عوامل تاثیرگذار در ماندگاری عطر

 

ماندگاری عطر

کمتر کسی است که بر روی میز آرایشش یا در کمد لباس‌هایش چند عطر مختلف و با قیمت‌های متفاوت  نداشته باشد. در  استفاده از عطر‌های گوناگون نیز درست به مانند لباس باید تنوع و سلیقه به خرج داد و فراخور موقعیت‌های مختلف و فصول مختلف سال عطرهای متنوعی را استفاده کرد. همان طور که نوع پوشش شما می‌تواند برخی از روحیات و خلقیات شما را نشان دهد عطر مورد استفاده‌ی شما نیز می‌تواند چنین نقشی داشته باشد. قصد داریم در یک پست مجزا پیرامون روان‌شناسی عطرها بیشتر صحبت کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 

ماندگاری عطر

 

اما بحث امروز ما بیشتر راجع به ماندگاری عطرهاست. گاهی شما برای خرید یک عطر خوش‌بو هزینه‌ی زیادی را پرداخت می‌کنید. اما پیش از آنکه به قرار یا مهمانی مورد نظرتان برسید اثری از آن عطر خوشبو نیست! ممکن است عطر مورد نظرتان تقلبی باشد و خیلی زود نت‌هایش را از دست بدهد، اما این همه‌ی ماجرا نیست. خیلی اوقات اشتباهات ما در نگهداری از عطرها این بلا را سر عطر می‌آورد.

پیش از شروع برشمردن عوامل مانایی بوی عطر بگذارید رازی را با شما در میان بگذارم، آن‌هایی که حرفه‌ای‌تر عطر می‌خرند و خبره‌ی این کارند برای خرید عطر خیلی عجول نیستند، به شما پیشنهاد می‌کنم وقتی قصد خرید عطر دارید حتی اگر از پیش آن برند را به خوبی می‌شناسید با مراجعه به مغازه‌ی عطرفروشی عطر را تست کنید و بی‌آنکه چندان به تعریف‌های فروشنده توجه نمایید اجازه دهید عطر خود ببوید! و تصمیم خرید را به روز بعد موکول کنید و از فروشنده خداحافظی کنید. عطرها تمام رایحه‌ی خود را در همان آغاز کار آشکار نمی‌سازند و اصطلاحا دارای نُت‌های آغازین، میانی و پایانی هستند (نت پایه) که هر کدام بسته به کیفیت ساخت و مواد اولیه ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. چیزی که برای شما بیشتر باید حائز اهمیت باشد نت‌های میانی و پایانی عطر است. اگر نت‌های عطر مورد نظرتان را پسندیدید مجدد به مغازه‌ی عطرفروشی مراجعه کنید و آن عطر را خریداری نمایید.

 

عوامل تاثیرگذار در ماندگاری عطر

1.مکان نگهداری عطر

گرما و نور مستقیم خورشید تاثیر زیادی در مانایی بوی عطر دارند، گرما می‌تواند مایع عطر را اکسید کند و ترکیب آن را دست‌خوش تغییر کند. سعی کنید عطرهای‌تان را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید تا همانند روز اول کیفیتش را حفظ کند. اگر هم دنبال راه ساده‌تری هستید آن‌ها را در جعبه‌های ارجینال‌شان نگهداری کنید.

2.عطرتان از کدام خانواده است

همه‌ی اسانس‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند و ماندگاریشان هم یکسان نیست. هر عطری در خود ترکیبی از چند اسانس دارد که به عنوان نُت پایه شناخته می‌شود. عطرهایی که با اسانس پایه‌ی چوب (Woody) و یا مدیترانه‌ای (چایپر)  ساخته می‌شوند معمولا بالاترین درجه ماندگاری را دارند

 

لیست قیمت عطرهای اورجینال

 

3. تاثیر فصل

اقلیمی که شما در آن زیست می‌کنید در انتخاب عطر و در میزان بویایی آن کاملا موثر است. هوای سرد عطر گل‌ها را بهتر نگه می‌دارد و به همین دلیل است که عطرهای مبتنی بر آب و هوای استوایی در زمستان یا پاییز شمیمی متفاوت از خود بروز می‌دهند و زود بویشان از بین می‌رود و برعکس عطرهای سبک‌تر در فصل تابستان یا بهار ماندگاری بیشتری دارند. گرما و رطوبت همچنین بویی که به مشام می‌رسد را تغییر می‌دهند، زیرا گرما باعث تبخیر سریعتر اسانس می شود و رطوبت شما را کمی شیرین‌تر می‌کند، پس ترکیب این دو نتیجه‌ای متفاوت حاصل خواهند کرد.

  1. عطر را کجای بدن اسپری کنید بهتر است

مکانی که عطر را اسپری می‌کنید در ماندگاری آن تاثیری مستقیم دارد. اگر می‌خواهید عطرتان ملایم‌تر به مشام برسد برسد آن را به موها یا لباس‌تان اسپری کنید. این کار عطر را سرتاسری پخش می‌کند و ماندگاریش هم از اسپری بر روی نقطه‌ای از پوست بدن بیشتر است. البته نقاطی که نبض‌تان در آن می‌زند مثل گردن، مچ و داخل آرنج به دلیل گرمایشان کمک می‌کند بوی عطر خیلی سریع‌تر متصاعد شود و در طول روز قابل استشمام باشد.

  1. فرمولاسیون عطر

میزان روغن موجود در فرمول عطر در ماندگاری آن بسیار موثر است عطر‌ها بیشترین میزان روغن و ماندگاری را دارند پس از آن ادوپرفوم‌ها و سپس ادوتویلت‌ها که روغن کمتر و آب و الکل بیشتری دارند و به همین دلیل ماندگاریشان کمتر است

  1. رطوبت پوست

اگر پوست خشکی دارید عطر بر روی بدنتان آن طور که انتظار دارید ماندگار نخواهد بود. اما دلیلش چیست؟ خشکی پوست باعث می‌شود عطر سریعتر تبخیر شود و اثری از آن باقی نماند. برای اثر بخشی بهتر پیشنهاد می‌شود پیش از اسپری عطر از لوسیون بدن غیرمعطر یا روغن جوجوبا استفاده کنید، با این کار علاوه بر بالا بردن ماندگاری عطر، رایحه‌ی آن نیز دستخوش تغییر نخواهد شد.

7.عطر را چگونه می‌زنید

به نظر پرسش ساده‌ای است! شاید زدن عطر آنقدرها هم دنگ‌وفنگ نداشته باشد اما رعایت برخی مسائل کوچک (هرکدام ولو به میزانی اندک) میزان ماندگاری عطر را افزایش می‌دهند.

آیا شما پس از آنکه به مچ دستتان عطر زدید آن‌ها را به هم می‌مالید؟ پس لطف کنید و از این پس دیگر این کار را نکنید. اسانس‌های مختلف با ترکیبات پیچیده به صورت لایه‌ای بر روی هم قرار گرفته‌اند (و یکی از دلایل گرانی عطرها همین است) مالش مچ‌ها بر روی یکدیگر هم گرما تولید می‌کند و هم ساختار عطرها را می‌شکند و مانع بروز عطرها به ترتیب درنظر گرفته شده می‌شوند و همین امر ماندگاری را کوتاه می‌کند، اگر در این کار الزامی دارید خیلی آهسته چند ضربه آرام بر روی محل اسپری عطر بزنید.

 

راهنمای خرید آنلاین عطر و ادکلن

 

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “عوامل تاثیرگذار در ماندگاری عطر

  1. ستاره گفت:

    برای پراکندگی بوی عطر ب اصطلاح باید دوش گرفت یعنی بطری عطر رو بالای سر گرفت و اسپری کرد . لطفا نگران هدر رفتن عطر خود نباشید چون این یک روش حرفه ای است . ماندگاری با پراکندگی عطر متفاوت است و هر عطر با ماندگاری بالا لزوما عطر خوبی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *