جامع ترین راهنمای خرید عینک آفتابی

 

عینک آفتابی بخش مهمی از تیپ و استایل یک شخص محسوب می‌شود و تیپ‌تان را ممکن است از این رو به آن رو کند اما فراموش نکنید از تیپ و استایل مهم‌تر سلامتی است. آن هم سلامتی بخشی که قرار است دنیا را از آن دریچه‌ها ببینید، پس پیش از خرید عینک مطمئن باشید سلامتی‌تان در خطر نمی‌افتد و سپس به نکات زیباشناختی عینک توجه کنید. پیش از این در یکی از مطالب بلاگ در قالب یک اینفوگرافی گفته بودیم چه عینکی به چه صورتی می‌آید، پس بحث فرم را فعلا کنار می‌گذاریم و قصد داریم این‌بار راجع به لنز و سایر بخش‌های عینک صحبت کنیم و برخی اصطلاحاتی را که ممکن است حین خرید عینک آفتابی با آن برخورد کنید را کمی تخصصی‌تر بررسی کنیم.

 

راهنمای خرید عینک آفتابی

 

در این پست به انواع لنز و فیلترهای به کار رفته در عینک آفتابی می‌پردازیم و در پست بعدی در مورد جنس‌هایی که برای ساخت لنزها به کار می‌رود و رنگ لنزها و تفاوت‌هایی که هر رنگ ایجاد می‌کند صحبت می‌کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مهم‌ترین وظیفه‌ای که یک عینک آفتابی باید برای شما انجام دهد حذف اشعه‌‌ی مضر آفتاب است. اشعه ماوراء بنفش را بسته به طول موجش به سه دسته A، B و C تقسیم می‌کنند. UVC کاملا توسط لایه ازن جذب می‌شود، اما بخش A و B از این لایه عبور می‌کند و باید برای محافظت از آن به فکر چاره بود مخصوصا نوع B که اثر تخریبی بیشتری دارد و گاهی منجر به کوری چندساعته نیز می‌شود. برای پوست بدن کرم‌های ضدآفتاب و برای چشم عینک‌های Anti UV راه حل این مشکل است.

عینک‌هایی که تنها با لایه‌ای رنگی پوشیده شده‌اند و خاصیت AntiUV ندارند موجب گشاده‌تر شدن مردمک چشم و کمک به جذب بیشتر این اشعه مضر می‌شوند، پس سعی کنید عینک آفتابی که تهیه می‌کنید بتواند تا 98 درصد از اشعه ماوراء بنفش را باز گرداند. این ویژگی به راحتی با دستگاه‌هایی که عینک‌فروشی‌ها دارند قابل تست است. لنزهایی که علامت Anti UV 400 بر روی آن حک شده گزینه مناسبی هستند.

 

مشخصات عینک آفتابی

در ادامه مقاله ضمن پرداختن به سایر اجزای یک عینک دودی به نکاتی پیرامون انواع فریم‌ها و جنس‌ آن‌ها و همچنین انواع لنز از لحاظ متریال و پوشش می پردازیم. این که چه رنگی چه خاصیتی دارد و چه رنگی برای شما مناسب‌تر است؟

جنس فریم

هر جنسی خاصیت خود را دارد و اینکه شما انتخابتان از چه جنسی بستگی به انتظارتان از عینک آفتابی دارد. این که چه میزان می‌خواهید هزینه کنید، چه فرم و استایلی را می پسندید و تا چند سال می‌توانید یک عینک آفتابی را تحمل کنید! پس هر جنسی فواید و مضرات خود را دارد.

فلز

رایج‌ترین جنس برای استفاده در دسته و قاب عینک‌ها فلز است، به دلیل آنکه به خوبی شکل‌پذیر است، در برابر خوردگی مقاوم است، به راحتی قابل تنظیم است، به راحتی با هر صورتی و با هر استایلی فیت می‌شود. قاب‌های فلزی معمولا گران‌تر هستند و در مقابل عمر چندان بالایی هم ندارند، به همین دلیل در بین ورزشکاران خیلی محبوب نیستند.

نایلون

فریم‌های نایلونی همان عینک‌های محبوب ورزشکارانی است که تحرک بالا دارند. تحمل دمایی بالایی دارند و در دماهای بسیار پایین و بسیار بالا شکل‌شان را از دست نمی‌دهند. این فریم‌ها نسبت به فریم‌های سنتی فلزی ارزان‌تر، سبک‌تر و درعین حال مقاوم‌تر است. هر برندی برای عینک‌های نایلونی خود اسامی متفاوتی را انتخاب کرده مانند Grilamid و O-Matter

تیتانیوم

تیتانیوم هم نوعی از فریم‌های فلزی است که کاملا سبک و ضدزنگ است اگر چه استحکام خوبی دارد اما لحیم کردن و جوش دادن آن بسیار مشکل است و قیمت بالایی هم دارد.

پلی‌کربنات

یک جنس همه‌کاره،‌ که در بسیاری از عینک‌های ورزشی و کلاسیک می‌توانید بیابید.بر خلاف طول عمر بالای آن‌ها معمولا سفت و انعطاف‌ناپذیرند. فریم پلی‌کربنات گزینه‌ای مناسب برای کودکان است چون ممکن است به خوبی از عینک شان نتوانند مراقبت کنند و نیازمند جنسی محکم‌تر هستند.

استات

استات خود یک نوع پلاستیک است اما کمی با فریم‌های پلاستیکی معمول (مانند اکریلیک) کمی متفاوت است. فریم‌های استات مستحکم‌تر و منعطف‌ترند. معمولا سبک‌ترند و قابلیت رنگ پذیری بالایی دارند. این فریم‌ها بافت‌های متنوعی دارند و همین بر جذابیت این فریم‌ها افزوده است. به دلیل آنکه رنگ جزیی از متریال است ثبات رنگ بالایی دارد و رنگش در اثر آفتاب یا شست‌وشو از بین نمی‌رود.

پلاستیک

عینک‌ها می‌توانند از طیف وسیعی از قاب‌های پلاستیکی ساخته شوند از اکریلیک یا پلی‌یورتان. این فریم‌ها معمولا ارزان‌ترین نوع فریم هستند و آنجا که قیمت حرف اول را می‌زند می‌توانند یک مزیت به شما روند و البته پر واضح است که اصلا کیفیت استات یا پلی‌کربنات را ندارند.

 

خرید عینک آفتابی زنانه

 

جنس لنز

شیشه

شیشه‌ها قابلیت این را دارند تا به خوبی ساب بخورند و براق شوند. شیشه خاصیت ضد خش دارد و بی‌نهایت ماندگاری بالا دارد. مهم‌ترین مزیت این لنزها همان ضدخوردگی و ضدخش بودنشان است، لنز شیشه‌ای کمی گران‌تر است هرچند در برابر ضربه چندان مقاوم نیستند و ممکن است ترک بخورند یا بشکنند.
پلی‌کربنات:
این جنس برای کسانی که تحرک بالایی دارند مناسب است. جنسی شبیه شیشه‌ی هواپیما دارند. هم سبک است و هم تا حدود زیادی ضدخش هستند (نه کاملا) و تا 50 برابر در برابر ضربات از شیشه مقاوم‌تر است. تنها ضعف آن‌ها نسبت به شیشه این است که بیشتر در معرض خش افتادن هستند و نسبت به Nxt PolyUrethane یا شیشه شفافیت کمتری دارند.

NXT Polyurethane

برترین جنس لنز، ترکیبی از تمام مزایای شیشه و پلی‌کربنات. بسیار سبک هستند و به مانند شیشه شفاف، در برابر ضربه نیز مقاوم است. این لنز از ترکیب تریوکس و پلیمرهای پیشرفته ساخته می‌شود.

لنزهای آکریلیک

معمولا ارزان هستند و برای عینک‌های فشن یا کژوال مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند شیشه شفاف نیستند و طول عمر بالایی هم ندارند.

لنزهای آینه‌ای

این مدل لنزها برای کسانی که واقعا به نور حساسند و نور آفتاب آن‌ها را اذیت می‌کند مناسب است. اگر هم دوست ندارید دیگران چشمان شما را ببینند هم گزینه‌ی مناسبی است! مهم‌ترین خاصیت این گونه لنزها بیشترین کاهش بازتاب نور است و البته برای کار در جاهایی که نور کمی دارند اصلا مناسب نیستند.

این لنزها با پوششی بسیار نازک از انواع فلزات پوشانده می‌شوند و مقداری از نورهای مرئی را بازتاب و کاهش می‌دهتد. اما این لنزها هم به شکل کامل چشمانتان را از شر UV خلاص نمی‌کند. البته این پوشش‌ها کاربرد زیبایی نیز دارند و در برخی زمان‌ها جزیی از مد محسوب می‌شوند.

حذف نور آبی

برخی از عینک‌ها تمام طیف آبی را حذف می‌کنند، چون برخی سازندگان معتقدند طیف آبی نور برای چشم مضر است، گرچه این ادعا هنوز در محافل پزشکی محل مناقشه است. عینک‌هایی با این ویژگی معمولا کهربایی رنگ هستند و اشیاء اطرافتان را زرد و نارنجی می‌کنند. این لنز اشیاء دور را کاملا از هم مجزا نشان می‌دهد مخصوصا در برف و مه. برای همین این نوع لنزها بین اسکی‌بازها و موج‌سوارها و سایر ورزش‌های آبی محبوب تر است.

 

پوشش و رنگ فریم‌ها

خاکستری/سبز

این پوشش رنگی خنثی محسوب می‌شود و تنها شدت نور را کاهش می‌دهد بدون آنکه در رنگ اجسام تغییر محسوسی ایجاد کند. لنزهای تیره‌تر این فریم بازتاب نور را بیشتر حذف می‌کنند و بیشتر برای فعالیت‌هایی که نیاز به تشخیص رنگ هست مناسب است این لنزها برای افزایش درک عمق کمک می‌کند، مثل رانندگی.

قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای لنز کیفیت نور را افزایش می‌دهد. تن‌های خنثای قهوه‌ای رنگ را حذف می‌کند و به شما کنتراست بالاتری ارائه می‌دهد و در درک عمق تصاویر موثرند. این طیف رنگی ممکن است باعث اشتباه شما در تشخیص رنگ اجسام شود.

زرد/طلایی/کهربایی

این لنزها به خوبی در درک کنتراست و عمق به شما کمک می‌کند. معمولا خیلی نور را کاهش نمی‌دهند و نور موجود را تقویت می‌کنند، به همین دلیل برای فعالیت در محیط‌های کم‌نور و معمولی مناسبند. به دلیل آنکه کنتراست را در نور کم بالا می‌برند در شرایط آب و هوایی برفی بسیار مناسبند. این رنگ، رنگ مورد علاقه‌ی اسکی‌بازان است.

قرمز و صورتی

رنگ مورد علاقه سرالتون. لنزی که مانند سایرین کنتراست را بالا می‌برد و جلوی رنگ مزاحم آبی را در انتهای طیف نورها می‌گیرد. این رنگ را برای مدت طولانی می‌توان پوشید بی آن که چشم‌تان را خسته کند.

 

خرید عینک آفتابی مردانه

 

انواع عینک آفتابی

عینک آفتابی با لنزهای ساب‌خورده و براق

برخی لنزهای غیرطبی را برای افزایش کیفیت دید برق می‌اندازند،‌ خیالتان از لنزهایی که سلب نخورده‌اند راحت باشد اما آنهایی که لنزشان ساب خورده و برق افتاده اگر به خوبی انجام نشده باشد ممکن است به جشمانتان آسیب برساند. برای آنکه بفهمید کار سختی پیش رو ندارید. عینک را با فاصله از چشم نگه دارید، یکی از چشم‌ها را ببندید و از دریچه لنز به یک الگوی مستطیل شکل (مثل کاشی‌های کف یا گجبری و …) نگاه کنید. عینک آفتابی را به آرامی از سویی به سوی دیگر حرکت دهید و سپس آن را بالا و پایین کنید اگر خطوط دارای اعوجاج و شکستگی شدند (مخصوصا در مرکز آن) لنز ایراد دارد و باید یکی دیگر را امتحان کنید.

عینک آفتابی با لنزهای گرادینت

لنزهای گرادینت به لنزهایی گفته می‌شود که میزان تیرگی لنز در بخش‌ها مختلف متفاوت است، مثلا در بالا تیره‌تر و در بخش‌های پایینی روشن‌تر. یا در بالا و پایین تیره و در بخش ‌های مرکزی روشن.

مدل اول برای رانندگی خیلی مناسب است. اشعه‌ی مزاحمی که از سمت آسمان می‌آید را کاهش می‌دهد و درعین حال اجازه می‌دهد به بخش‌های پایینی و داشبورد ماشین با وضوح بیشتری نگاه کنید. عینک‌های مدل دوم نیز بیشتر برای ورزشکاران مناسب است. مخصوصا برای ورزش‌های آبی و اسکی که از هر دو سو شدت تابش زیاد است.

 

راهنمای خرید عینک دودی

 

عینک آفتابی با لنزهای پولاریزه

فیلتر پولاریزه معمولا بازتاب‌های خیره‌کننده از سطوح را حذف می‌کنند، مثلا بازگشتی که از سطح پیاده‌رو و جاده، پنجره ماشین، سطوح فلزی و یا آب ایجاد می‌شود را حذف می‌کند. این عینک‌ها برای رانندگان، اسکی‌بازها و ماهیگیرها خیلی کاربردی است.

به یاد داشته باشید این قابلیت ارتباطی با خاصیت ضدماوراء بنفش ندارد اگرچه ممکن است در بسیاری از عینک‌ها هر دو به شکل ترکیبی به کار رفته باشند. یک راه ساده برای فهمیدن پولاریزه بودن لنز آن است که عینک آفتابی را با فاصله روبروی مانتیور بگیرید، اگر با چرخش 90 درجه‌ای عینک آفتابی لنز آن تیره شده یعنی عینک پولاریزه است!

 

تفاوت عینک آفتابی پلاریزه

تفاوت عینک دودی پلاریزه

تیرگی متوسط برای کاربردهای روزانه مناسب است اما اگر در محیط های خیلی روشن کار می‌کنید بهتر است درجه‌های تیره‌تر را انتخاب کنید. رنگ عینک آفتابی و تیرگی آن  هیچ ارتباطی در میزان محافظت از اشعه مضر ماوراءبنفش ندارد!

راهنمای خرید عینک آفتابی ؛ مدل های پلاریزه Police

در فهرست با کیفیت ترین برندهای عینک آفتابی، عینک آفتابی پلیس در رده های بالای این فهرست قرار می گیرد. کیفیت، مهمترین نکته در خرید عینک آفتابی است و علاوه بر جذاب تر کردن چهره، وسیله ای لازم برای محافظت از چشم ها در برابر اشعه های مضر خورشید است.

پس باید به کیفیت عینک هایی که استفاده می کنیم توجه داشته باشیم، به همین خاطر در این پست چند مدل از عینک های آفتابی پلیس را برای شما معرفی می کنیم.

طراحی عینک های پلیس  مهندسی شده است و این عینک ها بدون ایجاد سایش و فشار اضافی بر روی صورت قرار می گیرند. خاصیت دیگری که اکثر عینک های پلیس اصل دارند عدسی های مقاوم، ضد خش و داشتن استاندارد UV می باشد. عدسی عینک های پلیس اصل، اندازه مناسبی دارند که علاوه بر پوشش کامل زوایای مختلف چشم، از ورود نور و اشعه های خورشید از کناره های چشم جلوگیری می کنند.

قبل از خرید، حتما اینفوگرافی و راهنمای عینک آفتابی ویژه فرم صورت را درمجله مدیسه بخوانید.

عینک آفتابی پلیس

عينک آفتابي پلاریزه مردانه  Police مدل RivaL 3

عینک آفتابی مردانه مدل Rival 3 از برند ایتالیایی پلیس Police از سری فریم‌های گرد یا Round این برند است. این عینک دارای فریم های فلزی براق طلایی، نوک مدادی، نقره ای، مشکی مات و لنز پلاریزه قهوه‌ای، طوسی است که قدرت دید دقیق و واضحی به شما می‌دهد. عینک آفتابی پلیس محافظ 100% در برابر اشعه UV خورشید است و از آسیب به چشم و پوست اطراف چشم جلوگیری می‌کند.

این عینک با رنگ نوک مدادی براق بر اساس استایل وینتیج 1970 دیزاین شده و هیچ‌وقت از مد نمی‌افتد. این سبک مناسب اشخاصی‌ست که به دنبال عینکی شیک، ساده، سبک و با استایل می‌گردند. شکل گرد این عینک در کنار سبکی و ظرافت فریم آن ظاهری خاص به آن داده است. این نوع فریم‌ها برای اکثر فرم‌های صورت، به خصوص فرم صورت گرد بسیار مناسب هستند.
عکس عینک آفتابی پلیس -1عکس عینک آفتابی پلیسعکس عینک آفتابی پلیس - 4عکس عینک آفتابی پلیس - 3

 

عینک آفتابی پلاریزه مردانه Police مدل Rival 1

عینک آفتابی مردانه مدل RIVAL1 از سری فریم‌های خلبانی یا Aviator این برند است. این عینک دارای فریم فلزی نقره‌ای براق و مشکی مات و لنز پلاریزه طوسی است که قدرت دید دقیق و واضحی به شما می‌دهد. این عینک محافظ 100% در برابر اشعه UV خورشید است و از آسیب به چشم و پوست اطراف چشم جلوگیری می‌کند.

شکل مستطیلی این عینک در کنار سبکی و ظرافت فریم آن ظاهری مدرن به آن داده است. این نوع فریم‌ها برای اکثر فرم‌های صورت، به خصوص فرم صورت بیضی بسیار مناسب هستند.

عکس عینک آفتابی پلیس - 6 عکس عینک آفتابی پلیس - 5

عينک آفتابي پلاریزه مردانه Police مدل cube 1

عینک آفتابی مردانه مدل Cube1 از سری فریم‌های فلزی-استات پلاستیکی این برند است. این عینک دارای فریم مشکی و قهوه ای ساده و لنز پلاریزه طوسی و قهوه ای است که قدرت دید دقیق و واضحی به شما می‌دهد. این عینک محافظ 100% در برابر اشعه UV خورشید است و از آسیب به چشم و پوست اطراف چشم جلوگیری می‌کند.

طراحی این عینک با فریم کائوچویی و دسته‌های فلزی بسیار شیک و مدرن است. این نوع فریم‌ها برای تمام فرم‌های صورت مناسب است اما برای افرادی با فرم صورت چهارگوش پیشنهاد نمی‌شود.

عکس عینک آفتابی پلیس - 8 عکس عینک آفتابی پلیس - 6

عينک آفتابي پلاریزه مردانه Police مدل cube 2

عینک آفتابی مردانه مدل cube2 از سری فریم‌های فلزی-استات پلاستیکی این برند است. این مدل عینک آفتابی دارای فریم مشکی ساده و لنز پلاریزه طوسی و مشکی است که قدرت دید دقیق و واضحی به شما می‌دهد. این عینک محافظ 100% در برابر اشعه UV خورشید است و از آسیب به چشم و پوست اطراف چشم جلوگیری می‌کند.

طراحی این عینک با فریم کائوچویی و دسته‌های فلزی بسیار شیک و مدرن است. این نوع فریم‌ها برای تمام فرم‌های صورت مناسب است اما برای افرادی با فرم صورت چهارگوش پیشنهاد نمی‌شود.

عکس عینک آفتابی پلیس - 11 عکس عینک آفتابی پلیس - 9

 

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

2 دیدگاه در “جامع ترین راهنمای خرید عینک آفتابی و تشخیص عینک آفتابی اصل

  1. negar گفت:

    مطلب کاملا مفیدی بود .
    تاسفانه برخی مردم فقط به قیمت توجه می کنند .
    در حالی که عینک که با سلامت چشم ارتباط داره رو باید بابتش صرفه جویی نکرد .

  2. ترانه گفت:

    عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *