رتینول چیست و چرا همه باید از رتینول استفاده کنند؟

راز داشتن پوستی صاف و زیبا، استفاده از رتینول در روتین پوستی است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا این ماده موثر را به شما معرفی نماییم. چنانچه بخواهیم به ملاک‌های زیبایی در طی تاریخ بشر نگاهی کوتاه بیندازیم، داشتن پوستی صاف و سالم همیشه یکی از پایه‌های اصلی زیبایی به شمار رفته است. این روزها با پیشرفت علم، راهکارهای بسیار زیادی جهت رفع نواقص پوست و داشتن پوستی بی‌عیب و نقص برای همه ما فراهم شده است.

در این بین، یکی از موثرترین و بهترین روش‌ها، استفاده از ویتامین A  و مشتقات آن است که غالبا تحت عنوان رتینول شناخته می‌شوند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

آشنایی با رتینول

رتینول چیست و چرا همه باید از رتینول استفاده کنند؟

رتینول چیست؟ آیا تا به کنون نام رتینول را شنیده‌اید؟ رتینول، یکی از ترکیبات اساسی محصولات مراقبت از پوستی بوده که تاثیرات معجزه‌آسایی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد و متخصصین پوست، استفاده از محصولات دارای رتینول را به تمامی افراد توصیه می‌کنند.

احتمالا، اکنون که تا حدی با این ماده فوق‌العاده برای پوست آشنا شده‌اید، در ذهن شما سوالاتی شکل بگیرد که آیا رتینول عوارضی برای پوست به دنبال ندارد؟ آیا رتینول برای لک صورت کاربرد دارد و یا چه محصولاتی دارای رتینول پوست هستند؟

جهت آنکه پاسخ روشن و کاملی از سوالات خود بگیرید، در ادامه این مطلب، با مجله اینترنتی مدیسه همراه باشید تا رتینول پوست را به شما معرفی و فواید بی‌نظیر آن در افزایش شفافیت و زیبایی پوست را به طور تخصصی بررسی نماییم.

مشتقات ویتامین آ برای سلامت پوست

مشتقات ویتامین آ برای سلامت پوست

رتینول چیست؟ در حالی که رتینول به منظور اصطلاحی مهم برای محصولات دارای ویتامین A مورد استفاده قرار می‌گیرد، از لحاظ شیمیایی و ساختاری ولی، نوعی رتینوئید به شمار می‌آید. رتینوئیدها، قوی‌ترین محصولات دارای ویتامین A بوده که طی واکنش‌های شیمیایی گوناگون به محصولات ملایم‌تری مثل رتینول پوست تبدیل می‌شوند. اما تفاوت حقیقی این دو ماده در چیست؟

رتینوئید را بشناسید

رتینوئید را بشناسید

رتینوئیدها مشتقات ویتامین A بوده که در محصولات مراقبت از پوست در دسته لوازم آرایشی و بهداشتی به ماده فعال رتینوئیک اسید تبدیل می‌گردند. رتینوئیدها به منظور ماده‌ای شگفت‌انگیز و ضروری طی دهه‌ها تحقیق و مطالعه، عملکرد بی‌نظیری  در درمان مشکلات پوستی داشته‌اند.

رتینوئیدها به طور کلی در دسته‌بندی ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی قرار داشته و از جمله مشتقات ویتامین A بوده که اغلب به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در قالب پماد رتینول، کرم، ژل و کپسول رتینول ارائه می‌شوند؛ اما بعضی از رتینوئیدها مثل ایزوترتینوئین، به منظور داروی خوراکی هم تولید شده و در دسترس است.

رتینول چیست؟

رتینول چیست؟

رتینول، نوع طبیعی رتینوئید بدون نسخه بوده که در فرمولاسیون کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوستی وجود داشته و در پوست به اسید رتینوئیک  (شکل فعال ویتامین A ) تبدیل می‌شود و با افزایش گردش سلولی و تحریک تولید کلاژن، خطوط و چین و چروک‌ها را کاهش داده و باعث بهبود بافت پوست می‌شود. از رتینول، در بیشتر محصولات مراقبت از پوستی به ویژه کرم‌های ضد چروک و سفت کننده پوست، یافت می‌شود.

رتینول، می‌تواند کلاژن‌سازی پوست را تقویت کرده و به صدمات ناشی از نور آفتاب کمک می‌نماید. همچنین، در کاهش لکه‌های قهوه‌ای و منافذ غیرعادی پوست، تاثیر بی‌نظیری دارد. معجزه رتینول، بازسازی پوست و افزایش طراوت و شفافیت پوست است. پیشنهاد می‌کنیم در زمان استفاده از رتینول، از سایر محصولات جوانسازی پوست هم استفاده نمایید تا اثرگذاری رتینول بیشتر شود. بهترین ماده جهت استفاده همزمان با رتینول ویتامین C می‌باشد.

مطالب مرتبط:  سرم ویتامین سی و فواید مصرف آن

 

رتینول چه تاثیری روی پوست دارد؟

رتینول چه تاثیری روی پوست دارد؟

این ماده موثر در فرمولاسیون بیشتر محصولات مراقبت از پوستی، باعث تنظیم و کنترل چربی پوست شده و در نتیجه، از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌نماید. همچنین، با پاکسازی منافذ پوستی، اجازه می‌دهد که چربی اضافی پوست به وسیله منافذ فولیکول‌های مو، خارج شود.

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد رتینول، می‌توان به تحریک و تسریع گردش سلولی و بازسازی سلول‌های پوستی اشاره نمود که باعث روشن شدن پوست شده و با افزایش تولید کلاژن، موجب سفت شدن بافت پوست و جلوگیری از شلی و افتادگی پوست صورت می‌شود. از دیگر تاثیرات تخصصی رتینول پوست، می‌توان به کاهش هایپرپیگمانتاسیون پوست با لایه‌برداری سلول‌های سطحی پوست اشاره کرد.

فواید فوق‌العاده رتینول

فواید فوق‌العاده رتینول

اکنون که متوجه شده‌اید رتینول چیست، به سراغ تاثیرات معجزه‌آسا آن روی پوست می‌رویم. چنانچه از خطوط ریز و چروک پوستی، کدری و تیرگی پوست صورت یا جوش و آکنه پوستی خسته شده‌اید، راه‌حل مشکل شما، استفاده از محصولات پوستی دارای رتینول است. در حقیقت رتینول، یک ماده ضروری و موثر در کرم‌های ضد پیری به حساب می‌آید.

رتینول و رتین A، سبب افزایش و تحریک تولید کلاژن شده و به جوانسازی و سفت شدن پوست کمک بسیاری می‌کنند. جالب است بدانید، تجویز‌شده توسط پزشک، در درمان جوش سرسفید، جوش سرسیاه و بسته شدن منافذ پوستی موثر بوده و همچنین موجب پاکسازی پوست و کنترل ترشح چربی و سبوم پوست می‌شود.

با استفاده از محصولات دارای رتینول در روتین مراقبت از پوستی روزانه خود، می‌توانید از ایجاد جای جوش و لک پوستی هم پیشگیری نمایید. استفاده از کرم‌های دارای رتینول پوست، برای بیماران مبتلا به پسوریازیس (صدفک) هم توصیه می‌شود.

عوارض رتینول روی پوست چیست؟

عوارض رتینول روی پوست چیست؟

در صورتی که از رتینول، به طور صحیح استفاده نکنید و یا به این مواد حساسیت داشته باشید، ممکن است بعد از استفاده، پوست شما دچار قرمزی، خارش، التهاب یا پوسته پوسته شدن شود. چراکه رتینول، یک ماده فعال بوده و جای تعجب ندارد که پوست به آن واکنش نشان دهد. در نیتجه، جهت آنکه پوست شما به رتینول عادت نماید، از مصرف دو تا سه شب از رتینول در هفته شروع نمایید و به تدریج، تعداد استفاده از آن را افزایش دهید.

آکادمی پوست آمریکا هشدار می‌دهد که بعد از زدن رتینول به پوست، رتینول همچنان می‌تواند پوست شما را به خورشید حساس نماید. پس زدن ضد آفتاب بعد از استفاده از رتینول را فراموش نکنید.

قیمت انواع سرم پوست اورجینال و با کیفیت

 

از چه سنی باید مصرف رتینول را آغاز کرد؟

از چه سنی باید مصرف رتینول را آغاز کرد؟

چنانچه پوستی خشک، قرمز، ملتهب و حساس دارید، حتما پیش از شروع مصرف رتینول، با پزشک متخصص مشورت نمایید. اما به صورت کلی، در آغاز دوران نوجوانی و پایان دوران جوانی، یعنی پس از 20 سالگی می‌توانید استفاده از محصولات دارای رتینول را در روتین مراقبت از پوست خود جای دهید.

درصورتی که از سن 20 سالگی، استفاده از رتینول را آغاز نمایید، از ایجاد چین و چروک و پیری پوست جلوگیری می‌کنید؛ ولی در سنین بالاتر، استفاده از محصولات دارای رتینول، جنبه درمانی برای مشکلات پوستی را دارد.

عوارض رتینول روی پوست چیست؟

همچنین، در صورتی که قبل از ایجاد چین و چروک و افتادگی پوستی، از رتینول استفاده نمایید؛ همواره پوستی باطراوت و جوان خواهید داشت و روند پیری پوست شما کند می‌شود. دقت داشته باشید که چنانچه همچنان درگیر جوش‌های ناشی از بلوغ هستید، ابتدا جوش و آکنه‌های پوستی را درمان نمایید و سپس، از رتینول در روتین مراقبتی از پوست خود استفاده کنید.

استفاده از رتینول بعد از 30 سالگی، بسیار ضروری است؛ چراکه موجب ترمیم و جوانسازی سلول‌های پوستی شده و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و در سن سی سالگی، پوست مستعد چین و چروک بوده و رتینول، پوست شما را از افتادگی و پیری نجات می‌دهد.

معرفی بهترین سرم رتینول اوردینری 0.5%

معرفی بهترین سرم رتینول اوردینری 0.5%

معرفی بهترین سرم رتینول اوردینری 0.5%

چنانچه تصمیم گرفته‌اید که رتینول را در روتین مراقبت از پوست خود جای دهید، می‌خواهیم یک محصول فوق‌العاده غنی شده با رتینول را به شما معرفی کنیم. سرم ضد چروک حاوی رتینول 0.5% اوردینری، یک سرم بی‌‎نظیر برای کاهش چین و چروک و افزایش طراوت پوست است. در حقیقت، اکسیر جوانی پوست شما، سرم ضد چروک اوردینری می‌باشد.

سرم رتینول اوردینری با افزایش مقدار سوخت و ساز و ایجاد سلول‌های تازه پوستی باعث جوانسازی، روشن شدن پوست و افزایش میزان کلاژن پوست شده و به تدریج، افتادگی و چین و چروک پوستی را کاهش داده و موجب افزایش خاصیت ارتجاعی و سفت شدن پوست می‌شود.

شما با انواع پوست و از سن 20 سال به بالا، می‌توانید از سرم رتینول اوردینری اصل استفاده نمایید تا با کند کردن روند پیری پوست، جوانی و شادابی پوست خود را حفظ نمایید.

در نظر داشته باشید که چنانچه پوست جوش‌دار و مستعد آکنه دارید، در هفته اول مصرف ممکن است به صورت موقت، با افزایش جوش و آکنه‌های پوستی خود مواجه شوید. دقت داشته باشید که رتینوئیدها، با لایه‌برداری پوست، قادرند تا پوست را نسبت به اشعه‌های آفتاب حساس‌تر نمایند؛ در نتیجه، حتما بعد از زدن رتینول، از یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد استفاده نمایید.

مطالب پربازدید:  تفاوت تونر و سرم صورت، کدام یک برای پوست صورت بهتر است؟

 

رتینول، بزرگ‌ترین راز جوان ماندن پوست

رتینول، یک ماده فعال بی‌نظیر برای کند شدن روند پیری پوست و افزایش مقدار کلاژن سازی پوست است. رتینول، تاثیرات معجزه‌آسایی روی پوست داشته و می‌تواند در کاهش مشکلات پوستی به ویژه لکه و چین و چروک پوستی، تاثیر زیادی داشته باشد.

در این مطلب، تلاش کرده‌ایم تا پاسخ روشن و کاملی به سوال ” رتینول چیست؟” بدهیم. امیدواریم که بعد از خواندن این مطلب، با فواید بی‌نظیر رتینول در جوانی و شادابی پوست به خوبی آشنا شوید و بتوانید از این ماده عالی در روتین مراقبت از پوستی خود، جهت حفظ زیبایی و سلامتی پوست استفاده نمایید.

 

منبع : clevelandclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *