مضرات و فواید خوردن آب گرم

خوردن آب گرم یک نکته بسیار مهم و حیاتی برای داشتن بدنی سرحال و سالم می‌­باشد. بیشتر از 70 درصد بدن انسان­‌ها از آب تشکیل شده است، بنابراین آب بخش بسیار ضروری بدن انسان­‌ها است. بسیاری از بیماری‌­ها در اثر کمبود آب بدن ایجاد می‌­شوند، به همین دلیل همیشه اکثر متخصصان بر مصرف زیاد مایعات تاکید می‌­کنند. همانگونه که مصرف آب ضروری است، مصرف آب گرم نیز لازم می‌­باشد. در ادامه متن مضرات و فواید نوشیدن آب گرم را بیان می‌­کنیم.

فواید آب گرم

مصرف آب گرم برای لاغری

یکی از فواید خوردن آب گرم برای لاغری است. یکی از راه‌­های کمکی و حمایتی برای کاهش وزن، مصرف آب گرم به صورت ناشتا می­‌باشد. بهترین زمان برای مصرف آب گرم برای لاغری، صبح با معده خالی است. مصرف آب گرم باعث بالا بردن فعالیت­‌های متابولیکی داخل بدن می‌­شود. با افزایش متابولیسم، به مرور زمان چربی­‌های بدن کاهش می‌­یابد و بدین صورت باعث لاغر شدن می‌­شود. برای اثربخشی بهتر می­‌توانید آن را با ترکیبات دیگری همچون عسل و دارچین مخلوط کنید و با معده خالی مصرف کنید. بنابراین از فواید خوردن آب گرم ناشتا برای لاغری غافل نمانید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تقویت عملکرد سیستم گوارش

یکی از فواید نوشیدن آب گرم، تقویت و بهبود عملکرد سیستم گوارش است. در حال حاضر شایع‌­ترین بیماری­‌های رایج در سراسر دنیا، بیماری‌­های مربوط به سیستم گوارش است. با افزایش سن، سیستم گوارش افراد ضعیف می­‌شود و عملکرد آن­ها بسیار پایین می‌­آید. همچنین یکی از رایج­‌ترین عوارض کمبود آب بدن، یبوست می­‌باشد. مصرف مداوم آب گرم باعث هیدراته و نرم شدن مدفوع می‌­شود و از ایجاد یبوست جلوگیری می‌­کند. همچنین آب گرم به عنوان یک روان کننده عمل می­‌کند و باعث پاکسازی سیستم گوارشی می‌­شود. علاوه بر این‌­ها با کمک کردن به حرکات روده و معده، هضم غذا را سریعتر می­‌کند.

تقویت عملکرد سیستم گوارش یکی از فواید نوشیدن آب گرم

تسکین درد

از جمله خواص درمانی خوردن آب گرم می‌توان به تسکین درد اشاره کرد. ممکن است بارها مشاهده کرده باشید که افراد برای تسکین درد­های عضلانی خود از بطری یا کیسه­‌های آب گرم استفاده کرده باشند. همیشه متخصصان طب سنتی بر مصرف آب گرم برای تسکین درد­های داخل بدن تاکید می­‌کنند. نوشیدن آب گرم باعث افزایش گردش خون داخل بدن می‌­شود و جریان خون نقاط آسیب دیده را افزایش می‌­دهد و بدین صورت موجب کاهش درد می­‌شود. البته توجه کنید در صورتی که داخل بدن خود التهاب دارید، مصرف آب گرم ممکن است التهاب را تشدید کند؛ لذا در این مواقع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی

یکی از خواص منحصر­به­‌فرد آب گرم، تقویت عملکرد سیستم اعصاب مرکزی است. آب گرم باعث آرام سازی اعصاب و کاهش استرس و اضطراب می‌­شود. بعضی از افراد در حین انجام فعالیت‌­های خاص در جلو مردم دچار استرس و اضطراب زیادی می‌­شوند. این افراد می‌­توانند چند دقیقه قبل از این فعالیت‌­ها، یک لیوان آب گرم مصرف کنند. همچنین مصرف آب گرم بر خلق و خوی افراد تاثیر می­‌گذارد. علاوه بر این­ها، بعضی از پزشکان متخصص توصیه می­‌کنند که برای کاهش درد­های مفصلی، آب گرم مصرف کنید؛ چرا که باعث آرام سازی اعصاب می­‌شود.

خوردن آب گرم ناشتا برای کبد چرب

خوردن آب گرم ناشتا برای کبد چرب بسیار مفید است.

امروزه درصد زیادی از ایرانیان به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. کبد دومین اندام بزرگ داخل بدن است که وظایف زیادی را بر عهده دارد. علائم این بیماری عبارت اند از: خارش در قسمت‌­های مختلف بدن، درد در قسمت فوقانی و راست بدن، زرد شدن چشم‌­ها و پوست، استفراغ، کاهش وزن و کاهش اشتها، خستگی و… . در صورتی که دارای چنین علائمی هستید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. یکی از خواص درمانی نوشیدن آب گرم به صورت ناشتا، کاهش چربی کبد است. آب گرم با کاهش چربی اطراف کبد و تنظیم مقدار هورمون‌­های کبدی، به درمان این بیماری کمک و علائم آن را کاهش می‌­دهد.

جوانسازی پوست با خوردن آب گرم

یکی از راه­‌های داشتن پوستی سالم و زیبا، نوشیدن آب گرم به صورت ناشتا می­‌باشد. تحقیقات انجام شده نشان می­‌دهند که مصرف مداوم آب گرم از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌­کند و باعث جوانسازی پوست می‌­شود. مصرف آب گرم باعث پاکسازی کبد و دفع سموم بدن می‌­شود. همچنین آب گرم با ترمیم سلول­‌های پوست، خاصیت الاستیسیته پوست را افزایش می­‌دهد. بدین صورت با پاکسازی پوست، انواع جوش و لکه­‌های روی پوست از بین می‌­روند. همچنین آب گرم با کاهش چین و چروک صورت به جوانسازی پوست کمک می­‌کند.

مطالب کاربردی:  روتین پوست بعد از حمام مخصوص یک خانم لاکچری

خواص درمانی خوردن آب گرم برای زنان

مصرف آب گرم برای قاعدگی باعث کاهش درد می‌شود.

از دیگر فواید خوردن آب گرم برای زنان، کاهش درد دوران قاعدگی می­‌باشد. معمولا زنان در دوران قاعدگی از کیسه‌­های آب گرم برای تسکین درد استفاده می­‌کنند. علاوه بر آن، نوشیدن آب گرم نیز با افزایش جریان خون عضلات از گرفتگی آن­ها جلوگیری می‌­کند و درد دوران قاعدگی را کاهش می­‌دهد.

رفع انسداد بینی با آب گرم

یکی از فواید خوردن آب گرم، رفع انسداد بینی و گلو است. امروزه بسیاری از مردم دارای آلرژی هستند و خیلی سریع دچار گرفتگی بینی، گلو و سینوس­‌ها می‌شوند. بهترین درمان برای این افراد مصرف آب گرم و بخار می­‌باشد. مصرف آب گرم باعث حرکت خلط گلو می‌­شود و بدین صورت از طریق سرفه به پاکسازی بینی کمک می­‌کند.

سالم سازی موها با نوشیدن آب گرم

ممکن است بارها از اطرافیان خود در رابطه با خواص درمانی نوشیدن آب گرم شنیده باشید. درصد زیادی از موها را آب تشکیل می­‌دهد. در صورتی که آب بدن کافی نباشد، موهای بدن شکننده و خشک می­‌شوند. نوشیدن آب گرم به صورت ناشتا باعث تقویت مو­ها می‌­شود.

مطالب کاربردی:  9 علت ریزش مو در زنان و 10 درمان سریع

خوردن آب گرم برای جلوگیری از عفونت

خوردن آب گرم باعث پاکسازی سیستم گوارش و سیستم ادراری می‌­شود و انواع میکروب‌های داخل بدن را دفع می­‌کند و بدین صورت مانع از ابتلا به عفونت می­‌شود.

مضرات خوردن آب گرم

مضرات نوشیدن آب گرم بسیار زیاد است

بسیاری از افراد درباره مضرات مصرف آب گرم سوال می­‌پرسند، اما این نکته را بدانید که به صورت کلی نوشیدن آب گرم هیچ ضرری ندارد. اما توجه داشته باشید، در صورتی که آب بسیار گرم باشد، ممکن است به بافت مری و معده آسیب برساند. در این مواقع صبر کنید که آب کمی خنک شود، سپس آن را بنوشید. همچنین آب بسیار گرم ممکن است با سوزاندن زبان، به جوانه‌­های چشایی آسیب بزند. در صورتی که در رابطه با نوشیدن آب گرم نکته جدیدی می­‌دانید، آن را در قسمت ثبت نظرات برایمان بنویسید.

 

منبع: darya-varia

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “مضرات و فواید خوردن آب گرم چیست؟

  1. raha گفت:

    سلام
    من اگر اب کتری که در حال جوشه، و هنوز کامل جوش نیومده را بنوشم، قطعا دل درد میگیرم
    حتی اب کتری که کاملا جوش شده و بعد سرد شده را بنوشم، بازم دل درد میگیرم!

    چه تفاوتی بین اب که از ابریز یخچال برمیدارم با اب جوشی که با دمای محیط یکی شده هست که اولی هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه ولی دومی باعث دل درد میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *