درمان ناخن شکننده و خشک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قبل از مهمانی یا یک قرار مهم، ناخن‎های شما بشکند. با این وجود، چنانچه ناخن‌‎های شما تصادفی بشکنند، اهمیت چندانی ندارد، ولی وقتی که ناخن شما خود به خود بشکند یا پوسته شود، مشکل اصلی شروع می‌شود و شما باید بیش از گذشته مراقب ناخن‌های خود باشید. ناخن، همچون پوست به مراقبت‌های به خصوصی نیاز دارد تا در مدت زمان طولانی، جذاب و مقاوم شود.

در این مطلب نکات مراقبت و نگهداری از ناخن و همچنین روش‌های درمان ناخن شکننده و خشک را به شما آموزش خواهیم داد و باهم بررسی خواهیم کرد که علت شکستن ناخن کمبود کدام ویتامین است. با این وجود شما باید این مسئله را در نظر گرفته که در طی یک شب، به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید و شما باید در مدت زمان مشخصی از ناخن‌های خود محافظت نمایید و این روند را ادامه بدهید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ناخنی که بی‌دلیل می‌شکند، دارای جنس خشکی است. چرا که به طور معمول این مدل ناخن‌ها رطوبت کافی نداشته و به همین علت به سادگی می‌شکنند. زمانی که دستان خود را شسته و از کرم مرطوب کننده استفاده نمی‌کنید، ناخن‌های شما خشک‌تر می‌شود. صابون، مواد شوینده، استون و ترکیبات شیمیایی منجر به خشک‌تر شدن ناخن‌ها می‌شوند.

با این وجود کسانی که در طی هفته چندین بار رنگ لاک خود را تغییر می‌دهند، به مقدار زیادی از استون و لاک ‌پاکن استفاده می‌نمایند و کسانی که در مدت طولانی ناخن می‌کارند، ناخن‌های شکننده و خشک‌تری در مقایسه با دیگران دارند. همچنین افزایش سن یکی از علت‌های اصلی خشک شدن ناخن است، لذا که میزان پروتئین بدن کاهش پیدا می‌کند. در ادامه روش‌های درمان ناخن شکننده و خشک را به شما خواهیم گفت، پس همراه ما باشید.

درمان ناخن شکننده و خشک و مراقبت از آن

چگونه از ناخن‌ خشک و شکننده محافظت کنیم؟

ناخن همانند پوست دست به مراقبت به خصوصی احتیاج دارد، چرا که یکی از علت‌های زیبایی دست‌ها، ناخن است. حتی چنانچه ناخن‌ خشک و شکننده را همیشه کوتاه و مرتب نگه دارید، ممکن است لایه لایه و پوسته شود.

ناخن و دست خود را تمیز نگه دارید

ناخن و دست خود را تمیز نگه دارید

در صورتی که می‌خواهید دستان جذابی داشته باشید، باید ناخن‌های زیبا و تمیزی هم داشته باشید. چنانچه می‌خواهید دستان و ناخن‌های جذابی داشته باشید، باید همیشه آن‌‌ها را تمیز و مرتب نگه دارید. در این حالت زمانی که دستان خود را به درستی با آب و صابون می‌شویید، باید از یک برس مخصوص ناخن هم استفاده نمایید. برس ناخن را با ملایمت از بالا روی ناخن‌های خود بکشید تا هیچ ‌گونه آلودگی زیر ناخن‌های شما باقی نماند.

بعد از شستشو، ناخن و دستان خود را مرطوب کنید

بر اساس تحقیقات علمی، آب بدون صابون و مایع شوینده، موجب آب‌رسانی پوست دست می‌گردد، ولی رطوبت ناخن را گرفته و آن را خشک می‌نماید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم بعد از شستشوی دست و ناخن‌های شما، از یک کرم مرطوب‌کننده مناسب نوع پوست خود استفاده نمایید. همیشه سعی کنید بعد از شستشوی دست‌های خود از کرم نرم کننده استفاده نمایید و ناخن‌ خشک و شکننده خود را نیز مرطوب نمایید.

زمانی که ظرف می‌شویید، از دستکش آشپزخانه استفاده نمایید

زمانی که ظرف می‌شویید، از دستکش آشپزخانه استفاده نمایید

ماده شوینده ظرف‌شویی، نه تنها امکان دارد پوست دست را خشک نماید، بلکه به استحکام ناخن‌ها هم صدمه می‌رساند. مواد ترکیب‌ دهنده مایع ظرف‌شویی، یکی از علت‌های اصلی ناخن‌ خشک و شکننده است. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم، جهت کمک به درمان ناخن نازک و شکننده زمان شستن ظرف‌ها، از دستکش پلاستیکی آشپزخانه استفاده کرده تا دستان شما نرم شده و ناخن‌های سالمی داشته باشید.

در انجام کارهای روزمره از دستکش استفاده کنید

در انجام کارهای روزمره از دستکش استفاده کنید

برخی از افراد تصور می‌کنند که فقط زمان شستن ظرف باید از دستکش استفاده نمایند، با این وجود در انجام بعضی از کارهای روزمره هم باید از دستکش استفاده نمایید. مواد شوینده و نور مستقیم آفتاب به پوست دست و ناخن صدمه می‌رسانند.

در صورتی که کارهای روزمره و کارهای مربوط به تمیز نمودن خانه را انجام می‌دهید، از دستکش‌های استاندارد استفاده نمایید. همچنین اگر بیشتر روز در ارتباط نور مستقیم آفتاب قرار دارید، از دستکش پارچه‌ای به منظور محافظت از پوست دست و ناخن استفاده نمایید.

قیمت بهترین محصولات مراقبت از ناخن

 

زمان باغبانی از دستکش استفاده کنید

در صورتی که به گل و گیاه علاقه دارید و احساس خوشایندی از باغبانی دریافت می‌نمایید، باید مراقب پوست و ناخن خود هم باشید. گل، خاک و آلودگی به زیر ناخن نفوذ می‌نماید و تمیز کردن ناخن سخت‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌ موقع بدون دستکش کارهای مربوط به باغبانی را انجام ندهید. دستکش باغبانی نه تنها از ناخن‌های شما محافظت می‌نماید، بلکه مانع از صدمه رسیدن به دستان شما می‌شود.

پوست دست خود را آبرسانی کنید

پوست دست خود را آبرسانی کنید

آب، صابون‌هایی که ترکیبات قوی داشته و شوینده‌های قوی دیگر، موجب خشک شدن ناخن‌ها می‌شوند. افزون بر این، با افزایش سن، ناخن‌ها خشک‌تر خواهند شد. به منظور آبرسانی ناخن‌ها، همیشه باید آن‌ها را مرطوب نگه داشته تا نشکنند و پوسته نشوند. به منظور آبرسانی ناخن‌ها باید بعد از هر شستشو، از آبرسان یا کرم آبرسان استفاده نمایید. همچنین بعد از حمام و شستن دست‌ها می‌توانید مقداری وازلین به ناخن‌های خود بزنید.

افزون بر این، با توجه به روش‌های درمان خشکی ناخن در طب سنتی روغن جوجوبا، آواکادو، روغن کرچک و روغن زیتون به آبرسانی ناخن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند. در صورتی که از آبرسان و کرم‌های مخصوص ناخن استفاده می‌نمایید، به ترکیبات درج شده روی بسته توجه کرده تا ترکیبات سازنده‌اش موجب حساسیت و خشکی بیشتر ناخن‌های شما نشود.

از لاک ‌پاکن قوی استفاده نکنید

از لاک ‌پاکن قوی استفاده نکنید

ممکن است لاک‌ پاکنی که استفاده می‌نمایید، شامل استون، الکل، اتیل استات و بوتیل استات باشد. بهتر است بدانید، امکان دارد هر یک از این ترکیبات برای ناخن مخرب باشند. اگرچه لاک پاکن‌های استاندارد، قدرت پاک ‌کنندگی پایین‌تری دارند، با این وجود تاثیر منفی کم‌تری روی خشک شدن ناخن‌ها می‌گذارند. پیشنهاد می‌کنیم به منظور محافظت از ناخن‌های خود، بیشتر از یک بار در هفته از لاک پاکن استفاده ننمایید.

مطالب کاربردی:  بیبی بومر ناخن چیست و نحوه انجام آن چگونه است؟

 

زمانی که ناخن‌های شما خشک است، آن‌ها را کوتاه نکنید

ناخن متشکل از چندین لایه بوده که سلول‌های چربی این لایه‌ها را به هم متصل می‌نمایند. زمانی که ناخن شما خشک است، آن را کوتاه نکنید، چرا که این کار منجر به شکستن و لایه لایه شدن ناخن‌های شما می‌شود. بهترین زمان کوتاه کردن ناخن‌ها، پس از حمام یا شستن دست‌ها است. در این زمان ناخن‌ها نرم‌تر بوده و ممکن است کمتر پوسته شوند و بشکنند.

سر ناخن‌های خود را گرد کنید

سر ناخن‌های خود را گرد کنید

زمانی که کارهای روزانه را انجام می‌دهید، احتمال شکستن ناخن‌های بلند و سر صاف بیشتر است. ناخن‌هایی که اندازه‌ای کوتاه یا متوسط و سر گرد دارند، کم‌تر در معرض شکستن قرار می‌گیرند. در این حالت پیشنهاد می‌کنیم، بعد از کوتاه کردن ناخن‌های خود، آن‌ها را با سوهان گرد نمایید.

کوتیکول ناخن را کوتاه نکنید

کوتیکول یا پوستک دور ناخن را کوتاه ننمایید، چرا که امکان دارد دور ناخن‌ شما دچار عفونت یا التهاب بشود. در صورتی که دوست دارید ناخن‌های تمیزی داشته باشید، پوستک را با ملایمت به طرف ناخن بکشید.

قبل از آن که پوستک را به سمت ناخن بکشید، باید حمام کرده و یا دستان خود را به مدت 10 الی 15 دقیقه در آب قرار دهید تا نرم شود. ممکن است زمانی که به پوستک اطراف ناخن صدمه وارد شود، ناخن هم آسیب ببیند. فقط در صورتی کوتیکول یا پوستک را از اطراف ناخن جدا کرده که پوست مرده و خشک شده باشد.

کوتیکول یا پوستک ناخن را مرطوب نمایید

کوتیکول یا پوستک ناخن را مرطوب نمایید

مرطوب ‌کننده پوست یا لوسین بدن مناسب مرطوب نمودن کوتیکول یا پوستک نیست. کوتیکول یا پوستک به مرطوب ‌کننده قوی‌تری احتیاج دارد. در نتیجه در این بخش نکات مهم را بررسی خواهیم کرد :

  • به منظور مرطوب کردن پوستک و درمان شکنندگی ناخن، می‌توان از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن آواکادو یا روغن آلوئه‌ورا استفاده نمایید.
  • کرم یا روغن ویتامین ای (E)، پوستک را مغذی کرده و فواید بسیاری به‌ همراه دارد.

ناخن خود را نجوید

ناخن‌های شما همیشه تمیز نیستند و جویدن ناخن برای سلامتی هم مضر است. این عادت منفی منجر به التهاب، عفونت و خونریزی ناخن و پوستک می‌شود. در این صورت تمام تلاش خود را به کار برده تا این عادت را ترک نمایید.

  • جهت ترک این عادت می‌توانید ناخن‌های خود را مانیکور و تمیز کرده تا ناخن‌های زیبای خود را نجوید.
  • می‌توانید از لاک روشن استفاده کرده تا متوجه جویدن ناخودآگاه ناخن خود شوید.
  • به جای جویدن ناخن می‌توانید آدامس یا هویج بجوید تا این عادت منفی را جایگزین یک عادت مثبت نمایید.

در فصول سرد از دستکش استفاده نمایید

در فصول سرد از دستکش استفاده نمایید

آب، استون و ترکیبات شیمیایی موجب خشک شدن ناخن می‌شوند. با این وجود، هوای سرد روی خشکی ناخن‌ها بی‌تاثیر نیست. در این حالت سعی کنید هیچ زمان در فصل سرد بدون یک جفت دستکش گرم از خانه بیرون نروید.

ناخن از چندین لایه تشکیل شده که در زمستان رطوبت لایه‌های ناخن از بین می‌روند. در این حالت ممکن است با کوچک‌ترین ضربه، پوسته و نازک بشود. اگر به سلامت ناخن‌های خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم در فصول سرد از دستکش گرم استفاده کرده تا پوست و ناخن دستان شما خشک نشود و سالم باقی بماند.

ویتامین مصرف کنید

علت شکستن ناخن کمبود کدام ویتامین است؟ ویتامین‌ ب کمپلس، تحقیقات اخیر نشان داده که ویتامین‌ ب کمپلس (B-complex) و قرص‌های مولتی ویتامین، به استحکام ناخن‌ها کمک می‌نماید. چرا که ناخن همچون مو و لایه خارجی پوست، از بافتی پروتئینی به اسم کراتین تشکیل شده است.

از روغن زیتون استفاده نمایید

از روغن زیتون استفاده نمایید

روغن زیتون یک ترکیب مغذی برای ناخن به شمار می‌رود، چرا که چربی، لایه‌های ناخن را به هم متصل می‌نماید. در این حالت شما می‌توانید یک بار در ماه، 15 دقیقه ناخن خود را در روغن زیتون قرار بدهید. در نتیجه مقداری پنبه را در روغن زیتون آغشته نمایید و پنبه را روی ناخن خود قرار دهید. سپس با یک فویل آلومینیومی دور ناخن را بسته و تا 15 دقیقه صبر کرده تا روغن زیتون به طور کامل جذب ناخن شود. این ماسک ناخن کمک می‌نماید، افزون بر نرمی، ناخنی زیبا و درخشان داشته باشید.

مطالب پربازدید:  درمان قارچ ناخن دست و پا با 13 روش کاربردی

 

محلول برای سفت شدن ناخن

جهت محکم شدن ناخن، مقداری کتیرا در آب داغ حل کرده و به صورت لاک روی ناخن‌ها بزنید. محلول آب و کتیرا سریعا روی ناخن‌ها خشک شده و حتی با شستن هم پاک نخواهد شد. از این تقویت کننده دو ماه به صورت یک روز در میان استفاده نمایید.

کم‌تر لاک بزنید

کم‌تر لاک بزنید

تمامی لاک‌های موجود در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی، دارای ترکیباتی بوده که موجب خشک و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. در صورتی که به لاک زدن علاقه دارید، سعی کنید یک هفته در ماه لاک نزده تا صدمه کمتری به ناخن وارد شود. پیشنهاد می‌کنید در مدت یک هفته‌ای که از لاک استفاده نمی‌کنید، مقداری لیمو ترش به ناخن‌های خود بزنید. چرا که ویتامین سی (C) منجر به تقویت و درخشندگی ناخن خواهد شد و به درمان ناخن شکننده و خشک شما کمک بسزایی می‌کند.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *