خوابیدن با آرایش چه عوارض وحشتناکی برای پوست دارد؟

همه ما حداقل برای یک بار هم که شده، خوابیدن با آرایش را تجربه کرده‌ایم. ممکن است شما تا دیر وقت کار کرده، تا دیروقت بیرون مانده، یک پرواز دیروقت داشته یا در مقابل تلویزیون چرت بزنید. مهم نیست دلیل آن چیست، شما آن قدر روز خسته کننده‌ای داشته‌اید که قادر نیستید آرایش خود را قبل از رفتن به رختخواب پاک نمایید.

اگرچه ممکن است این عمل بی ضرر به نظر آید، اما اگر به یک روتین تبدیل شود می‌تواند برای پوست شما بسیار مضر و مخرب باشد. در ادامه این مقاله از مدیسه قصد داریم مضرات خوابیدن با آرایش را برای شما شرح دهیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

عوارض خوابیدن با آرایش چیست؟

عوارض خوابیدن با آرایش چیست؟

نخستین چیزی که ممکن است متوجه آن شوید تاثیری است که خوابیدن بدون شستن آرایش روی پوست شما می‌گذارد. منظور از اثر مخرب پوستی مواردی همچون آکنه، تحریک و پیری زودرس می‌باشد. پوست شما از خواب به عنوان موقعیتی جهت بهبودی از استرس‌های مختلف در طول روز و برای ریختن و بازسازی سلول‌های خود استفاده می‌کند.

شما با گذاشتن لایه‌ای از آرایش، یک سد در برابر فرآیند لایه‌برداری و بازسازی پوست خود ایجاد می‌کنید. افزون بر این، آرایش در واقع به رادیکال‌های آزاد موجود در محیط می‌چسبد و بنابراین پاک نکردن آرایش به این ناخالصی‌های مضر فرصت فراوانی برای آسیب رساندن به پوست شما می‌دهد. رادیکال‌های آزاد کلاژن را می‌‌شکنند که با گذر زمان منجر به بروز خطوط ریز و پیری زودرس می‌‌شود.

چگونه آرایش روی چشمان شما اثر می‌گذارد؟

چگونه آرایش روی چشمان شما اثر می‌گذارد؟

خوابیدن با آرایش چشم می‌تواند به ویژه به حساس‌ترین نواحی صورت یعنی چشم‌‌ها آسیب برساند. چرت زدن یا خوابیدن بدون شستن آرایش کامل چشم، شما را در معرض خطراتی همچون التهاب چشم، انواع عفونت، قرمزی پلک و ساییدگی قرنیه قرار می‌دهد.

این موضوع می‌تواند ناشی از مالش ذرات آرایش بر سطح چشم شما باشد. از آن جایی که ناحیه چشم بسیار حساس و ظریف است، شما باید ریمل، خط چشم و سایه چشم خود را پاک کرده تا با چشم‌هایی قرمز و ملتهب از خواب بیدار نشوید.

در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که چرا نباید با آرایش خوابید و چرا لوازم آرایشی بهداشتی در طولانی مدت برای پوست مضر هستند.

مطالب مرتبط:  برنامه روتین پوستی دور چشم روزانه

 

مسدود شدن غدد اشکی و خشکی چشم‌ها

یکی از بزرگترین عوارض خوابیدن با ریمل ، مسدود شدن غدد اشکی چشم است. چرا که باقی ماندن لوازم آرایشی نظیر ریمل چشم بر روی آن، غدد اشکی پلک‌ها و فولیکول‌های مو را مسدود نموده و در نتیجه خطر ابتلا به خشکی چشم هم افزایش می‌کند.

پیری زودرس و تخریب کلاژن

پیری زودرس و تخریب کلاژن

کم کاری در پاک کردن آرایش می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست و تخریب کلاژن شود. دکتر وی در این رابطه گفته : خوابیدن بدون پاک نمودن آرایش ایده خوبی نیست. اول از همه، آرایش می‌تواند آلودگی‌ها و آلاینده‌های محیطی را در داخل پوست به دام انداخته و این نوع استرس محیطی می‌تواند منجر به افزایش یافتن رادیکال‌های آزاد شود که موجب جهش DNA و تخریب کلاژن شود و با گذر زمان منجر به پیری زودرس پوست خواهد شد.

عود کردن آکنه؛ از عوارض خوابیدن با آرایش

عود کردن آکنه؛ از عوارض خوابیدن با آرایش

غالبا پس از خوابیدن با آرایش صورت، با یک الی دو جوش از خواب بیدار شده‌اید و این موضوع تصادفی نیست. دکتر وی می‌گوید: استفاده طولانی از آرایش در زمان خواب می‌تواند منافذ پوست را مسدود نموده و در نتیجه آکنه ایجاد کند.

از انواع تاثیر خوابیدن با آرایش می‌توان به بروز پیری زودرس پوست، عود کردن آکنه، خشکی پوست، التهاب و عفونت چشم، گرفتگی فولیکول‌های مژه و همچنین پوسته پوسته شدن لب‌ها اشاره کرد.

خشکی پوست در اثر خوابیدن با آرایش

خشکی پوست در اثر خوابیدن با آرایش

دکتر وی گفته: خوابیدن با آرایش می‌تواند در روند ریزش طبیعی یا لایه‌برداری پوست اختلال ایجاد کند. این می‌تواند منجر به یک چهره کدر، خشک و ناسالم شود.

چشم های ملتهب و پوست تحریک شده

چشم های ملتهب و پوست تحریک شده

دکتر وی توصیه می‌کند: پاکسازی ملایم پوست یک دلیل کلیدی در کاهش انتشار باکتری‌ها، ویروس و قارچ است. آرایش چشم، به خصوص ریمل، می‌تواند حاوی پاتوژن‌‌های مضر باشد که منجر به التهاب و عفونت در داخل و اطراف چشم می‌شود. یک روتین پاکسازی روزانه می‌‌تواند به کاهش اثر آلودگی هوا روی پوست شما هم کمک کند.

دکتر وی همچنین اضافه می‌کند که التهاب همچنین می‌تواند در نتیجه یک واکنش آلرژیک باشد.

اگر غالبا قبل از خواب آرایش خود را پاک می‌کنید و فقط چند بار خوابیدن بدون پاک کردن آرایش را تجربه کرده‌اید، نگران نباشید. یک یا دو روز پاک نکردن آرایش اثرات منفی طولانی مدتی ندارد، اما تبدیل شدن آن به عادت می‌تواند توانایی پوست شما را برای پیری زودرس و به خطر انداختن سلامت کلی آن را تقویت کند.

قیمت انواع آرایش پاک کن و میسلار واتر اورجینال

 

گرفتگی فولیکول‌های مژه

گرفتگی فولیکول های مژه

خوابیدن با ریمل و خط چشم امکان دارد منجر به مسدود شدن فولیکول‌های مو و غدد چربی روی پلک‌های شما شود. زمانی که این نواحی مسدود می‌‌شوند، برجستگی‌‌های کوچکی به نام گل مژه ایجاد می‌شوند.

مژه های شکسته در اثر خوابیدن با آرایش

خوابیدن با ریمل می‌تواند سبب شکننده شدن مژه‌ها و حتی ریزش سریع‌تر شود.

لب‌های ترک خورده

لب های ترک خورده

همان رژ لب فوق‌العاده خود که بسیار دوستش دارید، در صورت پاک نشدن صولی در طول خواب شبانه می‌‌تواند رطوبت لب‌های شما را از بین ببرد. خوابیدن با هر نوع رژ لبی منجر به خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها می‌شود. بهتر است به جای رژ به سراغ بالم لب‌های مرطوب کننده بروید.

آلوده شدن بالش

آلوده شدن بالش

عواقبی که خوابیدن بدون شستن آرایش برای پوست شما ایجاد می‌‌کند یک طرف و آلوده شدن بالش در یک طرف دیگر از مضرات آن قرار می‌گیرد. عدم باقی ماندن سایه چشم روی بالش یا ملحفه‌های شما دلیل دیگری برای پاک کردن آرایش قبل از رفتن به رختخواب می‌باشد.

اگر بقایای آرایش روی بالش شما باقی مانده باشد، به همان اندازه باقی ماندن آن روی صورت برای پوست شما مضر است. به صورت مرتب روبالشی خود را بشویید، اما سعی داشته باشید در مرحله اول از باقی ماندن آرایش روی پوست خود جلوگیری نمایید.

مطالب پربازدید:  روتین پوست بعد از حمام مخصوص یک خانم لاکچری

 

سخن آخر

خوابیدن با آرایش یکی از عادات بسیار اشتباهی است که منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر پوست می‌شود. اگر هر شب با آرایش به رختخواب می‌روید، باید بدانید که این کار افزون بر این که بالش شما را آلوده می‌کند، زمینه را برای ایجاد چین و چروک، پیری زودرس پوست و افزایش آکنه هم فراهم می‌آورد.

افزون بر این، پوست شما همیشه ناسالم و کدر به نظر می‌رسد. بنابراین، بهترین راه چاره این است که شب قبل از خواب پوست را با یک شوینده مناسب شسته و روتین مراقبت پوستی موثری داشته باشید. در این مقاله از مدیسه به بررسی مضرات خوابیدن با آرایش و همچنین راه حل‌های جلوگیری از آن پرداختیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرند.

 

منبع : enrichclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *