10 موزه مد و لباس بسیار معروف در جهان

موزه‌ها را همیشه به منظور مکانی به یاد داریم که در آن از استخوان‌های دایناسورها، سکه‌های قدیمی و ابزار جنگی نگه‌داری می‌کنند. اما در زمان حال شاهد پدیده‌ی تازه‌ای به نام موزه مد و لباس هستیم. موزه های مد در حقیقت اماکنی هستند جهت تحقیق در مورد نوع پوشش مردم در سالیان گذشته.

اینکه فردی بخواهد به دنبال مطالعه در درباره‌ی لباس‌هایی که در زمان‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است برود، باید در موزه مد و فشن به دنبال همچین موضوعاتی بگردد. تا چندین سال پیش هرنوع لباسی که از گذشتگان بر جای مانده بود در بین سایر عتیقه‌ها به نمایش درمی‌آمد. اما با برپایی مکان‌های ویژه به عنوان موزه لباس علاقه‌مندان به این مسئله می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

موزه‌هایی همچون موزه مد آنتورپ، موزه لباس های سلطنتی، موزه لباس های محلی، موزه لباس ایران، موزه لباس فرح پهلوی، موزه لباس اقوام ایرانی و موزه لباس های مایکل جکسون از به نام‌ترین موزه‌های شناخته شده توسط مردم ایران است.

در این مقاله برای شما به معرفی چند نمونه برتر از موزه مد و فشن پرداخته‌ایم. ما را در مدیسه همراهی نمایید.

موزه ایوسن لوران / پاریس

نمایی از موزه ایوسن لوران

موزه مد و لباس ایوسن لوران حدود سه دهه دارای خط تولید خود بود و آن‌ها را در هتل خود واقع در شهر پاریس در منطقه 16 برای عموم به نمایش می‌گذاشت. این برند معروف در سال 2002 خط تولیدش را به صورت رسمی تعطیل کرد. این برند افسانه‌ای مانع از پیوستن خود به خاطره‌ها شد و در سال 2017 موزه خود را افتتاح نمود.

ایوسن لوران از کوتور نمایش لباس‌های خود را شروع کرد. این موزه، اثرات او را در محوطه‌ی رویایی خانه مد سابق خود به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه لباس‌های مد روز و گذشته را به طور تناوبی در معرض دید قرار می‌دهد. جایی که به موزه اختصاص داده شده است مکانی بود که ایوسن لوران به مدت نسبتا سی سال تمامی طراحی‌های خود را در آن انجام می‌داد؛ یعنی از سال 1974 تا 2002. شما نیز برای گرفتن بهترین ایده‌ها برای خرید لباس مجلسی زنانه می‌توانید به نمونه‌ها و طراحی‌های منحصر به فرد این موزه روی آورید.

موزه کفش باتا / تورنتو

موزه کفش باتا / تورنتو

سونجا باتا Sonja Bata یک زن بازرگان، معمار، سوئیسی _ کانادایی و عاشق کفش بود. خانم سونجا بسیار به کفش‌ها علاقه‌مند بود به طوری که برای به دست آوردن انواع آن از دوره‌های گوناگون، به کل دنیا سفر کرد. با جمع‌آوری نمونه‌های متنوع کفش سرانجام موزه‌ای افتتاح نمود تا مطالعه و تحقیق در مورد انواع کفش را ارتقا ببخشد.

در این موزه بیشتر از 13000 کفش و وسایل مرتبط با آن نمایش داده می‌شود. این موزه در تورنتو کانادا سال 1995 افتتاح شد. در این موزه کفش‌ها در چهار نمایشگاه جدا از هم هستند. این مدل‌ها شامل کفش‌های مصر باستان تا کفش‌های صندل‌های بنددار چینی، از پاپوش‌هایی تهیه شده از جنس بلوط تا انواع پله‌ای پرزرق و برق هستند.

قدمت کفش‌هایی که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند به 4500 سال می‌رسند. نمایشگاه‌های دیگری نیز علاوه بر این کفش‌ها هستند که به طور متغیر است و همیشه کفش جدیدی جهت دیدن وجود دارد.

مؤسسه لباس کیوتو / ژاپن

موسسه لباس کیوتو

با این حال که ژاپن یکی از پیشروترین کشورها در حوزه پوشاک و نوآوری در حوزه مد است، موزه‌ی کیوتو (KCI) یکی از مشهورترین موزه‌های مد و فشن لباس غربی است. این موزه مربوط به قرن 17 میلادی است و در آن مکان بیشتر از 12000 لباس غربی نگه‌داری می‌شود.

لیست قیمت انواع لباس زنانه برند و اورجینال ترند

 

لباس‌ها به علت ظرافت و آسیب‌پذیر بودن به نمایش عموم گذاشته نمی‌شوند. اما مجموعه‌ی کوچکی را به منظور نمونه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. موزه‌ی (KCI) جهت برپایی نمایشگاه با موزه‌های سراسر دنیا شراکت می‌کند.

موزه و باغ کریستین دیور / گرانویل، فرانسه

موزه و باغ کریستین دیور

خانه کودکی کریستین دیور یک ساختمان به رنگ صورتی پاستلی در فراز یک صخره در نورماندی است. طراح (دیور) مدت‌ها ادعا داشت که این خانه الهام‌بخش تمام زندگی حرفه‌ای او و طراحی‌هایش بوده است. والدین کریستین دیور در سال 1905 این خانه را خریداری کردند. کریستین دیور علاقه ویژه‌ای به این مکان داشت و در کتاب خود در رابطه با این مکان و علاقه‌اش نوشته است.

پدر دیور در سال 1925 دچار ورشکستی شد و مجبور شد تا ملک خود را بفروشد. شهر گرانویل خانه را از او خریداری نمود و سالیان بعد با بازسازی جهت بازدید عموم گشایش یافت. امروزه همان خانه‌ای که دیور همچین ادعایی بر روی آن داشت به موزه‌ای از آثار او، عطرها و یادگاری‌های زندگی دیور بدل شده است.

کریستوبال بالنسیاگا / گتاریا، اسپانیا

کریستوبال بالنسیاگا

در سال 2011 شهر کوچک ماهیگیری گتاریا در اسپانیا موزه‌ای را به اسم ساکن سابق خود، بالنسیاگا افتتاح نمود. بالنسیاگا طراح و کارآفرینی اسپانیایی بود که برند خود را در سال 1919 افتتاح کرده بود. برند او شامل خانه مد و کالای لوکس بود.

امروزه این برند از زیر مجموعه‌های برند گوچی به حساب می‌آید. این موزه 1200 لباس را از طراح‌های متفاوت در خود قرار داده است. افزون بر این تعدادی قطعات نادر مرتبط با اوایل قرن 20 در این موزه قرار دارند. تعداد کثیری از این قطعات از طرف مجموعه‌دارانی همچون بانی ملون Bunny Mellon و هوبرت دی ژیوانشی Hubert de Givenchy به این موزه اهدا گردیده است.

مؤسسه لباس در موزه هنر متروپولیتن / نیویورک

موزه هنر متروپولیتن

حتماً در مورد نمایش سالانه‌ی مت گالا Met Gala شنیده‌اید. این نمایش به واسطه مؤسسه لباس در موزه هنر متروپولیتن برگزار می‌شود که مدیریت آن را آنا وینتور بر عهده دارد. این نمایش لباس تابستان هرسال برگزار می‌گردد. در این مؤسسه بیشتر از 35000 قطعه از لباس‌های متنوع نگه‌داری می‌شود که بعضی از قطعات آن به قرن 15 میلادی مربوط است. این قطعات شامل تکه‌هایی از لباس مرتبط با مردان، زنان و کودکان است. بسیاری از این قطعات از 5 قاره جمع‌آوری می‌شوند و تنها مربوط به یک قاره و زمان نیستند. این مؤسسه در سال 1937 به تنهایی افتتاح شد و در سال 1946 با Met ادغام گردید.

مطالب مرتبط:  مراسم مت گالا و همه چیز درباره این رویداد بزرگ

 

موزه ویکتوریا و آلبرت / لندن

موزه ویکتوریا و آلبرت

موزه ویکتوریا و آلبرت V&A لندن که به اسم ملکه ویکتوریا و پرنس آلبرت نامگذاری شده است یکی از موزه‌های معتبر در سرتاسر جهان است. اغلب در این موزه هنرهای تزئینی نگه‌داری می‌شوند. یکی از این هنرهای تزئینی به لباس و مد مربوط است.

قدمت لباس‌هایی که در آن نگه‌داری می‌شوند به 5 قرن پیش باز می‌گردند و همین مسئله آن را در این حوزه برجسته کرده است. تعداد لباس‌ها و قطعات مرتبط با لباسی که در این موزه نگهداری می‌شوند، نزدیک به 14000 قطعه است. از لباس‌هایی که در اینجا می‌توانید ببینید، برخی از لباس‌های کمیاب مربوط به قرن 17 است.

باغ موزه گوچی/ فلورانس، ایتالیا

موزه گوچی

برند گوچی در سال 2011 در نودمین سالگرد خود موزه‌ای در فلورانس ایتالیا بازگشایی نمود. این موزه در مکان یکی از کاخ‌های این شهر که مربوط به قرن 14 میلادی بود قرار گرفت. این نمایشگاه افزون بر مکان‌هایی جهت بازدید، شامل فضایی جهت غذا خوردن، کتاب‌فروشی و خرید را به خود اختصاص داده است. در این موزه نمایشگرهایی کارگذاری شده است که همیشه به نمایش انواع لباس و جواهرات، مجموعه چمدان‌ها و روسری‌های این برند مشغول هستند. در این موزه یک کادیلاک Seville 1979 با روکش آرم گوچی برای بازدید عموم قرار داده‌اند.

موزه در FIT / نیویورک

موزه FIT

مؤسسه فناوری مد نیویورک FIT موزه‌ای است که مجموعه‌ای در حدود 50000 لباس و لوازم جانبی در آن قرار گرفته است. این لباس‌ها شامل انواع لبا‌س‌های قرن هجدهم به بعد می‌شوند. مؤسسه موزه FIT در سال 1969 بازگشایی شد و سالانه دارای  100000 نفر بازدیدکننده است.

نمایشگاه‌های خاصی در آن از طراحان برجسته‌ای مانند آدریان، بالنسیاگا، شانل و دیور حضور دارند. این موزه افزون بر لباس و لوازم جانبی با تکیه بر مد آوانگارد معاصر تمرکز بر منسوجات، مواد بصری و زیبایی شناختی دارد.

مطالب پربازدید:  معروف‌ترین فیلم های سینمایی تأثیرگذار بر دنیای مد و فشن

 

کاخ گالیرا / پاریس

کاخ گالیرا

تاسیس این موزه به اواخر قرن نوزدهم باز می‌گردد. کاخ گالیرا به دوک و دوسش گالیرا متعلق بود که این زن و شوهر آن را جهت موزه اهدا نمودند. البته در طی سالیان محوطه این مجموعه جهت نمایشگاه‌های موقت استفاده می‌شد. اما با توجه به اینکه پاریس به عنوان مهد مد شناخته می‌شود، لباس‌های به‌خصوص و قدیمی بسیار در دسترس است.

این جریان باعث شد که گنجینه‌ی این موزه مد و لباس با گذر زمان غنی‌تر شود تا جایی که در حال حاضر بیش از 70 هزار قطعه‌ی کمیاب از دارایی‌های این موزه به حساب می‌آید.

 

منبع : cntraveler

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *