درمان چربی مو

موهای سالم به‌طور طبیعی، چربی تولید کرده که جهت سالم ماندن پوست سر و موها ضروری است. ولی در برخی از افراد، این چربی به قدری زیاد است که موجب ایجاد احساس ناخوشایندی می‌شود. چنانچه شما نیز جزو این دسته اشخاص هستید و به دنبال روشی برای درمان چربی مو سر می‌گردید، در ادامه با ما همراه باشید.

در این مطلب قصد داریم در رابطه با علت چرب شدن مو و روش‌های درمان آن با شما عزیزان صحبت نماییم و راهکارهای مناسبی را جهت رفع این مشکل در اختیار شما بگذاریم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

درمان چربی موی سر خانگی ، یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌ها جهت رها شدن از شر چربی بیش از اندازه موها است. در حقیقت چربی کف سر، به خودی خود بد نبوده و برای سالم ماندن موها بسیار ضروری است؛ اما زمانی که مقدار این چربی بیشتر از حد طبیعی شود، آزار دهنده خواهد بود.

دلیل چرب شدن مو چیست؟

دلیل چرب شدن مو چیست؟

پیش از آنکه در رابطه با روش‌های درمان چربی مو صحبت کنیم، نیاز است بدانید علت چرب شدن مو چیست؟ در حقیقت عوامل بسیار زیادی موجب چرب شدن پوست سر شده که منشا آن‌ها ممکن است محیطی یا ژنتیکی باشد.

به صورت کلی پوست سر جهت حفظ سلامت خود و حفظ رطوبت، به طور دائم چربی تولید می‌نماید. این کار توسط غدد سبوم انجام شده و ممکن است شدت آن بر اثر دلایل گوناگون و مختلفی تغییر کند.

بعضی از این علل عبارت هستند از:

  • ژنتیک
  • بیماری‌های پوستی مثل درماتیت سبورئیک
  • آکنه سر
  • آلودگی هوا یا سایر عوامل محیطی
  • استرس
  • شستشوی بیش از اندازه موها
  • افزایش سن
  • استفاده از برس و شانه کثیف

چرب شدن پوست سر چه عواقبی در پی دارد؟

چرب شدن پوست سر چه عواقبی در پی دارد؟

فارغ از اینکه دلیل چربی موی سر چیست، این چربی بیش از اندازه در صورت عدم درمان ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود که بعضی از آن‌ها عبارت هستند از:

ریزش مو

وقتی پوست سر شما میزان فراوانی از چربی را ترشح می‌کند، آلودگی‌ها در بین موها گیر می‌افتند و منافذ باز پوست به مرور بسته می‌شوند. به این ترتیب مواد کافی جهت رشد موها، به ریشه مو نرسیده و دچار ریزش مو خواهید شد.

شوره مو

شوره مو

بسیاری از اشخاص تصور می‌کنند شوره، به علت خشک شدن پوست سر ایجاد می‌شود؛ در صورتی که این تصور غلط است. شوره وقتی ایجاد می‌شود که آلودگی‌ها و مواد شیمیایی گوناگون توسط پوست سر جذب شده و منافذ آن را مسدود می‌کنند. یکی از عواملی که موجب این اتفاق می‌شود؛ افزایش مقدار چربی در پوست سر است.

چسبندگی موها و بی‌حالت شدن آن‌ها

چربی پوست سر، قادر است تا به موها منتقل شده و آن‌‌ها را هم به سرعت چرب نماید. موهای چرب نیز تا حد بسیار زیادی به هم می‌چسبند و دسته‌های خشک و بی‌حالتی را ایجاد می‌نمایند که موجب نامرتب به نظر رسیدن ظاهر شما خواهند شد.

درمان چربی مو سر چیست؟

درمان چربی مو سر چیست؟

جهت درمان چربی موی سر لازم نیست که تمامی روغن موهای خود را از بین ببرید؛ زیرا وجود مقدار طبیعی از این چربی جهت شادابی موها و محافظت از آن‌ها ضروری می‌باشد. در این بخش روش‌هایی را جهت رفع چربی بیش از اندازه مو، بدون آسیب زدن به آن‌ها بیان می‌کنیم:

افزایش شستشوی موها

چنانچه موهای شما بیش از اندازه چرب هستند، این روش برای شما مناسب نمی‎باشد. بر اساس تحقیقات موسسه پوست آمریکا، کسانی که موهای بسیار چرب دارند، گاهی لازم است که بیش از یک مرتبه در روز آن‌ها را شستشو دهند.

کاهش شستشوی موها

کاهش شستشوی موها

شستشوی بیش از اندازه مو ممکن است موجب از بین رفتن چربی طبیعی موها شود؛ که این امر موجب تولید روغن بیشتر جهت برطرف شدن خشکی خواهد شد. چنانچه موهای شما چرب هستند ولی پوست سرتان خشک و خارش‌دار است، توصیه می‌کنیم تعداد دفعات شستشوی سر را کمتر کرده تا این مشکل برطرف شود.

قیمت انواع محصولات بهداشت مو اورجینال

 

موهای خود را با ملایمت بشویید

موهای خود را با ملایمت بشویید

جهت شستن موها، مقدار کمی از شامپو مو را با ملایمت به پوست سر و ریشه موها زده و ماساژ بدهید. پیشنهاد می‌کنیم برای این کار از ناخن‌های خود استفاده نکنید و موها را نیز بیش از اندازه و با خشونت چنگ نزنید؛ زیرا این کارها موجب تحریک پوست و افزایش تولید چربی خواهد شد.

علاوه بر این، ساقه موها نیز به شستشو و ماساژ با شامپو نیاز ندارند و فقط با عبور کف در زمان آبکشی، تمیز خواهند شد. پس تمرکز خود را بر روی شستشوی ریشه مو و پوست سر بگذارید.

نکته دیگری که شاید کم‌تر به آن توجه نموده باشید؛ این است که لازم نیست شامپو زدن را تکرار نمایید. تنها کافی است یک الی دو دقیقه اضافه‌تر وقت صرف نمایید تا مطمئن شوید که تمام شامپو و نرم کننده مو را از روی موها شسته‌اید. باقی ماندن این ذرات در موها، موجب می‌شود تا زودتر چرب شوند.

از نرم کننده مو به میزان کم استفاده نمایید

استفاده بیش از اندازه نرم کننده یا ماسک مو، موجب می‌شود تا موهای شما چرب به نظر برسند و پوست سر شما هم سریع‌تر چرب شود. در نتیجه جهت درمان چربي موي سر نازک و چرب، توصیه می‌کنیم نرم کننده را به انتهای ساقه موها زده و در انتها به خوبی آبکشی نمایید.

از محصولات مخصوص موی چرب استفاده نمایید

از محصولات مخصوص موی چرب استفاده نمایید

محصولاتی که برای موهای چرب فرموله گردیده‌اند، دارای ترکیباتی بوده که کمک زیادی به کنترل میزان چربی مو می‌نمایند. پس پیشنهاد می‌کنیم زمان خرید شامپو یا سایر محصولات مراقبت از مو از فروشگاه لوازم آرایشی، حتما به این مسئله دقت نمایید که فرآورده‌های متناسب با نوع موهای خود را تهیه نمایید.

البته در صورتی که به شستشوی روزانه موهای خود نیاز دارید، بهتر است محصولات ملایم‌تر مثل شامپو بچه را جایگزین محصولات قوی نمایید تا موجب تحریک پوست سر و افزایش ترشح چربی آن نشوند.

عدم استفاده از لوازم حالت دهنده حرارتی

عدم استفاده از لوازم حالت دهنده حرارتی

استفاده مدائم از اتوی مو یا سشوار جهت حالت دادن به مو، موجب می‌شود موهای شما زودتر چرب شوند. پیشنهاد می‌کنیم اجازه دهید موها در معرض هوا و به طور طبیعی خشک شوند تا افزون بر جلوگیری از چرب شدن سریع موها، از آسیب به آن‌ها هم پیشگیری نمایید.

از محصولات حاوی سیلیکون استفاده نکنید

جهت درمان درمان چربی مو و ریزش آن، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از محصولات دارای سیلیکون را کنار بگذارید. این ماده در بسیاری از حالت دهنده‌های مو به کار رفته و موجب صاف، براق و درخشان شدن موهای شما می‌شود. ولی سیلیکون موها را کثیف، روغنی و سنگین کرده و برای موهای چرب مناسب نمی‌باشد.

مطالب کاربردی:  ۲۴ راز حالت دادن مو که کمتر کسی از آن‌ها با خبر است

 

شانه و برس مو را بشویید

شانه و برس مو را بشویید

استفاده از برس یا شانه کثیف، روی موهای تمیز سبب چرب شدن سریع مو پس از شستشو خواهد شد. چرا که شانه کثیف سرشار از مواد زائد، روغن و گرد و غبار است. پیشنهاد می‌کنیم این محصولات را هر از چندگاهی با صابون شسته و موهای ریخته و کنده شده را از آن‌ها جدا نمایید.

درمان چربی مو بعد از کراتین

افراد بسیاری پس از کراتین کردن موهای خود، با مشکل چربی بیش از اندازه مواجه می‌شوند. یکی از روش‌های درمان چربی مو پس از کراتین، شستشوی موها با استفاده از شامپوهای فاقد پارابن و سولفات است. افزون بر این توجه داشته باشید که پس از انجام کراتین و بوتاکس، موهای خود را بیش از اندازه شانه نکنید تا چربی ریشه مو به ساقه‌ها منتقل نشود.

عدم شستشوی موها با آب داغ هم یکی دیگر از روش‌های درمان چربی مو پس از کراتین است. شستشوی مو با آب داغ موجب تحریک مو، ترشح چربی بیشتر پوست سر و در نتیجه افزایش میزان چربی آن خواهد شد.

درمان چربی پوست سر در طب سنتی

درمان چربی پوست سر در طب سنتی

چربی موی سر یکی از عارضه‌های شایع میان اشخاص بوده که به مرور موجب تضعیف و ریزش موها می‌شود. یکی از عوارض چربی پوست سر، شوره سر است. افزون بر روش‌های درمان چربی مو در خانه، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های طب سنتی بوده که از دیدگاه متخصصان این زمینه عنوان می‌شود. در ادامه ما چند روش درمان چربی مو در خانه را به شما آموزش می‌دهیم:

درمان چربی موی سر  با سرکه‌انگبین

جهت درمان چربی مو و پوست باید به طور روزانه یک لیوان سکنجبین (سرکه‌انگبین) خوراکی مصرف نمود. یا می‌توان سرکه‎ انگبین را با دو واحد عسل، دو واحد عرق نعنا و یک واحد سرکه انگور طبیعی که تقریبا یک سوم لیوان می‌شود را با آب ترکیب و شب‌ها پیش از خواب میل کرد. این روند باید 40 شب متوالی بدون وقفه تکرار گردد. بعد از پایان این دوره باید حجامت عام انجام گیرد.

درمان چربی مو با سرکه سیب

درمان چربی مو با سرکه سیب

در روشی دیگر، دکتر خیراندیش بیان کرده است که می‌توان دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب نمود و پس از شامپو زدن موها و شستن آن‌ها، موها را به این محلول آغشته کرد. پس از آن با آب ولرم آن را شست‌وشو دهید.

استفاده از روغن درخت چای

نتیجه یک مطالعه نشان داد که شامپویی که دارای 5 درصد روغن درخت چای باشد، به درمان شوره سر کمک زیادی کرده، خارش پوست سر را کاهش داده و چربی مو را کاهش می‌دهد. در نتیجه با داشتن موهای چرب بهتر است شامپویی را انتخاب نمایید که دارای روغن درخت چای باشد.

مطالب پربازدید:  براق شدن مو به کمک روش های ساده و کم هزینه

 

فندق جادوگر را امتحان نمایید

فندق جادوگر را امتحان نمایید

جهت درمان چربی مو فندق جادوگر قادر است تا بسیار مفید واقع شود. فندق جادوگر به بسته شدن منافذی که چربی تولید می‌نمایند، کمک کرده تا خارش و التهاب کف سر تسکین پیدا کند و همچنین افزون بر این‌ها، در حفظ تعادل PH کف سر موثر می‌باشد. برای کسانی که پوست سر حساسی دارند نیز فندق جادوگر می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

 

منبع : webmd

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *