لوستر

لوستر‌ها یکی از محبوب‌ترین اکسسو‌ری های تزئینی منزل هستند که  تقریباً در هر خانه‌ای حداقل یکی دوتا از آن‌ها پیدا می‌شود. لوستر‌ها مانند سنگ‌های زینتی بر روی یک لباس شب زیبا هستند که جلوه کامل و پرزرق‌وبرقی به منازل و یا فضاهای اداری ما می‌بخشند و از طرفی دیگر به‌عنوان یکی از منابع مهم روشنایی در فضای خانه یا محل کار ما نیز محسوب می‌شوند.

اما از کجا بدانیم که کدام لوستر مناسب فضای ما است ؟ مثلاً زیادی بزرگ نیست؟ خیلی کوچک نیست؟ و یا این‌که آیا با سبک طراحی فضای ما هم‌خوانی دارد یا خیر؟ اگر شما نیز در هنگام خرید لوستر با سؤالاتی این‌چنینی مواجه هستید، در ادامه با این راهنمای خرید لوستر از مجله مدیسه همراه باشید تا با نکات مهمی که قبل از انتخاب لوستر مناسب باید بدانید، آشنا شوید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

لوستر

هنگام جستجوی لوستر ایدئال خود باید به چه فاکتورهایی توجه کنیم ؟

سه عامل اصلی در انتخاب لوستر عبارت‌اند از: اندازه/مقیاس ، میزان و جهت خروجی نور  و سبک. با در نظر گرفتن این فاکتور‌ها می‌توانید دامنه انتخاب‌های خود را محدودتر کنید تا بتوانید بهترین گزینه مناسب برای فضای خود را خریداری کنید.

اندازه لوستر

انتخاب لوستری بیش‌ازحد بزرگ یا کوچک می‌تواند منجر به ایجاد ظاهری نامتناسب در فضای شما شود. مثلاً لوستر چند شاخه بسیار بزرگی که در وسط اتاق 6  متری آویزان شده است نه‌تنها جالب نیست بلکه فضایی خفه ایجاد می‌کند و باعث کوچک‌تر دیده شدن فضا می‌شود از طرفی دیگر نور کم در فضای بزرگ هم خوب نیست و باعث ضعیف شدن چشم می‌شود. به همین دلیل رعایت تناسب میان سایز لوستر و متراژ اتاق یکی از موارد مهمی است که حتماً باید در هنگام انتخاب آن در نظر گرفته شود. برای انتخاب سایز مناسب لوستر یک قانون کلی وجود دارد که طول و عرض اتاق را به فوت (هر فوت برابر ۳.۳ متر است) باهم جمع می‌کنند و معادل آن را به اینچ (هر اینچ برابر ۲.۵۴ سانتی‌متر است) برای قطر لوستر در نظر می‌گیرند.

مقیاس‌های رایج زیر نیز می‌تواند در انتخاب سایز مناسب لوستر برای فضای شما کمک‌کننده باشد.

برای اتاق‌های کوچک‌تر از ۳در۳ متر عرض لوستر مناسب را بین ۴۳ تا ۵۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند.

برای اتاق‌هایی با مساحت  ۴در۴ متر عرض لوستر مناسب را بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند.

برای اتاق‌هایی با مساحت  ۴.۵ در ۴.۵ متر عرض لوستر مناسب را  بین ۶۵ تا ۸۲ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند.

برای به دست ‌آوردن ارتفاع مناسب لوستر نیز باید ارتفاع اتاق را یک‌بار بر ۴ و یک‌بار بر ۵ تقسیم کنیم. با این کار بیشینه و کمینه  ارتفاع ایدئال لوستر به دست می‌آید.

 

لوستر آشپزخانهلوستر طلایی

میزان و جهت خروجی نور

جهت خروجی نور نیز مسئله بسیار مهمی است. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که پشت میز ناهارخوری بنشینید و نور لامپ مستقیماً در چشم شما بتابد. بنابراین بسیار مهم است که جهت تابش نور از لوستر را بررسی کنید و ببینید که برای فضای در نظر گفته شما مناسب است با خیر.

سبک

ازآنجایی‌که تنوع لوسترهای موجود در بازار زیاد است، باید لوستری انتخاب کنید که با سبک چیدمان کلی منزلتان هماهنگ باشد. به‌طور مثال اگر به دنبال ظاهر و طراحی مدرن هستید بر روی انتخاب لوسترهایی با روکش نیکل یا کروم تمرکز کنید اما اگر طرفدار سبک‌های سنتی و یا تلفیقی از سبک مدرن و سنتی هستید لوستر‌های کریستال، چینی یا برنزی انتخاب‌های بهتری برای شما به نظر می‌رسند. به خاطر داشته باشید که رنگ و جنس لوستر شما باید تکمیل‌کننده سایر اثاثیه و لوازم در فضای شما باشد.

لوستر اتاق خواب لوستر مدرن

نکاتی که بهتر است در هنگام خرید لوستر در نظر داشته باشید:

برای هر قسمت از خانه مطابق با همان فضا لوستر انتخاب کنید. مثلاً یک لوستر بزرگ چند شاخه با لامپ‌های زیاد اصلاً انتخاب مناسبی برای اتاق‌خواب نیست.

بازه قیمتی و بودجه خود را مشخص کنید. با این کار بازهم دامنه انتخاب‌های خود را محدود می‌کنید و درنتیجه می‌توانید با سرعت بیشتری گزینه مناسب خود را از میان بیشمار مدل‌های متنوع موجود در بازار انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که برای لوسترهایی با وزن بیش از 5 کیلوگرم استحکام کابلی و ایمنی آن را در نظر بگیرید. همچنین دقت داشته باشید که گاهی برای برخی لوسترها حتماً باید جعبه الکتریکی خاصی نصب کنید.

لوسترهایی با نورپردازی LED علاوه بر افزایش کارایی و قابلیت اطمینان بالا به‌صرفه جویی قابل‌توجهی در انرژی و هزینه نیز منجر می‌شوند. LED ها پنج برابر کمتر از لامپ‌های هالوژن گرما تولید می‌کنند و 1/5 آن‌ها انرژی مصرف می‌کنند.

 

لوستر شیک لوستر طلایی

 

دکوراسیون داخلی منزل و اتاق خواب

۵ ایده کم هزینه برای تزئینات ساختمانی

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

4 دیدگاه در “فوت و فن‌های انتخاب لوستر مناسب

  1. نیرا گفت:

    انتخاب درست لوستر بسیار مهم است. خیلی خوبه که شما این مطالب رو به اشتراک می گذارند.

  2. سردبیر گفت:

    خواهش می کنم عزیزم خوشحالم که تونستیم بهت کمک کنیم

  3. سید محمد مهدی گفت:

    فوت و فن های لوسر خیلی عالی بود . خیلی خوشم امد

  4. سردبیر گفت:

    خوشحالیم که تونستیم کمکی بهتون کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *