کاربرد دهانشویه چیست و چرا و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟ + راهنمای خرید

کاربرد دهانشویه چیست؟ این سوالی است که راه‌های سلامت هرچه بیشتر دندان را برای شما روشن می‌نماید. دندان‌درد، درد زیادی است که بسیاری از انسان‌ها را آزار می‌دهد. این درد در اثر عوامل گوناگونی مثل پوسیدگی یا عفونت دندان ایجاد می‌شود. در بعضی از مواقع نیز این عوامل موجب بروز بوی بد دهان می‌شوند.

جهت خلاص شدن از درد و بوی بد دهان، باید مشکل اصلی را پیدا کرده و سپس آن را درمان کنید. اما درمان دندان هزینه‌های زیادی را به همراه دارد. درنتیجه، سال‌هاست که مردم تلاش می‌کنند دندان‌های خود را با شستشوی مدام سالم نگه دارند، تا افزون بر جلوگیری از درد و بوی بد دهان، پول خود را در راه بهتری خرج نمایند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

زمانی که به یک داروخانه یا فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی می‌روید، محصولات زیادی را می‌بینید که مختص سلامت دهان و دندان هستند. این محصولات انواع مختلفی مانند خمیردندان، مسواک، نخ دندان و غیره را در بر می‌گیرند. اما ما در این مقاله قصد داریم کاربرد دهانشویه را مورد بررسی قرار بدهیم.

کاربرد دهانشویه چیست؟

کاربرد دهانشویه چیست؟

جهت پاسخ به سوال کاربرد دهانشویه چیست و مشخص ‌کردن موارد مصرف دهان‌شویه، باید بدانیم که دهان‌شویه‌ها از لحاظ کاربرد به دو گروه تقسیم می‌شوند. در حقیقت تمام دهان‌شویه‌های موجود در بازار، در یکی از گروه معمولی یا درمانی قرار می‌گیرند. همان‌گونه که از نام آن‌ها پیداست، فرق این دو گروه از دهان‌شویه‌ها در زمان مصرف آن‌هاست.

گروه درمانی را هنگامی استفاده می‌کنیم که به مشکلی برخورده باشیم. این دهان‌شویه‌ها تاثیر فراوانی بر سلامت دهان و دندان دارند. آن‌ها باعث کاهش تجمع جرم در دهان و احتمال ابتلا به بیماری لثه می‌شوند. افزون بر این، دهان‌شویه‌های درمانی از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند. در بعضی مواقع نیز جهت از بین‌ بردن بوی بد دهان تجویز می‌شوند. به‌صورت کلی، مصرف دهان‌شویه‌های درمانی لبخندی جذاب و پاکیزه را به شخص هدیه می‌دهند.

دهان‌شویه‌های نوع دوم دهان‌شویه‌هایی می‌باشند که هرفردی می‌تواند از آن‌ها استفاده نماید، چه مشکلی داشته باشد، چه کاملا سلامت باشد. کاربرد دهان‌شویه‌ آرایشی این است که با شستشوی کامل دندان‌های شما، با گذر زمان آن‌ها را سفید می‌کنند. افزون بر این آن‌ها نفس شما را تازه کرده و بوی مطبوعی به آن می‌دهند. این گروه نیز لبخندی سفید و زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد.

دهانشویه چیست؟

دهانشویه چیست؟

دهان‌شویه یا حمام دهان به مایعی می‌گویند که توسط فرد مصرف‌کننده برای مدتی در دهان نگه داشته می‌شود. ممکن است فرد این محلول را در دهان خود ثابت نگه دارد یا با انقباض عضلات اطراف دهان خود و تکان دادن سر آن را حرکت بدهد.

همچنین، ممکن است فرد سر خود را مقداری به عقب خم و این مایع را قرقره نماید. لازم به ذکر است که برای شستن و دهان و دندان،‌ هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزینی برای مسواک و نخ دندان باشد. اما چنانچه بخواهید شستشوی کامل‌تری را داشته باشید، می‌توانید از دهان‌شویه استفاده نمایید. گذشته از تمایل جهت شستن دهان و دندان به بهترین نحو، گاهی استفاده از دهان‌شویه ضروری می‌باشد.

فواید دهانشویه چیست؟

فواید دهانشویه چیست؟

کاربردهای دهانشویه و فواید آن بسیار زیاد است اما فواید آن زمانی به حقیقت می‌پیوندند که دهان‌شویه به‌عنوان قسمتی از یک برنامه روزانه مراقبت بهداشتی دهان و دندان در کنار مسواک و نخ دندان قرار داده شود. ناگفته نماند که شستشوی دهان و دندان فقط با دهان‌شویه شما را به نتایج موردنظر نمی‌رساند.

جلوگیری از ایجاد حفره در دندان

بعضی از دهان‌شویه‌ها دارای موادی هستند که باعث ازبین ‌رفتن باکتری‌هایی می‌شوند که دلیل پوسیدگی و سوراخ شدن دندان‌ها هستند. این دهان‌شویه‌ها نه ‌تنها مینای دندان را تقویت می‌کنند بلکه از آن محافظت هم می‌نمایند. درنتیجه، دندان‌ها دچار پوسیدگی سطحی نمی‌شوند.

کمک به سلامت لثه‌ها با دهانشویه

دسته‌ای از دهان‌شویه‌ها سلامت لثه‌های شما را بهبود بخشیده و به زیبایی آن‌ها کمک می‌نمایند. با استفاده از دهان‌شویه باکتری‌ها شسته می‌شوند. درنتیجه، مقدار باکتری‌هایی که به حفره دندان‌ها و لثه شما چسبیده‌اند، کاهش پیدا می‌کنند. چنانچه لثه‌ها درمان نشوند ممکن است در معرض ابتلا به عفونت، التهاب و بیماری‌های ناشی از تجمع جرم قرار بگیرند.

قیمت انواع دهانشویه برند و اورجینال

 

نفس نعنایی و خوشبو با دهانشویه

نفس نعنایی و خوشبو با دهانشویه

یکی از محبوب‌ترین فواید دهان‌شویه‌ها نفس تمیز و تازه‌ای است که با مصرف آن‌ها به وجود می‌آید. نفس خوش‌بو اعتمادبه‌نفس افراد را افزایش می‌دهد. درنتیجه، یکی از مهم‌ترین دلایل خرید دهان‌شویه‌ها خوش‌بو شدن دهان و نفس افراد است.

تسکین‌دهنده زخم‌ها و آفت‌های دهان

یکی دیگر از مزیت‌هایی که در پاسخ به سوال کاربرد دهانشویه چیست می‌توان نام برد، التیام بخشیدن به آفت‌ها و زخم‌های دهان است. زخم‌ها و آفت‌هایی که در دهان به‌وجود می‌آیند، بسیار دردناک می‌باشند. آن‌ها در بخش‌های متفاوتی از دهان از جمله روی زبان، کف دهان، سطح داخلی گونه‌ها و پشت ناحیه کام و لوزه‌ها ایجاد می‌شوند.

دهان‌شویه با خاصیت سم‌زدایی خود قادر است سوزش و درد ناحیه آسیب‌دیده را تسکین دهد. افزون بر این مصرف دهان‌شویه باعث می‌شود تا زخم‌ها و آفت‌ها زودتر بهبود یابند و باکتری‌های موجود در دهان کاهش پیدا کنند.

معایب استفاده از دهانشویه چیست؟

معایب استفاده از دهانشویه چیست؟

بعضی از دهان‌شویه‌ها در ساختار خود حاوی الکل هستند. استفاده از این نوع دهان‌شویه‌ها معایب کمی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

مطالب کاربردی:  از بین بردن بوی بد دهان با روش‌های فوری و آسان

از بین رفتن باکتری‌های مفید

دهانشویه خاصیت ضد‌عفونی و ضدباکتریایی دارد. نکته مهمی که باید به آن اشاره داشت این است که افزون بر باکتری‌های مضر، باکتری‌های مفید هم در دهان ما زندگی می‌کنند. آن‌ها یک سد دفاعی جهت مبارزه با عوامل بیماری‌زا به‌شمار می‌روند. استفاده از انواع دهانشویه، با از بین بردن باکتری‌های مفید و خوب، این سد دفاعی را ضعیف نموده و منجر به تضعیف سیستم ایمنی خواهد شد.

تحریک بافت دهان

دهان‌شویه‌هایی که حاوی سطوح بسیاری از الکل هستند، از خواص ضدباکتریایی قدرتمندی برخوردارند. اما مقدار زیاد الکل، عوارضی را به دنبال دارد. ممکن است مقدار بالای الکل غلیظ بافت دهان شما را تحریک نماید. اغلب تحریک کردن بافت دهان با سوزش و درد همراه است. درنتیجه، چنانچه زمان استفاده از دهان‌شویه چنین حسی را تجربه کرید، بدانید که به علت استفاده زیاد از الکل است.

خطر بلعیده شدن دهانشویه

خطر بلعیده شدن دهانشویه

در ترکیبات دهان‌شویه‌ها مواد شیمیایی به کار رفته است که در صورت بلعیدن تصادفی، ممکن است مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورند. این مسئله یکی از دلایل عمده استفاده ‌نکردن از دهان‌شویه برای کودکان و خردسالانی است که زیر شش سال هستند.

افزایش حساسیت دندان

ممکن است مصرف بی‌رویه دهان‌شویه باعث خشکی دهان شود. یعنی بزاق شما به مقدار کمی کاهش پیدا کند. کمبود بزاق موجب می‌شود تا دندان‌ها برهنه و بدون محافظ بشوند. این مسئله باعث می‌شود تا دندان‌ها حساسیت پیدا نمایند. زیرا خود بزاق هم خواص ضدباکتریایی دارد.

مطالب مرتبط:  اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

 

چگونه از دهان‌شویه استفاده کنیم؟

چگونه از دهان‌شویه استفاده کنیم؟

قبل از استفاده از دهان‌شویه خود، دستورالعمل مصرف را که در یک بروشور در داخل جعبه یا روی بطری آن قرار دارد، مطالعه و آنچه را که گفته شده است دنبال نمایید. زیرا ممکن است دستورالعمل‌ها از یک برند به برند دیگر متفاوت باشند.

مصرف بیش از حد دهان‌شویه چه عوارضی را به دنبال دارد؟

مصرف بیش از حد دهان‌شویه چه عوارضی را به دنبال دارد؟

الکل یکی از موادی است که ممکن است در بیشتر دهان‌شویه‌ها استفاده شده باشد. به‌کاربردن الکل به این دلیل است که این ماده باکتری‌های مضر در دهان را نابود می‌کند. اما چنانچه بیش از اندازه استفاده شود، امکان دارد به لثه‌ها، زبان و گونه‌های داخلی صدمه برساند. افزون بر این،‌ الکل رطوبت را جذب نموده و باعث خشکی دهان شما می‌شود. خشکی دهان هم ترک و تورم را به دنبال دارد.

علاوه بر این،‌ استفاده بیش از اندازه از دهان‌شویه فلوراید مشکلات سلامتی جدی را به دنبال خواهد داشت و از این مشکلات می‌توان به آلرژی، تغییر رنگ دندان و غیره اشاره نمود. شستشوی دهان کودکان زیر شش سال با دهان‌شویه فلوراید پیشنهاد نمی‌شود.

زیرا ممکن است مقدار زیادی از آن را قورت بدهند. با این حال، پیشنهاد می‌شود از دهان‌شویه‌های فاقد الکل استفاده نمایید. اگر از مشکلات لثه یا پوسیدگی دندان رنج می‌برید، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا او بهترین و مناسب‌ترین نوع دهان‌شویه را برای شما تجویز نماید.

کاربرد دهانشویه فلوراید چیست؟

کاربرد دهانشویه فلوراید چیست؟

یکی از پرطرفدارترین دهان‌شویه‌ها، دهان‌شویه دارای فلوراید است.  فلوراید نوعی ماده معدنی است که خواص تقویتی آن برای مینای دندان و تاثیر آن بر کاهش سرعت روند پوسیدگی و سوراخ شدن دندان، معروف است. فلوراید افزون بر اینکه از مینای دندان در برابر حملات اسیدی محافظت می‌کند، قادر است تا دندان‌هایی که در مراحل ابتدایی پوسیدگی به سر می‌برند را به خوبی ترمیم نماید.

زمانی که جرم بر روی دندان‌ها تجمع پیدا می‌کند و یا به بیانی دیگر دندان جرم می‌گیرد، ممکن است در این جرم‌ها اسید وجود داشته باشد. این اسید دارای قابلیت از بین بردن مواد معدنی روی دندان‌ها می‌باشد. این روند تکرار شده و به‌ مرور زمان در دندان حفره ایجاد می‌نماید. خوردن غذاهای شیرین باعث افزایش مقدار این اسید می‌شود.

زمانی که دهان خود را با دهان‌شویه دارای فلوراید شستشو می‌دهیم، فلوراید موجود در آن جذب مینای دندان می‌شود. این ماده، کلسیم و فسفری را که باعث تقویت دندان‌ها می‌شوند ولی به‌ مرور زمان از دست رفته‌اند، معدنی کرده و مجدد پر می‌نماید.

مطالب پربازدید:  درمان تبخال دهان با روش های طبیعی و خانگی

 

کاربرد دهانشویه کلرهگزیدین

کاربرد دهانشویه کلرهگزیدین

داروی کلرهگزیدین گلوکونات (دهان شویه) به گروه داروهای ضد میکروبی تعلق دارد که در کنار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، جهت درمان بیماری ژنژیویت یا التهاب لثه Gingivitis مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیماری ژنژیویت Gingivitis یک بیماری لثه است که موجب خونریزی، تورم و قرمز شدن لثه‌ها می‌گردد.

 

منبع : listerine

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *