پوشت چیست و چگونه می‌توان با آن استایل شیک‌تری داشت؟

سوالی پر تکرار که دهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که دستمال جیب کت چه نام دارد یا اصلا پوشت چیست؟

پوشت یکی از اکسسوری‌هایی بوده که آقایان به همراه کت و شلوار رسمی خود استفاده می‌کنند. اگر نمی‌دانید چگونه باید از این اکسسوری استفاده کنید، در ادامه با این مقاله از مدیسه همراه باشید و در مورد پوشت کت شلوار و نحوه‌ انتخاب و استفاده آن بیشتر بدانید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

پوشت چیست؟

پوشت چیست

پوشت یا همان دستمال جیب کت یک تکه پارچه مربعی‌شکل است که آن را با روش‌های مختلف تا کرده و داخل جیب روی سینه کت مردانه قرار می‌دهند. پوشت بیشتر جنبه تزئینی داشته و غالبا با رنگ‌هایی کاملا متمایز از کت و شلوار انتخاب می‌شود.

شاید برای شما نیز سوال شده باشد که کاربرد پوشت چیست؟ آیا اصلا استفاده خاصی دارد؟ پاسخ این سوال منفی است. پوشت را نباید با دستمال جیبی اشتباه بگیرید.

پس چرا باید دستمالی بی‌استفاده را داخل یک جیب بی‌استفاده از کت قرار داد؟ پاسخ این سوال مد است.

با پوشت می‌توانید یک ظاهر رسمی‌تر و شیک‌تر داشته باشید و کاربرد آن نیز فقط تزئینی است.

تاریخچه پوشت چیست؟

برخی از افراد عقیده دارند که استفاده از پوشت به دوران مصر باستان برمی‌گردد. در آن دوره، این دستمال‌های کوچک با استفاده از پارچه‌های کتان تهیه شده و با پودری قرمز رنگ‌ آمیزی می‌شدند. در دوران مصر، به‌ همراه داشتن این دستمال‌های پارچه‌ای نمادی از ثروت و قدرت بود.

تفاوت بین پوشت و دستمال جیبی معمولی

تفاوت بین پوشت و دستمال جیبی معمولی

در نگاه اول، پوشت کت مردانه با یک دستمال جیبی معمولی تفاوت زیادی ندارد و در واقع می‌توان آن را بازمانده نسل دستمال‌های جیبی دانست.

در گذشته مردم به این نتیجه رسیدند که دستمال‌هایی که در جیب شلوار خود می‌گذارند با سکه‌ها، اسکناس و کلیدها در تماس بوده و زودتر کثیف می‌شوند. در نهایت این نتیجه حاصل شد که جیب سینه ممکن است جایگزینی بهداشتی‌تر برای نگهداری یک دستمال باشد. چیزی نگذشت که رنگ زیبا یا جلوه براق این مدل دستمال‌ها که گاهی از جنس ابریشم بودند، مورد توجه افراد قرار گرفت و پوشت به عنوان یک اکسسوری تزئینی پا به عرصه مد گذاشت.

اما به غیر از این موارد، دستمال جیبی با پوشت در چند مورد زیر، تفاوت دارند:

1.کاربرد

کاربرد پوشت

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این دو دستمال کاربردهای متفاوتی دارند. البته ممکن است برای شما کمی گیج‌کننده باشد چون در بسیاری از مجله‌های مد، این دو نام یعنی Pocket Squares یا همان دستمال جیبی و Handkerchiefs یا دستمال معمولی را به‌ جای یکدیگر به کار می‌برند.

اما مدل پوشت کت مردانه یا دستمال جیب کت فقط جهت تزئین بوده و برای سرماخوردگی نیست! در واقع دستمال جیبی برای استفاده کردن است و پوشت که داخل جیب سینه قرار می‌گیرد فقط به جهت نمایش کارایی دارد. با پوشت می‌توانید خلاقیت خود را نشان داده، شیک‌تر به نظر رسیده و رنگی جذاب‌تر و متفاوت‌تر از رنگ کت را به استایل خود اضافه کنید.

2.اندازه

در حالت کلی، پوشت از دستمال‌های معمولی کوچک‌تر است. دستمال‌های معمولی را غالبا در جیب بزرگ شلوار قرار می‌دهند در حالی که پوشت را باید تا کرده و باید اندازه‌ای باشد که در جیب کوچک روی سینه کت جا شود. اگر برای این کار از یک دستمال بزرگ استفاده کنید، پس از تا کردن بسیار حجیم شده به‌ جای این که ظریف و شیک به نظر برسد.

3.جنس پارچه

جنس پارچه

پوشت‌ها با پارچه‌های متنوعی از جمله لینن و ابریشم تولید می‌شوند. جنس پارچه این دستمال‌ها غالبا طوری است که رطوبت را جذب نکرده چون اصلا قرار نیست استفاده شوند؛ اما دستمال‌های معمولی از جنس نخ هستند تا بتواننند رطوبت بیشتری جذب کرده و برای کارهایی نظیر پاک کردن عرق، مناسب‌اند.

پوشت‌ها از جنس‌هایی تهیه می‌شوند که ظاهر زیباتری دارند و دستمال‌های کتان و نخی هم باید دوام بیشتری داشته باشند تا با شست ‌و شوی متعدد، ظاهر خود را از دست ندهند.

قیمت انواع اکسسوری مردانه جذاب و شیک ترند

 

چطور از دستمال جیب کت استفاده کنیم؟

چطور از دستمال جیب کت استفاده کنیم؟

حالا که فهمیدیم پوشت چیست باید بدانیم که اگر این اکسسوری را به درستی استفاده کنیم، می‌تواند تبدیل به یکی از زیباترین اکسسوری‌هایی شود که همراه لباس مردانه شیک می‌پوشیم.

پوشت‌ها با طرح‌های گوناگون و رنگ‌های متنوعی تولید شده و می‌توانند کسل‌کننده‌ترین و یکنواخت‌ترین استایل‌های رسمی و کاری را به یک استایل جذاب تبدیل کنند. همچنین این اکسسوری قادر است نظر مخاطب را به سمت صورت فرد جلب کند. در واقع پوشت کاربردی شبیه کراوات دارد.

نکاتی که در زمان استفاده از پوشت باید به خاطر داشت

رنگ مناسب انتخاب کنید

انتخاب پوشت به رنگ مناسب

پوشت به هیچ وجه نباید هم‌رنگ و هم‌جنس کراوات شما باشد. این دو اکسسوری اگر رنگی مشابه داشته باشند، ظاهری کسل‌کننده به استایل شما خواهند داد. در عوض، پوشت باید کامل ‌کننده استایل کلی شما باشد. مثلا در پیراهن خود به دنبال یک رنگ ثانویه باشید و پوشتی انتخاب را کنید که هم‌رنگ با رنگ دوم پیراهن شما باشد.

پوشت را از جنس پارچه‌هایی نظیر ابریشم انتخاب کنید که کمی براق بوده و به ظاهر مات کت و شلوار، درخشندگی اضافه کنند.

مطالب مرتبط:  15 استایل پیشنهادی برای ست ساعت و کت مردانه

 

در طرح و رنگ آن زیاده‌روی نکنید

پوشت‌ها غالبا طرح‌های بسیار جذاب و متنوعی دارند. بعضی از طرح‌های پوشت بسیار شلوغ و رنگارنگ هستند. در زمان انتخاب پوشت برای کت نباید در طرح و رنگ آن زیاده‌روی کرد. اگر کت و شلوار شما راه‌ راه است نباید از پوشت‌هایی با نقش‌ و نگار زیاد استفاده کنید. پوشت‌های پرنقش‌ونگار برای کت‌هایی هستند که ساده و تک‌ رنگ می‌باشند.

در مواقع تردید، پوشت سفید را انتخاب کنید

در مواقع تردید، پوشت سفید را انتخاب کنید

سفید یک رنگ کاملا کلاسیک برای پوشت است. این رنگ تقریبا با هر کت و هر کراواتی مناسب بوده و فقط باید دقت کنید که پوشت شما کاملا تمیز باشد و آن را به درستی تا بزنید. اگر دچار سردرگمی شدید و نمی‌دانید چه رنگ و طرحی برای پوشت انتخاب نمایید، انتخاب رنگ سفید، راحت‌ترین و بی‌دردسرترین انتخاب است.

زیاد هزینه نکنید

هزینه کردن بسیار بالا برای خرید پوشت، هدر دادن پول است. هر دستمال مربع شکلی می‌تواند یک پوشت عالی باشد. حتی شما می‌توانید پوشت را با تکه پارچه‌هایی که در خانه خود دارید یا لباس‌های قدیمی، در خانه درست کنید. برای خرید پوشت‌های گران‌قیمت اصلا هزینه نکنید مگر اینکه واقعا علاقه‌مند به این اکسسوری هستید و این که مشکل مالی نداشته باشید.

خلاقیت داشته باشید

خلاقیت در استفاده از پوشت

ویژگی اصلی پوشت این مورد است که می‌توانید با آن، خلاقیت فردی خود را نشان دهید. انتخاب طرح و رنگ‌های عجیب برای دستمال گردن یا کراوات، شاید کاری درست نباشد ولی برای پوشت می‌توانید به هر شکلی دوست دارید خلاقیت به خرج دهید.

این خلاقیت را به راحتی می‌توانید در انتخاب طرح و رنگ و حتی مدل تا کردن پوشت نشان دهید. در اینترنت به سادگی می‌توانید ایده‌های زیادی جهت تا کردن پوشت پیدا کنید. اما تا کردن پوشت، قاعده و قانون خاصی نداشته که مجبور باشید حتما از آن پیروی نمایید. نحوه تا زدن پوشت می‌تواند به امضای شخصی استایل شما تبدیل شود.

از طرح تکراری استفاده نکنید

از طرح تکراری استفاده نکنید

یکی از بزرگ‌ترین خطاهایی که افراد در انتخاب طرح و رنگ پوشت مرتکب می‌شوند این است که معمولا آن را با پاپیون، کراوات یا رنگ اصلی پیراهن یا رنگ خود کت ست می‌کنند. این کار از ریشه اشتباه است. پوشت کت نباید طرح و رنگی شبیه به سایر اجزای استایل داشته باشد.

مطالب پربازدید:  کت و شلوار لاکچری مردانه دارای چه اکسسوری‌هایی است؟

 

چه زمانی از پوشت استفاده کنیم؟

چه زمانی از پوشت استفاده کنیم؟

در شرایط زیر می‌توانید از پوشت کت استفاده کنید:

  • وقتی می‌خواهید ظاهر شما برای مهمانی، مناسب‌تر باشد. در مهمانی‌هایی که حالت غیررسمی دارند می‌توانید از پوشت‌های متنوع حتی بر روی کت تک هم استفاده کنید. این مهمانی‌ها فرصت بسیار مناسبی جهت امتحان کردن طرح‌‌های خاص و شیوه‌های تا کردن خلاقانه و جدید است.
  • وقتی قصد دارید تا کت تک یا کت و شلوار شما رسمی‌تر به نظر برسد، از کراوات یا دستمال جیب استفاده کنید. دستمال جیب غالبا با تمام انواع کراوات‌ها مناسب است.
  • وقتی قصد ندارید کراوات بزنید، از انواع پوشت کت استفاده کنید. در واقع پوشت‌ها می‌توانند همان کار کراوات را انجام دهد. اگر از مدلی استفاده نمایید که ظریف و ابریشمی باشد، استایل شما بسیار لوکس‌تر به نظر می‌رسد.

 

منبع : masterclass

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *