پوست صورت انجام شده است، 1 فنجان آب گوجه فرنگی برای پوست بسیار موثر بوده و تقریبا دارای 30 گرم ویتامین c است. اگر توجه کرده باشید اغلب محصولات مراقبتی پوست دارای ویتامین c هستند. این ویتامین موجب می‌شود بافت‌ها مجدد رشد کرده و زخم‌های ایجاد شده بر روی پوست فورا بهبود یابند.

کاهش التهابات پوستی

کاهش التهابات پوستی

گوجه برای پوست فواید گسترده‌ای دارد. این ماده می‌تواند التهاب‌های پوستی را تا حد بسیاری کاهش بخشد. بعضی از ترکیباتی که آثار ضدالتهابی دارند و در گوجه‌فرنگی پیدا می‌شوند عبارتند از:

هنگامی که ترکیبات نام برده بر روی پوست شما استفاده گردند، زمینه کاهش مقدار آفتاب‌سوختگی، درد و حساسیت‌های پوستی را فراهم می‌سازند. با این حال، تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه استفاده موضعی گوجه برای پوست جوش دار هم می‌تواند به ‌اندازه خوردن آن به بهبود پوست کمک نماید یا خیر، به دست نیامده است.

گوجه جهت تحریک فرایند کلاژن‌سازی پوست

یکی از منابعی که سرشار از ویتامین C است، گوجه‌فرنگی به حساب می‌آید. ویتامین سی از موادی بوده که کلاژن‌سازی را در پوست افزایش می‌بخشد. کلاژن یکی از مواد موردنیاز پوست است که تولید آن پیری پوست را به تعویق می‌اندازد. همچنین جای زخم‌ها و جوش‌ها را به خوبی از بین می‌برد. ویتامین C سیستم ایمنی بدن اشخاص را هم تقویت می‌کند.

چنانچه این ماده را به‌طور موضعی روی پوست خود مصرف نمایید، خاصیت ارتجاعی پوست شما افزایش می‌یابد. این مسئله باعث می‌شود پوست افراد بسیار سفت شود. فواید آب گوجه برای پوست بسیار بوده که در این جا ما به چند نمونه از آن‌ها شاره کردیم.

گوجه جهت از بین بردن سلول‌های مرده پوست

گوجه جهت از بین بردن سلول‌های مرده پوست

گوجه برای پوست صورت خوب است؟ باید بگوییم که مواد موجود در گوجه‌فرنگی قادرند سلول‌های مرده‌ای که بر روی پوست شما تجمع یافته‌اند را از بین ببرد. درنتیجه ظاهر پوست شما دچار تغییرات بسیاری می‌شود. از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شما را سفاف‌تر و روشن‌تر از گذشته می‌کند.

بعضی از شواهد نیز می‌گویند که در گوجه‌فرنگی آنزیم‌هایی وجود دارد که باعث لایه‌ برداری پوست صورت می‌شوند. گوجه برای پوست صورت بسیار مفید می‌باشد، چراکه سلول‌های مرده را از بین می‌برد.

بنابراین می‌توانید از اسکراب گوجه‌فرنگی استفاده نمایید. جهت تهیه اسکراب باید گوجه‌فرنگی له شده را با شکر میکس نمایید، پس از آن می‌توانید اسکراب را روی ناحیه مدنظر قرار دهید. البته از گذاشتن این اسکراب بر روی صورت اجتناب کنید. چون ممکن است دانه‌های شکری که در تهیه اسکراب از آن‌ها استفاده کرده‌اید، درشت باشند به همین علت به پوست شما آسیب بزنند.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

خواص ضد پیری گوجه برای پوست

یکی از ویتامین‌هایی که برای سلامت پوست حیاتی می‌باشد، ویتامین B است. گوجه‌فرنگی غنی از این ماده است. این ماده حاوی انواع ویتامین B که در ادامه ذکر می‌کنیم است:

  • ویتامین B1
  • ویتامین B3
  • ویتامین B5
  • ویتامین B6
  • ویتامین B

ویتامین‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم دارای خواص ضد پیری هستند. این ویتامین‌ها موجب می‌شوند لکه‌های ناشی از پیری، همچنین چین‌وچروک‌های سطح پوست از بین روند. همچنین این ویتامین‌ها قادرند زمینه ترمیم سلول‌ها را هم فراهم کنند و همچنین صدماتی که در اثر برخورد نور آفتاب با پوست به وجود می‌آیند را کاهش دهند.

مصرف گوجه‌فرنگی موجب می‌شود تا شما ویتامین‌های بیشتری دریافت نمایید و ظاهر پوست خود را تا حد بسیاری بهبود ببخشید.

از بین رفتن شوره و خارش سر با گوجه

از بین رفتن شوره و خارش سر با گوجه

اگر از آن دسته کسانی هستید که مدت زمان زیادی است از مشکلاتی مثل خارش و شوره سر رنج می‌برید، گوجه‌فرنگی می‌تواند به شما کمک نماید. ویتامین C موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند شوره سر شما را برطرف کند. ویتامین c موجب می‌شود تا میزان کلاژن‌سازی در پوست افزایش پیدا کند.

کلاژن‌ها موجب می‌شوند پوست سر به خوبی تغذیه شده و سلامت آن تضمین گردد. شوره و خارش سر به صورت معجزه‌آسایی با وجود آنتی‌اکسیدن‌های موجود در گوجه‌فرنگی برطرف می‌شوند. این ماده همچنین می‌تواند بوی بد پوست سر را هم از بین ببرد.

مطالب کاربردی:  میزان مجاز برای مصرف ویتامین‌های مختلف چقدر است؟

 

کاهش ریزش موها با گوجه

ریزش مو علت‌های بسیار مختلفی دارد. این مسئله می‌تواند به علت کمبود مواد مغذی در بدن و وجود رادیکال‌های آزاد رخ دهد. مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در گوجه‌فرنگی موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شوند.

تقویت فولیکول‌ها از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث می‌شوند موهای جدیدی رشد نمایند. لیکوپن که در گوجه‌فرنگی وجود دارد موجب می‌شود رادیکال‌های آزاد موجود در بدن خنثی گردند. چنانچه عامل ریزش موهای شما وجود شوره سر باشد گوجه‌فرنگی این قابلیت را دارد که ریزش موها و شوره سر را به‌خوبی برطرف کند.

طرز استفاده از گوجه فرنگی روی سطح پوست

طرز استفاده از گوجه فرنگی روی سطح پوست

شما می‌توانید از گوجه‌فرنگی به طور موضعی روی پوست خود استفاده کنید. امتحان کردن این روش می‌تواند مزایایی را برای شما به دنبال داشته باشد. اگر تمایل دارید گوجه‌فرنگی را روی موضع بمالید، روش‌های گوناگونی جهت انجام آن وجود دارد که برای شما شرح می‌دهیم:

استفاده از گوجه روی پوست با روش مستقیم

یک پنبه بهداشتی و تمیز را به آب گوجه آغشته کنید. اکنون پنبه را آرام‌آرام روی پوست خود مالش بدهید. پس از چند دقیقه نیز آن را با آب گرم بشویید. روش دیگری که می‌توانید امتحان نمایید، این است که گوجه‌فرنگی را له کرده و آن را به‌شکل رب درآورید. اکنون گوجه خمیر مانند را روی سطح پوست مالش بدهید. بعد از گذشت 20 دقیقه می‌توانید محل موردنظر را بشویید.

نیاز نیست حتماً آب گوجه را روی بخش عظیمی از بدن خود مالش دهید. شما می‌توانید از آن به‌طور لکه‌ای نیز استفاده نمایید. جهت این کار کافی است آب گوجه را فقط روی مناطقی که مدنظرتان است مالش بدهید. این نواحی می‌تواند شامل قسمت‌هایی از بدن که دچار خشکی شدند هم بشود.

استفاده از ماسک گوجه‌ برای پوست

استفاده از ماسک گوجه‌ برای پوست

برای تهیه ماسک صورت خانگی با گوجه‌فرنگی می‌توانید آب آن را با کمی جو دوسر بلغور شده یا ماست ترکیب نمایید. اکنون شما یک ماسک دارید که می‌توانید روی صورت خود قرار داده و پس از 20 دقیقه نیز آن را با آب گرم بشویید.

گوجه برای پوست چرب

گوجه برای پوست چرب

لیکوپن، یکی از مواد اصلی در ساختار گوجه‌فرنگی محسوب می‌شود. این ماده باعث روشن‌شدن پوست می‌شود. در کسانی که پوست چرب دارند مصرف گوجه‌فرنگی موجب می‌شود منافذ صورت آن‌ها کمتر شده و پوست پاکسازی گردد. درنتیجه چربی‌هایی که روی پوست وجود دارند و زمینه ایجاد جوش و آکنه را فراهم می‌سازند، کاهش می‌یابند.

مطالب پربازدید:  خواص انواع ویتامین برای پوست و نیازهای ضروری صورت بانوان

 

اثر آنتی‌اکسیدانی که در گوجه‌فرنگی مشاهده می‌شود رطوبت پوست را افزایش داده و پوست شما را احیا می‌نماید. برهمین اساس، افرادی که چربی پوست آن‌ها بسیار است، می‌توانند با مصرف گوجه بالانس خوبی در وضعیت پوست خود به‌وجود آورند. اسید سالسیلیک موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند پوست شما را از سموم و آلودگی‌ها پاکسازی کند.

ساده‌ترین طرز استفاده گوجه برای پوست

  1. گوجه فرنگی را حلقه حلقه کرده
  2. روی پوست بگذارید
  3. پس از ۱۰ دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.
  4. این ماسک به تنهایی یا به همراه ماست هم می‌تواند استفاده شود.

 

منبع : purplle

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *