لباس هندی

لباس‌های سنتی هند از نقطه‌ای به نقطه دیگر این کشور بر اساس جغرافیا، آب‌وهوا، قومیت و فرهنگ متفاوت‌اند. در عصر غرب‌زدگی و جهانی‌شدن، هند توانسته است فرهنگ خود را از طریق لباس‌ و مد حفظ کند. لباس‌های سنتی هندی به‌ویژه در جشن‌هایی مانند عروسی‌ها و فستیوال‌ها جزء اصلی‌ترین لباس‌ها هستند. هنگام سفر به هند، سرزمین رنگ‌ها و شگفتی‌ها، اولین چیزی که گردشگران به آن توجه می‌کنند مد و لباس آن‌ها است. زنان، روش منحصربه‌فردی برای بیان حس مد خود در هند دارند که همان شکوه لباس هندی است. با ما همراه باشید تا با بیشتر در مورد لباس هندی و انواع مختلف آن بدانیم.

مدل لباس هندی

 تاریخچه لباس هندی

لباس هندی در طول زمان تکامل‌یافته است. تأثیرات دوره گوپتا، استقرار اسلام و استعمار بریتانیا در لباس‌های هندی در طول تاریخ مشهود است. مد در هند پس از استقلال، به‌ویژه در اواخر دهه 1980 تا 1990 به یک پدیده گسترده تبدیل شد. در این دوره، هند در معرض مد جهانی قرار گرفت و رونق اقتصادی به رشد این صنعت دامن زد. طراحان نوظهور هندی عناصر قدیمی و غربی را با هم ادغام کردند و هنر گلدوزی را برای ساختن لباس‌های خاص به خدمت گرفتند. ناگفته نماند صنعت پررونق بالیوود نیز به رونق صنعت مد هند کمک زیادی کرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

انواع لباس هندی

انواع لباس هندی زنانه

در ادامه با برخی از متداول‌ترین مدل‌های لباس هندی آشنا خواهید شد.

ساری هندی – The Indian Saree

انواع مدل لباس هندی جدید

ساری یک لباس سنتی برای زنان هندی است. این لباس هندی از یک‌تکه پارچه که پنج تا نه گز طول و دو تا چهار فوت عرض دارد تشکیل شده است و بسته به موقعیت و جنس آن به روش‌های مختلفی دور بدن پیچیده می‌شود. یک سر پارچه معمولاً به دور کمر پیچیده می‌شود درحالی‌که سر دیگر آن روی شانه قرار می‌گیرد. به‌طوری‌که قسمت میانی بدن خالی بماند. تاریخچه این لباس به دوران تمدن دره سند بازمی‌گردد. مردم هند به دلیل انعطاف‌پذیری و آب‌وهوای گرم ترجیح می‌دادند دور خود پارچه‌های نخی بپیچند.

این لباس در طول زمان تکامل یافته است و تقریباً 75 درصد از زنان هندی هر روز آن را می‌پوشند و حتی به‌عنوان لباس عروس هندی نیز طرفدار دارد. نه‌تنها مدل لباس، بلکه طرح بلوزهای زیر ساری نیز در چند دهه گذشته بسیار تغییر کرده است. نسخه‌های جدید شامل مقدار زیادی الهامات غربی مانند تک شانه، خارج از شانه، پر، روفل، شنل و بسیاری موارد دیگر است؛ اما بااین‌حال، مفهوم ساری همچنان یکسان است و هنوز هم در نمایش‌های مد پیشرو و مجموعه‌های مد هندی از لوکس تا مقرون‌به‌صرفه دیده می‌شود.

لنگا چولی – Lehenga Choli

لنگا چولی - Lehenga Choli

مهد لهنگا چولی در مناطق گجرات، راجستان و کوچ است و معمولاً در بخش شمالی هند مانند راجستان، مادهیا پرادش، گجرات و اوتار پرادش پوشیده می‌شد. این مدل لباس هندی دخترانه لباسی با یک دامن بلند، برش‌دار و گشاد است. این دامن با بلوز چولی که در قسمت کمر محکم بسته شده است ست می‌شود. این مدل لباس‌ هندی در رنگ‌ها و سایه‌های مختلف دوخته می‌شود و طراحی آن به‌شدت از فرهنگ مغول وام گرفته شده است. این لباس با گلدوزی‌های پیچیده و نفیس مشخص می‌شود و بیشتر در عروسی‌ها و جشنواره‌ها پوشیده می‌شود. Lehenga choli اغلب با یک چنری همراه است که تکه پارچه رنگارنگ و درازی است که اغلب با توری حاشیه‌دار شده است. چنری دور سر پیچیده ‌می‌شود و از پشت پایین می‌آید، درست شبیه به حجابی که در عروسهای مسیحی می‌پوشند. لنگا چولی به‌عنوان نوعی لباس عروس هندی نیز کاربرد دارد.

 

جدیدترین لباس مجلسی زنانه

 

لانچا – Lancha

لانچا - Lancha

لانچا شکل دیگری از لهنگا چولی است و تنها تفاوت آن‌ها در استایل و دامن چولی است. در لانچا، چولی معمولاً بلندتر از طول کمر است و روی خط کمر لنگا می‌افتد. لانچا لباسی محافظه‌کارانه‌تر است، زیرا اجازه نمی‌دهد کمر فرد در معرض دید قرار بگیرد. به‌طور سنتی، خانواده سلطنتی مغول لانچا می‌پوشیدند و امروزه نیز بخش زیادی از انواع مدل لباس هندی با حریر و لباس عروس هندی را لانچا تشکیل می‌دهند.

دوتی کورتا- Dhoti Kurta

دوتی کورتا- Dhoti Kurta

دوتی لباس سنتی مردان در شبه‌قاره هند است اما در سال‌های اخیر، دوتی با حفظ جایگاه خود در لباس مردان، خود را به یکی از انواع مدل‌های لباس زنان هند نیز تبدیل کرده است. این روزها زنان، دوتی از پیش دوخته‌شده از ابریشم یا ساتن را که با کورتای بلند یا میانی یا یک تاپ کمربند دار ست شده است می‌پوشند. نمونه‌های زیادی ازاین‌گونه تغییرات مدرن در مجموعه‌های جدید مد لباس هندی زنانه دیده می‌شود.

سالوار کامیز و چوریدار – Salwar Kameez And Churidar

سالوار کامیز و چوریدار

سالوار کامیز و چوریدار یک مدل لباس هندی تونیک شلوار است که عنوان یک لباس راحت و مناسب برای زنان هندی در پنجاب و کشمیر مرسوم است. امروزه یکی از رایج ترین لباس‌های زنانه در میان لباس‌های سنتی هند مدل لباس هندی تونیک شلوار است. این لباس شامل شلواری شبیه پیژامه به نام سالوار است که در قسمت کمر و مچ پا تنگ می‌شود. کامیز که لباسی بلند و گشاد است روی سالور پوشیده می‌شود. ممکن است به‌جای سالوار چوریدار پوشیده شود که محکم‌تر در ناحیه کمر، باسن و مچ پا قرار بگیرد. طراحان مد با استفاده از طرح‌ها، گلدوزی‌ها و بافت‌های جذاب، این لباس را در هند محبوب کرده‌اند. سالوار کامیز سنتی چیزی است که یک زن متوسط هندی بیشتر عمر خود را در آن سپری می‌کند. سالوار کامیز را معمولاً نوجوانان و بازیگران زن بالیوود می‌پوشند.

پانچه یا لونگی- Panche Or Lungi

پانچه یا لونگی- Panche Or Lungi

پنچه یا لونگی یک پارچه بلند است که دور کمر پیچیده می‌شود و یکی از محبوب‌ترین مدل لباس هندی با حریر است. Lungi عمدتاً از پنبه درست می‌شود و خانم‌ها و آقایان آن را در مجالس غیررسمی می‌پوشند. لونگی یکی از پرکاربردترین انواع لباس هندی زنانه است و آن را می‌توان با تاپ سبک شنل، کراپ تاپ و مدل‌های مختلف دیگر ست کرد.

کورتی یا کورتا – Kurti or Kurta

دوتی کورتا

کورتا نیز یک مدل لباس هندی تونیک شلوار طور است که به‌سادگی یک پیراهن یا بلوز بلند است که تا روی زانو است و گاهی اوقات برای مجالس رسمی پوشیده می‌شود. کورتی یا کورتا برای استفاده روزانه نیز خوب است و حتی به‌عنوان لباس اداری پوشیده می‌شود و گاهی اوقات زنان هندی کورتای خود را با دوپاتا (روسری هندی) ست می‌کنند.

جاما – Jama

جاما - Jama

لباس هندی جاما در دوران امپراتوری مغول رایج شد. جاما که در میان لباس‌های سنتی هند محبوبیت کمتری دارد، بیشتر در منطقه کوچ گجرات و راجستان پوشیده می‌شود، جایی که در طول سال‌ها این لباس به شکل‌های مختلف تغییر یافته است.

سرپوش – Headgear

سرپوش

سرپوش در هند طیف وسیعی از مدل‌ها را دربرمی گیرد، از کوچک و بزرگ تا ساده و تزئین شده. معروف‌ترین سرپوش در هند عمامه است که از پارچه‌ درست می‌شود. عمامه توسط مردان پوشیده می‌شود و نشان‌دهنده احترام و افتخار است. سبک‌های مختلف عمامه در مناطق مختلف مانند عمامه فتا در ماهاراشترا و عمامه پیشاوری در پیشاور استفاده می‌شود. تاپی نهرو نیز یک روسری پرطرفدار برای تکمیل یک لباس هندی سنتی است.

لباس هندی در هند مدرن

لباس هندی در هند مدرن

جهانی‌شدن و غرب‌زدگی بر پوشش معاصر در هند نیز تأثیر گذاشته است. اگرچه ساری مدت‌ها است محبوب‌ترین لباس زنان هندی است اما این روزها از سالور کامیز و چوریدار کمتر استفاده می‌شود. زنان هندی مانند سایر زنان از لباس‌های غربی مانند دامن و شلوار جین استفاده می‌کنند. افراد در هند، لباس‌های سنتی را برای مناسبت‌های رسمی استفاده می‌کنند و اغلب در لباس‌های غربی مانند کت‌وشلوار، شلوار جین و تی‌شرت برای روزمره کاربرد دارد.

 

مطالب مرتبط

هر آنچه درباره انواع مدل لباس افغانی نمی‌دانید

انواع مدل لباس عربی: آشنایی با مد و لباس عربی

آشنایی با انواع لباس پنجابی

با انواع مدل لباس کردی آشنا شوید

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *