ویتامین D

ویتامین D که به نام ویتامین آفتاب نیز شناخته می‌شود، یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. این‌ ویتامین نه‌تنها در هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید در بدن ما تولید می‌شود بلکه در تعداد محدودی از مواد غذایی هم یافت می‌شود. ردپای تأثیرات ویتامین D از کمک به تقویت استخوان‌ها گرفته تا حمایت از سیستم ایمنی بدن دیده‌ می‌شود و همانند یک هورمون مزایای قابل‌توجهی برای سلامتی ما دارد. طبق آمار اعلام‌شده توسط معاون آموزشی وزیر بهداشت حدود 80 الی 90 درصد جمعیت ایران کمبود ویتامین D دارند که می‌تواند عوارض مهمی چون پوکی استخوان و درد و ضعف ماهیچه‌ها، مشکلات گوارشی، سردرد و سرگیجه و احساس افسردگی را در پی داشته باشد.

قرارگیری در معرض نور خورشید یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های جذب ویتامین D است؛ اما استفاده از مکمل‌های غذایی و یا استفاده از مواد غذایی که سرشار از این ویتامین مفید باشند نیز می‌تواند کمبود ویتامین D را در بدن ما را جبران کند. متخصصان، مصرف روزانه ۶۰۰ واحد ویتامین D برای افراد زیر ۷۰ سال و ۸۰۰ واحد را برای افراد بالای ۷۰ سال تجویز می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با 5 ماده غذایی سرشار از ویتامین D،‌ آشنا شوید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

  • قزل‌آلای رنگین‌کمان

اگرچه این عضو خا‌نواده قزل‌آلا شاید نوع کمتر شناخته‌شده‌ای باشد اما یکی از منابع غنی ویتامین D محسوب می‌شود. مصرف 85 تا 100 گرم ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان پخته‌شده می‌تواند تا 112 درصد از میزان موردنیاز ویتامین D بدن ما را تأمین کند که حتی فراتر از میزان موردنیاز روزانه است.

ویتامین D

قارچ‌ها نه‌تنها منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند بلکه یکی از معدود منابع گیاهی ویتامین D محسوب می‌شوند. نصف لیوان قارچ پخته‌شده تقریباً نیمی از میزان موردنیاز ویتامین D روزانه را تأمین می‌کند. قارچ‌ها همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های گروه Bمانند B2 و B3 هستند.

قارچ

آشنایی با 10 دستور پخت غذا سریع و ساده

 

سلامتی خود را با این منبع پروتئین ارزان اما باکیفیت بالا بیمه کنید. تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی ضروری است و زرده آن نیز حاوی مقادیر زیادی از ویتامین D است. یک تخم‌مرغ متوسط 6٪ ویتامین D موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند.

تخم‌مرغ

این ماهی لذیذ فواید زیادی برای سلامتی دارد که ازجمله می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی اشاره کرد. 100 گرم ماهی سالمون معادل 11 میکروگرم ویتامین D در خود دارد و همچنین حاوی مقدار زیادی فسفر، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B است.

  • روغن ماهی

سال‌ها است که از روغن ماهی به‌عنوان یکی از بهترین منابع تأمین ویتامین D استفاده می‌شود. این ماده مغذی نه‌تنها به رشد و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها در کودکی کمک می‌کند بلکه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و مواد مغذی مانند ویتامین A است. مصرف روزانه فقط یک قاشق غذاخوری روغن ماهی معادل 170٪ ویتامین D موردنیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند.

 روغن ماهی

 

خرید محصولات سوپرمارکتی

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *