روش های جلوگیری از گزش حشرات در فصل بهار و تابستان

هر سال در فصول گوناگون تقریبا در تمام جهان مردم به دنبال راه‌حلی جهت جلوگیری از گزش حشرات هستند. جلوگیری از نیش حشرات به‌ویژه جلوگیری از گزش حشرات در کودکان بسیار اهمیت دارد. معمولا با وجود اینکه حشرات ابعاد بسیار کوچکی دارند، اما قادرند ناقل بعضی از بیماری‌ها باشند و عوارض خفیف تا شدید در بدن میزبان ایجاد نمایند؛ مثل پشه مالاریا که ناقل بیماری است.

ممکن است این سوال شما نیز باشد، که برای جلوگیری از گزش حشرات چه کنیم و کدام یک از روش‌های پیشگیری از گزش حشرات بهتر است؟ بهتر است جهت جلوگیری از گزش پشه چه کنیم؟ آیا برای جلوگیری از گزیدگی حشرات در کودکان باید از دارو یا روش خاصی استفاده کنیم؟ در این بخش اطلاعات کافی درباره جلوگیری از گزش در اختیار شما قرار خواهیم داد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

برای جلوگیری از گزش حشرات چه کنیم؟

برای جلوگیری از گزش حشرات چه کنیم؟

پیش از هرچیز توصیه می‌کنیم یک لوسیون بعد از گزش حشرات به همراه داشته باشید تا در صورت گزیده شدن، خارش آن را برطرف کنید. اما پیشگیری از نیش حشرات امروز به یکی از معضلات بزرگی تبدیل شده، زیرا به سادگی نمی‌توان با حشرات مبارزه نمود و کاملا آن‌ها را از بین برد. بیشتر از بزرگسالان نوزادان و کودکان در معرض نیش حشرات قرار دارند. به همین دلیل جلوگیری از گزش حشرات در کودکان در اولویت قرار دارد.

حشرات از جمله کنه، پشه، کک و مگس قادرند بیماری‌هایی مثل تب زرد، مالاریا، زیکا، دنگی، چیکونگونیا و لایم را گسترش بدهند. پیشگیری از گزش حشرات به این دلیل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، که بعضی از موارد گزیدگی عوارض و اثرات خفیف دارند و برخی باعث بروز بیماری‌های شدید می‌شوند. گاهی عواقب گزش حشرات ماندگار بوده و شخص را با انواع عوارض و اختلالات جسمانی درگیر می‌نماید.

راههای جلوگیری از گزش کک چیست؟

راههای جلوگیری از گزش کک چیست؟

کک یکی از قدیمی‌ترین نوع حشرات است، که بارها در طی زندگی خود نام آن را می‌شنویم. کک بیشتر در حیوانات مشاهده می‌شود. درنتیجه اگر حیوان خانگی مبتلا به کک داشته باشید، احتمال اینکه بدن شما توسط کک گزیده بشود زیاد است. ممکن است افراد در رابطه با جلوگیری از گزش در کودکان بارها تحقیق نمایند، اما کم‌تر کسی درباره کک و نیش آن نگرانی دارد، زیرا بیشتر در تیررس چشمان ما نیست. کک می‌تواند ناقل بیماری طاعون باشد.

دارویی برای جلوگیری از گزش کک

یکی از برترین داروهایی که جهت جلوگیری از گزیدگی پشه و کک پیشنهاد می‌شود، پماد گیاهی افتربایت برای کک گزیدگی می‌باشد که محصولی از شرکت باریج اسانس بوده و سوزش، التهاب و خارش زخم را تسکین می‌بخشد.

جلوگیری از گزش پشه و حشرات در کودکان

جلوگیری از گزش پشه و حشرات در کودکان

یکی از دغدغه‌های والدین در فصول گوناگون سال به‌ویژه زمانی که هوا گرم می‌شود، این است که برای جلوگیری از گزش در کودکان باید چه‌کاری انجام بدهند؟ جهت جلوگیری از گزش در کودکان چند پیشنهاد برای شما داریم:

جهت جلوگیری از گزش کنه از رنگ‌های چندان روشن استفاده نکنید

به طور معمول برای کودکان لباس‌های رنگ روشن تهیه می‌کنیم و خوشبو و تمیز بودن لباس آن‌ها هم بسیار برای ما اهمیت دارد. اما بهتر است بدانید که یکی از روش‌های جلوگیری از گزش پشه این است که در فصل بهار و تابستان برای کودک خود از رنگ‌های خیلی روشن استفاده نکنید. حشرات نه تنها به آب راکد جذب می‌شوند، بلکه به رنگ‌های روشن و عطرها هم علاقه فراوانی دارند.

برای جلوگیری از گزش در کودکان پیشنهاد می‌کنیم از پوشیدن لباس با رنگ‌های نارنجی، صورتی و قرمز حداقل تا زمانی که حشرات هستند، اجتناب نمایید. پیش از بیرون رفتن از عطر، لوسیون معطر یا حمام حبابی استفاده ننمایید. این محصولات بهداشتی به‌طور معمول بوی بسیار خوبی داشته و حشرات جذب این بوها می‌شوند.

از کرم و پماد جهت جلوگیری از نیش پشه استفاده نمایید

از کرم و پماد جهت جلوگیری از نیش پشه استفاده نمایید

یکی از روش‌های جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه در کودکان و به صورت کلی جلوگیری از گزش این است که قسمت‌های آزاد پوست را عایق نمایید. جهت محافظت از این بخش‌ها از کرم‌ جلوگیری از گزش استفاده نمایید. برای محافظت از پوست محصول کرمی را روی دست و صورت کودک بزنید. توجه کنید که زمان استفاده از این محصول ترکیبات وارد چشم نشود و حداقل 3 مرتبه در روز از آن روی پوست کودک استفاده نمایید.

اسپری جلوگیری از گزش هم محصول دیگری است، که می‌تواند برای در امان نگهداشتن کودک از نیش پشه و دیگر حشرات به شما کمک نماید. برای جلوگیری از گزش پشه مقدار کافی از اسپری را بنابر دستور درج شده روی بطری روی بدن کودک اسپری نمایید. توجه کنید، همیشه پس از برگشتن به خانه پوست کودک را بشویید. همچنین شما می‌توانید جهت تهیه این محصول به انواع فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید.

قیمت انواع لوسیون و کرم بدن با کیفیت

 

این دافع‌‌های جلوگیری از گزش حشرات موثر نمی‌باشند

افراد معمولا سعی می‌کنند، تا حد امکان برای پیشگیری از گزش حشرات از چیزهایی استفاده نمایند که مجبور به مصرف کرم و اسپری یا دارو گزش حشرات نشوند. اما بعضی از آن‌ها واقعا موثر نبوده و تنها پول و زمان از بین بردن و دور کردن حشرات را از دست می‌دهید. از جمله این موارد عبارتند از:

  • مچ بند آغشته به مواد دافع شیمیایی.
  • سیر یا ویتامین B1 که به طور خوراکی مصرف می‌شوند.
  • دستگاه‌های اولتراسونیک که امواج صوتی تولید می‌کنند، که جهت دور نگه داشتن حشرات درست شده‌اند.

همچنین بعضی تصور می‌کنند جهت جلوگیری از گزش در کودکان باید موقعیت خود را تغییر بدهند، در حالیکه این کار نمی‌تواند 100 درصد خطر گزش حشرات را از بین ببرد. یکی از روش‌های جلوگیری از گزیدگی حشرات این است که سعی نکنید حیوانات اطراف خانه را از بین ببرید.

برای مثال حضور خفاش‌ها در اطراف خانه چیز بدی نیست و به کنترل جمعیت پشه‌ها کمک می‌نماید. شاید روشی با اثرات محسوس نباشد ولی درهر صورت یکی از روش‌های جلوگیری نمودن از گزش پشه همین است.

مطالب کاربردی:  آیا وازلین برای ابرو مفید است و تاثیری در رشد آن دارد؟

 

چند روش طبیعی جلوگیری از گزش پشه در طب سنتی

چند روش طبیعی جلوگیری از گزش پشه در طب سنتی

در این بخش چند روش طبیعی جلوگیری از نیش حشرات و پشه‌ها را به شما آموزش می‌دهیم:

جلوگیری از نیش پشه در خواب با اکالیپتوس لیمویی

تحقیقات نشان می‌دهند که اکالیپتوس لیمویی قادر است دافع پشه‌ها باشد. جهت جلوگیری نمودن از گزش پشه می‌توانید از این عصاره استفاده نمایید و حداقل 12 الی 14 ساعت از نیش حشرات در امان بمانید. این عصاره را نباید روی پوست کودکان زیر 3 سال بمالید. جالب است بدانید که این عصاره طبیعی علاوه بر دفع و دور کردن حشرات قادر است در کاهش علائم سرماخوردگی، سرفه و احتقال هم موثر باشد.

برای جلوگیری از نیش حشرات از خوشبو کننده ها استفاده نکنید

در زمان برنامه ریزی جهت گذراندن اوقات در خارج از منزل، از زدن لوسیون، عطر یا صابون‌های معطر خودداری کنید. حشرات بوی شیرین را دوست داشته و به سمت شما جذب می‌شوند. پس، محصولات بی بو را انتخاب کنید و لباس و پوست خود را با ترکیبات دافع حشرات بپوشانید.

جلوگیری از گزش پشه با روغن گربه‌ای

جلوگیری از گزش پشه با روغن گربه‌ای

گربه‌ای اسم یک گیاه بوده و نباید چندان از نامش تعجب کنید. این گیاه به علت تاثیری که بر گربه‌ها دارد به چنین نامی شناخته شده است. این گیاه در جلوگیری از گزش پشه تاثیرگذار بوده و می‌تواند حشرات را از شما دور نماید. شما می‌توانید این گیاه را دود کرده و از اثرات آن در محیط بهره‌مند شوید، اما بهتر است از روغن آن استفاده نمایید. هنگامی که روغن از گیاه گربه‌ای گرفته می‌شود، عوارض جانبی گیاه را نخواهد داشت.

مطالب پربازدید:  دوش واژینال چیست و طریقه استفاده از آن چگونه است؟

 

روغن نعناع برای پیشگیری از کک گزیدگی

برای جلوگیری از گزیدگی حشرات یکی از محصولاتی که شاید در هر خانه‌ای پیدا شود، روغن نعناع فلفلی است. این روغن دافع پشه بوده و به نوعی کاربرد حشره کشی دارد. چنانچه این روغن را با عصاره لیمو یا هر رایحه دیگری ترکیب کنید و روی پوست بمالید، تاثیر آن در دفع حشرات را خواهید دید. جهت آنکه روغن نعنا روی پوست ایجاد بثورات نکند، بهتر است آن را با روغن حامل مثل روغن کانولا رقیق نمایید.

پماد جلوگیری از گزش کک با روغن علف لیمو

پماد جلوگیری از گزش کک با روغن علف لیمو

روغن علف لیمو را می‌توانید از نظر قدرت با مواد دافع پشه تجاری مقایسه نمایید. اگر این روغن را با اسانس دیگری مثل روغن پوست دارچین ترکیب نمایید، اثرات دافع آن چندین برابر می‌شود. در بسیاری از پمادهای جلوگیری از گزش حشرات این ماده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع : aad

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *