انواع فرم بدن

شکل و فرم بدن همه انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است و این است که باعث خاص شدن هر فرد می‌شود. فاکتورهایی مثل ژنتیک، میزان هورمون استروژن و جغرافیا بر شکل بدن زنان اثرگذار است اما قبل از میزان انباشت چربی در هر قسمت استخوان‌بندی است که فرم بدن را می‌سازد. این تفاوت‌ها در شکل بدن، محققان را به فکر تعيين چند دسته‌بندی کلی برای تیپ بدنی زنان واداشته است. در سال ۲۰۰۴ محققان در نتیجه مطالعات تاریخی كه در زمينه فرم بدن زنان انجام دادند؛ ۴ دسته‌بندی کلی که در واقع پرتکرارترین در ميان بدن زنان هستند را مشخص کردند. باید بدانیم که شناخت تیپ بدنی نمی‌تواند به شکل دقیق انجام شود و تنها به شکل حدودی می‌توان در اين دسته‌بندی‌ها جای گرفت. چراکه به طور مثال بدن زنان در زمان بارداری و بعد از آن تغییرات اساسی می‌کند. در شناخت تیپ بدن به اندازه‌های اصلی نیاز است که عبارتند از: دور باسن، دور کمر، دورسینه و گاهی عرض شانه. در ادامه شما با شناخت فرم بدن خود از این پس مثل یک استایلیست حرفه‌ای برای خود ست می‌چینید و مدل لباس خود را متناسب با فرم بدن خود انتخاب خواهید کرد.

انواع فرم بدن

فرم گلابی (pear)

فرم بدن گلابی (pear)

در این شکل از فرم بدن خط سینه و عرض شانه از عرض باسن باریک‌تر است و تمرکز چربی در قسمت باسن بوده و کناره‌های ران پاها برآمده است. این تیپ بدنی بیشتر در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی دیده می‌شود. چرا که در این نواحی میزان هورمون استروژن در زنان در سطح بالاتری قرار دارد. این هورمون انباشت چربی را در قسمت باسن و سینه متمرکز می‌کند. طبق آمار بیشتر از ۲۰٪ از زنان جهان این تیپ بدن را دارند. این فرم بدن از نیمه قرن ۲۰ و حتی امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد و به عنوان بهترین فرم بدن زنان شناخته می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

یکی از دلایلی که این فرم بدن بسیار کاراکترستیک و خاص است؛ این‌ است که بدن نمادهای زیبایی قرن ۲۰ مثل مرلین مونرو و الیزابت تایلر فرم گلابی شکل داشتند. استایل پیشنهادی برای این فرم لباس‌ با کمر چسبان است؛ چراكه تضاد اندازه بین کمر و باسن زیبا دیده می‌شود و برای جبران اختلاف دور سینه با دور باسن لباس‌هایی که در قسمت سینه حجمی مثل چین یا پیلی دارند توصیه می‌شود. اگر ناحیه خط باسن اختلاف شدید با دیگر خطوط داشته باشد، باید با استفاده از رنگ‌های خاموش و لباس‌های ساده این اختلاف کمتر به نظر برسد و ظاهر متعادل شود. یکی از سلبریتی‌هایی با فرم گلابی که می‌تواند منبع الهام خوبی برای استایل کردن لباس باشد، جنیفر لوپز است.

فرم مثلثی (Inverted triangle)

فرم بدن مثلثی (Inverted triangle)

به این شکل بدن Inverted triangle یا فرم بدن مثلث معکوس هم گفته می‌شود. در این فرم سرشانه‌ها عریض بوده و اختلاف کمر و باسن کمتر از ۲۰ سانتی‌متر است. این تیپ بدنی به بدن ورزشکاری هم شناخته می‌شود. چراکه ورزشکاران حرفه‌ای معمولا بالاتنه حجیم‌تری دارند. چربی‌ها در نواحی بالاتنه یعنی بازوها، صورت و قسمت بالای شکم انباشته می‌شوند و به همین دلیل ریسک چاقی در این تیپ بالاست چراکه در واقع چربی‌ها در حال شکل گیری دور اندام های حیاتی هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین راهکارها برای لاغری سریع شکم

زنان با این تیپ بدنی ۱۴٪ از زنان در کل جهان را تشکیل می‌دهند. استایل‌های مناسب این تیپ لباس‌هایی هستند که تمرکز را به سمت پایین تنه می‌برند. مثلا یقه‌های هفتی بلند كه باعث باریک‌تر ديده شدن بالاتنه می‌شود. اگر می‌خواهید از پیراهن و شومیز‌هایی که در قسمت دامن، کلوش و یا چین‌دار هستند استفاده کنید، از کمربندهای پهن غافل نشوید. توصیه درست به این افراد این است که از دامن و شلوارهای چسبان بپرهیزند. چون در این تیپ بدنی سرشانه‌ها درشت هستند و با لباس‌های چسبان در پایین‌تنه فرم کلی بدن بسیار نامتعادل دیده می‌شود. کیت بلانشت یکی از جذاب‌ترین سلبریتی‌ها با این فرم بدن است.

فرم سیبی (Apple)

فرم بدن سیبی (Apple)

این فرم بدن در واقع شکلی دایره‌ای دارد. اندازه خط سینه، کمر و باسن بسیار نزدیک به هم هستند و سرشانه و دور ران تنها کمی از خطوط مرکزی کوچکترند. در این تیپ معمولا به راحتی نمی‌توان جای خط کمر را پیدا کرد. با توجه به نقاشی‌های موجود از قرن ۱۷ و ۱۸ فرم بدنی سیبی شکل ایده آل زیبایی در آن دوران بوده است. گستردگی این فرم بدن ۲۰٪ تخمین زده شده و این میزان در کشورهای آسیای مرکزی بیشتر است. استایل‌های مناسب برای این تیپ بدنی معمولا شامل لباس‌هایی با پارچه‌های لخت و ریزش‌دار می‌شود. پیراهن‌های بلند کمربنددار و کت‌های ساده به همراه جین‌های راسته مناسب افراد با این فرم بدن است. توصيه استايليست‌های معتبر برای این فرم بدن، مانتو و پیراهن‌های مدل چپ و راستی و یقه‌های هفتی بلند را در اولویت خود بگذارند. مهمترین نکته این است که توجه داشته باشند كه بالاتنه‌ها از انواع لباس‌هایی انتخاب شود که در قسمت كمر باریک هستند.

فرم ساعت شنی (Hour glass)

فرم بدن ساعت شنی (Hour glass)

تا قبل از قرن ۲۱ بسیاری این فرم را ایده آل‌ترین فرم بدن زنانه می‌دانستند. در این تیپ بدن خط کمر کاملا مشخص و باریک‌ترین خط است. در بدنی که از تیپ ساعت شنی است دور کمر حداقل ۲۵٪ باریک‌تر از باقی قسمت‌های بدن است. باریکی کمر از دیرباز یکی از جذابیت‌های زنانه محسوب می‌شد، اما از معروف‌ترین کسانی که فرم ساعت شنی را محبوب كرد کوکوشنل بود که با طراحی‌هایی که در راستای نزدیک کردن فرم بدن زنان به ساعت شنی بود این تیپ بدن را ایده آل بسیاری از زنان کرد. با وجود پرطرفدار بودن این فرم تنها ۸٪ از زنان به طور طبیعی این فرم بدن را دارند. افراد با این فرم بدن باید از حجم های زیاد در لباس بپرهیزند و بیشتر از لباس‌هایی با گشادی کم و پارچه های لخت استفاده کنند. اگر به دنبال یک سلبریتی خوش استایل با این فرم بدن هستید، پريانكا چوپرا می‌تواند یک مثال خوب برای شما باشد.

خرید بهترین پوشاک زنانه

فرم مستطیلی (Rectangle)

فرم بدن مستطیلی (Rectangle)

به این مدل فرم خط کشی هم گفته می‌شود. در این تیپ تمام اندازه‌ها بسیار به هم نزدیک هستند. اگر اختلاف دور کمر با دور سینه یا سرشانه کمتر از ۲۵٪ باشد، تیپ بدن شما مستطیلی است. نکته جالب اینجاست که بهترین فرم بدن برای یک مدل حرفه‌ای در صنعت مد این تیپ است. دلیل اینکه مدل‌های ایده‌آل در صنعت مد باید فرم بدنی داشته باشند و به دور از انحناهای اغراق شده باشد، این است که نباید برجستگی‌های شدید بدن روی لباسی که مدل می‌پوشد تاثير بگذارد در واقع فرم بدن بايد خنثی عمل کند.

فرم بدن کیت میدلتون مستطیلی است

زنان آسیای دور معمولا دارای این فرم بدنی هستند و به شکل حدودی می‌توان گفت ۴۶٪ از زنان شکل بدن مستطیلی دارند. این تیپ از سال‌های ۲۰۰۰ بعد از اینکه طراحان و برندها خواهان مدل هایی با این فرم بدنی شدند محبوب شد. تنها نکته در استایل فرم مستطیلی این است که کمر باریک‌تر نشان داده شود به طور مثال یک تاپ ساده و دامنی چیندار و رنگی یک کمربند نیاز دارد تا باریکی زیبایی به کمر دهد و کمبود انحنا در فرم بدن را جبران کند. از خوش لباس‌ترین افراد با این فرم بدن می‌توان به کیت میدلتون، عروس خانواده سلطنتی بریتانیا اشاره کرد.

همه با هر فرم بدن زیبا هستیم.

در آخر باید بدانید که در تیپ بدن چیزی به عنوان “بدن تیپیکال” یا “متوسط” و “بدن ایده آل” وجود ندارد. گذشته از آن تشخیص فرم بدن خانم ها کار بسیار سختی است. زیرا بدن خانم‌ها تحت شرایط مختلفی مثل بارداری تغییرات بزرگی می‌کنند. بعضی از ما انحنای بیشتری داریم یا شانه‌های پهن‌تر و یا باسن عریض‌تر، اما همه بدون استثنا با دیگری کمی متفاوتیم و به همين دليل است كه همه زیبا هستیم.

در پایان نظر خود را با ما درمورد این مطلب در میان بگذارید. آیا این مطلب توانسته به شما کمک کند که فرم بدن خود را تشخیص دهید؟ از نظر شما زیباترین فرم بدن کدام است؟

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *