درس کد چیست و مهمترین انواع درس کد کدام اند؟

آیا تا به حال واژه کد پوششی را شندیده‌اید؟ آیا می‌دانید Dress Code به فارسی به چه معنا است؟ بعد از انقلاب صنعتی به دلیل تخصصی شدن کارها رعایت قوانین پوشش در جامعه مرسوم شد. البته اگر بخواهیم به تاریخچه درس کد بپردازیم باید به قرن‌های قبل برویم و از دورانی سخن بگوییم؛ که طبقات مختلف جامعه برای نشان دادن جایگاه و پایگاه اجتماعی خود، لباسی خاص بر تن می‌کردند. پس در واقع کد پوشش مجموعه‌ای از قوانین نوشته یا ننوشته جامعه بود که براساس آن به افراد اجازه داده می‌شد که در مراسم و موقعیت‌های مختلف چه تیپ لباسی را بر تن کنند. اینکه چه عواملی تعیین کننده استایل پوششی افراد است به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

درس کد چیست؟

درس کد چیست؟

در جوامع بشری آداب و رسوم، عرف اجتماعی، دیدگاه سیاسی، مذهب و ایده‌ها تعیین کننده انواع درس کد هستند. به عنوان مثال عروس هندی در روز عروسی خود لباس قرمز بر تن می‌کند زیرا براساس باورهای مردم هند این رنگ سمبل تعهد و باروری است. در حالیکه در بسیاری از فرهنگ‌ها، از جمله خودمان از رنگ لباس سفید به دلیل اینکه نماد معصومیت و پاکدامنی است، استفاده می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اما داستان کد پوششی به همین موضوعات ساده خاصه نمی‌شود. در سالیان پیش درس‌کد نشان‌دهنده مسایل مختلف دیگری نیز بود. به هنوان مثال افراد از طبقه مرفه سعی داشتن به نوعی خود را دیگر افراد متمایز کنند. این موضوع در جامعه آمریکا نیز وجود داشت. قوانین پوشش در امریکا بدین شکل بود که حتی یک دستی در پوشیدن لباس روزانه وجود نداشت؛ زیرا افراد متعلق به چندین طبقه مختلف بودند. امروزه نیز تفاوت پوشش در همه جا به چشم می‌خورد اما و قطعا طبقات مرفه پوشش متفاوتی با طبقه متوسط جامعه دارند.

آنچه دنیای مدرن را متفاوت از زمان برده‌داری می‌کند، بیشتر تفاوت در مکان‌هایی است که افراد در آن حضور دارند. به عنوان مثال قوانین خاصی کنار سواحل به چشم می‌خورد و باید از انواع لباس مخصوص شنا استفاده کرد.

دنیای اسلام نیز قوانین و مقررات خاص و تقریبا سخت‌گیرانه‌ای دارد. به عنوان مثال حجاب کامل برای بانوان در مکانی که حتی پسری که سن بلوغ را رد کرده، وجود دارد.

معنای لغوی Dress Code چیست؟

معنای این لغت در دیکشنری کمبریج بدین صورت آمده است: مجموعه‌ای از قوانین درباره اینکه چه لباس‌هایی را می‌توان در موقعیت‌های مختلف پوشید. به عنوان مثال دانش‌آموزان نمی‌توانند از شلوار جین به عنوان فرم لباس مدرسه استفاده کنند. (البته این کد درس غیر رسمی است.)

چند نوع کد پوششی در دنیا وجود دارد؟

کدهای پوششی فراوانی در دنیا وجود دارند که همه ما اگر خودمان هم ندانیم از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال اغلب مردان برای شرکت در مراسم مهمانی از پاپیون به رنگ سفید یا مشکی استفاده می‌کنند. این درس‌کد را می‌توان به راحتی در انواع مراسمات مانند اسکار یا گلدن کوپ به وفور دید. در ادامه به چند مورد درس کد معروف اشاره خواهیم کرد.

کژوال

کژوال

کد پوششی کژوال به این معنی است که لباس‌های انتخابی، ظاهری رسمی ندارند اما موقر و شیک هستند. از این استایل در دورهمی کاری استفاده می‌شود. افراد معمولا در این سبک از پوشش استایل‌های مختلف را با یکدیگر ست می‌کنند. معمولا آقایان کراوات نمی‌بندند و بانوان نیز لباسی راحت می‌پوشند.

لیست قیمت انواع لباس زنانه برند و اورجینال

 

اداری

اداری

Dress Code اداری اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. زیرا در بسیاری از مشاغل ظاهر افراد به شدت تاثیرگذار است. استایل پوششی افراد در بسیاری از مراکز بیزنسی نشان دهنده اعتماد بنفس بالا بوده و اگر حرفه‌ای لباس پوشیده نشود؛ ممکن است توسط دیگران دست کم گرفته شود. در چنین فضایی آقایان معمولا کت شلوار خاکستری، مشکی و سرمه‌ای می‌پوشند و بانوان کت زنانه و دامن و کفش پاشنه بلند را انتخاب می‌کنند.

کوکتل

کوکتل

مدل لباسی است که بیشتر مناسب مهمانی عصرانه یا ولنتاین است. این لباس چندان خیره کننده نیست اما جذابیت خاص خود را دارد. در انتخاب این مدل لباس به فصول سال تا جنس پارچه باید توجه کرد.

نیمه رسمی

نیمه رسمی

این کد لباس مخصوص دورهمی‌های دوستانه و صمیمی است. انواع مختلفی از سبک لباس را می‌توان در چنین موقعیتی پوشید. عنصر مهم در این کد راحت بودن لباس است. انواع شومیز، تیشرت و شلوار کتان از جمله این پوشش هستند.

مجلسی

مجلسی

این استایل مخصوص مهمانی و مجالس خاص بوده و جا برای ایجاد خلاقیت در انتخاب رنگ، جنس و مدل لباس وجود دارد. آقایان معمولا کت و شلوار مخصوص بر تن کرده و از کراوات و پاپیون استفاده می‌کنند. بانوان نیز لباس مجلسی شیک و خاصی را انتخاب می‌کنند که پر زرق و برق است. اکسسوری، طلا و آرایش چهره و مو باید متناسب با لباس باشد.

مطالب پربازدید:  25 مدل لباس مجلسی عروسکی مختص لاکچری‌پوشان

 

چرا باید قوانین مربوط به درس کد را رعایت کنیم؟

پوشش هر فرد نشان دهنده نظام باور و اعتقادی او است. در بسیاری از شرایط با دیدن نحوه پوشش افراد در جامعه می‌توان به شناخت کلی رسید. در عین حال همرنگ و همسو بودن با اغلب افراد در جامعه نشان‌دهنده رعایت هنجارهای اجتماع است. رعایت درس‌کدها به ما آموزش می‌دهد تا در موقعیت‌های گوناگون با چه استایلی ظاهر شویم. اگر از طراحان مد و فشن سوال کنیم که چرا باید این کدها را رعایت کرد احتمالا پاسخ می‌دهند که رعایت نکردن درس‌کدها باعث به وجود آمدن حس طرد شدگی در شما خواهد شد.

این درس‌کدها به ما می‌آموزند در جشن تولد یا مراسم ختم از چه معیارهایی استفاده کنیم. به عنوان مثال پوشیدن رنگ مشکی نشان دهنده حزن و اندوه اطرافیان به خاطر مصیبت پیش آمده است.

آیا تمامی قوانین مربوط به کد درس‌ها رعایت شده است؟

لباس مجلسی شیک

فرهنگ مدام در حال تغییر بوده و با تغییر شرایط می‌توان عرف جامعه را نیز تغییر داد. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا شخصی بوده که در این زمینه تابو شکنی کرده باشد؟ پاسخ این سوال مثبت است. پیش‌تر گفتیم که رعایت یک سری اصول در موقعیت‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است. مثلا در شرکت در عروسی‌های سلطنتی یا جشنواره‌هایی مانند کن قوانین سختی در ارتباط با کدهای پوششی دارند.

مثلا در جشنواره کن تمامی بانوان ملزم به پوشیدن کفش پاشنه بلند هستند اما کریستسن استوارت بازیگر معروف هالیوودی در اقدامی جالب کفش‌های خود را در آورد و به نوعی اعتراض خود را نشان داد.

در قسمت‌های دیگر جهان نیز افراد کم و بیش در تلاش برای شکستن تابو‌های جنسیتی هستند. به عقیده آنان نگاه جنسیتی به پوشش باید برداشته شود. نام این جنبش یونی سکس است که به فراجنسیتی اشاره دارد. اولین نشانه‌های بروز این جنبش برای بدست آوردن حق برابری بین زن و مرد بود. زیرا زنان برای تاثیرگذاری بیشتر در تلاش بودند تا با سبک پوشش مردانه در محل کار خود حاضر شوند.

مطالب دیدنی:  25 مدل لباس مجلسی لاکچری 2023

 

احترام به عرف‌های جامعه

درس کد به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که جامعه وضع می‌کند که افراد در مناسبت‌های مختلف چگونه ظاهر شوند. بعضی از این قوانین به صورت نوشته و برخی دیگر نانوشته است. به عنوان مثال در کشور ما پوشیدن مقنعه و روسری بای تمامی بانوان جز قانون بوده، اما پوشیدن استایل کاری قانونی نانوشته است. در بعضی از کشورها، افراد تلاش کردند که در این زمینه تابوشکنی کنند. در برخی از جشنواره‌ها مانند کن که قوانین بسیار سختی دارد عده‌ای سعی کردند اعتراض خود را نشان دهند. نظر شما چیست؟ شما کدام کد درس را رعایت می‌کنید؟ به نظر شما آیا رعایت این چنین قوانینی ضروری است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : wisetour

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *