موهر چیست؟ شال موهر را چگونه ست کنیم؟

در فصل‌های سرد سال، شال و روسری‌های نازک دیگر نمی‌توانند گرمای مورد نیاز ما را فراهم کنند. به همین دلیل اکثر ما به دنبال شال‌های ضخیم و عایق گرما می‌رویم.

از طرفی اغلب شال و روسری‌های ضخیم، ظرافت و لطافت کافی را ندارند، اینجا است که شال موهر به کمک ما می‌آید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

موهر یکی از پارچه‌های مناسب برای فصل پاییز و زمستان است که به دلیل ظریف و سبک بودن، یکی از انتخاب‌های اصلی بانوان شیک‌پوش است. به دلیل تنوع بالا در طرح‌ و رنگ، از این شال‌ها می‌توانید در موقعیت‌های رسمی، روزمره و … استفاده کنید.

پارچه جنس موهر

پارچه جنس موهر

برای خرید شال موهر و روسری موهر لازم است که با جنس پارچه‌ها آشنا شوید این کار می‌تواند به شما کمک کند تا برای هر فصلی از سال پارچه مناسبی را انتخاب کرده و برای دوخت لباس آماده کنید، اگر برای فصل زمستان قصد دارید لباسی تهیه کنید باید جنسی را مد نظر قرار دهید که علاوه‌بر زیبایی و شیک بودن گرم باشد، در این قسمت پشم پوششی است که مناسب فصل زمستان است.

اکنون انواع مختلف مانتوهای پاییزی، جوراب، شال و پالتو و کت زنانه به وسیله پارچه‌های پشمی دوخته و طراحی می‌شوند، معمولا هر زمان که سخن از پشم و لباس‌های پشمی می‌شود همه ما یاد پشم گوسفند می‌افتیم، اما اکثر لباس‌های پشمی دارای دامنه‌ای بسیار گسترده هستند، یکی از پارچه‌های پشمی که برای انواع لباس‌های زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد پارچه موهر نام دارد.

موهر یعنی چه؟

موهر یعنی چه؟

الیاف موهر دارای یک ماده اولیه بوده که از موی بلند و لطیف خرگوش آنقره و برخی نژادهای گوسفند و بز آنقره و در برخی مواقع از پشم گوسفند مرینوس می‌باشد، هر الیاف دارای کیفیت‌های مختلفی هستند این کیفیت به شرایط محیط زیست حیوان مورد نظر بستگی داشته، معمولا موهر دارای تارهایی است که ۱۳تا ۲۲ سانتی‌متر می‌باشند و قطر آن هم ۵۰ الی۶۰ میکرون می‌باشد، برای تشخیص با کیفیت بودن الیاف باید بگوییم هرچه الیاف دارای قطر کمتری باشد گران‌تر و لطیف‌تر است، البته نرمی و صافی الیاف موهر موجب می‌شود ریسندگی آن کار بسیار سختی باشد، به همین علت میزان الیاف موهر بسیار کمتر از پشم می‌باشد.

آشنایی با پارچه موهر

خصوصیات پارچه موهر به شرح زیر است :

  • این پارچه بسیار رنگ‌پذیر است
  • بسیار نرم و لطیف بوده و برای فصل زمستان مناسب می‌باشد‌.
  • دارای خاصیت کشسانی بالایی است
  • درخشندگی آن بسیار زیاد است
  • دارای عمر بالا و همچنین استحکام فوق‌العاده می‌باشد
  • بسیار کم پیش می‌آید که چروک شود و در مقابل چروکی مقاومت بالایی دارد.
  • رطوبت را به خود جذب می‌کند.
  • دارای ثبات رنگ می‌باشد.

نحوه نگهداری پارچه موهر

برای نگهداری شال و روسری موهر نباید آن‌ها را از گیره چوب لباسی آویزان کرد چرا که روی لباس رد می‌اندازد، باید هنگام شستشو پارچه‌های موهر دقت بسیار بالایی داشته باشید، البته پیشنهاد ما به شما این است که شستشوی پارچه‌های موهر را تا جای ممکن به خشکشویی بسپارید اما اگر خودتان خواستید آن‌ها را بشویید در ابتدا برچسب مراقبت را مورد مطالعه قرار دهید.

پارچه موهر باید به وسیله شوینده‌های ضعیف و معمولی و به وسیله دست و آب ولرم شسته شود و در آخر با آب کاملا سرد آبکشی شود برای خارج کردن آب اضافی آن فشار ملایم کافی است، برای این که پارچه موهر را خشک کنید آن را روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید تا با جریان هوای آزاد به طور کامل خشک شود. اگر از آب داغ استفاده کنید و پارچه را بیش از حد فشار دهید لباس‌تان کش آمده و حالتش را از دست خواهد داد.

شال موهر چیست

شال موهر چیست

شال موهر یکی از انواع شال‌هایی است که از پشم موهر تولید شده و به دلیل کرکی و پفی بودن، مناسب فصل‌های پاییز و زمستان است. الیاف شال موهر از موی بلند خرگوش آنقره یا پشم بزهای آنقره، آنگورا و مرینوس است.

پشم این بزها ابریشم مانند است و از لوکس‎‌ترین و گران‌ترین الیاف‌ها در صنعت نساجی به‌حساب می‌آید. کیفیت آن هم به شرایط محیط‌زیست آن حیوان بستگی دارد. هر تار موهر بین 13 تا 22 سانتی‌متر و قطر آن بین 50 تا 60 میکرون است.

لیست قیمت انواع شال زنانه برند

 

با کم‌تر شدن قطر موهر، الیاف آن نرم، لطیف و گران‌تر می‌شود. به دلیل ظرافت و صاف بودن تارها، بافندگی آن نسبت به پشم سخت‌تر است و به همین دلیل هم الیاف کم‌تری از آن وجود دارد. از طرفی به دلیل خاصیت درخشندگی بالا، الیاف الماس هم نامیده می‌شود. کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی و ترکیه از تولیدکنندگان عمده الیاف موهر هستند.

پشم‌ موهر در تولید لوازم تزئینی منزل، نخ‌های صنعتی، قالیچه و فرش و در پوشاک‌های زمستانی مانند ژاکت‌ها، شال، کلاه و … کاربرد دارد.

مطالب مرتبط :  درس کد چیست و مهمترین انواع درس کد کدام‌اند؟

 

نحوه تشخیص مرغوب بودن موهر

برای تشخیص اصل و مرغوب بودن پارچه موهر، یک تار از آن را بسوزانید. اگر بوی کز به مشامتان رسید، پارچه اصل و مرغوب است.

تفاوت بین پشم های موهر چیست ؟

تفاوت بین پشم های موهر چیست ؟

پشم بزهای آنگورا با افزایش سن ضخیم‌تر می‌شود. به همین دلیل الیاف موهر به وجود  آمده از پشم بزهای جوان برای تولید لباس مطلوب‌تر هستند و از پشم بزهای پیرتر اغلب برای تولید فرش و مبلمان استفاده می‌کنند.

نحوه نگهداری و شست و شو شال پاییزه و زمستانی موهر

استایل زمستانی

  • ترجیحاً شستن لباس‌های موهر را به خشک‌شویی بسپارید، ولی اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، ابتدا به برچسب مراقبت از لباس نگاهی بیاندازید.
  • شال و روسری و حتی لباس‌های دیگر از جنس موهر خود را با آب داغ و ماشین لباسشویی نشویید. از آب ولرم و شوینده ملایم استفاده کنید.
  • روسری یا شال موهر خود را پس از شسته شدن نچلانید، زیرا باعث می‌شود تا بافت آن کش بیاید.
  • برای خشک شدن آن ها روی طناب پهن نکنید و گیره نزنید تا رد گیره و طناب روی آن‌ها باقی نماند. شال‌موهر خود را روی یک سطح صاف و پهن خشک کنید.
  • هرگز اتو را روی لباس‌های موهر نگذارید و فشار ندهید. در صورت استفاده از اتو، از بخار آن استفاده کنید و سعی کنید حداقل اتو یک سانتی‌متر از پارچه فاصله داشته باشد.

نحوه ست کردن

ست کردن شال موهر

در صورت طرح دار بودن مانتو یا آیتم‌های دیگر، یک شال‌موهر با طرحی ساده یا بدون‌ طرح انتخاب کنید و برعکس در یک استایل ساده و بدون طرح از شال طرح دار استفاده کنید. در صورت ست کردن یک شال و مانتوی طرح دار، توجه کنید تا رنگ‌های اصلی آن‌ها با هم یکی باشد.

قواعد و تکنیک‌های گفته‌شده در مقاله اصول ست کردن لباس را هم فراموش نکنید. علاوه بر این‌ها با توجه به خاصیت کشسانی و نرم بودن شال‌های موهر می‌توانید از آن‌ها به عنوان شال‌گردن هم استفاده کنید.

مطالب کاربردی :  5 نکته مهم در انتخاب کلاه و شال گردن زمستانی

راهنمای خرید شال موهر

موهر چیست؟ شال موهر را چگونه ست کنیم؟

در حالت کلی، لباس‌هایی مثل کفش، مانتو، کاپشن و … که هر یک مناسب فصلی خاص هستند، در پاییز و زمستان هم باید از روسری و شال‌های پشمی و موهر استفاده کنید. زمان خرید دقت کنید تا پارچه شال یا روسری لک و جابجایی چاپ نداشته و نخ‌کش نشده باشد.

نکته مهم دیگر هم انتخاب رنگ لباس و شال موهر پاییزه متناسب با رنگ پوست شما است. برای استفاده از شال‌موهر زمستانی به‌عنوان شال‌گردن، شالی با ابعاد بزرگ تهیه کنید.

قیمت شال‌موهر به ابعاد، کیفیت موهر و طرح شال بستگی دارد. در شرایط فعلی که هر شخصی زمان و توانایی مراجعه برای خرید حضوری را ندارد، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر بهترین گزینه است.

فروشگاه‌هایی که اجناس اصل با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارائه می‌کنند و عکس‌ محصولات در سایتشان واقعی است. شما می‌توانید جدیدترین مدل های شال موهر را از سایت فروشگاه مدیسه خریداری کنید.

 

منبع : theglamorousgoat

 

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *