۱۰ روش خانگی برای درمان فوری شپش

درمان فوری شپش برای عده‌ای در ایران هنوز یک معضل است. شپش نوعی انگل است در ابعادی به اندازه دو تا سه میلی‌متر. این انگل‌ها معمولا روی سر و موها دیده می‌شوند که از خون انسان تغذیه می‌کنند.

اولین قدم برای درمان شپش کم کردن استرس و مدیریت بحران است. روش‌های درمانی بسیاری وجود دارند که برای درمان فوری شپش موثر هستند. در میان این روش‌ها علاوه‌بر روش دارویی و پزشکی می‌توان از روش‌های خانگی نیز استفاده کرد. شپش حشره‌ای است که از خون انسان تغذیه کرده و با تولید یک ماده چسبناک تخم‌های خود را روی ساقه مو می‌چسباند. این حشره اغلب بر روی موها، مژه، ابرو و موهای ناحیه تناسلی دیده می‌شود. برای درمان شپش علاوه بر از بین بردن خود حشره، باید تخم‌هایش را هم به صورت کامل از بین ببرید. استفاده از روش‌های خانگی برای درمان شپش توسط افراد زیادی امتحان شده است. قبل از انجام هرگونه درمانی باید لباس و بدن فرد آلوده پاکسازی شود. وسایل و لباس‌هایی که در تماس با او بوده‌اند به مدت دو هفته در یک کیسه پلاستیکی در بستـه قرنطینـه و نگهداری شوند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

شپش‌ها اگر درمان نشوند، تعدادشان می‌تواند طی چند روز بیشتر شود. افراد زیادی ممکن است که در طول زندگی خود شاهد به وجود آمدن شپش روی سرشان بشوند، به همین دلیل ما شیوه‌های درمان خانگی آن‌ها و درمان فوری شپش در یک شب را به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از سرکه برای درمان فوری شپش

استفاده از سرکه برای درمان فوری شپش

این محصول آنقدر کارساز است که می‌توانیم به راحتی بگوییم که درمان فوری شپش در یک شب با سرکه اتفاق می‌افتد. سرکه‌ای که به این منظور تهیه می‌کنید باید از نوع تقطیری باشد. مقداری از آن را روی موهای خود بریزید و بعد از مدتی آن را آبکشی کنید.

همانطور که می‌دانید انواع سرکه‌ها وجود دارند که می‌توانید از میان آن‌ها سرکه سیب را انتخاب کنید. برای این که نتیجه بهتری از این کار دریافت کنید، پیشنهاد ما این است که پس از شست و شو روغن نارگیل را به موهای خود بزنید و سپس آن‌ها را شانه کنید که هر چه بهتر شپش‌ها خارج شوند.

در کنار این روش می‌توانید از اسپند نیز استفاده کنید. در این شیوه یک قاشق اسپند را خشک و آسیاب کنید و در یک لیوان آب جوش بریزید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را روی سر بریزید و اجازه دهید که تا ۴۵ دقیقه باقی بماند. سپس آن را بشویید. درمان شپش با اسپند و سرکه از موثرترین شیوه‌ها به شمار می‌آید.

استفاده از سیر

یکی از قوی‌ترین موادی که می‌توانید از آن برای درمان فوری‌شپش استفاده کنید، سیر است. برای این کار تعدادی سیر را پوست بکنید و له کنید. سپس مقداری آبلیمو را به آن اضافه کنید.

می‌توانید از سیر برای درمان فوری شپش استفاده کنید

در این مرحله ترکیبی خمیری به دست خواهید آورد. این ترکیب را روی سرتان قرار دهید به شکلی که خوب با پوست سرتان ارتباط برقرار کند. ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس سر خود را بشویید.

دقت داشته باشید که استفاده از سیر برای این کار پوست سر را خواهد سوزاند. اگر نمی‌خواهید سوزش آن را تحمل کنید، بهتر است به فکر راه حل دیگری باشید.

استفاده از وازلین

وازلین نیز از دیگر شیوه‌های درمان فوری شپش به شمار می‌آيد. با استفاده از آن موها چرب می‌شوند و شپش‌ها نمی‌‌توانند به خوبی حرکت کنند و علاوه بر آن آن‌ها را خفه می‌کند.

لیست قیمت انواع محصولات بهداشت مو

شیوه استفاده از آن برای این منظور به این صورت است که هر شب قبل از خواب کمی از آن را روی دست بمالید و سپس بین موها و روی پوست سر حرکت دهید. سپس روی سرتان یک کلاه پلاستیکی بکشید. صبح موهای خود را با شامپو بشویید و خوب شانه کنید.

استفاده از باد گرم سشوار

یکی از بی‌دردسرترین شیوه‌ها درمان فوری شپش استفاده از سشوار است. این کار شپش‌ها را نمی‌کشد بلکه از سر و لایه موها خارج می‌کند. به همین دلیل به هیچ عنوان این کار را در محیط‌های بسته انجام ندهید.

این کار برای افراد بالغ مناسب‌تر است، چون گرمای سشوار با شدت پوست کودکان را می‌سوزاند. استفاده از باد سشوار با شدت بالا تخم شپش‌ها را ریشه‌کن خواهد کرد.

جوش شیرین یک ضد شپش خانگی موثر

جوش شیرین یک ضد شپش خانگی موثر

جوش شیرین با مسدود کردن مسیر تنفسی شپش‌ها باعث خفگی آن‌ها می‌شود. در این روش جوش شیرین را به نسبت ۱ به ۳ با شامپو یا نرم کننده مخلوط می‌کنند. سپس آن را روی مو و کف سر زده و موها را به آهستگی شانه می‌کنند. شست و شوی کامل موها در انتها با یک شامپو ضدشپش ضروری است.

استفاده از آب پیاز

آب پیاز مایعی قوی است که سبب می‌شود شپش‌ها از بین بروند. شیوه استفاده از آن به این صورت است که پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آن را روی سر خود بریزید و اجازه دهید که ۳ تا ۴ ساعت روی پوست سر باقی بماند. این کار را هر روز سه تا چهار بار انجام دهید که نتیجه لازم را بگیرید.

استفاده از نمک و سرکه

ترکیب دیگری که به از بین بردن موثر شپش کمک زیادی می‌کند، نمک و سرکه است. نمک از دیرباز به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این ترکیب را روی موها و پوست سر خود بریزید و سپس بشویید.

نمک حمام برای درمان فوری شپش

نمک حمام

استفاده از نمک حمام برای از بین بردن شپش یک روش موثر است. نمک معمولی به دلیل حل نشدن کامل در آب، برای درمان شپش استفاده نمی‌شود. می‌توانید نمک حمام را در شامپو یا نرم کننده خود بریزید.

شانه کردن موها

یکی از شیوه‌‌هایی که در کنار شیوه‌های دیگر می‌توانید برای درمان فوری شپش به کار بگیرید، شانه کردن آن‌ها به شکل مرطوب است. هرچقدر شانه‌ای که انتخاب می‌کنید دانه ریزتر باشد، می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید، چون این شانه‌ها بهتر می‌توانند که شپش‌ها را جدا کنند.

با شانه کردن موها به جدا شدن شپش‌ها کمک می‌کنید.

رعایت کردن نظافت مهمترین نکته در درمان فوری شپش

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای درمان فوری شپش انجام دهید، رعایت نظافت خود و خانه‌ است. شپش از محیط آلوده به انسان سرایت می‌کند.

بنابراین ضروری است که این محیط را تمیز نگه‌ داریم. برای این کار هر چند وقت یک بار در بازه‌های زمانی کوتاه بالش، ملحفه، حوله و کلاه و سایر پوشاکی که با سر و بدن شما در ارتباط هستند را بشویید. دمای آبی که برای شستن آن‌ها نیاز است، باید تا حد ممکن بالا باشد.

درمان فوری شپش با بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید

این ماده نوعی دارو به شمار می‌آید که نباید برای کودکان مصرف شود. این دارو یکی از قویترین داروی ضد شپش به شمار می‌آيد. شیوه استفاده از آن به این صورت است که این ماده را روی پوست سر بریزید و پس از مدتی آن را بشویید. هر هفته یک بار این کار را انجام دهید که نتیجه دلخواه حاصل شود.

درمان فوری شپش با رنگ مو

رنگ مو ماده‌ای شیمیایی است که به خاطر مواد شیمیایی استفاده شده در آن می‌تواند به درمان فوری شپش کمک کند. این شیوه را برای کودکان استفاده نکنید.

مطالب کاربردی :  تقویت مو برای مردان با 10 روش خانگی ساده

روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون خواص زیادی برای پوست و مو و جوانسازی پوست دارد، اما خواص آن تنها به این موارد محدود نمی‌شود. استفاده از این روغن برای درمان فوری شپش سبب می‌شود که شپش‌ها خفه شوند و از بین بروند.

این روش یکی از بهترین شیوه‌ها برای از بین بردن شپش‌ها هستند که برای افزایش اثربخشی آن‌ می‌توانید کمی روغن بادیان رومی نیز به آن اضافه کنید.

استفاده از روغن درخت چای

استفاده از این شیوه برای درمان فوری شپش در کودکان می‌تواند بسیار موثر باشد. برای استفاده درست از آن ابتدا کمی از این روغن را با آب مخلوط کنید و یا روی سر بریزید یا آن را اسپری کنید. در انتها سر را با حوله یا کلاه بپوشانید. پس از چند ساعت موها را بشویید.

روغن درخت چای را به سر خود اسپری کنید

برای اینکه نتیجه دلخواه از این شیوه را بگیرید، این کار را دو بار در هفته انجام دهید. شیوه موثر دیگر در استفاده از این روغن اضافه کردن آن به شامپوی کودکان است. راه دیگر این است که مقداری روغن زیتون را به آن اضافه کنید و هنگام شانه کردن موها آن را به موها بزنید.

از بین بردن شپش سر با حنا

حنا از دیگر مواد گیاهی است که از دیرباز به خاطر خواص درمانی‌اش مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از خواص آن از بین بردن شپش‌ها است.

این ماده خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد که با همین ویژگی‌ها می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های آن‌ها را از بین ببرد. برای این کار یک فنجان پودر حنا را در یک ظرف بریزید و به اندازه نصف فنجان آب گرم روی آن‌ بریزید. سپس ترکیب را روی سر خود قرار دهید.

مطالب کاربردی :  درمان جای سوختگی و اسکار با روش‌های خانگی ساده

 

استفاده از سس مایونز

سس مایونز نقش خفه کننده شپش‌های سر را دارد و یک قاتل واقعی برای آن‌ها محسوب می‌شود. برای استفاده کردن از این قاتل حرفه‌ای مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. موهایتان را به مقدار مناسبی سس مایونز آغشته کنید و اطمینان حاصل کنید که همه قسمت‌های کف سر و موها را پوشش داده‌اید.
  2. با استفاده از کلاه حمام یا پلاستیک موها را پوشانده و بر روی آن نیز یک روسری یا حوله سر کنید.
  3. بعد از گذشت ۵ تا ۶ ساعت موها را با استفاده از شامپو کاملا بشویید.
  4. بعد از شستشو سرتان را با استفاده از باد گرم سشوار خشک کرده تا افزایش حرارت نیز سبب از بین رفتن این حشرات موذی شود.
  5. درنهایت با استفاده از شانه ضد شپش تخم و شپش‌های مرده را از پوست سر جدا کنید.
  6. استفاده از این ماسک به مدت دو ماه و یک‌بار در هفته توصیه می‌شود.

استفاده از روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل

علاوه‌بر اینکه ترکیب روغن نارگیل و سرکه یک داروی عالی برای درمان شپش سر محسوب می‌شود، خود این روغن به‌صورت جداگانه نیز با ایفای نقش یک خفه کننده قدرتمند این موجودات ریز را از بین خواهد برد. برای استفاده از این ماده باید ماسک زیر را تهیه کرده و آن را به مدت ۵ روز، هر روز بر روی پوست سر بمالید.

  1. سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به همراه مقدار کمی کافور ترکیب کنید و آن را بر روی همه قسمت‌های کف سر بمالید.
  2. چند دقیقه کف سر را با استفاده از این مخلوط ماساژ دهید.
  3. سرتان را با استفاده از حوله یا کلاه حمام پوشانده و اجازه دهید که ماسک شب تا صبح روی سرتان بماند.
  4. سپس آن را با استفاده از شامپو به خوبی بشویید و بگذارید که موها در دمای محیط خشک شوند.
  5. درنهایت نیز موها را با استفاده از شانه ضد شپش شانه بزنید.

مطالب پربازدید:  دلایل سیاه شدن دندان و راه‌های درمان آن

 

درمان فوری شپش با دارو

درمان فوری شپش با دارو

داروهای فراوانی برای درمان شپش وجود دارد که همه آن‌ها مورد تایید سازمان غذا و دارو امریکاست. از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوسیون پرمترین
  • لوسیون بنزیل با الکل
  • لوسیون ایورمکتین
  • لوسیون مالاتیون اسپینوساد ۰.۹%(سوسپانسیون موضعی)
  • پیرترین که با پیپرونیل بوتاکسید ترکیب شده‌اند

شامپوی لیندان (Lindalice)

این دارو نوعی سم عصبی بوده که برای از بین بردن شپش‌های زنده و تخم‌های آن‌ها استفاده می‌شود. استفاده بیش‌ از حد از این دارو و مصرف بدون نسخه آن ممکن است باعث ایجاد سرطان شود؛ به همین دلیل پزشکان بسیار با احتیاط آن را برای افراد تجویز می‌کنند. همچنین استفاده بی‌رویه از این محصول می‌تواند سبب ایجاد تشنج و حتی مرگ افراد شود. با توجه به این موضوع مصرف آن برای کودکان، سالمندان و افراد زیر ۵۰ کیلوگرم مناسب نبوده و تنها در مواردی تجویز می‌شود که هیچ‌کدام از روش‌های درمانی تاثیر نداشته‌اند و شپش‌ها همچنان روی سر باقی هستند.

درمان فوری شپش با دستگاه از بین برنده شپش

دستگاه از بین برنده شپش

این دستگاه غالبا در کلینیک‌های پوست و مو به کار می‌رود و با حرارتی که تولید می‌کند شپش‌های زنده و تخم‌های آن‌ها را خشک می‌کند. تجربه نشان داده است که با استفاده از این دستگاه تخم‌های شپش تا چیزی حدود ۹۸ درصد و شپش‌های زنده نیز تا ۸۰ درصد از بین رفته‌اند. درمان با این دستگاه بی‌خطر بوده اما باید توسط افراد حرفه‌ای و مسلط انجام شود تا آسیبی به پوست سر شما نرساند.

مطالب پربازدید :  دلایل و درمان سرد مزاجی در زنان و مردان

 

در انتهای این مقاله باید به شما یادآور شویم که بسیار مهم است که قبل از استفاده از هر یک از این شیوه‌ها برای درمان فوری شپش حتما با یک پزشک مشورت کنید.

 

منبع : cdc

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *