7 علت خارش واژن و بهترین درمان های خانگی و محصولات بهداشتی

خارش واژن و ناحیه تناسلی به خصوص در بین خانم‌های متاهل شایع بوده و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. شما نیز ممکن است تجربه خارش در بیرون و دهانه واژن یا حتی درون آن را داشته باشید. در بیشتر موارد جای نگرانی نیست اما چنانچه این خارش‌ها ادامه‌دار است، توصیه می‌کنیم آن را جدی گرفته و به دنبال علت خارش واژن خود باشید.

در این مقاله علت‌های خارش واژن را به همراه راه درمان هر علت توضیح می‌دهیم و سپس شما راهنمایی می‌کنیم جهت رفع و پیشگیری از آن می‌توانید چه کارهای دیگری با درمان‌ خانگی و با محصولات بهداشتی انجام دهید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

علت خارش واژن چیست؟

علت خارش واژن چیست؟

در این بخش به 7 دلیل رایج خارش واژن می‌پردازیم. همچنین در هر بخش توضیح می‌دهیم که جهت رفع خارش چه اقداماتی باید انجام دهید.

علت خارش واژن و ترشح سفید

علت خارش واژن و ترشح سفید

برفک، عفونت قارچی شایعی بوده که می‌تواند موجب خارش واژن شما شود. این بیماری توسط قارچی با نام کاندیدا ایجاد شده که علاقه دارد در محیط‌های گرم و مرطوب مثل واژن زندگی کند. در بیشتر مواقع برفک در صورتی رشد می‌کند که تعادل باکتری‌ها در واژن شما تغییر نماید؛ که این می‌‎تواند ناشی از آنتی بیوتیک‌ها، تحریک پوست این ناحیه یا هورمون‌ها و سایر موارد باشد.

افزون بر خارش و سوزش واژن، به‌طور معمول ترشحات سفید و توده‌ای واژن و گاهی اوقات سوزش زمان ادرار یا رابطه جنسی از دیگر علائم برفک هستند. چنانچه بار اول است که این علائم را دارید، به پزشک مراجعه کرده تا ابتلا به عفونت قارچی واژن را تایید نماید.

بهترین درمان جهت خارش واژن ناشی از برفک، داروی ضدقارچی بوده که پزشک برای شما تجویز می‌نماید. این دارو می‌تواند قرصی باشد که باید خوراکی مصرف نمایید، یا شیاف واژینال بوده یا پمادی که باید با اپلیکاتور به‌خصوصی درون واژن خود بزنید.

جهت درمان خارش واژن دخترانه نیز از همین پمادها بدون اپلیکاتور و صرفا به طور موضعی استفاده می‌شود. با مصرف داروهای ضد قارچی خارش واژن و هر علامت دیگری باید طی هفت تا چهارده روز از بین برود.

خشکی واژن؛ علت دیگر خارش آن

خشکی واژن؛ علت دیگر خارش آن

خشکی مشکل رایجی بوده که می‌تواند موجب خارش و حتی درد در ناحیه واژن شود. همچنین ممکن است در صورت خشک بودن واژن در حین رابطه جنسی تجربه ناراحتی و درد داشته باشید. خشکی واژن می‌تواند در هر سنی و به علت‌های گوناگونی از جمله تغییرات هورمونی و مصرف بعضی داروها رخ دهد.

اما در کسانی که به علت یائسگی دوره قاعدگی آن‌ها متوقف شده، بسیار شایع‌تر است. در طول یائسگی و نزدیک به این دوره، تخمدان‌های شما به میزان کم‌تری هورمون استروژن تولید می‌کنند. این مسئله سبب می‌شود که دیواره داخلی واژن شما نازک‌تر، خشک‌تر و کم‌تر انعطاف‌پذیر باشد. واژن نیز ترشحات کم‌تری تولید می‌کند که باعث خشکی می‌شود. پس ممکن است علت خارش واژن بدون ترشح این مورد باشد.

مطالب مرتبط:  درمان خشکی واژن با روش‌های خانگی خیلی ساده

 

تحریک یا حساسیت به مواد شیمیایی

تحریک یا حساسیت به مواد شیمیایی

علت خارش واژن دختر یا بانوان می‌‎تواند چیز ساده‌ای مثل تحریک یا واکنش آلرژیک به مواد شوینده لباسشویی یا حتی دستمال توالت شما باشد. مواد شیمیایی که می‌توانند موجب تحریک پوست واژن و ناحیه تناسلی شما شوند را می‌توان در موارد زیر یافت:

  • مواد شوینده لباسشویی، سفید کننده و نرم کننده لباس
  • فوم کف وان، صابون، شامپو
  • اسپری‌های بهداشتی زنانه، عطرها و کرم‌ها
  • نوار بهداشتی و تامپون
  • دستمال توالت
  • کاندوم و اسفنج‌های ضد بارداری

چنانچه تصور می‌کنید علت خارش واژن شما واکنش به مواد شیمیایی بالا است، اقداماتی وجود دارد که باید جهت رفع خارش این ناحیه انجام بدهید. به هیچ‌عنوان نباید واژن خود را با آب و صابون معمولی شستشو دهید و یا دوش واژینال بگیرید؛ زیرا این کار موجب خشکی پوست و بدتر شدن خارش می‌شود.

در مقابل، ناحیه مورد نظر را با یک ژل بهداشتی ویژه بانوان بشویید. همچنین از زدن کرم‌ها یا اسپری‌های خوشبوکننده به واژن خود اجتناب کرده و مواد شوینده لباس‌های خود را از برندهای غیر زیستی تهیه نمایید.

مطالب مرتبط:  دوش واژینال چیست و طریقه استفاده از آن چگونه است؟

 

خارش واژن در اثر پسوریازیس یا اگزما

خارش واژن در اثر پسوریازیس یا اگزما

بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس یا اگزما قادرند تا علت خارش واژن شما باشند. در اثر پسوریازیس، لکه‌های قرمز و پوسته پوسته‌ای ایجاد شده که می‌تواند دردناک باشد و بخارد. این لکه‌ها می‌توانند روی تمامی نواحی بدن از جمله ناحیه تناسلی ظاهر شوند. اگزما نیز به شرایطی گفته می‌شود که پوست تحریک و ملتهب شده و می‌خارد.

اگزما نیز می‌تواند هر قسمتی از بدن شما را از جمله دهانه واژن، تحت تاثیر قرار بدهد. چنانچه تصور می‌کنید علت خارش واژن شما پسوریازیس یا اگزماست، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

به خاطر داشته باشید پوست ناحیه تناسلی شما شدیدا حساس است؛ درنتیجه حتی اگر در حال درمان پسوریازیس یا اگزما در سایر قسمت‌های بدن خود هستید، به چیز متفاوتی برای واژن خود احتیاج خواهید داشت. احتمالا پزشک در این شرایط مرطوب کننده‌ها (امولسیون‌ها) و کرم‌های استروئیدی را تجویز نماید.

قیمت انواع محصولات بهداشت بانوان

 

علت خارش واژن بعد از نزديكي

علت خارش واژن بعد از نزديكي

خارش ناحیه تناسلی پس از رابطه جنسی می‌تواند به علت خشکی پوست یا استفاده نکردن از لوبریکانت در اطراف ناحیه تناسلی باشد. در مواردی که خارش ادامه‌دار باشد، این علامت نشانه واکنش آلرژیک، عفونت یا عفونت مقاربتی است. چنانچه شما سلامت و نکات بهداشتی رابطه با شخص دیگر را رعایت نمایید، از بیشتر بیماری‌هایی که در ناحیه واژن رخ می‌دهد، در امان خواهید بود.

علت خارش واژن در پریودی و پس از آن

بدن شما در زمان آغاز پریود کاهش سطح استروژن را تجربه می‌نماید. کاهش سطح استروژن موجب ایجاد تغییراتی در واژن نیز می‌گردد. این تغییرات هورمونی یعنی کاهش سطح استروژن قادر است واژن شما را تحت‌تاثیر قرار دهد، از جمله موجب افزایش التهاب، نازک شدن دیواره واژن و ایجاد اسید بیشتر در واژن شما بشود.

درنتیجه علت خارش واژن بعد از پریود یا در دوره پریودی می‌تواند عفونت مخمر واژینال، دیگر عفونت‌های واژن، خشکی واژن، آلرژی و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی PMDD باشد.

شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی

شاید برای شما سوال شده باشد که علت خارش واژن در شب چیست؟ باید بگوییم که شپش ناحیه تناسلی حشرات و انگل‌های کوچکی هستند که به پوست واژن وصل شده و روی موهای این ناحیه، زندگی می‌کنند. گاهی اوقات به آن‌ها، خرچنگ می‌گویند. این شپش‌های خرچنگی در شب فعالیت بیشتری دارند؛ درنتیجه ممکن است دلیل خارش واژن شما در شب وجود این مزاحم‌های آزاردهنده باشد.

در حقیقت خارش واکنشی به بزاق شپش‌هاست. شپش ناحیه تناسلی بسیار ریز بوده و به سختی قابل تشخیص می‌باشد؛ اما پزشک شما می‌تواند بررسی نماید که آیا شما آن‌ها را دارید یا خیر. شپش واژن را می‌توانید در خانه با کرم یا لوسیون‌های حشره کش پزشکی درمان نمایید. پزشک یا داروساز به شما در رابطه با نحوه استفاده از این محصولات توضیح خواهد داد.

مطالب کاربردی:  علت و درمان بوی بد واژن در سریع‌ترین زمان ممکن

 

درمان خانگی خارش واژن

در ادامه می‌خواهیم چند روش درمان خارش واژن در خانه را به شما آموزش دهیم:

خوردن ماست پروبیوتیک

خوردن ماست پروبیوتیک

پروبیوتیک موجود در بعضی ماست‌ها می‌تواند عدم تعادل در باکتری‌ها را اصلاح نماید. در حالت نرمال باکتری‌ها و مخمرهای واژن در تعادل با یکدیگر هستند؛ اما در صورت کمبود باکتری، مخمر بیش از اندازه رشد می‌نماید. تحقیقات نشان داده که با مصرف ماست پروبیوتیک، در میکروبیوم روده مقدار مخمر کاهش می‌یابد.

حمام کردن در جوش شیرین

حمام جوش شیرین نیز می‌تواند در درمان فوری خارش واژن موثر باشد. در یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده شده که جوش شیرین مخمر کاندیدا را نابود می‌کند؛ اما تاکنون اطلاعاتی درمورد اثربخشی آن در انسان وجود ندارد. با این حال پیشنهاد می‌کنیم این درمان خانگی را هم امتحان نمایید. جهت این کار، یک چهارم تا دو فنجان جوش شیرین را به یک تشت یا وان آب گرم اضافه کرده و در آن بنشینید.

پوشیدن لباس نخی

پوشیدن لباس نخی

چنانچه نوع لباس زیر خود را تغییر دهید، خارش آن نیز تا حد بسیاری برطرف می‌شود. باتوجه به‌ اینکه از پارچه‌های نخی هوا عبور می‌کند، پوشیدن لباس زیر با این جنس می‌تواند سوزش ناحیه واژن را کاهش بدهد.

محصولات بهداشتی بانوان جهت رفع خارش واژن

هنگامی که علت خارش واژن خود را پیدا کردید، زمان آن رسیده که افزون بر امتحان درمان‌های خانگی و پزشکی، در سبک زندگی خود و استفاده از محصولات بهداشتی نیز تغییراتی به وجود آورید. استفاده از محصولات بهداشتی بانوان از ایجاد خارش در ناحیه تناسلی جلوگیری و حتی در مواردی آن را درمان می‌نماید.

کرم مرطوب کننده واژینال

کرم مرطوب کننده واژینال

اگر علت خارش واژن شما خشکی یا التهاب می‌باشد، این محصولات برای شما مفید خواهد بود. کرم‌های مرطوب کننده واژینال التهاب و خارش‌های شدید پوست را التیام می‎بخشد و پوست این ناحیه را آبرسانی می‌نماید.

ژل بهداشتی بانوان

از مصرف محصولات شوینده بدن با درصد اسیدیته نامناسب جهت ناحیه تناسلی اجتناب نمایید؛ زیرا این محصولات تعادل pH پوست را به هم می‌زنند. از جهتی، بوی بد ناحیه تناسلی به‌خصوص در فصول گرم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

درنتیجه با کمک این ژل بهداشتی مخصوص بانوان، هم واژن را بدون برهم زدن تعادل باکتری‌های این ناحیه، ضدعفونی کرده و هم آن را خوشبو می‌کنید. بیشتر این ژل‌ها، دارای مرطوب کننده نیز هستند و پوست خشک واژن را آبرسانی می‌نمایند.

مطالب پربازدید:  مهمترین انواع بیماری دستگاه تناسلی زنان و شناخت علائم آن‌ها

 

نوار بهداشتی ضد حساسیت

نوار بهداشتی ضد حساسیت

حداقل در طی دورانی که در ناحیه واژن خارش دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از نوار بهداشتی‌های ضد حساسیت استفاده نمایید. این نوع محصولات ضد التهاب بوده و برای تمامی بانوان، به‌خصوص خانم‌هایی که مشکلات پوستی مثل خارش و قرمزی دارند، پیشنهاد می‌شود.

درمان سوختگی ناشی از سولاریوم

برای درمان سوختگی ناحیه واژن، می‌توانید کمی آلوئه ورا را با روغن نارگیل یا چند قطره روغن درخت چای مخلوط نموده و آن را به ‌صورت موضعی در ناحیه تناسلی استفاده کنید. مصرف این مواد در ناحیه واژینال هیچ ضرری ندارد.

علائم سوزش و خارش واژن

خارش واژن یک احساس بسیار ناراحت‌کننده است که در برخی مواقع بسیار شدید بوده و نمی‌توان در برابر خاراندن آن مقاومت کرد. خارش بیش از حد این ناحیه سبب سوزش و بروز التهاب می‌شود.

از همین‌ رو در قسمت بیرونی واژن خود احساس سفتی، گرمی و  همچنین درد خواهید داشت که بعضی زنان در این حالت از نبض زدن ناحیه تناسلی خود گزارش می‌دهند. بر اساس علت خارش و سوزش واژن، ممکن بوده این عارضه در شب و بعد از رابطه جنسی به‌ دلیل برخورد شدیدتر شود.

دیگر علائمی که غالبا با این نشانه‌ها همراه هستند، عبارتند از:

  • قرمزی و تغییر رنگ پوست
  • بوی نامطبوع
  • خونریزی از واژن
  • ترشحات غیر طبیعی

 

 

منبع : medicalnewstoday

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *