SPF چیست و میزان مناسب آن برای ضدآفتاب چقدر است؟

فلسفه وجودی محصولات محافظ در برابر آفتاب، محافظت پوست شما در مقابل سرطان و دیگر مشکلاتی است که سلامتی شما پوست انسان را به خطر می‌اندازند. به همین خاطر، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ضدآفتاب‌ها را در دسته دارو دسته بندی کرده و بر فروش و برچسب‌گذاری آن‌ها نظارت می‌کند.

spf چیست ؟ SPF یا فاکتور محافظت در برابر نور آفتاب، معیاری برای نشان دادن این است که یک کرم ضد آفتاب چه مقدار از پوست در برابر اشعه‌های UVB محافظت می‌نماید، اشعه‌ای که سبب آفتاب سوختگی، آسیب رسیدن به پوست و حتی باعث سرطان پوست می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اما اس پی اف ضد آفتاب چند باشه خوبه؟ فرق spf30 و 50 در چیست؟ با این مقاله از مجله مدیسه همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود راجع به Spf ضد آفتاب چیست را بگیرید.

spf چیست؟

spf چیست؟

در مرحله نخست باید بدانیم spf مخفف چیست؟ اس پی اف مخفف عبارت sun protection factor یا همان فاکتور محافظت در برابر نور خورشید می‌باشد که نشان می‌دهد پوست تا چه میزان می‌تواند در معرض نور خورشید قرار گیرد، بدون اینکه دچار آفتاب سوختگی یا التهاب شود.

اما عدد کنار spf چیست؟ یک تصور اشتباه مرسوم است که SPF مربوط به مقدار زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب است.

بسیاری از مصرف‌کنندگان ضد آفتاب بر این باور هستند که اگر به صورت معمول در یک ساعت دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، یک ضد آفتاب با SPF 15 به آن‌ها اجازه می‌دهد تا 15 ساعت (یا به عبارتی دیگر 15 برابر بیشتر) بدون آفتاب سوختگی در معرض آفتاب بمانند.

به صورت مستقیم با زمان قرارگیری در معرض نور خورشید ارتباط ندارد

این تصور درست نبوده زیرا SPF به صورت مستقیم با زمان قرارگیری در معرض نور خورشید ارتباط نداشته، بلکه با میزان (measure) نور خورشید در ارتباط است. اگرچه میزان انرژی خورشیدی با زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب مرتبط است، عوامل دیگری هم وجود دارند که بر میزان انرژی خورشیدی اثر می‌گذارند.

برای مثال، شدت انرژی خورشید بر مقدار آن اثر می‌گذارد. قرار گرفتن زیر نور آفتاب به مدت یک ساعت 9:00 صبح، ممکن است به همان میزان انرژی خورشیدی منجر شود که 10 دقیقه در 13:00 ظهر در معرض آفتاب قرار می‌گیرید.

افزون بر شدت نور خورشید، عوامل مختلف دیگری نیز بر مقدار انرژی خورشیدی که مصرف کننده SPF در معرض آن قرار می‌گیرد، اثرگذار است:

  1. نوع پوست
  2. مقدار ضد آفتاب استفاده شده
  3. فرکانس استفاده مجدد

تفاوت بین مقادیر مختلف spf چیست؟

تفاوت بین مقادیر مختلف SPF

تصور اشتباه دیگری که غالبا سبب گمراهی می‌شود این موضوع است که spf ضد آفتاب هر میزان که بیشتر باشد، محافظت آن از پوست انسان در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید بیشتر است. بهترین spf ضدآفتاب بالاترین مقدار عدد اس پی اف نیست! کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا، مثل  SPF 75 یا SPF 100، محافظت بیشتری از SPF 30 ارائه نمی‌دهند.

همچنین برای داشتن حفاظتی با طیف گسترده، حفاظت UVA باید دست کم نسبت 1/3 با حفاظت UVB داشته باشد. کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا غالبا محافظت بسیار بالاتری نسبت به UVA در برابر اشعه ماورا بنفش UVB ارائه کرده، بنابراین حس کاذب محافظت کامل را به شما می‌دهند.

تفاوت بین مقادیر مختلف SPF

مقیاس SPF خطی نیست.

  • :SPF 15تا 93% اشعه UVB را دفع می‌کند
  • :SPF 30تا 97% اشعه UVB را دفع می‌کند
  • :SPF 50تا 98% اشعه UVB را دفع می‌کند

با توجه به توضیحات بالا؛ یک راه برای یافتن تفاوت spf30 و spf50 این است که ضد آفتاب با SPF 50 تنها 1 درصد بیشتر از ضدآفتاب با SPF 30 از پوست شما حفاظت می‌کند.

  • SPF 30به 7 فوتون از 100 فوتون اجازه عبور می‌دهد.
  • SPF 50اجازه عبور 8 فوتون از 100 فوتون را می‌دهد.

کاربرد SPF در لوازم آرایشی و بهداشتی

تفاوت میزان SPF کرم ضد آفتاب

علاه‌بر ضد افتاب از اس پی اف در لوازم آرایشی بهداشتی دیگر نظیر رژ لب‌، کرم پودر، پنکیک و پرایمر نیز استفاده می‌شود؛ spf کرم پودر غالبا بین 15 تا 30 است. البته کرم پودرهای حاوی SPF بالاتر نیز وجود دارند. در زمانی که از ضدآفتاب حاوی اس پی اف استفاده می‌نمایید، نیاز نیست از کرم پودرهای spf دار استفاده کنید.

اما اگر بنا به هر دلیلی در زیرسازی میکاپ خود از کرم ضدآفتاب استفاده نمی‌کنید،‌ حتما کرم پودری تهیه نمایید که spf داشته باشد. به این صورت یکی از محصولات آرایش صورت شما دارای فاکتور مراقبت در برابر اشعه خورشید است.

دقت کنید در طول روز و به‌ مرور زمان spf در کرم پودر روی صورت شما از بین رفته و به همین خاطر تجدید کرم پودر یا کرم ضد آفتاب برای هر 2 تا 3 ساعت یک بار توصیه می‌شود.

قیمت انواع ضدافتاب ایرانی و خارجی باکیفیت

 

درصد اس پی اف مناسب برای هر نوع پوست

درصد اس پی اف مناسب برای هر نوع پوست

در کل اگر پوست سالمی دارید ضد آفتاب SPF30 بهترین گزینه پیش روی شماست؛ اما اگر دچار بیماری پوستی شدید مانند سرطان هستید، یک درصد محاظفت بیشتر هم برای شما بسیار حیاتی است. پس بهتر است به سراغ خرید ضد آفتاب‌هایی با SPF 50 بالاتر بروید.

همچنین پوست روشن، درصد بیشتری از آفتاب را به خود جذب می‌کند؛ پس اگر پوست روشنی دارید، بهتر است از کرم ضد آفتاب یا کرم‌ پودر با اس پی اف بالاتر استفاده کنید.

چطور اثر SPF را بیشتر کنیم؟

چطور اثر SPF را بیشتر کنیم؟

بسیاری از افراد با این حال که بهترین spf ضد آفتاب را انتخاب می‌کنند با مصرف کرم ضد آفتاب باز هم صورت خود را در معرض آسیب‌های اشعه UVB قرار خواهند داد. متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای هر سانتی‌متر از پوست نیاز است ۲ میلی‌گرم از لوازم حاوی spf استفاده شود. این یعنی برای پوشش تمام پوست صورت باید حداقل به میزان دو بند انگشت از ضدافتاب را روی تمام پوست خود استفاده کنید.

از اصلی‌ترین راه‌های افزایش اثر SPF ضدآفتاب این است که بدانید در چه زمانی، چگونه و در چه بازه زمانی از ضد آفتاب یا کرم حاوی SPF استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب طیف گسترده

کرم ضد آفتاب طیف گسترده و تفاوت SPF و طیف گسترده (PA)

همان گونه که پیشتر گفته شد؛ اس‌ پی‌ اف در برابر اشعه UVB از پوست انسان مراقبت می‌کند اما یکی دیگر از اشعه‌های مضر نور آفتاب اشعه UVA است که می‌تواند منجر به ایجاد چین‌ و چروک همچنین پیری زودرس و لکه‌های پوستی شود. ضد آفتاب‌هایی که افزون بر SPF مناسب، در دسته ضد آفتاب‌های طیف گسترده قرار می‌گیرند، از پوست در مقابل اشعه یو‌ وی‌ ای هم محافظت می‌کنند.

اگر روی برچسب محصول ضد آفتاب عبارت‌هایی نظیر  Broad UVA/UVB، spectrum یا وسیع ‌الطیف نوشته شده بود، این محصول در دسته‌بندی طیف گسترده یا همان Protection Grade of UVA (PA) قرار گفرته که از 1 پلاس (+) تا 4 پلاس درجه‌بندی می‌شود.

مطالب مرتبط:  آشنایی با بهترین کرم ضد آفتاب خارجی و نحوه مصرف درست آن

 

نکات تکمیلی درباره استفاده از محصولات دارای اس پی اف

نکات تکمیلی درباره استفاده از محصولات دارای اس پی اف

اگر در روتین پوستی روزانه خود از سرم ویتامین سی یا رتینول استفاده می‌نمایید، استفاده از کرم ضد آفتاب یا کرم پودر دارای اس پی اف مناسب را فراموش نکرده؛ زیرا این محصولات حساسیت پوست را نسبت به نور آفتاب افزایش می‌دهند.

اگر کرم ضد‌ آفتاب بر روی پوست شما سنگینی می‌کند، می‌توانید از لوازم آرایشی بهداشتی سبک‌تر مانند کرم ژل و فلوئید‌های حاوی SPF استفاده کنید.

حتما قبل از استفاده از محصولات مراقبت پوست، تاریخ انقضا محصول را چک کنید. کرم ضد آفتاب فاسد و تاریخ گذشته می‌تواند سبب آسیب بیشتر نور خورشید به پوست شما گردد.

اگر پوستی روشن دارید، بیشتر از افراد با تناژ پوست تیره، در معرض آسیب نور آفتاب هستید. زیرا پوست روشن ملاتونین بیشتری داشته که سبب جذب بیشتر اشعه خورشید می‌شود.

نور آفتاب در هر فصلی از سال آسیب‌هایی برای پوست به همراه دارد؛ پس تفاوتی میان انتخاب SPF در تابستان و زمستان وجود ندارد.

بهتر است در زمان خرید محصولات آرایشی مانند رژ لب و کرم پودر نیز به سراغ دسته‌ای بروید که دارای مقداری از spf هستند تا حفاظت از بخش‌های گوناگون صورت خود را افزایش دهید.

مطالب پربازدید:  نحوه درست استفاده از کرم ضدآفتاب برای داشتن پوستی سالم

انواع پوست

آیا نوع پوست با میزان آفتاب سوختگی و مقدار استفاده از ضدآفتاب ارتباط دارد؟ توجه کنید که خطر آسیب‌ دیدگی پوست تا حدی به تیپ پوست و میزان فعالیت بستگی دارد. در ادامه ویژگی‌های انواع پوست را در این حوزه را بررسی می‌کنیم:

  • پوست بسیار روشن به دلیل داشتن مقدار متفاوت ملانین، آسیب‌ پذیری بیشتری در برابر آفتاب دارد.
  • پوست روشن، انرژی خورشیدی بالاتری به نسبت پوست تیره جذب می‌کند.
  • پوست تیره هم در مقابل نور فرابنفش آسیب‌ پذیر بوده اما به میزان کمتری؛ چرا که ملانین که جذب‌کننده زیست‌ شناختی نور فرابنفش بوده در این نوع پوست بیشتر وجود دارد.

فرمول spf چیست؟

فرمول spf چیست؟

تقسیم مقدار تابشی از خورشید که جهت قرمز شدن پوست با ضد آفتاب نیاز می‌باشد بر مقدار تابش آفتابی که جهت قرمز شدن پوست بدون ضدآفتاب نیاز است اس پی اف به دست می‌آید و  برمبنای استفاده از دو میلی ‌گرم ضدآفتاب در هر سانتی‌ متر مربع از سطح پوست صورت تعریف می‌شود.

بنابراین اگر آفتاب سوختگی در پوست محافظت‌ نشده در برخورد با اشعه‌های فرابنفش در ۱۰ دقیقه رخ دهد، ضد آفتابی با ۳۰ SPF می‌تواند تا ۳۰۰ دقیقه یا پنج ساعت (۳۰ برابر بیشتر) از آفتاب سوختگی پوست جلوگیری کند.

 

منبع : fda

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *