راهنمای خرید با رمز دوم پویا

این روزها اگر مسیرتان به دادسرای جرایم رایانه‌ای افتاده باشد، افراد زیادی را مشاهده خواهید کرد به خاطر فیشینگ اینترنتی، تمام یا بخشی از دارایی موجود در حساب کارت اعتباری‌شان را از دست داده‌اند و به دنبال تشکیل پرونده برای پیگیری این موضوع هستند. مبالغ دزدی شده متفاوت است؛ زیر 1 میلیون تا حتی نزدیک به 500 میلیون تومان! به طوری که طبق آمار منتشر شده از سمت پلیس فتا، فقط شهروندان تهرانی در 6 ماه اول سال چندین میلیارد متضرر شده‌اند. اگر از مالباختگان درمورد نحوه وقوع این اتفاق سوال بپرسید، همه یک سناریو مشابه را تعریف می‌کنند : در حال خرید اینترنتی بوده‌اند و پس از وارد کردن تمامی اطلاعات کارت اعم از رمز دوم ثابت (ایستا) در درگاه بانکی، دقایقی بعد پیامک برداشت حسابی برای آنها ارسال شده که مبلغ کم شده را بسیار بیشتر از مبلغ مشخص شده، نشان می‌دهد و تازه بعد از خالی شدن حسابشان، متوجه دزدی می‌شوند. این پیامک تازه شروع کار است و مالباخاتگان پس از روزها دوندگی، می‌توانند پرونده‌های دزدی از حساب را به جریان بیاندازند. برای جلوگیری از این اتفاق راه‌های زیادی وجود دارد؛ یکی از آنها دقت کردن به ای‌نماد (نماد اعتماد الکترونیکی) هنگام خرید اینترنتی است؛ فروشگاه‌های اینترنتی که از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ای‌نماد دریافت کرده باشند، برای خرید امن هستند و خیال مشتریان از بابت رخ ندادن اتفاقاتی چون دزدی از حساب، راحت خواهد بود. ای‌نماد هر سایتی را می‌توانید از نوار پایین سایت خرید اینترنتی مشاهده کنید. اما هکرها و دزدهای اینترنتی بسیار هوشمند شده‌اند و با تغییر آدرس درگاه اینترنتی، اقدام به دزدی می‌کنند؛ با افزایش این موضوع، بانک مرکزی به منظور ارتقاء امنیت و محافظت از حساب‌های بانکی ، در اوایل سال 98 بیانیه‌ای در مورد شروع سرویس تازه‌ای به نام رمز دوم پویا منتشر کرد و از دارندگان کارت‌های اعتباری خواست که برای فعال‌سازی این رمز اقدام کنند تا از بهمن ماه 98 تمامی تراکنش‌های اینترنتی،حتی خرید شارژ، با این رمز صورت بگیرد.

فیشینگ و دزدی اینترنتی

رمز دوم پویا چیست ؟

خرید اینترنتی لباس را همه این طور می‌شناسند که باید وارد درگاه بانکی شوند و با وارد کردن شماره کارت، رمز دوم، کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت خریدشان را کامل کنند. اما مشکل اینجاست که اگر هکرها به رمز دوم دسترسی پیدا کنند، به راحتی می‌توانند از حساب شما دزدی کنند. به همین خاطر رمزهای دوم پویا به سیستم بانک‌داری الکترونیکی معرفی شده‌اند تا از رخداد اتفاقاتی از این قبیل جلوگیری کنند. رمزهای دوم پویا عمر بسیار کوتاهی دارند (یک دقیقه) و اگر بین زمان صادر شدن رمز و وارد کردن اطلاعت کارت در درگاه بیش از یک دقیقه طول بکشد، شما نیاز به دریافت مجدد رمز دوم پویا خواهید داشت. یک‌بار مصرف بودن و دریافت این رمز فقط توسط صاحب‌ کارت، اقدام بسیار موثری در جهت مقابله با دزدی‌های اینترنتی خواهد بود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

راهنمای فعال‌سازی و دریافت رمز دوم پویا

با معرفی رمز دوم پویا، ابهامات بسیار زیادی برای دارندگان حساب‌های بانکی بوجود آمده است؛ سوال‌هایی از قبیل اینکه چطور می‎‌توانند رمز دوم پویا را فعال کنند و اینکه چطور هنگام خرید، باید این کد را دریافت کنند. یک راه آن دریافت کد هنگام ورود به درگاه بانکی و با ضربه زدن روی دکمه دریافت رمز، امکان پذیر است و به این ترتیب رمز یکبار مصرف برای تلفن همراه خریدار پیامک می‌شود و یک راه دیگر، دریافت از اپلیکیشن‌های رمز پویای بانکی است.  بانک‎‌های صادر کننده کارت‌های اعتباری، ممکن است دستورالعمل‌های متفاوتی برای دریافت رمز دوم پویا ارائه دهند به همین خاطر اگر از بانک‌های متنوعی استفاده می‌کنید، باید برای اطلاع از نحوه دریافت رمز پویا به سایت‌ بانک‌ها مراجعه کنید. البته در خرید اعتباری و قسطی شرایط کمی متفاوت تر است. در ادامه نحوه دریافت رمز دوم پویا از بانک‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم.

بانک سامان

برای دریافت رمز دوم پویا از بانک سامان، دو روش وجود دارد :

روش اول، مراجعه به یکی از شعب این بانک و ثبت درخواست فعال‌سازی است. شعبه یک بارکد (کد QR ) به شما می‌دهد تا همراه با پیامک فعالسازی که به شماره موبایل‌تان ارسال می‌شود، برای فعالسازی مورد استفاده قرار بگیرد. قدم بعدی دانلود و نصب برنامه “رمزینه” است. که با باز‌کردن برنامه، باید بارکد را اسکن کنید و باید کد 6 رقمی که توسط شعبه صادر می‌شود را در برنامه وارد کنید. بعد از انجام این مراحل می‌توانید برای دریافت رمز دوم فقط کافیست به برنامه رمزینه مراجعه کنید.

روش دوم، دریافت رمز بدون مراجعه به شعبه و از طریق سامانه نت بانک است. با ورود به سامانه، از بخش مدیریت کارت، گزینه فعال‌سازی رمز یکبار مصرف را انتخاب کنید تا بارکد را به شما اعلام کند و باقی مراحل مانند روش قبل صورت می‌گیرد.

بانک آینده

بانک آینده برای مشتریانش برنامه “ریما” را برای دریافت رمز دوم پویا معرفی کرده است. برای دریافت این برنامه می‌توانید به وب‌سایت بانک آینده مراجعه کنید و با توجه به نوع سیستم عامل تلفن همراه‌تان، برنامه را دریافت و نصب کنید. شماره تلفن‌تان را وارد کرده و کد فعال‌سازی را دریافت کنید. پس از آن باید به یکی از دستگاه‌های خود‌پرداز باتک آینده رجوع کنید و از منوی عملیات رمز، گزینه رمز دوم یک‌بار مصرف را انتخاب کنید. حالا باید شماره تلفن همراه‌تان را وارد کنید تا یک کد 120 کاراکتری برای شما پیامک شود و این کد به همراه کد 8 رقمی چاپ شده در کاغذ را در برنامه وارد کنید تا نصب برنامه با موفقیت به پایان برسد.

خوشبختانه بانک آینده برای مشتریانی که از تلفن همراه هوشمند استفاده نمی‌کنند هم روشی درنظر گرفته است. این افراد با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز و با انتخاب گزینه رمز یکبار مصرف، می‌توانند دریافت رمز پویا را روی تلفن همراهشان تنظیم کنند تتا هنگام خرید و ورود به درگاه بانکی، با انتخب رمز پویا، رمز یکبار مصرف برای آنها پیامک شود.

بانک ملی

بانک ملی برنامه 60 را معرفی کرده تا کاربران بتوانند با استفاده از کد USSD و با استفاده از برنامه، رمز یک‌بار مصرف خود را دریافت کنند. بعد از اینکه این برنامه را دانلود کردید، برای فعال‌سازی آن می‌توانید به شعب و یا دستگاه‌های خودپرداز این بانک مراجعه کنید و با باز کردن برنامه، هر بار رمز یکبار مصرف دوم را دریافت کنید. همچنین این بانک، برای راحتی کاربرانش، کد دستوری *737*60# را نیز مشخص کرده تا با شماره‌گیری این کد، رمز دوم پویا برای کاربران ارسال شود. این روش زمانی که به اینترنت دسترسی نداشته باشید، بسیار کاربردی است. علاوه بر تمام این راه‌ها، بانک ملی یک برنامه دیگر به نام “مرزبان” هم معرفی کرده که برای فعال‌سازی این برنامه، می‌توانید از راهنمای موجود در سایت بانک ملی استفاده کنید.

نحوه خرید از مدیسه با رمز دوم پویا

حالا که با توجه به بانک صادرکننده کارت اعتباری، برنامه رمز دوم پویا را دریافت کرده‌ایم، می‌توانیم به سراغ خرید و انجام تراکنش‌های اینترنتی برویم. پس از آنکه آیتم‌های موردنظرتان را به سبد خرید اضافه، آدرس را انتخاب و در نهایت برای قطعی کردن پرداخت روی دکمه “پرداخت از درگاه اینترنتی” کلیک کردید، درگاه اینترنتی پرداخت در مقابل شما باز می‌شود. ابتدا اطلاعات ثابت کارت اعم از شماره کارت، تاریخ انقضا، کد CVV2، تصویر امنیتی و ایمیل‌تان را وارد کنید و در مرحله بعد با ورود به برنامه رمز دوم، گزینه درخواست رمز جدید را انتخاب کنید. پس از دریافت رمز فقط یک دقیقه فرصت دارید تا رمز را در درگاه وارد و خرید خود را قطعی کنید؛ به همین خاطر بهتر است که ابتدا اطلاعات ثابت را وارد و سپس به سراغ رمز دوم پویا بروید تا بدون اتلاف وقت و از بین رفتن کد، پرداخت خود را کامل کنید.

راهنمای خرید با رمز دوم پویا از مدیسه

راهنمای خرید لباس از سایت لباس بچه

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *