شامپو خشک چیست؟ عوارض آن چیست؟

به احتمال زیاد برای شما نیز این مشکل پیش آمده که پس از چند روز و یا حتی چند ساعت حمام کردن، موهای شما چرب و بی‌حالت شده باشند.

متاسفانه باید بگوییم این مسئله مشکل بسیاری از افراد بوده و حتی ممکن است بدتر هم بشود، گاهی در این بین قرار ملاقات فوری پیش می‌آید که حتی فرصت شستن دوباره موهای چرب و بی‌حالت خود را هم نداشته باشید. اما امروزه محصولی با نام شامپو خشک جهت حل چنین مشکلاتی طراحی و تولید شده است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

شامپو خشک چیست؟

شامپو خشک چیست؟

جالب است بدانید که شامپوهای خشک درواقع شامپو نیستند و درصورتی که توقع خاصیت تمیزکنندگی، آب و شامپو را از آن دارید، باید بدانید اشتباه فکر می‌کنید. شامپوهای خشک محصولی برآمده شده از ترکیب الکل و نشاسته را در فرمولاسیون خود جای داده که سبوم و روغن موجود در موها را جذب کرده و با حجم دادن به موها و بخشیدن ظاهری پاکیزه به آن‌ها قادرند تا برای شما لحظاتی نجات دهنده را رقم زند.

مکانیسم عمل شامپو خشک

مکانیسم عمل شامپو خشک

اکنون که تا این بخش با شامپوهای خشک آشنا شده‌اید، بهتر است نحوه مکانیسم عمل آن‌ها بر روی موهای خود بدانید تا بهتر بر مزایا و عوارض آن که در ادامه مقاله به شرح آن‌ها می‌پردازیم، آگاه باشید.

پوست سر توسط فولیکول‌های مو پوشانده شده و برعکس تصور، فولیکول فقط در نقش محافظ ریشه مو نیست و ماده‌ای به اسم سبوم هم تولید می‌نماید. سبوم روغن طبیعی پوست سر بوده که در تکمیل عملکرد خود موها را نرم نموده و به محافظت پوست سر شما هم کمک می‌کند.

اما هنگامی که در حال تعریق می‌باشید و در بیرون از خانه و گاهی در معرض آفتاب در حال انجام کارهای روزانه خود هستید، چربی و تعرق در بین موهای شما جمع شده و ظاهری چرب و درهم تنیده به موها می‌دهد. یکی از عملکردهای شامپوی خشک، کمک به شما در کم‌ترین زمان ممکن جهت خلاص شدن از این آشفتگی است.

با استفاده از ترکیب نشاسته و الکل موجود در ترکیب خود، عرق و روغن موها را جذب کرده و برای چند ساعت موجب تازه و باطراوت جلوه کردن موها می‌شود.

آیا عملکرد شامپو خشک روی موها موثر خواهد بود؟

آیا عملکرد شامپو خشک روی موها موثر خواهد بود؟

احتمالا با سرچ و جستجویی کوتاه تعاریف بی‌نظیری از این ماده به چشم شما آمده است، اما آیا واقعا تمامی این تعاریف و توصیفات واقعیت دارند و شامپوی خشک مو همچین عملکرد بی‌نقص و فوق‌العاده‌ای را برای موها با خود به دنبال دارد؟ در پاسخ به این سوالات احتمالی پیش آمده برای شما، باید گفت شامپوی خشک بنابر بافت مو می‌تواند عملکردهای گوناگونی را از خود بروز دهد.

به همین علت هم، پس از آگاهی یافتن از نحوه عملکرد این فرآورده بر انواع بافت مو جهت داشتن بهترین نتیجه زمان استفاده از این محصول، بهتر است اقدام به خرید شامپو خشک مناسب با جنس موی خود نمایید. اگر قصد خرید انواع شامپو خشک از برندهای معتبر را دارید، می‌توانید به فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

قیمت انواع تقویت کننده و پرپشت کننده مو باکیفیت

 

برای موهای چرب

برای موهای چرب

شامپوی خشک برای موهایی که به صورت طبیعی چربی بسیاری در ساختار خود نگه می‌دارند، موثرتر عمل می‌نماید. این نوع موها در عرض چند ساعت پس از حمام کردن به طور کامل چرب شده و ظاهر ناخوشایندی با خود به دنبال دارند.

این نوع موها جهت آراسته و منظم بودن روزانه باید شسته شوند تا تمیز باشند و سلامت شما را نیز حفظ نمایند. اما در این بین شامپوی خشک می‌تواند نجات‌دهنده اشخاصی باشد که با همچین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی اوقات در مدت زمان ناچیزی، احتیاج دارند موهایشان را به بهترین شکل ممکن بیارایند و حالت بدهند.

عملکرد روی موهای طبیعی

عملکرد روی موهای طبیعی

درصورتی که موهای طبیعی و حتی متمایل به خشک دارید، به صورت طبیعی و پس از شستشو با آب و شامپو، کثیفی و بی‌حالتی آن‌ها را طی دو الی سه روز احساس خواهید نمود. با داشتن این بافت مو، باز هم شامپوی خشک قادر است برای شما کاربردی باشد.

اما نکته قابل توجه در رابطه با جنس موهای شما این است که در صورت قهوه‌ای یا تیره بودن رنگ آن‌ها، ممکن است شامپوی خشک به طور پوسته پوسته بر سطح موهای شما بنشیند و اوضاع را بدتر نماید. پس اگر هنوز تصمیم بر استفاده از شامپوی خشک دارید، بهتر است به دنبال انواع مناسب و به‌خصوص طراحی شده برای جنس موهای خود باشید.

اگر موی مجعد دارید

اگر موی مجعد دارید

شامپوی خشک برای موهای مجعد نیز می‌تواند کارآمد باشد؛ اما به شرط اینکه اصولی را پس از استفاده از آن رعایت نمایید. نباید موهای مجعد پس از استفاده از این محصول و خشک شدن آن بر روی موها، شانه یا برس زده شوند. درغیر این صورت حلقه‌های زیبا موهای شما به جای باطراوت به نظر رسیدن، وز و خشک جلوه خواهند کرد.

مطالب دیدنی:  تقویت و ماندگاری فر مو با ترفندهای خیلی ساده

 

طرز استفاده از شامپو خشک

طرز استفاده از شامپو خشک

جهت استفاده از شامپوی خشک و دسترسی به عالی‌ترین عملکرد آن بر روی موها، می‌توانید به سادگی مراحل زیر را گام به گام دنبال نمایید:

  • هرگونه سنجاق یا گیره مو را برداشته و موها را با برس صاف نمایید و همچنین درهم تنیدگی و گره‌های آن را از بین ببرید.
  • قوطی شامپو که دارای شمایلی همچون اسپری است را حدود 30 سانتی‌متر دورتر از موهای خود نگه دارید.
  • از بخش تاج سر شروع کرده و مقدار کمی از آن را بر روی ریشه‌ها اسپری کنید و تمامی موهای خود را در ادامه اسپری نمایید.
  • در مرحله آخر اسپری، از موهای پشت گردن و گوش غافل نشوید و برای داشتن بهترین ظاهر ممکن تمامی بخش‌ها را به اسپری شامپوی خشک آغشته نمایید.
  • پس از اتمام اسپری، با استفاده از سرانگشتان خود، شامپو خشک را به تمامی قسمت‌های مو ماساژ بدهید.
  • جهت دستیابی به حالت و حجم، می‌توانید 30 الی 60 ثانیه از باد سرد و غیرمستقیم سشوار بر روی موهای خود استفاده نمایید.

معایب شامپوی خشک چیست؟

معایب شامپوی خشک چیست؟

در جمع‌بندی کوتاهی در رابطه با عوارض شامپوی خشک، می‌توان گفت استفاده کم از آن برای بیشتر افراد بی‌خطر خواهد بود. اما استفاده طولانی مدت از آن امکان دارد سلامت موهای شما را به خطر انداخته و عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد:

می‌تواند باعث شکستگی بافت موها شود

بودن الکل در این محصول و استفاده مدام و طولانی مدت از آن بر سطح موها، خشکی بافت کوتیکول مو را با خود به دنبال خواهد داشت. خشک بودن ساقه مو، زمان شانه زدن و یا حالت بخشیدن به آن، ترک خوردن تک‌تک الیاف آن را به همراه داشته و در نهایت باعث تکه تکه شدن، در هم تنیدگی و شکنندگی بافت موها می‌شود.

مطالب کاربردی:  راهنمایی ساده برای ایجاد یک روتین مراقبت از مو

 

امکان دارد فولیکول‌های مو را مسدود نماید

امکان دارد فولیکول‌های مو را مسدود نماید

استفاده مداوم از شامپو خشک و یا نگه داشتن آن بر روی مو در دراز مدت و نشستن آن، باعث تجمع ترکیبات شیمیایی مضر موجود در این محصول در پوست سر شما شده و انباشته شدن این دست مواد، التهاب، خارش و فولیکولیت را برای شما به همراه خواهد داشت. در صورت استفاده مکرر هم، راه را برای ابتلا به انواع عفونت‌های قارچی و باکتریایی در فولیکول مو هموار می‌نماید.

شوره و پوسته‌پوسته شدن سر

در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که به طور موثق و تایید شده‌ای ادعا نماید، شامپوی خشک با تاثیر مستقیمی مشکل پوسته پوسته شدن و شوره سر را به همراه خواهد داشت. اما آنچه که می‌توانید از آن اطمینان خاطر داشته باشید، تاثیر شامپو خشک و استفاده دراز مدت از آن بر تجمع چربی در پوست سر است. این تجمع چربی، منبع تغذیه قارچ‌های پوستی از قبیل مالاسزیا را فراهم کرده و در نتیجه التهاب، شوره سر و پوسته ریزی را به همراه خواهد داشت.

ریزش و کاهش مو

ریزش و کاهش مو

استفاده دراز مدت از شامپوی خشک، با آلوده نمودن پوست سر و محل رویش موها، سلامت کوتیکول و فولیکول مو را در ناحیه ریشه و ساقه به خطر انداخته و با پدید آوردن شرایط سلامت ضعیف مو، ریزش و کاهش مو را در به دنبال خواهد داشت. همچنین با توجه به اینکه شامپو خشک زمینه را برای عفونت باکتریایی و قارچی فراهم می‌سازد، مستقیما سلامت ریشه را با خطر روبه‌رو کرده و به تضعیف و ریزش آن منجر می‌گردد.

مطالب پربازدید:  ۱۳ روش آسان و کاربردی برای مراقبت از مو هنگام خواب

 

ارتباط بالقوه با سرطان

بعضی از شامپو خشک‌های شیمیایی و تجاری در انواع برندهای موجود دارای تالک هستند. تالک یک نوع ماده معدنی است که در حالت طبیعی خود قادر است تا دارای ذراتی با نام آزبست باشد که این مواد خطرناک و سرطان‌زا به حساب می‌آیند.

اخیرا نگرانی‌هایی در رابطه با ارتباط احتمالی پودر تالک و سرطان تخمدان ظاهر گردیده و انجمن سرطان آمریکا به مردم پیشنهاد کرده تا تکمیل اطلاعات این پژوهش، از استفاده شامپو خشک اجتناب نمایند تا درگیر عوارض جانبی هرچند احتمالی و بسیار جدی و خطرناک آن مانند سرطان نشوند.

یک نکته مهم برای مراقبت از سلامت مو و پوست سر هنگام استفاده از شامپو خشک

اگر شرایط زندگی روزمره شما چاره‌ای جز استفاده از شامپوهای خشک باقی نگذاشته و باید هفته‌ای یک تا دو بار این محصول را مصرف کنید، بهتر است افزون بر استفاده روتین از شامپوهای ملایم، هفته‌ای یک بار هم شست‌وشوی موها با یک شامپوی شفاف‌کننده را در نظر داشته باشید.

شامپوهای شفاف‌کننده پاک کننده‌های عمقی هستند که هدف آن‌ها از بین بردن آلودگی‌ها و جلوگیری از تجمع مواد زائد روی پوست سر است.

 

 

منبع : webmd

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *