مراقبت صورت چیست

مراقبت صورت چیست؟ پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن، نخستین سپر دفاعی بدن در مقابل محیط اطراف و همچنین مهم‌ترین عامل جذابیت در چهره بوده که کمترین کاری هم که می‌توانیم برای پوست خود انجام بدهیم، یک روتین مراقبت از پوست با محصولات لوازم آرایشی بهداشتی مناسب است.

نخستین چیزی که باید جهت مراقبت پوست درنظر بگیرید، نوع پوست است. مراحل اساسی روتین مراقبت از پوست برای انواع پوست مشترک می‌باشند: تمیزکردن، رطوبت‌رسانی، ضدآفتاب. چیزی که روتین مراقبت از پوست چرب را با پوست مختلط یا حساس دچار تفاوت می‌کند، دو چیز است: اول محصولات مراقبتی متناسب با نوع پوست و دوم مراحل اختیاری روتین مراقبت از پوست.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

به بیانی دیگر، چنانچه پوست خشکی دارید، بهتر است اسکراب را از روتین هفتگی خود حذف کرده و از شوینده‌های ملایم مناسب برای پوست خشک استفاده نمایید. درمقابل شخصی که پوستی چرب دارد، بهتر است یک لایه‌برداری ملایم را در روتین روزانه‌اش قرار داده و هفته‌ای یک الی دوبار با اسکراب لایه‌برداری نماید. در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم مراحل روتین مراقبت صورت چیست، پس همراه ما باشید.

مراحل روتین مراقبت صورت چیست؟

صفر تا صد روتین مراقبت صورت چیست؟ روتین روزانه برای پوست چرب

داشتن محصولات مراقبت از پوست صورت خوب کافی نبوده و جهت آنکه محصولات مراقبتی شما بیشترین اثر را داشته باشند، باید آن‌ها را با ترتیب درست استفاده نمایید. همان‌گونه که گفتیم، روتین شما به نوع پوست، فرمولاسیون و ترکیبات محصولات و البته زمان بستگی دارد.

روتین روزانه پوست با روتین شبانه فرق می‌کند. با این‌وجود، یک قانون کلی وجود دارد، محصولات مراقبت پوست، بنابر غلظت، به‌ترتیب از رقیق‌ترین تا غلیظ‌ترین اعمال می‌شوند، چراکه محصولات رقیق نمی‌توانند به‌ محصولات غلیظ‌تر نفوذ کنند. اما دقیقا مراحل روتین مراقبت صورت چیست؟

شستشوی صورت

شستشوی صورت

جهت آنکه محصولات پوستی به خوبی جذب شوند، به پوست تمیزی نیاز دارید که کاملا عاری از چربی و جرم باشد. صورت خود را هم صبح و هم شب با آب و شوینده ملایم مناسب پوست خود بشویید. در صورتی که آرایش می‌کنید، ممکن است شب‌ها نیاز باشد در دو مرحله صورت خود را تمیز نمایید.

ابتدا آرایش خود را با پاک‌کننده آرایش یا میسلارواتر پاک کرده و سپس با شوینده بشویید. سعی کنید پاک‌کننده‌های مخصوص آرایش چشم را به مدت چند دقیقه روی پوست گذاشته تا آرایش راحت‌تر پاک شده و از مالیدن چشم‌ها خودداری نمایید. چنانچه پوست شما خشک است، می‌توانید شوینده را از روتین صبح حذف کرده و تنها با آب صورت خود را بشویید.

تونر

تونر

چنانچه از تونر استفاده می‌کنید، باید پس از تمیز کردن صورت و پیش از هر چیز دیگری از آن استفاده نمایید. چند قطره تونر را در کف دست یا یک پد پنبه‌ای ریخته و با ملایمت روی صورت خود بکشید.

درصورتی که تونر شما لایه‌برداری هم می‌کند (به این معنی که سلول‌های مرده پوست را با موادی مانند اسید گلیکولیک از بین می‌برد)، تنها در شب از آن استفاده کنید. می‌توانید از فرمول‌های آبرسان، دو مرتبه در روز استفاده نمایید. هم‌زمان از تونر لایه‌بردار و رتینوئید یا دیگر لایه‌بردارها استفاده نکنید.

سرم صورت

سرم صورت

صبح زمان بسیار مناسبی برای استفاده از سرم صورت دارای آنتی اکسیدان، مانند سرم روشن‌کننده ویتامین C است، چراکه آن‌ها از پوست شما در مقابل رادیکال‌های آزاد که در طی روز با آن‌ها مواجه می‌شوید، محافظت می‌کنند.

شب، زمان مناسبی برای استفاده از یک سرم مرطوب‌کننده با اسید هیالورونیک بوده که از خشک‌شدن پوست شما در طی شب جلوگیری می‌کند، به ویژه اگر از محصولات ضدچروک یا ضدجوش که قادرند پوست را تحریک و خشک نمایند، استفاده می‌کنید.

سرم‌ها نیز قادرند دارای لایه‌بردارهایی مانند آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا اسید لاکتیک باشند. از هر سرمی که استفاده می‌کنید، همیشه این را به خاطر داشته باشید: سرم‌های مبتنی بر آب باید زیر مرطوب‌کننده و سرم‌های روغنی باید پس از مرطوب‌کننده استفاده شوند.

کرم دور چشم

کرم دور چشم

می‌توانید مرطوب‌کننده معمولی را به زیر چشم خود بزنید، ولی اگر تمایل به استفاده از کرم دور چشم تخصصی دارید، معمولا باید آن را زیر مرطوب‌کننده بزنید، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

چراکه کرم‌های دور چشم نازک‌تر از مرطوب‌کننده‌های صورت هستند. استفاده از کرم دور چشم آبرسان در شب قادر است تا موجب احتباس مایعات شود، درنتیجه، صبح، چشم‌ها پف‌ کرده به‌ نظر می‌رسند. درصورتی که از یک کرم دور چشم با اپلیکاتور توپ فلزی استفاده و آن را در یخچال نگهداری نمایید، با پف صبحگاهی نیز خداحافظی کرده‌اید.

ضدلک و ضدآکنه

ضدلک و ضدآکنه

استفاده از محصولات ضدلک در روتین مراقبت از پوست شب، هنگامی که بدن شما در حال ترمیم می‌باشد، جهت درمان لکه‌های آکنه، ایده بسیار خوبی است. مراقب مواد ضدآکنه‌ای مانند بنزوئیل پراکسید یا اسیدهای سالیسیلیک با رتینول باشید که قادرند موجب تحریک پوست شما شده و همچنین سعی کنید بیشترین تلاش را برای حفظ آرامش و هیدراته نگه ‌داشتن پوست خود انجام دهید.

مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده، هم پوست را آبرسانی کرده و هم تمامی لایه‌های سایر محصولات مراقبتی را در پوست قفل می‌کند. به ‌دنبال یک لوسیون سبک برای صبح باشید، چه بهتر که ضدآفتاب نیز باشد، به‌طور ایده‌آل با SPF 30 یا بیشتر. در روتین مراقبت از پوست صورت شبانه خود می‌توانید کرم‌های غلیظ‌تری را در روتین مراقبت از پوست شب قرار دهید. البته افرادی که پوستی خشک دارند، می‌توانند هم صبح و هم شب از مرطوب‌کننده‌های غلیظ استفاده نمایند.

رتینوئید

رتینوئید

رتینوئیدها (مشتقات ویتامین A از جمله رتینول) قادرند با افزایش گردش سلولی پوست، جوش‌ها، لکه‌های تیره و خطوط ریز را کاهش دهند، ولی آن‌ها قادرند تا تحریک‌کننده پوست هم باشند، مخصوصا برای پوست حساس.

درصورتی که از رتینوئیدها استفاده می‌کنید، باید بدانید که آن‌ها در مقابل نور خورشید تجزیه می‌شوند، درنتیجه باید فقط در شب استفاده شوند. آن‌ها پوست شما را نسبت به نور آفتاب بسیار حساس می‌کنند، بنابراین استفاده از ضدآفتاب از پیش نیز ضروری‌تر است.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

روغن صورت

روغن صورت

چنانچه از روغن صورت استفاده می‌کنید، حتما آن را پس از دیگر محصولات مراقبت از پوست صورت خود استفاده نمایید. چون هیچ چیز دیگری نمی‌تواند به روغن نفوذ نماید. واضح است که چنانچه پوست شما چرب است، بهتر است روغن را از روتین مراقبت های صورت خود حذف کرده و به آبرسان‌ها بسنده نمایید.

ضدآفتاب

ضدآفتاب

امکان دارد ضدآفتاب آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست باشد، ولی تقریبا هر متخصص پوستی به شما خواهد گفت که محافظت در مقابل آفتاب مهمترین بخش هر روتین مراقبت از پوست است. محافظت از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از سرطان پوست و علائم پیری جلوگیری نماید.

درصورتی که مرطوب‌کننده شما دارای SPF نیست، حتما باید از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید. برای ضدآفتاب‌های شیمیایی، 20 دقیقه پیش از بیرون رفتن صبر نمایید. به دنبال SPF طیف وسیع باشید، کرم ضدآفتاب طیف گسترده از هر دو تابش UVA و UVB محافظت می‌نماید.

مطالب مرتبط:  SPF چیست و میزان مناسب آن برای ضدآفتاب چقدر است؟

 

مراحل روتین مراقبت از پوست شب و روز

مراحل روتین مراقبت از پوست شب و روز

تمامی مراحل مراقبت از صورت را به‌ترتیب با هم مرور کردیم. اگر توجه کرده باشید، اکنون باید با این سوال مواجه باشید که تفاوت روتین شبانه پوست و روتین روزانه مراقبت پوست چه می‌باشد؟

قطعا ضدآفتاب را پیش از خواب نمی‌زنیم، ضدلک‌ها و رتینوئیدها را نیز نمی‌توان روزها  استفاده کرد! مراحل روتین مراقبت از پوست روز و شب تا مرحله ششم، یعنی مرطوب‌کننده، به‌طور کامل مشترک می‌باشند؛ در روتین مراقبت از پوست روزانه مراحل هفت و هشت یعنی روغن صورت و ضدآفتاب و مراحل هفت و هشت روتین شبانه یعنی رتینوئید و روغن صورت هستند.

مراحل هفتگی روتین مراقبت از پوست

مراحل هفتگی روتین مراقبت از پوست

اکنون که یک روتین مراقبت از پوست متشکل از مراحل درست و اصولی را شناختیم، وقت آن است کمی پا را فراتر گذاشته و با مراحل هفتگی روتین مراقبت از پوست آشنا شویم. دو مرحله دیگر در روتین مراقبت از پوست بوده که نیاز نیست هر روز یا هرشب انجام شود؛ درحقیقت اگر این محصولات را بیش از اندازه توصیه ‌شده استفاده نمایید، به پوست خود آسیب زده‌اید. کدام مراحل؟

اسکراب

اسکراب

اسکراب روند طبیعی تجدید پوست را به خوبی تقویت می‌نماید. هنگامی که از اسکراب استفاده می‌کنید، سلول‌های مرده و آسیب‌دیده پوست را از بین برده و به پوست خود اجازه می‌دهید تا جوان شود. لکه‌های تیره و جای زخم و جوش به‌تدریج محو می‌شوند. اسکراب‌هایی که دارای مواد روشن‌کننده طبیعی هستند، تأثیر بهتری دارند. تمامی این‌ها را گفتیم که بگوییم باوجود این خواص، بیشتر از هفته‌ای دوبار نباید از اسکراب استفاده نمایید.

ماسک صورت

ماسک صورت

شاید استفاده از ماسک صورت، بیش از اندازه توصیه ‌شده به‌اندازه اسکراب آسیب‌زننده نباشد، ولی بازهم بدون‌ضرر نیست. ماسک صورت پوست را عمیقا رطوبت‌رسانی می‌نماید. درکنار رطوبت، مواد مغذی فعال و متراکم بسیاری را نیز به پوست تزریق می‌کند. این حجم از مواد فعال اگر بیش از یک الی دوبار در هفته وارد پوست شود، ممکن است منافذ پوست را بسته و سبب ایجاد جوش شود یا پوست را تحریک کند.

معرفی یک پکیج روتین روزانه برای پوست چرب

معرفی یک پکیج روتین روزانه برای پوست چرب

زمانی که مانعی روی بینی شما قرار گیرد، عمل تنفس خوب انجام نمی‌شود. این قضیه برای پوست هم صدق می‌کند. پوست بدن برای فعالیت به اکسیژن نیاز دارد؛ اما وقتی که سطح پوست با چربی‌های زیاد پوشیده شده باشد، بدن مجبور می‌باشد منافذ پوست را برای دریافت اکسیژن بازتر نماید.

اکنون وقتی که این اتفاق رخ دهد فرصت بسیار خوبی برای نفوذ بیشتر گردوغبار و آلودگی فراهم می‌شود. سپس با مسدود شدن منافذ پوستی با باکتری‌ها و آلودگی‌های در سطح شهر نخستین قدم برای ایجاد جوش‌های سرسیاه و چرکی فراهم خواهد شد.

مطالب پربازدید:  بهترین روتین خانگی مراقبت از پوست بدن که باید بدانید

 

سخن آخر

تا به اینجا به شما گفتیم که مراقبت صورت چیست. بهتر است بدانید شما احتیاجی به یک روتین مراقبت از پوست صورت هشت، هفت یا حتی شش مرحله‌ای ندارید. بیشتر پوست‌ها با محصولات کم‌تر بسیار بهتر نتیجه می‌گیرند، درنتیجه اگر تازه شروع به مراقبت پوست کرده‌اید، آن را ساده نگه دارید: پاک‌کننده، مرطوب‌کننده، کرم ضدآفتاب.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *