شوره سر مرطوب

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که شوره سر مرطوب چیست؟ شوره سر مرطوب به شوره‌ای گفته می‌شود که به علت تولید بیشتر از حد معمول سبوم در پوست سر مرطوب یا چرب شده است. زمانی که تجمع چربی با کثیفی و سلول‌های مرده پوست ترکیب می‌گردد، در آن هنگام شوره سر مرطوب به وجود می‌آید. از جهتی دیگر، شوره سر خشک تشکیل شده از پوسته‌های کوچک و سفید رنگی است که به سادگی از پوست سر می‌ریزند.

پوسته‌های زرد شوره خیس اندازه‌ی بزرگ‌تری دارند و می‌توانند چسبناک شده و موجب تجمع آن‌ها و چسبیدن آن‌ها به موهای شما شود. اگر پوست سر خود را در زمان  شوره سر مرطوب خراش دهید، احساسی شبیه به خیس شدن نیز خواهد داشت. همچنین باید بدانید که کندن شوره سر چندان کار جالبی نیست و موجب تشدید شوره و زخم سر می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

کیفیت پوسته در شوره سرمرطوب می‌تواند از چرب تا خشک (در بیرون از دنیای پزشکی به منظور شوره سر خشک شناخته می‌شود) فرق داشته باشد. در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم به توضیحاتی در رابطه با درمان شوره سر مرطوب بپردازیم. پس اگر شما نیز از مشکلات شوره سر رنج می‌برید در این مقاله با ما همراه باشید.

علت شوره چرب

علت شوره چرب

در زیر پوست سر، غدد چربی وجود دارد که از وظایف اصلی آن می‌توان به تولید سبوم روغن طبیعی اشاره کرد. این سبوم باعث می‌شوند که مو و پوست سر شما همیشه مرطوب بماند و مانع از کم آبی آن‌ها نیز می‌شوند. همچنین به عنوان کاهش موخوره و پیشگیری از آشکار شدن علائم پیری عمل می‌نماید. مشکل هنگامی آغاز می‌شود که غدد چربی به مقدار بسیار زیادی سبوم تولید می‌کند.

سبوم زائد شروع به جمع شدن بر روی پوست سر شما می‌کند و موجب چسبندگی آن می‌شود. آغاز به جذب و چسبیدن به خاک و سلول‌های مرده پوست کرده و در نتیجه شوره سر پدید می‌آید. با توجه به اینکه سبوم مرطوب است، یک لایه مرطوب روی پوست سر شما به وجود می‌آید. به این مدل از شوره سر، شوره سرمرطوب یا شوره روغنی می‌گویند.

بلوغ یا استرس از شایع‌ترین دلایل تغییرات هورمونی هستند. یکی دیگر از علل‌های اصلی می‌تواند عادت‌های نامنظم و نادر استفاده از شامپو باشد که باعث پاکسازی نامناسب پوست سر و درپی آن تجمع کثیفی و سلول‌های مرده پوست می‌گردد که منجر به مرطوب شدن پوست سر می‌شود. با توجه به اینکه دلیل اصلی شوره سر، سبوم زائد روی پوست سر است، عدم شستشوی مناسب یا مودنیاز موها قادر به منجر شدن به این عارضه است. این امر به ویژه اگر پوستی چرب دارید صادق است.

درمان شوره سر مرطوب

درمان شوره سر مرطوب

در حالتی که شوره سر علائمی جهت بیماری‌های زمینه‌ای نباشد می‌توانید با تغییر دادن سبک زندگی خود و درمان‌های خانگی مثل استفاده از اسکراب پوست، شوره سرمرطوب را درمان نمایید. اگر می‌خواهید بدانید برای شوره سر چی خوبه تا درمان شود در این مقاله همراه ما باشید.

استفاده از شامپوی مناسب

استفاده از شامپوی مناسب

مطالعات نشان داده است که استفاده از شامپو مناسب می‌تواند شوره سرمرطوب را به خوبی کنترل کند، بهتر است استفاده از شامپوی فعلی را خاتمه داده و از یک شامپوی ضد شوره مناسب استفاده نمایید.

اگر پوست سر شما بیش از حد چرب است در صورت نیاز جهت پیشگیری از تجمع سبوم بر روی پوست سر دفعات حمام کردن و شامپو زدن موهای خود را افزایش دهید.

قیمت انواع محصولات بهداشت مو اورجینال

 

استفاده نکردن از مواد شیمیایی

استفاده نکردن از مواد شیمیایی

اگر دارای شوره سرمرطوب هستید بهتر است مدتی از استفاده از محصولات حالت دهنده مو  و رنگ مو اجتناب نمایید. مواد شیمیایی به کار رفته در محصولات آرایشی برای پوست سر خشن هستند و احتمال دارد درمان شوره سر را دشوارتر کند و از جهتی دیگر با تحریک و ایجاد التهاب در پوست سر موجب ایجاد درماتیت تماسی شوند.

داشتن رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم

مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی می‌تواند نقش بسیار قابل توجه‌ای در بیماری‌های پوستی را ایفا کند.  اگر شوره مرطوب سر شما ناشی از درماتیت سبورئیک یا پسوریازیس است، رژیم غذایی سالم به از بین بردن شوره سر شما کمک بسزایی می‌کند. از خوردن خوراکی‌های فراوری شده خودداری نمایید و آن‌ها را با خوراکی‌های سالمی همچون میوه‌ها، غلات کامل، سبزیجات و پروتئین فاقد چربی جایگزین کنید.

مطالب پربازدید:  انواع رژیم مدیترانه‌ای برای لاغری در چند روز

 

ژل آلوئه ورا جهت درمان شوره سر مرطوب

ژل آلوئه ورا جهت درمان شوره سر مرطوب

مطالعات نشان داده است که آنزیم‌ها و ویتامین‌هایی که در آلوئه‌ورا وجود دارند می‌توانند موجب کاهش التهاب و تشکین خارش پوست سر شوند و همچنین سبب از بین رفتن تحریکات و شوره روی پوست سر شوند.

آلوئه ورا دارای آنزیم‌های پاک کننده مثل آمیلاز، اکسیداز، کاتالاز و ویتامین‌های B  ، C  و E است همچنین حاوی گلیکوپروتئین‌هایی است که باعث کاهش التهاب شده و در نتیجه به تسکین خارش کمک می‌کند که می‌تواند منجر به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست، رسوبات روی پوست سر که فولیلکول‌های مو را مسدود می‌کنند و تجمع چربی شوند .

کافیست 3 الی 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را بر پوست سر خود مالیده و با استفاده از یک حوله مرطوب و گرم به مدت 30 دقیقه سر را بپوشانید و بعد با شامپو شستشو دهید. اگر پوست سر شما چرب است می‌توانید هفته‌ای 3 مرتبه از این روش استفاده نمایید.

شوره پوست سر خشک

شوره پوست سر خشک

شوره خشک رایج‌ترین نوع شوره است. این شوره به طور معمول در فصل زمستان شدت می‌گیرد. چرا که سرد و گرم شدن محیط قادر است تا پوست سر شما را خشک نماید. افزون بر این شستن مدام و متداول موها با آب داغ نیز می‌تواند از علل‌های به وجود آمدن شوره خشک باشد.

پوسته‌های شوره خشک به طور معمول سفید و ریز هستند و احتمال دارد موجب ایجاد خارش خفیف شوند. خارش شدید به همراه شوره‌های خشک ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری پوستی بسیار جدی باشد که باید توسط پزشک متخصص آن را بررسی نمود.

جهت کمک به جلوگیری از ایجاد شوره خشک می‌توانید از شامپوهای مرطوب‌ کننده استفاده نمایید. درمان‌های خانگی مثل ماساژ پوست سر به وسیله روغن نارگیل نیز موجب تسکین خارش شده و از خشک شدن پوست پیشگیری می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله به مواردی همچون شوره سرمرطوب و اینکه علت شوره سر مرطوب چیست پرداختیم. شوره سرمرطوب می‌تواند یک وضعیت آزاردهنده باشد که موجب خجالت و اعتماد به نفس پایین می‌شود. روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید آن را مدیریت نمایید تا اطمینان داشته باشید که شوره مرطوب شما برطرف شده و دیگر رخ نمی‌دهد. برای مثال، شستن مداوم موها می‌تواند در از بین رفتن شوره مرطوب شما موثر واقع شود.

مطالب دیدنی:  بدترین خوراکی‌ها و غذاهای مضر برای پوست

 

در حالتی که ناشی از یک بیماری مزمن پوستی باشد، درمان مناسب بهترین روش جهت کاهش شوره مرطوب و شدت آن است. ممکن است مقابله با بیماری‌های پوستی مزمن سخت باشد، اما با گزینه‌های درمانی جدید و تازه مثل بهترین داروی ضد شوره سر و شامپوهای مخصوص شوره سر می‌توانید آن‌ها را به صورت موثر مدیریت نمایید.

 

منبع : verywellhealth

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *