شی باتر چیست و چه فوایدی برای پوست و مو دارد؟

طرفداران محصولات مراقبتی و ارگانیک پوست و مو، سالیان سال است که کره گیاه شی را می‌شناسند. این محصول گیاهی مدت‌هاست در فهرست فرمولاسیون مواد اولیه لوکس لوازم آرایشی و بهداشتی مثل لوسیون، شامپو، نرم کننده، کرم‌های تخصصی پوست، ماسک‌های خاص برای مو و … وجود دارد. همچنین بهتر است بدانید که قیمت شی باتر اصل به عواملی مثل خام بودن یا فراوری شده بودن و همچنین حجم آن بستگی دارد.

شی باتر، ماده‌ای چرب بوده که از دانه‌های مغزدار درخت شی استخراج می‌شود. رنگ این ماده سفید یا کرم بوده و غلظتی شبیه خامه دارد؛ به همین خاطر به‌ راحتی روی پوست پخش می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

شی باتر چیست؟

شی باتر چیست

کره شی (shea butter) از یک نوع درخت بومی آفریقایی (karite tree) به دست آمده که به‌طور وحشی در جنگل‌ها و مناطق استوایی رشد می‌نماید. این درخت، میوه ریز و بادام شکلی دارد و از مغز کوچک داخل آن جهت تولید شی باتر استفاده می‌شود. کره شی، اولین بار از فراوری دانه‌ درختان کاریته به دست آمده و قرن‌ها در نواحی غربی و شرقی آفریقا با اهداف پخت و پز، حفظ سلامت پوست و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ولی در دهه‌های اخیر، شی باتر به علت خواص بی‌شمار خود مورد توجه جوامع دیگر قرار گرفت و اکنون به منظور یکی از رایج‌ترین مواد اولیه در تولید محصولات آرایشی بهداشتی در دنیا شهرت دارد.

تشخیص شی باتر اصل

تشخیص شی باتر اصل

با بیشتر شدن محبوبیت شی باتر، تولید و عرضه این محصول در انواع مختلف فروشگاه‌های آرایشی افزایش یافته‌ است. ولی معضل بزرگی که با آن مواجه هستیم، ورود انواع تقلبی کره شی باتر به صنعت زیبایی می‌باشد. ترکیبات موجود در فرمولاسیون انواع تقلبی شی باتر کاملا نامشخص بوده و استفاده از آن‌ها امکان دارد عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

جهت تشخیص شی باتر اصل، می‌توانید نکات زیر را درنظر داشته باشید:

رایحه

شی باتر خام و تصفیه نشده، رایحه‌ای دودی داشته و بویی مشابه با آجیل دارد.

رنگ

رنگ

کره شی تصفیه نشده بنابر منبع و روش تولید، می‌تواند رنگ‌های متنوعی داشته باشد.کره شی معمولی از لحاظ رنگ در این دسته بندی قرار می‌گیرد:

  • سفید مایل به کرم (رنگ عاج هم نامیده می‌شود)
  • رنگ بژ
  • زرد روشن
  • زرد پررنگ (شبیه به رنگ زردچوبه)
  • سبز روشن ( کره شی باتر خام به علت نحوه نگهداری ممکن است سبز رنگ باشد)

همان‌گونه که اشاره شد، رنگ کره شی تا حد بسیاری به روش تولید آن بستگی دارد. کره شی خام که در نیجریه تولید می‌گردد، به طور معمول به رنگ سفید خامه‌ای یا عاج می‌باشد. اما تولید کره شی زرد، اغلب در کشور غنا رایج است. این کره خاص، به علت افزودن روغن نخل یا ریشه‌های بوروتو در طی فرآوری به رنگ زرد درمی‌آید.

شکل و قوام

در دمای معمولی اتاق کره شی کاملا سفت و غلیظ می‌باشد. ولی به محض آنکه در معرض دمای بدن (34-37 درجه) قرار می‌گیرد، ذوب می‌شود. جهت امتحان اصل بودن شی باتر، آن را در معرض آفتاب قرار بدهید، اگر شی باتر قوام خود را زیر آفتاب حفظ نمود و ذوب نشد، احتمالا تقلبی می‌باشد.

خواص شی باتر چیست؟

خواص شی باتر چیست؟

شی باتر یا همان کره شی، در حقیقت نوعی لیپید گیاهی بوده که غنی از اسیدهای چرب ضروری، مواد آنتی اکسیدان، ویتامین‌های A, E، فیتواسترول و آلانتوئین می‌باشد. وجود تمامی این مواد مغذی، کره شی را به محصولی کم‌نظیر و فوق‌العاده تبدیل کرده است که قادر است به طور اختصاصی جهت درمان‌ مشکلات پوست و مو مورد استفاده قرار گیرد.

جلوگیری از چرب شدن پوست

شی باتر، درحالی که خاصیت مرطوب کنندگی بسیار بالایی دارد، موجب چرب شدن پوست شما نمی‌شود. کره شی، دارای سطوح زیادی از اسید چرب‌های لینولئیک اسید و اولئیک اسید می‌باشد. این دو اسید چرب کلیدی، اثر هم را تعدیل می‌نمایند. به این معنا که، قدرت جذب روغن شی باتر را افزایش داده و از باقی ماندن چربی بر سطح پوست جلوگیری می‌کنند.

کنترل واکنش‌های التهابی

کنترل واکنش‌های التهابی

استرهای گیاهی موجود در شی باتر، دارای خاصیت ضد التهابی هستند. شی باتر با نفوذ به لایه‌های عمیق پوست، تولید و عملکرد عوامل التهابی را محدود می‌نماید. این خصوصیت کره شی، می‌تواند تحریکات ناشی از عوامل محیطی و درونی را به حداقل رسانده و به تسکین بیماری‌های پوستی مثل اگزما و روزاسه کمک نماید.

قیمت انواع روغن مو با کیفیت، اورجینال و طبیعی

 

منبع غنی آنتی اکسیدان

شی باتر، دارای مقدار قابل‌توجهی ویتامین A, E بوده که به همین دلیل، نیروگاه قدرتمندی از مواد آنتی اکسیدان به شمار می‌رود. آنتی اکسیدان‌ها، نقش پراهمیتی در کاهش و کنترل فعالیت رادیکال‌های آزاد و واکنش‌های اکسیدانت دارند، بروز علائم پیری را به تعویق انداخته و مانع از بروز چین و چروک‌های پوستی می‌شوند.

خاصیت آنتی باکتریال

خاصیت آنتی باکتریال

در سال 2012، مطالعه مهمی درمورد خواص و عملکرد درخت شی و فرآورده‌های آن صورت گرفت. این تحقیق نشان می‌دهد که دوزهای خوراکی عصاره پوست درخت شی، می‌توانند منجر به کاهش فعالیت‌های میکروبی در حیوانات شوند. اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه موردنیاز است، ولی این مطالعه می‌تواند سرنخ مهمی از خواص ضد میکروبی شی باتر به شمار بیاید.

کمک به کاهش آکنه پوستی

شی باتر، منبعی غنی از انواع گوناگون اسید چرب است. این ترکیب منحصربه‌فرد، به پاکسازی منافذ پوستی و کاهش سبوم کمک می‌نماید. درعین حال، کره شی با قفل نمودن آب در لایه اپیدرمی پوست، رطوبت موردنیاز سلول‌ها را تامین می‌کند. این مکانیسم، می‌تواند قدرت تکثیر و ترمیم سلول‌های پوستی را تقویت نموده و مانع از بروز جوش و آکنه شود.

افزایش تولید بافت کلاژن

افزایش تولید بافت کلاژن

کره شی، دارای مقدار بالایی ترپن می‌باشد. محققان گمان می‌کنند که این ترکیبات شیمیایی، تخریب طبیعی بافت کلاژن را غیرفعال می‌نمایند. این روند با حجیم نمودن بافت پوست، خطوط ریز را به حداقل رسانده و مانع از بروز چین و چروک‌ می‌شود.

مطالب مرتبط:  همه‌چیز درباره‌ی روغن جوجوبا

 

محافظت از پوست در برابر آفتاب

حقیقت این است که شی باتر را نمی‌توان به عنوان یک ضدآفتاب کامل در نظر گرفت. ولی استفاده از کره شی بر روی پوست، قدرت محافظتی ضد آفتاب شما را بالا می‌برد. فاکتور SPF تخمینی شی باتر، چیزی حدود 3 الی 4 می‌باشد.

کاربردهای شی باتر چیست؟

شی باتر و قدرت مرطوب کنندگی

شی باتر و قدرت مرطوب کنندگی

شی باتر قدرت جذب بسیار زیادی روی پوست داشته و می‌تواند بهترین مرطوب کننده‌ای باشد که تا به کنون استفاده نموده‌اید. زمانی که شی باتر را روی پوست خود می‌زنید، بافتی چرب و روغنی شکل روی پوست ایجاد شده که فورا توسط ساختار پوست جذب می‌شود. شی باتر، رطوبت از دست رفته پوست را بازیابی کرده و نرمی و لطافت بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

استفاده از شی باتر جهت تامین رطوبت پوست، در تمامی ماه‌های سال انتخابی فوق‌العاده است. شی باتر در ایام گرم تابستان، از پوست شما در مقابل دهیدراتاسیون، تیرگی و خشکی محافظت کرده و در ایام سرد و خشک زمستان، مانع از پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پوست می‌شود.

مطالب کاربردی:  خواص روغن نارگیل و نحوه استفاده از آن برای مو

 

تسکین لب‌های ترک خورده با شی باتر

ترک خوردگی و پوسته‌پوسته شدن لب، مشکلی بسیار رایج دربین بانوان و آقایان است. ولی دیگر نگران نباشید. شی باتر می‌تواند کمک زیادی به شما در حل این مشکل کند. کره شی، رطوبت مورد نیاز بافت لب را تامین کرده و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. جهت استفاده از کره شی به عنوان بالم لب، می‌توانید مقداری از آن را به‌طور استوانه‌ای شکل بدهید و داخل قالب خالی رژلب یا بالم لب قدیمی خود بگذارید.

شی باتر و مبارزه با شوره سر

شی باتر و مبارزه با شوره سر

درصورتی که دچار پوسته ریزی یا شوره سر هستید، خواص تسکین دهنده و آنتی باکتریال شی باتر قادر است تا به درمان مشکلات پوست سر شما کمک نماید. جهت استفاده از شی باتر، موهای خود را به چند بخش تقسیم نمایید. مقداری کره شی را برداشته و با حرکات دورانی، روی پوست سر خود ماساژ دهید. پیشنهاد می‌شود هفته‌ای دو الی سه بار، تا رسیدن به نتیجه دلخواه از این راهکار استفاده کنید.

شی باتر، نرم کننده و حالت دهنده مو

یکی از بهترین خواص شی باتر چیست؟ خواص مرطوب‌کنندگی و مغذی شی باتر، منحصر به پوست نبوده و می‌توانید از آن برای موهای خود هم استفاده نمایید. کره شی، با قدرت مرطوب کنندگی بسیار زیاد خود می‌تواند ساختار کوتیکول مو را بازسازی نماید. کره شی، در رفع وز و خشکی مو، کاهش شکنندگی و ترمیم تار موها عملکرد بسیار بی‌نظیری دارد.

مطالب پربازدید:  جادوی خواص روغن آرگان برای صورت شما

 

کره شی به عنوان کرم حالت دهنده :

  • موهای خود را به چند بخش تقسیم کرده و با گیره مو فیکس کنید.
  • مقداری از کره شی را میان دستان بمالید تا به طورکامل ذوب شود. قبل از استفاده از کره شی، بهتر است دست خود را با آب و مایع شوینده شسته و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • دسته موهای خود را به ترتیب باز نمایید و تمامی قسمت‌‌های آن را به کره شی آغشته کنید.
  • در نهایت با استفاده از برس چوبی، موهای خود را شانه بزنید و به شکل دلخواه حالت بدهید.

شی باتر، نرم کننده و حالت دهنده مو

کره شی به عنوان ماسک مو :

  • یک الی دو قاشق غذاخوری از شی باتر را باتوجه به حجم و بلندی موهای خود برداشته و به ظرف تمیزی منتقل نمایید.
  • جهت ذوب کردن کره شی، از 1 تا 3 دقیقه حرارت بن ماری استفاده کنید.
  • پس از آنکه شی باتر کاملا ذوب شد، مقدار گرمای آن را با نوک انگشت خود سنجیده و در صورت نیاز چند ثانیه صبر نمایید تا کمی خنک شود.
  • اکنون روغن را با نوک انگشت خود به پوست سر خود بمالید و تا پایین ساقه موها بکشید.
  • موهای خود را شانه نمایید و با استفاده از نایلکس یا کلاه مخصوص حمام بپوشانید.
  • اجازه دهید شی باتر برای 1 الی 2 ساعت روی موها بماند. سپس به حمام رفته و موهای خود را بشویید. این ترفند را می‌توانید هفته‌ای یک الی دو مرتبه جهت تقویت و درخشندگی موهای خود به کار ببرید.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *