طراحی لباس

طراحی مد به ایجاد میلیاردها لباس، کت و شلوار، کفش و سایر لباس‌ها و لوازم جانبی که هرساله توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود، کمک می‌کنند. طراحان روندهای مد را مطالعه می‌کنند، طرح‌های لباس و لوازم جانبی را ترسیم می‌کنند، رنگ‌ها و پارچه‌ها را انتخاب می‌کنند و بر تولید نهایی طرح‌ها نظارت می‌کنند. طراحان لباس به ایجاد تنوع و تولید انواع مختلفی از پوشاک مردانه، زنانه و کودکان از جمله لباس‌های روزمره، کت و شلوار، لباس‌های ورزشی، لباس‌های رسمی، لباس‌های بیرونی، لباس‌های بارداری کمک می‌کنند. طراحان کفش به ایجاد و تولید سبک‌های مختلف کفش و چکمه کمک می‌کنند. طراحان لوازم جانبی به ایجاد و تولید اقلامی مانند کیف دستی، کمربند، روسری، کلاه، جوراب بافی و عینک هماهنگ با مد روز کمک می‌کنند. برخی از طراحان مد در طراحی لباس، کفش یا اکسسوری تخصص دارند، اما برخی دیگر در هر سه دسته مد طرح‌هایی را ایجاد می‌کنند. در ادامه با ما مدیسه همراه باشید تا کمی بیشتر درباره طراحی مد و فشن بدانید.

طراحی لباس

طراح مد کیست؟

طراحان مد در دنیای ما جایگاه ویژه‌ای دارند. استعداد و بینش آن‌ها نقش زیادی در ظاهر افراد دارد و همچنین به رشد محیط‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع کمک می‌کند. طراحان مد عاشق مطالعه روند مد، طراحی طرح‌های جذاب، انتخاب مواد و مشارکت در تمام جنبه‌های تولید طرح‌های خود هستند. آن‌ها به ایجاد میلیون‌ها، اگر نگوییم میلیاردها لباس و لوازم جانبی توسط مصرف‌کنندگان در سال کمک می‌کنند. در شرکت‌های بزرگ طراحی، طراحان مد اغلب طراحان اصلی هستند که مسئول ایجاد طرح‌ها، انتخاب رنگ‌ها و پارچه‌ها و نظارت بر طراحان فنی هستند که طرح‌ها را به محصول نهایی تبدیل می‌کنند. آن‌ها مسئول ایجاد نمونه‌ها و الگوها هستند و در تمام مراحل تولید با تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان همکاری می‌کنند. طراحان شاغل در شرکت‌های کوچک یا کسانی که تازه وارد این کار شده‌اند، معمولاً علاوه بر طراحی لباس، بیشتر کارهای فنی، الگوسازی و خیاطی را نیز انجام می‌دهند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

طراحان مد که برای عمده‌فروشان یا تولیدکنندگان پوشاک کار می‌کنند، طرح‌هایی را برای بازار انبوه آماده می‌کنند. این طرح‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. تعداد کمی از طراحان مد بالا (اوت کوتور) نیز وجود دارند که طرح‌های سفارشی را برای مشتریان خاص آماده می‌کنند. این طرح‌ها معمولاً با قیمت‌های بسیار بالایی آماده می‌شود. برخی از طراحان مد در طراحی لباس برای هنرهای نمایشی، فیلم‌های سینمایی و تولیدات تلویزیونی تخصص دارند. کار این طراحان لباس شبیه دیگر طراحان لباس است. طراحان لباس تحقیقات گسترده‌ای در مورد سبک‌های پوشیده شده در دوره‌ای که نمایش به آن تعلق دارد انجام می‌دهند، یا با کارگردانان برای انتخاب و طراحی لباس مناسب مشورت می‌کنند. آن‌ها طراحی‌ها را انجام می‌دهند، پارچه و مواد دیگر را انتخاب می‌کنند و بر تولید لباس‌ها نیز نظارت می‌کنند. آن‌ها همچنین باید طرح‌های خود را مطابق با بودجه موردنظر هماهنگ کنند.

 

خرید مدل های جدید لباس زنانه

 

طراحی لباس

فرایند طراحی مد و طراحی لباس

فرایند طراحی مد از مفهوم طراحی اولیه تا تولید نهایی بین 18 تا 24 ماه طول می‌کشد. اولین قدم در ایجاد یک طرح، تحقیق در مورد مد فعلی و پیش‌بینی روندهای آینده است. برخی از طراحان تحقیقات خودشان را انجام می‌دهند، در حالی که برخی دیگر بر گزارش‌های روند منتشرشده توسط گروه‌های تجاری صنعت مد تکیه می‌کنند. گزارش‌های روند و ترندهای روز نشان می‌دهند که چه سبک‌ها، رنگ‌ها و پارچه‌هایی برای یک‌فصل خاص در آینده محبوب خواهند بود. تولیدکنندگان نساجی از این گزارش‌ها برای شروع طراحی پارچه‌ها و الگوها استفاده می‌کنند در حالی که طراحان مد ترسیم طرح‌های اولیه را شروع می‌کنند. سپس طراحان از تولیدکنندگان یا نمایشگاه‌های تجاری بازدید می‌کنند تا نمونه‌هایی از پارچه‌ها را تهیه کنند و تصمیم بگیرند که چه پارچه‌هایی برای چه طرح‌هایی مناسب‌تر است.

پس از انتخاب طرح‌ها و پارچه‌ها، نمونه اولیه محصول موردنظر با استفاده از مواد ارزان‌تر ایجاد می‌شود و سپس روی یک مدل امتحان می‌شود تا مشخص شود که طراح موردنظر به چه تغییراتی نیاز دارد. این کار همچنین به طراحان کمک می‌کند تا انتخاب طرح‌های خود را برای عرضه و فروش محدود کنند. پس از انجام تغییرات و انتخاب‌های نهایی، نمونه‌هایی از محصول با استفاده از مواد واقعی دوخته شده و سپس به فروشندگان لباس عرضه می‌شود. طرح‌های بسیاری در نمایشگاه‌های مد و تجاری چند بار در سال نمایش داده می‌شود. خرده‌فروشان در این نمایشگاه‌ها، لباس‌ها یا اقلام خاصی را سفارش می‌دهند که بعداً تولید و در فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند.

شغل طراحی مد

نقش تکنولوژی در طراحی مد و طراحی لباس

امروزه نقش تکنولوژی در طراحی مد به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. اگرچه اکثر طراحان در ابتدا طرح‌ها را با دست طراحی می‌کنند اما درنهایت بخش زیادی از این طراحی‌های دستی به‌صورت کامپیوتری درمی‌آیند. تکنولوژی به طراحان اجازه می‌دهد تا طرح‌های لباس را در مدل‌های مجازی و در رنگ‌ها و اشکال مختلف مشاهده کنند؛ بنابراین نسخه نهایی نیاز به تغییرات کمتری در مقایسه با نمونه‌های اولیه خواهد داشت که درنهایت موجب صرفه‌جویی زیادی در زمان می‌شود.

آموزش‌های موردنیاز طراحی مد

طراحان مد معمولاً به یک مدرک کاردانی یا لیسانس در طراحی مد نیاز دارند. برخی از طراحان مد همچنین مدرک طراحی مد را با مدارک تجاری، بازاریابی یا تجارت مد ترکیب می‌کنند، به‌خصوص کسانی که می‌خواهند تجارت یا فروشگاه خرده‌فروشی خود را اداره کنند. دروس پایه شامل رنگ، منسوجات، خیاطی، الگوسازی، تاریخچه مد، طراحی به کمک کامپیوتر و طراحی انواع مختلف لباس مانند لباس مردانه، لباس زنانه و … یا کیف و کفش است. دوره‌های آموزشی شامل آناتومی انسان، ریاضیات و روانشناسی نیز می‌شود.

طراحان مد مشتاق سایر مهارت‌های لازم را از طریق کارآموزی در شرکت‌های طراحی یا تولیدی می‌آموزند. برخی از طراحان نیز تجربیات ارزشمندی را از طریق در کار در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، به‌عنوان استایلیست‌ شخصی یا خیاطان سفارشی به دست می‌آورند. چنین تجربه‌‌هایی می‌تواند به طراحان کمک کند تا مهارت‌های فروش و بازاریابی را نیز به دست آورند و درعین‌حال یاد بگیرند که چه سبک‌ها و پارچه‌هایی برای افراد مختلف خوب بهتر است. طراحان همچنین می‌توانند با واردکردن طرح‌های خود در مسابقات دانشجویی یا آماتور، در معرض دید کارفرمایان بالقوه قرار بگیرند. به دلیل جهانی بودن صنعت مد، تجربه در یکی از مراکز بین‌المللی مد مانند میلان یا پاریس می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

 

مطالب مرتبط

10 طراح لباس افسانه‌ای دنیا

مورد عجیب «بلنسیاگا»

بررسي مجموعه هاي Resort 2020

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *