مراقبت از پوست در زمستان با 10 نکته بسیار مهم

هوای زمستان می‌تواند به پوست صدمه شدیدی برساند و موجب خشکی، تحریک و خارش آن شود. خشکی پوست در زمستان یکی از مشکلات رایج این فصل بوده و به همین خاطر اهمیت مراقبت از پوست در زمستان دوچندان می‌شود.

شاید حس کنید که راه گریزی از این وضعیت وجود ندارد؛ بیرون از خانه، آب‌وهوای سرد و وزش باد سبب آسیب رسیدن به پوست شما شده و گرمای داخل خانه هم رطوبت هوا و در نتیجه رطوبت پوست شما را از بین می‌برد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

روش‌های ساده بسیار زیادی جهت مقابله با عوامل خشکی پوست و مراقبت از پوست در زمستان وجود دارند؛ مانند تغییر دادن عادت‌های روزمره. این روش‌ها به حفظ رطوبت و نرمی پوست در تمام طی سال کمک می‌‍نمایند. به عنوان مثال، می‌توانید چند دقیقه پس از گرفتن دوش آب گرم، با استفاده از یک مرطوب‌کننده قوی به حفظ رطوبت پوست‌ خود و رفع خشکی آن کمک نمایید.

در ادامه، نکات مراقبت از پوست در زمستان را که به آن‌ها نیاز دارید را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید زمستان بهتری را تجربه نمایید.

نکات مهم مراقبت از پوست در زمستان

یک دستگاه بخور بخرید تا رطوبت را به حداکثر برسانید

یک دستگاه بخور بخرید تا رطوبت را به حداکثر برسانید

استفاده از یک دستگاه بخور در منزل یا محل کارتان رطوبت بیشتری به هوای خشک زمستان داده و به حفظ رطوبت پوست شما کمک می‌نماید. پس برای اتاق‌هایی که زمان بیشتری را در آن‌ها سپری می‌کنید (مانند اتاق خواب یا دفتر کار) یک دستگاه بخور تهیه نمایید.

دمای داخل خانه را پایین آورده تا از خشکی پوست در زمستان اجتناب کنید

زمانی که هوای بیرون بسیار سرد است، نخستین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ احتمالا دمای خانه را بیشتر کرده تا خانه گرم‌تر شود؛ ولی به یاد داشته باشید سیستم گرمایش مرکزی می‌تواند هوای خانه شما را خشک‌تر نماید. سعی کنید درجه حرارت را روی دمای پایین‌تر و مناسب‌تر، مثلا دمای 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد تنظیم نمایید تا پوست سالم‌تری داشته باشید.

مدت زمان حمام و درجه حرارت آب را کم نمایید

مدت زمان حمام و درجه حرارت آب را کم نمایید

گرفتن دوش طولانی‌ مدت با آب داغ وسوسه‌کننده می‌باشد؛ ولی پوست شما با یک حمام 10 الی 15 دقیقه‌ای با آب ولرم وضعیت بهتری خواهد داشت. افزون بر این، مهم است که از شستن دستان خود با آب داغ اجتناب نمایید.

چنانچه آب موجب قرمزی پوست‌ شما شود، یعنی دمای آن بیش از اندازه بالاست. به خاطر داشته باشید شستن دست‌ها با آب ولرم یا سردتر، به همان اندازه آب گرم در از بین بردن آلودگی‌ها موثر بوده و کم‌تر به پوست شما آسیب می‌رساند. چنانچه در دستشویی از دستگاه خشک‌کن استفاده می‌کنید، اجازه ندهید که دستان به‌طور کامل خشک شوند.

مطالب کاربردی:  درمان مشکلات پوستی در خانه با روش‌های آسان و کاربردی

 

پاک‌کننده‌های ملایم و بدون رایحه را انتخاب نمایید

یک صابون نامناسب می‌تواند خارش و خشکی پوست را بدتر کند. به عنوان مثال، ممکن است صابون‌های قالبی معمولی دارای مواد تحریک‌کننده و عطری باشند. به جای این صابون‌ها، پوست خود را با پاک‌کننده یا ژل مرطوب‌کننده بدون عطر شستشو دهید. به سراغ محصولاتی بروید که روی برچسب آن‌ها عبارت fragrance-free درج شده باشد؛ fragrance-free بدین معناست که مواد عطری و اسانس‌های حساسیت زا در محصول به کار نرفته است.

ولی محصولات unscented ممکن است دارای مواد عطری باشند، ولی بو با مواد شیمیایی دیگری خنثی و یا پوشانده شده باشد. شما همچنین می‌توانید با کم نمودن مصرف صابون، از مشکلات پوست در زمستان اجتناب نمایید و مصرف صابون را تنها به نواحی ضروری مثل دستان، زیر بغل، کشاله ران و پاها محدود نمایید.

برنامه و روش‌های مراقبت از پوست صورت خود را متناسب با فصل تنظیم کنید

مراقبت از پوست در زمستان

جهت درمان خشکی پوست بدن و جلوگیری از پوسته پوسته شدن صورت در زمستان، پاک‌کننده‌هایی با پایه کرمی را انتخاب نمایید و کم‌تر به سراغ استفاده از تونرها و لوازم آرایشی بهداشتی قابض بروید. اغلب محصولات قابض حاوی الکل بوده و قادرند تا پوست شما را خشک‌تر کنند.

درصورتی که پوستی خشک و حساس دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم استفاده از محصولات دارای الکل و مواد عطری را متوقف کرده تا پوست‌ شما چربی‌های طبیعی خود را حفظ نماید. برای شب‌ها هم از کرم مرطوب کننده صورت غنی استفاده نمایید.

لب‌ها را فراموش نکنید. استفاده از یک بالم لب مرطوب‌کننده مثل وازلین یا دیگر پمادها، می‌تواند به درمان ترک لب و پوسته پوسته شدن آن، کمک نموده و از ترک خوردن لب‌های شما جلوگیری نماید. چنانچه بالم لب مورد استفاده شما موجب سوزش لب شما می‌شود، از محصول دیگری استفاده نمایید.

به‌ صورت مرتب، از مرطوب‌کننده استفاده نمایید

پس از شست‌وشوی پوست خود، با استفاده از کرم مرطوب کننده ، سلامت آن را حفظ نمایید. بهتر است در زمستان برای بالا بردن رطوبت پوست خود، از کرم یا پماد و در هوای گرم و مرطوب از لوسیون‌ بدن استفاده نمایید.

دستان خود را فراموش نکنید. شستن دست‌ها، مخصوصا در طی فصل سرما و شیوع آنفولانزا بسیار اهمیت دارد. با این حال، شست‌وشوی مداوم موجب آسیب دیدن دستان می‌شود. استفاده از کرم دست پس از هر بار شستن و استفاده از دستکش زمان شستن ظرف‌ها و تمیز کردن خانه، می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

قیمت انواع مرطوب کننده و آبرسان اورجینال و باکیفیت

 

حتی در روزهای ابری زمستان از ضدآفتاب استفاده کنید

حتی در روزهای ابری زمستان از ضدآفتاب استفاده کنید

برف در ایام آفتابی زمستان، اشعه‌های خورشید را تا 80 درصد منعکس کرده و خطر قرار گرفتن در مقابل تابش نور آفتاب را افزایش می‌دهد. درنتیجه، در حال اسکی روی برف‌ها، در حال برف ‌بازی یا حتی زمانی که در یک روز برفی جهت انجام کاری از خانه خارج می‌شوید، از  کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل زمستان به اندازه استفاده از آن در تابستان اهمیت دارد.

در کنار برف، فریب ایام تیره و ابری زمستان را هم نخورید. اشعه‌های زیان‌آور فرابنفش قادرند حتی از ابرها نیز عبور کنند و موجب آسیب شوند. پیش از آنکه از خانه خارج شوید از یک ضدآفتاب مرطوب‌کننده و طیف ‌گسترده با حداقل 30 SPF یا بیشتر برای تمام نواحی بدن خود که در معرض نور قرار می‌گیرند، استفاده کرده و از فواید کرم ضد آفتاب در این فصل غافل نشوید.

لباس مناسب، راحت و غیرآلرژیک بپوشید

لباس مناسب، راحت و غیرآلرژیک بپوشید

بسیاری از لباس‌ها می‌توانند خشکی پوست در پاییز و زمستان را افزایش دهند. درنتیجه برای مراقبت از پوست در پاییز و زمستان،  لباس‌های پشمی و زبر را به‌شکلی بپوشید که مستقیم با پوست بدن شما در تماس نباشند. این لباس‌ها خشکی و خارش پوست را بدتر می‌نمایند. جهت جلوگیری از این اتفاق، لباس‌های زیر سبک‌تر با الیاف نرم که هوا از آن‌ها عبور می‌کند را بپوشید و لباس‌های زمستانی را روی آن‌ها به تن نمایید.

با پوشیدن دستکش، از دستان خود در برابر سرما محافظت نمایید. دستکشی بپوشید که پوست شما را ناراحت نکرده و اگر دستکش پشمی می‌پوشید، حتما قبل از به دست کردن آن، یک دستکش ابریشمی یا پنبه‌ای دستتان کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید و آب کافی بنوشید

مراقبت از پوست در زمستان

گاهی اوقات پوست خشک می‌تواند با تغذیه و مصرف مکمل‌های دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 مثل روغن ماهی یا روغن دانه کتان بهبود پیدا نماید. اگرچه در اغلب موارد مهم است که برای مراقبت از پوست خشک در زمستان از مرطوب‌کننده استفاده نمایید.

برای اجتناب از خارش پوست، لباس‌های خیس را سریعا تعویض کنید

برای اجتناب از خارش پوست، لباس‌های خیس را به‌سرعت تعویض کنید

پوشیدن لباس‌ها و کفش‌های خیس، می‌تواند منجر به تحریک و خارش پوست شود. در صورتی که دستکش‌ها، جوراب و شلوار شما مرطوب شد، هرچه زودتر آنها را تعویض نمایید. اگر هنوز هم پس از امتحان کردن این نکات، خشکی، حساسیت و ناراحتی پوستی دارید، می‌توانید از کرم هیدروکورتیزون یک درصد بدون نسخه استفاده نمایید.

.چنانچه ظرف چند روز بهتر نشدید، با یک پزشک مشورت نمایید؛ چرا که ممکن است به تجویز یک مرطوب‌کننده قوی‌تر احتیاج داشته باشید تا بر خشکی پوست شما که از آب‌وهوای زمستان ناشی شده است، غلبه نمایید.

مطالب پربازدید:  درمان خشکی پوست دست راهکارهای موثر و ساده خانگی

 

آشنایی با نکات ضروری جهت مراقبت از پوست در زمستان

تجربه کردن خشکی پوست با علاِئمی مانند پوسته پوسته شدن، قرمزی و حتی ترک خوردن پوست در فصل زمستان، رایج بوده و اشخاص زیادی درگیر این مشکلات می‌شوند. این مشکلات تنها برای پوست صورت نبوده و پوست دست، پا و بدن را نیز درگیر می‌کند.

راه‌حل کلیدی جهت مراقبت از پوست دست در زمستان این است که آن را مرتب با کرم‌های مناسب، آب‌رسانی نمایید. نکته‌ مهم دیگر مراقبت از پوست در زمستان که باید بدانید این است که تلاش کنید در زمینه‌ لایه‌برداری و اسکراب، به پوست خود چندان سخت نگیرید. بهتر است که در این فصل، پوست خود را از هوای بسیار سرد و آب بسیار داغ دور نگه دارید.

استفاده نمودن از دستگاه‌های رطوبت‌ساز، پوشیدن لباس‌هایی که پارچه‌های نرم و طبیعی داشته و استفاده از دستکش از دیگر روش‌های موثر برای پیشگیری از خشکی پوست می‌باشد. جهت آنکه بدن شما آب کافی داشته باشد همیشه آب کافی بنوشید و رژیم غذایی سرشار از سبزیجات داشته باشید.

 

منبع : srvtrck

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *