دوش واژینال، طریقه استفاده و عوارض آن چیست؟

بهداشت واژینال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بانوان است که بانوان همواره به دنبال راهکاری برای این موضوع هستند. دوش واژینال یکی از راهکارهای سنتی است که در کشورهای بسیاری طرفداران قابل‌توجهی دارد؛ به‌عنوان مثال در ایالات متحده از هر 5 زن که سن آن‌ها بین 15 تا 44 سال است، یک نفر از دوش واژن استفاده می‌کند. همین آمار نشان می‌دهد که استفاده از این وسیله تا چه حد در میان بانوان رواج دارد.

در این مقاله قرار است به شما بگوییم که دوش واژینال چیست؟ چگونه از این وسیله استفاده کنید و چه فواید و عوارضی دارد. اگر نگران عفونت واژینال هستید یا بوی بد آن شما را آزرده است، ادامه مقاله را از دست ندهید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

دوش واژینال چیست؟

انواع دوش واژینال

دوش واژن در واقع وسیله‌ای است که با آن امکان شستن ناحیه واژینال فراهم می‌شود. برای شستشو این ناحیه از مایعات متفاوتی استفاده می‌شود. به‌عنوان دوش واژینال با سرکه یکی از رایج‌ترین انواع دوش واژن است. البته معمولا همراه با محصول محلول آن که عموما ترکیب آب و سرکه، جوش شیرین یا ید است نیز فروخته می‌شود. این وسیله لوله‌ای نازک دارد که مایع را به سمت داخل واژن هدایت می‌کند.

دوش‌واژینال با شستشو واژینال کاملا متفاوت است. در واقع شستشو واژینال به معنای شستشوی بیرونی قسمت واژن با آب گرم است که هیچ آسیبی به شما نمی‌رساند، اما این وسیله ممکن است باعث آسیب رساندن به ناحیه واژینال شود. اگر به‌دنبال این هستید که بدانید دوش واژینال بتادین چیست؟ پاسخ شما این است که دوش‌واژینال بتادین، همان دوش معمولی است که در آن به‌جای محلول آماده در محصول از بتادین استفاده می‌شود.

چرا از دوش واژینال استفاده می‌شود؟

قطعات متفاوت دوش واژینال

دوش واژن یکی از محصولات بسیار پرطرفداری است که بانوان برای بهبود شرایط سلامتی خود از آن استفاده می‌کنند. این محصول کاربردهای بسیاری دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • برطرف‌کننده بوی نامطبوع واژن: استفاده از این محصول در اکثر مواقع باعث می‌شود که بوی نامطبوع ناحیه واژینال برطرف شود. البته گاهی نیز نتیجه عکس دارد که باید در این‌صورت به پزشک مراجعه کنید.
  • پاکسازی ناحیه واژن از خون باقی مانده از دوره پریود: معمولا پس از دوره پریود بانوان چندین روز لکه‌بینی دارند که استفاده از این محصول تا حدقابل‌توجهی به حل این مشکل کمک می‌کند.
  • جلوگیری از بارداری: برخی اوقات ممکن است مایع منی درون واژینال باقی بماند و باعث بارداری شود. در این‌ صورت استفاده از دوش‌واژینال باعث شستشو واژن و از بین بردن بقایای مایع منی می‌شود.

البته پزشکان و متخصصان معتقدند که دوش‌واژینال نه‌تنها عملکردهای فوق را ندارد، بلکه گاهی باعث ایجاد عفونت، بدتر شدن شرایط و مهیا شدن شرایط برای ابتلا به بیماری‌های مقاربتی می‌شود.

لیست قیمت انواع محصولات بهداشت بانوان

 

طریقه استفاده از دوش واژینال چیست؟

نحوه استفاده از دوش واژینال

تا به اینجا توضیح دادیم که دوش واژینال یعنی چی؟ در این بخش قرار است نحوه استفاده از این محصول را برای شما شرح دهیم.

  • پیش از استفاده حتما دستان خود را با دقت بشویید که هیچ‌گونه آلودگی از دست‌هایتان به ناحیه واژن منتقل نشود.
  • بسته دوش را با دقت باز کنید و یکی از شیشه‌های حاوی محلول شستشو را درون دوش بریزید.
  • پس از ریختن محلول درون دوش باید آن را با گرم ترکیب کنید.
  • پس از اینکه محلول برای استفاده آماده شد، باید دستگاه را تا عمق حداقل 7 سانتی متر داخل ناحیه واژینال قرار دهید.
  • بعد از جای‌گیری دستگاه در ناحیه واژینال شیر دستگاه را باز کنید که محلول بتواند وارد واژن شود.
  • پس از باز کردن بخش نرم محصول که حالت پمپ دارد را فشار دهید که مایع وارد ناحیه واژینال شود.
  • سپس چند دقیقه زمان دهید که مایع از واژن خارج شود.
  • پس از پایان شستشو دستگاه را با دقت خالی کرده و آن را شستشو دهید.

مطالب کاربردی:  بهداشتی‌ترین روش شستن شورت زنانه برای نابودی قارچ‌ و باکتری‌

 

چند نکته مهم در مورد استفاده از دوش‌واژینال وجود دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه این نکات را بررسی کرده‌ایم:

  • از این محصول صرفا برای شستشو داخلی ناحیه واژینال استفاده کنید.
  • برای استفاده از این محصول حتما باید از آب گرم استفاده کنید.
  • به هیچ‌وجه بیشتر از 4 بار در ماه از دوش‌واژینال استفاده نکنید.
  • اگر پس از استفاده از این محصول درگیر خارش، التهاب، بوی نامطبوع شدید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض دوش واژینال چیست؟

عوارض دوش واژینال

اکثر پزشکان بر این باور هستند که بانوان نباید از دوش‌واژینال برای پاکسازی این ناحیه استفاده کنند. مهم‌ترین دلیل باور پزشکان این است که این دوش باعث می‌شود که فلور واژن یا باکتری‌هایی که در این ناحیه زندگی می‌کنند، از بین بروند و اسیدیته طبیعی واژن برهم بخورد.

درواقع در واژن فرد سالم باکتری‌های خوب و مضر کنار هم زندگی می‌کنند. این باکتری‌ها در تعادل با هم هستند و تعادل آن‌ها باعث می‌شود که محیط واژن اسیدی باقی بماند. اسیدی بودن محیط واژن نیز سبب می‌شود که ناحیه در مقابل عفونت یا تحریکات خارجی مقاوم بماند.

مطالب مرتبط:  مهمترین انواع بیماری دستگاه تناسلی زنان و شناخت علائم آن‌ها

 

حال دوش واژینان باعث می‌شود که باکتری‌های مضر بیشتر از حد طبیعی رشد پیدا کنند و این موضوع در طولانی مدت باعث عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی می‌شود. همچنین درصورتی که پیش از استفاده از این وسیله بانویی درگیر عفونت واژن باشد، با استفاده از دوش واژینال عفونت ممکن است به داخل رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها منتقل شود.

انتقال عفونت به نواحی داخلی بانوان بیماری التهابی لگن را که مشکلی بسیار جدی برای سلامتی است به دنبال خواهد داشت.

دوش واژینال از کجا تهیه کنیم؟

خرید دوش واژینال

برای خرید دوش‌واژینال بهتر است که این محصول را از داروخانه‌ها یا فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی معتبر تهیه کنید. در زمان خرید این محصول مطمئن شوید که محصولی که می‌خرید کاملا پلمپ است.

درصورتی‌ که پس از از خرید محصول متوجه باز بودن بسته‌بندی شدید، به‌هیچ‌وجه از محصول استفاده نکنید. همچنین بهتر است از محلول داخل محصول استفاده کنید. علاوه‌براین موارد دستورالعمل درون بسته را پیش از استفاده با دقت بخوانید که به درستی از دوش‌واژینال استفاده کنید.

مطالب پربازدید:  درمان خشکی واژن با روش‌های خانگی خیلی ساده

 

دوش واژینال انتخابی مناسب یا نامناسب برای بهداشت واژینال؟

در این مقاله به صورت جامع در رابطه با دوش‌واژینال صحبت کردیم و نحوه استفاده از این محصول را شرح دادیم. همچنین به بررسی عوارضی که ممکن است استفاده از دوش واژینال به‌دنبال داشته باشد، صحبت کردیم. در نهایت باید بگوییم که بسیاری از پزشکان معتقد هستند که این محصول بیش از آنکه فایده داشته باشد، خطرناک است. به‌ همین‌ دلیل استفاده از آن را فقط در موارد خاص پزشکی تجویز می‌کنند.

همچنین شما به‌جای استفاده از این محصول می‌توانید برای بهداشت ناحیه واژینال از محصولاتی چون ژل شستشو استفاده کنید که مفید است.

 

منبع : webmd

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *