فواید مهم ویتامین ای برای مردان و زنان

ویتامین e یکی از ویتامین‌های ضروری و مهم برای حفظ سلامت سلول‌ها و بافت‌های بدن است. ویتامین e دارای خواص و فواید منحصر به فرد زیادی برای مردان و زنان می‌باشد که در ادامه متن همگی آنها را بیان خواهیم کرد.

این ویتامین در مغزهای روغنی و گیاهان به مقدار زیادی یافت می‌شود. در سال 1920 برای اولین بار این ماده بی‌نظیر شناسایی شد و سال‌ها بعد آن را از جوانه گندم جدا کردند و اسم آلفا توکوفرول را روی آن نهادند. به مرور زمان گونه‌های دیگری از این ماده به اسم‌های بتا توکوفرول و گاما توکوفرول شناسایی شدند. امروزه به همگی این ماده‌ها با خاصیت مشابه، ویتامین ای می‌گویند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ویتامین e چیست؟

ویتامین ای چیست و چه فواید و معایبی دارد

ویتامین e یک ماده مغذی و یک ویتامین محلول در چربی محسوب می‌شود که بدن قادر به تولید آن نمی‌باشد. بدن ویتامین ای را از طریق مواد غذایی مختلف همچون گیاهان و مغزهای خوراکی دریافت می‌کند. امروزه این ویتامین به شکل مکمل‌های دارویی در داروخانه ها یافت می‌شود و می‌توانید آن ها را نیز به این صورت مصرف کنید. به شما توصیه می‌کنیم برای مصرف مکمل‌های دارویی ویتامین ای حتما به پزشک متخصص مراجعه و با مشاوره پزشک آنها را مصرف کنید.

ویتامین e یک ماده آنتی اکسیدانی بسیار مفید می‌باشد که در داخل سلول‌ها و لایه چربی دیواره سلول‌ها قرار دارد. این ویتامین دارای الکترون جفت نشده می‌باشد و به همین دلیل توانایی جذب الکترون‌های آزاد را دارد. افراد بالای 14 سال باید روزانه حدود 15 میلی گرم ویتامین ای مصرف کنند. زنان می‌توانند در دوران شیردهی باید روزانه حدود 19 میلی گرم از آن را مصرف کنند.

خواص ویتامین ای برای زنان

منابع مهم ویتامین ای کدامند

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

زنان باید در دوران بارداری و شیردهی میزان مصرف ویتامین ای را افزایش دهند. تحقیقات نشان داده است که دریافت ویتامین ای به مقدار کافی در دوران بارداری از سقط جنین جلوگیری می‌کند. این ویتامین برای جنین داخل رحم، اسیدهای چرب ضروری و لازم را فراهم و از سقط آن جلوگیری می‌کند. همچنین زنان در دوران شیردهی باید مصرف آن را افزایش دهند، چرا که برای حفظ سلامت کودک ضروری می‌باشد. حتما قبل از شروع به مصرف مکمل‌های دارویی به پزشک متخصص مراجعه و با او مشورت کنید.

تاثیر ویتامین ای بر قاعدگی

تاثیر ویتامین ای بر قاعدگی نیز بسیار خوب و کمک‌کننده است.

یکی از خواص منحصر به فرد ویتامین ای برای قاعدگی است. به شما توصیه می‌کنیم که حتما چند روز قبل از شروع قاعدگی مصرف این ویتامین را شروع کنید. مصرف ویتامین ای در دوران قاعدگی باعث کاهش خونریزی پریودی و تسکین درد دوران قاعدگی می‌شود. همچنین مصرف آن باعث کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی و استرس و اضطراب و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

مطالب کاربردی:  فواید استفاده از کاپ قاعدگی چیست ؟

خواص ویتامین e برای مردان

از جمله خواص ویتامین ای می‌توان به بهبود کیفیت اسپرم مردان اشاره کرد. مصرف مداوم این ویتامین موجب افزایش تعداد اسپرم‌ها و همچنین کیفیت آنها را افزایش می‌دهد. بنابراین مردانی که به ناباروری مبتلا هستند، باید این ویتامین را به صورت مداوم مصرف کنند. ویتامین ای تاثیر زیادی در افزایش میل جنسی و قدرت باروری دارد.

فواید ویتامین ای

فواید عمومی ویتامین ای چه چیزهایی هستند.

پاکسازی پوست

ممکن است بارها مشاهده کرده باشید که افراد برای محافظت از پوست خود از روغن یا ماسک ویتامین e استفاده می‌کنند. ویتامین ای به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از پوست محافظت می‌کند و موجب بهبود بافت‌های زخمی و آسیب دیده می‌شود. همچنین ویتامین e برای پوست موجب افزایش تولید کلاژن می‌شود. کلاژن یکی از رشته‌های پروتئینی داخل سلول‌ها می‌باشد. با افزایش ساخت کلاژن، پوست آسیب دیده خیلی سریع بهبود می‌یابد. امروزه در ساخت همگی محصولات آرایشی و بهداشتی جوان کننده پوست، مقداری زیادی از ویتامین ای به کار برده می‌شود.

لیست قیمت انواع اسکراب پاکسازی

ویتامین e برای صورت

ویتامین e روی پوست صورت نیز تاثیرات بسیار خوبی دارد.

یکی دیگر از خواص منحصر به فرد ویتامین e، مرطوب کنندگی و رفع لکه‌های صورت می‌باشد. ویتامین ای به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از صورت در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت می‌کند.

همچنین این ویتامین باعث کاهش التهاب و بدین صورت موجب رفع جوش و لک صورت می‌شود. علاوه بر این ها، این ویتامین خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد و موجب جوانسازی صورت و رفع چین و چروک می‌شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که حتما از ماسک‌های حاوی ویتامین e برای صورت استفاده کنید.

ویتامین e برای مو

ممکن است بارها مشاهده کرده باشید که افراد برای تقویت موی سر از روغن ویتامین e استفاده می‌کنند. این ویتامین موجب افزایش گردش خون پوست سر می‌شود و بدین صورت با تغذیه موها، باعث رشد آن ها می‌شود و از ریزش مو جلوگیری میکند. همچنین ویتامین ای توانایی بازسازی و ترمیم فولیکول‌های مو را دارد و باعث شادابی موی سر می‌شود. این ویتامین بی نظیر با افزایش رطوبت مو، از شکنندگی موها و از مبتلا شدن به موخوره جلوگیری می‌کند.

کاهش کلسترول خون

کاهش کلسترول خون یکی دیگر از تاثیرات خوب ویتامین دی در بدن است.

یکی از مزایای بی نظیر ویتامین ای کاهش کلسترول خون می‌باشد. مصرف مداوم این ویتامین باعث کاهش کلسترول خون و از رسوب آن در دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین با کاهش کلسترول خون از بروز انواع بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

از دیگر مزایای ویتامین ای می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف اشاره کرد. همانطور که در قسمتهای بالا گفتیم این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی دارد. به همین دلیل رادیکال‌های آزاد داخل بدن را جذب و از سرطانی شدن سلول‌های مختلف بدن جلوگیری می‌کند. امروزه با توجه به افزایش آمار سرطان‌ها در ایران، مصرف آن توسط افراد میانسال و سالمند ضروری می‌باشد.

ویتامین ای در هلو، مارچوبه، سیب زمینی، سویا، اسفناج، کلم، آجیل، روغن ذرت، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن بادام، روغن جوانه‌گندم، روغن کانولا، روغن فندق و…. به مقدار زیادی یافت می‌شود.

مطالب کاربردی:  مهم ترین عوامل ایجاد سرطان پوستی چیست؟

ویتامین e را کی بخوریم؟

یکی از سوالات رایج کاربران در رابطه با زمان مصرف ویتامین e می‌باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده بهترین زمان مصرف ویتامین ای بعد از شام می‌باشد، چرا که در این وقت جذب این ویتامین به مقدار قابل توجهی در بدن افزایش می‌یابد. بعد از شام میتوانید مکمل های دارویی آن را یا خوراکی حاوی آن را مصرف کنید. در صورتی که در رابطه با زمان مصرف و نحوه مصرف آن هر نظری دارید، در قسمت نظرات آن را برای ما ثبت کنید.

 

منبع: healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *